Pożyczka gotówkowa: Paweł Rzepliński, Dyrektor Departamentu Zarządzania Produktami Ratalnymi oraz Pożyczką Gotówkową:
2017 rok przyniósł duże zmiany w zakresie oferty produktów pożyczkowych banku – obecnie jednej z najbardziej konkurencyjnych na rynku. Doskonała oferta wsparta programami specjalnymi to nasz plan na pozyskanie nowych klientów w 2018 roku. Będziemy kontynuować migrację sprzedaży do kanałów zdalnych i online, gdzie proces pozwoli nam skoncentrować się na kredytach o mniejszych kwotach. Dodatkową wartość dla klienta będziemy starali się wypracować zacieśniając współpracę z naszymi partnerami biznesowymi. Indywidualnie przygotowana oferta pożyczki będzie uzupełniana limitem oferowanym na karcie kredytowej, tak, aby dać klientowi możliwość wyboru najlepszego i najwygodniejszego dla niego rozwiązania.
Karta Kredytowa: Marcin Domagała, Dyrektor Departamentu Zarządzania Produktem Karta Kredytowa
Rekordowo niskie stopy procentowe będą w dalszym ciągu modelować strategię sprzedażową karty w 2018 roku – jako prostszego sposobu na pożyczanie gotówki z możliwością jej spłaty w ratach. To unikatowa na rynku propozycja i widzimy, że trafia ona do klientów. W perspektywie kolejnego roku będziemy rozwijać też w pełni zautomatyzowany proces aplikowania o kartę – wprost z domowej kanapy, poprzez ekran tableta lub telefonu, a co najważniejsze dla klienta – całkowicie pozbawiony dokumentacji papierowej. Już dzisiaj sprzedaż karty kredytowej online w ogólnej sprzedaży internetowej jest najwyższych produktów. Podobnie jak w ubiegłym roku, do realizacji strategii dla jednego z czołowych produktów banku planujemy działania reklamowe w mediach.
Depozyty: Judyta Malinowska, Dyrektor Departamenty Produktów Detalicznych
Strategia koncentracji na kliencie zamożnym w 2018 roku to nie tylko nowa oferta depozytowa dla tego segmentu, ale także rozwiązania premiujące systematyczne oszczędzanie oraz płatności bezgotówkowe. Citi Handlowy jako bank działający w skali globalnej planuje umożliwić klientom np. podgląd pod wszystkie posiadane przez klienta rachunki na świecie. Nowe rozwiązania płatnicze, m.in. express elixir, jak i zupełnie nowa oferta dla klientów z saldem powyżej 100 000 pln to kolejne punkty na mapie 2018 roku. Mimo wyzwań związanych z nowymi regulacjami rynkowymi – PSD II, RODO i PAD – konsekwentnie będziemy budować ofertę skupioną na kliencie i jego potrzebach.
Technologie: Łukasz Krystman, Dyrektor Biura Produktów Zdalnych i Nowych Technologii
Kierunki w technologii w 2018 roku pośrednio wyznaczy nam Europa. Przełomowa dla bankowości dyrektywa PSD2 wymusi otwarcie infrastruktury bankowej na firmy spoza tego sektora. W nadchodzącym roku zobaczymy w praktyce, jak bardzo otwarcie się na rynek fintechów wpłynie na usługi bankowe oraz jak szybko rozwiązania te zaadoptują klienci. Oczekujemy tych zmian z ciekawością – jesteśmy na nie dobrze przygotowani. 2018 będzie też rokiem dalszej digitalizacji procesów bankowych jakie rozpoczęliśmy w Citi Handlowy już kilka lat temu wprowadzając m.in. placówki Smart, a kontynuowanych w tym roku – poprzez nową platformę Citibank Online przygotowaną zgodnie z metodologią agile. Równolegle z rozwojem tej platformy będziemy też dalej rozwijać aplikację mobilną – to jeden z naszych priorytetów. Kolejnym krokiem o jakim myślimy to upraszczanie procesu pozyskiwania nowych klientów dla karty kredytowej i pożyczki gotówkowej. Rozważamy tu takie wspomagające rozwiązania jak choćby video weryfikacja tożsamości klienta.
Wyzwania dla sektora 2018 roku. Norbert Żak, szef zespołu analiz w Departamencie Strategii
Słowem kluczem w dyskusji o przyszłości sektora bankowego w 2018 roku pozostaną „regulacje”. Z jednej strony jesteśmy świadkami pewnego continuum, bo od kilkunastu miesięcy jak mantrę powtarzamy, że regulacje i zmiana technologiczna to dwa czynniki definiujące współczesną bankowość. Natomiast novum w 2018 staje się nagromadzenie zmian i wymogów regulacyjnych. Na nadchodzące dwanaście miesięcy zaplanowano implementację tak istotnych regulacji jak PSD2, IFRS9, MiFID2, RODO, rekomendacja H – KNF. Żeby mówić o rewolucji w modelu funkcjonowania banków wystarczyłaby sama PSD2, która otworzy rynek finansowy dla podmiotów spoza sektora, a tymczasem to tylko jedna z całej listy nowości. Mówiąc o przyszłości warto pamiętać, że polska bankowość kończy ten rok odmieniona po zmianach własnościowych i fuzjach oraz wymagających testach dla rentowności jakimi były składki na rzecz sektora i daniny publiczne. Przed bankowcami kolejne wyzwanie jakim będzie szybkość reakcji i elastyczność wobec konieczności dostosowania się do nowego środowiska regulacyjnego. W kontekście digitalizacji sektor zdał egzamin i pozostaje w czołówce światowej bankowości. Dodatkowym impulsem może być oczekiwana podwyżka stóp procentowych.
Przepisy i regulacje – co będzie największym wyzwaniem dla banku w 2018 r. Norbert Żak, szef zespołu analiz w Departamencie Strategii
Od 2018 r. zacznie obowiązywać szereg nowych przepisów, które wprowadzają zasadnicze zmiany w funkcjonowaniu sektora bankowego w Polsce. Gdybym miał wskazać najbardziej krytyczną, to bez wątpienia wybieram wprowadzenie dyrektywy PSD2. Drzwi do sektora bankowego i jego klientów stają otworem przed podmiotami z branży fintech. Pojawia się całkiem nowy konkurent na rynku, który do tej pory pozostawał poza głównym nurtem bankowości. Pierwsze miesiące 2018 będą więc czasem materializacji zagrożeń i weryfikacji oczekiwań odnośnie fintechów. Pytań jest wiele – czy pierwsze wejdą fintechy zza oceanu, czy raczej wyłonią się lokalne brandy, jakie usługi jako pierwsze zostaną zdublowane, w końcu kwestia kluczowa – jak zareagują na taką ofertę klienci? Czy silne zaufanie do polskiego sektora bankowego się utrzyma i wystarczy w starciu z nowym konkurentem? Czy raczej wręcz przeciwnie i przed nami ewolucja, która ogarnie nie tylko ofertę bankową, ale i mentalność konsumentów? Paradoksalnie sądzę, że wymogi jakie na sektor nakłada MIFID2 czy RODO będą naszymi sprzymierzeńcami w tym starciu. Jeszcze większa transparentność i przejrzystość banków będzie dużym atutem.