PRNews.pl - banki, karty, konta oraz marketing i public relations

Najświeższe informacje z PRNews.pl w Twojej skrzynce!

Codziennie aktualne wiadomości ze świata finansów.

Zapisz się na nasz Newsletter ​i bądź na bieżąco z nowościami z branży!

  • Raporty
  • Instytucje
    • Aion Bank
    • Alior Bank
    • Bank BPS
    • Bank Millennium
    • Bank Ochrony Środowiska
    • Bank Pekao SA
    • Bank Pocztowy
    • Banki spółdzielcze
    • BGK
    • Biuro Informacji Kredytowej
    • BNP Paribas
    • Citi Handlowy
    • Compensa
    • Credit Agricole
    • Deutsche Bank
    • DNB
    • EuropAssistance
    • ING Bank Śląski
    • KIR
    • Klarna
    • Link4
    • Mastercard
    • mBank
    • Mondial Assistance
    • mPay
    • Nationale-Nederlanden
    • Nest Bank
    • PKO BP
    • PKO Leasing
    • Plus Bank
    • PolCard from Fiserv
    • Polski Standard Płatności
    • Pru
    • PZU
    • Raiffeisen Digital Bank
    • Revolut
    • Santander Bank Polska
    • Santander Consumer Bank
    • SGB
    • Standard Chartered Polska
    • Toyota Bank Polska
    • Trade Republic
    • UniCredit
    • VeloBank
    • Visa
    • Volkswagen Bank Oddział Polska
    • Warta
    • Zen.com
  • Produkty
    • Bankowość internetowa
    • Bankowość mobilna
    • Oszczędzanie
    • Bezpieczeństwo
    • Karty
    • Kredyty
    • Konta
    • Płatności mobilne
    • Ubezpieczenia
  • Analizy
  • Kariera w finansach
  • Szkolenia
  • Forum
  • Newsletter
PRNews.plWiadomościBanki czyhają na potknięcia klientów i naliczają im opłaty

Banki czyhają na potknięcia klientów i naliczają im opłaty

Wiadomości 05.08.2013 (15:17)
Konta

Konta za zero to w większości przypadków mit. Łatwo się o tym przekonać zwłaszcza w okresie wakacyjnym. Wystarczy „odstawić” taki rachunek na miesiąc czy dwa – przykładowo wyjechać za granicę – by bank skwapliwie naliczył opłaty karne za niekorzystanie z ROR-u czy karty.  

Cenniki banków naszpikowane są pułapkami, a droga do mitycznego 0 zł za konto wiedzie tylko jedną ścieżką, wytyczoną przez bank.

Daj pieniądze, płać kartą

Nie jest tajemnicą, że klient musi tańczyć tak, jak mu bank zagra. Melodia jest dobrze znana i opiera się na dwóch taktach: wpłać nam pieniądze i wydaj je, płacąc naszą kartą. Cenniki banków są tak skonstruowane, by klient regularnie zasilał ROR wpływami z zewnątrz i często płacił kartą debetową.

Konta osobiste są nieoprocentowane i bank zarabia już tylko na tym, że trzymamy tam pieniądze. W żargonie bankowym takie leżące na koncie środki nazywane są osadem. Bank zarabia też na każdej płatności kartą debetową. Nas to bezpośrednio nie dotyka, bo prowizja pobierana jest od sprzedawcy. Od każdej zaakceptowanej płatności kartą sklep musi odprowadzić około 1 proc. prowizji do banku. Pośrednio ma to natomiast wpływ na ceny produktów: sprzedawca odbija sobie na klientach prowizje bankowe. podnosząc marże w sklepie.

Bezpłatne konto kosztuje 10 zł

Żeby zweryfikować ten mechanizm, wystarczy przyjrzeć się cennikom największych banków. Jeden z nich – PKO BP – oferuje klientom „darmowe” Konto za Zero. Jego prowadzenie jest bezpłatne, jeśli klient zasili rachunek w danym miesiącu kwotą 1500 zł. W przeciwnym wypadku płaci 6,9 zł. Do konta wydawana jest karta debetowa. Bezpłatna tylko wtedy, gdy klient wyda za jej pomocą 250 zł miesięcznie. Jeśli klient nie spełni tych warunków, zapłaci za Konto za Zero 9,80 zł.

Drugi na rynku bank – Pekao SA – ma darmowe Eurokonto Mobilne. Kosztuje ono 5,99 zł, jeśli klient nie zasili go kwotą 500 zł. Karta standardowo kosztuje 3,99 zł, ale opłaty można uniknąć, dokonując 4 transakcji. W czarnym scenariuszu jest to 9,98 zł. Czy tak trudno o ten czarny scenariusz? Wbrew pozorom nie – wystarczy wyjechać, stracić pracę lub trafić do szpitala. Bank tylko na to czeka. Tego typu opłaty ma większość banków w Polsce, włącznie z internetowymi mBankiem, Inteligo czy Getin Bankiem (Getin UP).

Uwiązać klienta za nogę

Banki tłumaczą się w ten sposób, że chcą ograniczyć koszty związane z nieużywanymi produktami. Nie jest to do końca prawda, bo nieużywane konto, na którym leży nawet niewielki osad, przynosi zysk. Prawdą jest natomiast kwestia związana z kartą – wydanie i wysyłka plastiku kosztuje od kilku do kilkunastu złotych. W rzeczywistości banki chcą na siłę przywiązać klienta do swojej oferty. Korzystanie będzie opłacalne, jeśli klient kompleksowo przeniesie tam swoje pieniądze. Problem polega na tym, że nie ma banków z uniwersalną ofertą: jeśli bank ma dobre lokaty, to drogie kredyty. Jeśli ma wygodną bankowość elektroniczną, to nie daje jej za darmo. Dlatego klienci korzystają wybiórczo.

