Michał Macierzyński, PR News: W trakcie ostatniej konferencji prasowej Prezes Sławomir S. Sikora zapowiadał, że plany waszego banku na kolejne miesiące to produkty, produkty i jeszcze raz produkty. Co taka zapowiedź oznacza dla Pani Pionu? Czy szykujecie jakieś nowości?
Sonia Wędrychowicz – Horbatowska, Szef Pionu Bankowości Transakcyjnej Citibank Handlowy: Rzeczywiście, drugi kwartał br. to intensywne prace związane z wprowadzeniem kolejnych produktów. Wspomnę jedynie o kilku ważnych projektach, które udało nam się zrealizować w zakresie cash management. Sfinalizowaliśmy prace związane z mikrowpłatami – nieoferowanym dotąd przez żaden bank rozwiązaniem zarządzania opłatami sądowymi, kaucjami oraz innymi rodzajami masowych wpłat. Jako jedyni na rynku wprowadziliśmy również dla swoich klientów szkolenia z rozpoznawania autentyczności znaków pieniężnych. W kolejnych miesiącach skoncentrujemy się na wdrożeniu nowych form zarządzania płynnością oraz wspólnych akcjach marketingowych z klientami banku promującymi polecenie zapłaty. Pracujemy nad funkcjonalnościami, które pozwolą klientom przesyłać dokumentację związaną z produktami gotówkowymi w formie elektronicznej oraz takimi, które umożliwią zarządzanie rachunkiem w innym banku. Wdrażamy także kolejne usprawnienia w zakresie finansowania handlu. Na zlecenie naszych klientów będziemy realizowali rozwiązania niestandardowe na zasadach one-off’ow transakcyjnych.
MM: Produktem, który całkiem dobrze radzi sobie na rynku, a mało kto go z wami kojarzy, jest Unikasa. Czy również tutaj szykujecie jakieś nowości? Zwłaszcza, że w tym segmencie cały czas rośnie konkurencja.
Rozwijamy Unikasę, zmieniliśmy dostawcę platformy technologicznej. Współpraca z firmą Euronet – nowym dostawcą naszego systemu oznacza jego większą wydajność i elastyczność. Rozwój tej sieci to dla nas zwiększenie liczby i typów akceptowanych rachunków jak i zwiększenie liczby punktów płatności. Unikasa wzbogacona zostanie o nowe funkcjonalności. Wśród nich wymienić można m.in. nasze plany związane z akceptacją kart płatniczych na jednym terminalu – od tej pory w jednym terminalu klienci będą mogli zapłacić za gotówką za rachunki, natomiast kartą płatniczą za zakupy. Pracujemy także nad wdrożeniem możliwości zapłaty za rachunki kartami płatniczymi. Nowy dostawca platformy wzbogaci także naszą ofertę o funkcje umożliwiającą szybsze rozliczenie transakcji u wystawcy, czy możliwość doładowania typu pre-paid dla firm z branży telekomunikacyjnej oraz energetycznej. Szacujemy, że zmieniony system a także jego wsparcie przez kampanię marketingową, z którą właśnie ruszyliśmy, powinny przynieść ok. 60-proc. wzrost liczby transakcji realizowanych w Unikasie. Na dzień dzisiejszy przez system przechodzi kilkaset tysięcy transakcji miesięcznie o średniej wartości 100 zł każda. Obecnie działa 440 punktów Unikasy, ale w tym roku planujemy ich podwojenie.
MM: Unikasa to produkt, który bank dedykuje firmom czy klientom indywidualnym?
Klientem banku są zarówno firmy – wystawcy rachunków, jaki i sieci handlowe, w których zlokalizowane są punkty Unikasy. Ok. 50 proc. transakcji w Unikasie przeprowadzanych jest w właśnie w hipermarketach. Końcowym użytkownikiem naszej usługi są klienci indywidualni – opłacający swoje rachunki za gaz, prąd, telefon, czy telewizję kablową w punktach Unikasy zlokalizowanych w najczęściej uczęszczanych przez nich miejscach: w super- i hipermarketach. Nasz system to wygodne rozwiązanie dla osób, którym zależy na oszczędności czasu, które nie lubią i nie chcą wybierać się na pocztę czy do banku jedynie po to, by opłacić rachunki. Prowizja za płacone rachunki wynosi maksymalnie 1,99 PLN. W standardowym przypadku rachunek bankowy wystawcy uznawany jest w drugim dniu roboczym po dokonaniu wpłaty. Wystawca rachunku – zakład energetyczny albo operator telefoniczny natychmiast dostaje informację o zapłaceniu rachunku. Współpraca z naszymi klientami i wypracowane przez nas rozwiązania są na tyle dobre, że z powodzeniem wdrażamy je do innych krajów. Unikasa działa pod niezmienioną marką w Rumunii. Z naszego doświadczenia korzysta już Egipt i Grecja. Wstępne rozmowy dotyczące implementacji tego produktu rozpoczęliśmy z Południową Afryką, Czechami i Turcją. A tak na marginesie – Unikasa to najlepszy przykład, że jesteśmy mocni w ofercie dla firm a zarazem blisko przeciętnego klienta.