Do Otwartych Funduszy Emerytalnych przystępuje średnio ok. 600.000 osób rocznie. Około ¼ z nich trafia do funduszu w drodze losowania, reszta podejmuje decyzję o wyborze OFE samodzielnie (bardziej lub mniej świadomie).
Coraz więcej osób wybiera i przystępuje do OFE za pośrednictwem Internetu. Są to osoby które chcą podjąć decyzję samodzielnie i na podstawie obiektywnych kryteriów. Cenią oszczędność czasu i wygodę związaną z załatwieniem wszelkich formalności online.
Brak jest dokładnych informacji na temat tego, ilu klientów przystępuje do OFE za pośrednictwem Internetu. Wielkość rynku można jedynie próbować szacować, pomocne mogą tu być narzędzia w postaci Google Trends, które udostępniają informacje na temat liczby zapytań kierowanych do wyszukiwarki Google. Wynika z nich, że średnia miesięczna liczba wyszukiwań tylko na hasło „ofe” wynosi 200.000. Wśród innych popularnych haseł można wymienić: „fundusz emerytalny” (60.000 wyszukiwań miesięcznie), „fundusze emerytalne” (40.000 wyszukiwań miesięcznie), „ranking OFE” (22.000 wyszukiwań miesięcznie). Łącznie daje to ponad 320.000 wyszukiwań miesięcznie.
Zakładając, że rocznie mamy ok. 4.000.000 wyszukiwań oraz przy założeniu, że średni wskaźnik konwersji serwisów oferujących możliwość zapisania się do OFE za pośrednictwem Internetu kształtuje się na poziomie 2-3%, można szacować, że liczba osób przystępujących do OFE online wynosi ok. 80.000 – 120.000 osób. Stanowi to ok. 15-25% klientów przystępujących do OFE samodzielnie. Należy pamiętać, że statystyki te pokazują przybliżoną liczbę wyszukiwanych haseł odpowiadających słowom kluczowym, wprowadzonych w Google. W związku z powyższym przedstawione powyżej kalkulacje mogą się różnić od rzeczywistych wyników. Warto zaznaczyć, że szacunki te nie obejmują np. bezpośrednich wejść na strony OFE lub klientów, którzy korzystają z centrów/pasaży finansowych obecnych na różnych portalach.
Narzędzie Google Trends pozwala również na śledzenie sezonowości i trendów słów kluczowych. W przypadku OFE sezonowość ta jest aż nadto widoczna. Znaczący wzrost zainteresowania wyszukiwaniem informacji na temat OFE następuje w okresach przed losowaniami – przełom grudnia/stycznia i czerwca/lipca. Nic nie wskazuje na to, by sezonowość ta miała się zmienić przed najbliższym, styczniowym losowaniem.
Produkt w postaci OFE idealnie nadaje się do dystrybucji przez Internet – wynika to z jednej strony z relatywnej prostoty tego produktu, z drugiej – z obowiązkowej przynależności do OFE. Wzrost popularności Internetu, szczególnie wśród młodych ludzi wchodzących na rynek pracy, w naturalny sposób stymuluje wzrost zainteresowania poszukiwaniem informacji o OFE online. Znaczący wzrost znaczenia zdalnych kanałów sprzedaży (Internet, telefon) zostanie niejako wymuszony w przypadku wejścia w życie zapowiadanych zmian w systemie akwizycyjnym. Wprowadzenie zakazu akwizycji spowoduje przeniesienie procesu wyboru i zapisywania się do OFE w całości do Internetu.
Źródło: Prego Finance