Visa Europe ogłosiła wprowadzenie dla przedpłaconych kart Visa usług częściowej autoryzacji oraz informacji o saldzie. To pierwsze rozwiązania tego typu na rynku kart przepłaconych, ułatwiające konsumentom zarządzanie rachunkiem karty przepłaconej Visa, a z perspektywy detalistów i agentów rozliczeniowych – zmniejszające liczbę transakcji odrzucanych z powodu braku wystarczających środków na rachunku karty.
Użytkownicy kart przedpłaconych, w tym przedpłaconych kart Visa, zazwyczaj przechowują na rachunkach takich kart określoną, ograniczoną kwotę pieniędzy – wobec czego muszą być cały czas „na bieżąco” ze swoimi wydatkami. W ramach usługi częściowej autoryzacji, konsument może wykorzystać wszystkie środki dostępne na rachunku karty przedpłaconej, a jeśli te okażą się niewystarczające do opłacenia całego zakupu – uzupełnić brakującą kwotę korzystając do tego celu z innej formy płatności. Z kolei dzięki informacji o saldzie, drukowanej na potwierdzeniu transakcji, użytkownik karty przedpłaconej może poznać stan rachunku tej karty po każdym dokonywanym zakupie.
W Europie w obiegu jest ponad 20 mln przedpłaconych kart Visa. Organizacja Visa Europe stale wspiera swoje instytucje członkowskie w dążeniu do zmniejszenia liczby transakcji odrzucanych z powodu braku wystarczających środków na rachunku takiej karty. Z wprowadzanych właśnie nowych rozwiązań – skracających czas potrzebny do obsługi transakcji i pozwalających oferować klientom szerszy zakres usług – skorzystają zarówno wydawcy kart, agenci rozliczeniowi, jak i detaliści.
Fiona Duncan, szefowa działu kart przedpłaconych Visa Europe, powiedziała: „Korzystanie z przedpłaconych kart Visa to sprawdzony sposób zarządzania swoimi środkami pieniężnymi. Dzięki najnowszym usprawnieniom – usługom częściowej autoryzacji oraz informacji o saldzie – konsumenci mogą w pełni wykorzystać potencjał takich kart; będzie im też łatwiej śledzić stan środków pozostałych na rachunku karty. Z kolei agenci rozliczeniowi i detaliści będą chętniej przyjmować przedpłacone karty Visa do całkowitej lub częściowej zapłaty za zakupione towary bądź usługi”.
Po zakończonych sukcesem pilotażach w Polsce i we Włoszech, obie te usługi są już dostępne dla banków członkowskich Visa Europe i współpracujących z nimi agentów rozliczeniowych. W Polsce próby takie – dla obu usług – przeprowadziły Citi Handlowy (pierwszy wydawca przedpłaconych kart Visa w Europie, który z powodzeniem dokonał transakcji z zastosowaniem nowych usług „na żywo”), Bank BPH we współpracy z firmą Polskie ePłatności oraz First Data Polska.
Testy w Polsce były wykonywane w sklepach sieci Levi’s / Lee Cooper oraz BOMI, a usługi te będą sukcesywnie wprowadzane u pozostałych detalistów należących do sieci obsługiwanych przez tych agentów rozliczeniowych. We Włoszech obie usługi były testowane przez Unicard, First Data Italia oraz NCR (firmę sprzedającą terminale płatnicze) w placówce największej w tym kraju spółdzielczej sieci detalicznej Coop; dotyczyły one kart wydawanych wspólnie przez Unicard oraz Unipol Bank. Poczta Włoska, która jest największym wydawcą przedpłaconych kart Visa w Europie, wdrożyła usługę częściowej autoryzacji dla swoich kart Postepay i przygotowuje się właśnie do jej testowania.
Usługi częściowej autoryzacji oraz informacji o saldzie przedpłaconych kart Visa bazują na istniejących formatach plików transakcyjnych. Dodatkowe informacje są zawarte w zapytaniu i odpowiedzi autoryzacyjnej co oznacza, że koszty wdrożenia tych usług ograniczają się do modyfikacji i certyfikacji systemu autoryzacyjnego. Usługi te mogą być oferowane dzięki infrastrukturze już istniejącej w placówkach handlowo-usługowych; tu zmiany, jakie trzeba wprowadzić dotyczą jedynie oprogramowania i protokołu komunikacyjnego, nie samego sprzętu. Wydawcy kart mogą aktywować usługę na już wydanych kartach, co pozwala uniknąć kosztów wydawania nowych kart.
Źródło: Visa Europe