Ale wbrew pozorom nie jest to zjawisko masowe. Z raportu NBP na temat zwyczajów płatniczych Polaków wynika, że dwa konta ma zaledwie 8 proc. klientów banków. Reszta jest lojalna wobec swojego banku.

Niestety, wszystko wskazuje na to, że trend kopania dołków pod klientem będzie się nasilał. To efekt niskich stóp procentowych oraz spadających opłat interchange. Nie mogąc zarabiać za dużo na kredytach i tracąc przychody z transakcji kartowych, banki będą szukały innych pól biznesowych, na których odrobią sobie straty. Praktyka pokazuje, że najczęściej w takich sytuacjach sięgają do kieszeni klientów. Warto więc z uwagą śledzić wszelkie zmiany w cennikach usług. Tylko na wakacje podwyżki zapowiedziało już kilkanaście banków.

2013-08-05
Redakcja PRNews.pl

Sprawdź także:

a 0 Niemiecki nadzór finansowy BaFin zaostrza nadzór nad N26. Neobank dostaje „specjalnego pełnomocnika” i ograniczenia w hipotekach
Wojciech BoczońWojciech Boczoń
16.12.2025 (09:47)

Niemiecki nadzór finansowy BaFin zaostrza nadzór nad N26. Neobank dostaje „specjalnego pełnomocnika” i ograniczenia w hipotekach

BaFin ogłosił 15 grudnia 2025 r. pakiet środków wobec berlińskiego N26 po wykryciu uchybień w obszarze zgodności. …

a 0 Magdalena Różczka przedłużyła współpracę z VeloBankiem. Rozmowa z aktorką
16.12.2025 (05:38) – informacja prasowa

Magdalena Różczka przedłużyła współpracę z VeloBankiem. Rozmowa z aktorką

Magdalena Różczka przedłużyła na kolejne dwa lata współpracę z VeloBankiem. W rozmowie aktorka opowiedziała o …

a 0 ING sponsorem filmu „Lalka”
16.12.2025 (05:35) – informacja prasowa

ING sponsorem filmu „Lalka”

ING Bank Śląski będzie Sponsorem Strategicznym najnowszej ekranizacji powieści Bolesława Prusa …

a 0 Robert Tomaszewski na czele zarządu Link4
16.12.2025 (05:34) – informacja prasowa

Robert Tomaszewski na czele zarządu Link4

Rada Nadzorcza LINK4 SA w wyniku przeprowadzonego postępowania kwalifikacyjnego podjęła 5 grudnia 2025 r. uchwałę w …

a Kariera w finansach 0 Zmiany w zarządzie Unum Życie TUiR od stycznia 2026 roku
16.12.2025 (05:33) – informacja prasowa

Zmiany w zarządzie Unum Życie TUiR od stycznia 2026 roku

Rada Nadzorcza Unum Życie TUiR S.A. zdecydowała powołać do zarządu spółki dwóch nowych członków - Renatę Stawiczny …

a 0 Szerszy dostęp do e-podpisu mSzafir. KIR wprowadza nową metodę weryfikacji tożsamości
16.12.2025 (05:31) – informacja prasowa

Szerszy dostęp do e-podpisu mSzafir. KIR wprowadza nową metodę weryfikacji tożsamości

Od momentu wprowadzenia na rynek, kwalifikowany e-podpis mSzafir był dostępny online, dzięki weryfikacji tożsamości …

PRNews.pl

Zobacz również

BNP Paribas podnosi opłaty. Konto będzie darmowe, ale więcej zapłacicie za resztę operacji

BNP Paribas podnosi opłaty. Konto będzie darmowe, ale więcej zapłacicie za resztę operacji

Od 1 marca 2026 r. BNP Paribas…

1,8 mln euro kary dla ZEN.COM. Fintechowi doradza Andrzej Duda

1,8 mln euro kary dla ZEN.COM. Fintechowi doradza Andrzej Duda

Bank Litwy ukarał fintech ZEN.COM grzywną 1,8…

Raport: Liczba placówek bankowych – III kwartał 2025 r.

Raport: Liczba placówek bankowych – III kwartał 2025 r.

Placówek bankowych w Polsce nadal ubywa, choć…

Spór o nagrody w PKO BP. Pracownicy z wypowiedzeniem mówią o „karze za odejście”

Spór o nagrody w PKO BP. Pracownicy z wypowiedzeniem mówią o „karze za odejście”

Po publikacji artykułu o nagrodach rocznych w…

Szybkie ładowanie, mocne szkło i pakiet monitorujący zdrowie, czyli Apple Watch SE 3 za transakcje kartą

Szybkie ładowanie, mocne szkło i pakiet monitorujący zdrowie, czyli Apple Watch SE 3 za transakcje kartą

Apple Watch SE 3 to jeden z…

Who is who

Aleksandra Leszczyńska

Aleksandra Leszczyńska

Dyrektor komunikacji korporacyjnej i rzecznik prasowy Grupy…

Daniel Trzaskoś

Daniel Trzaskoś

Daniel Trzaskoś, dyrektor ds. PR w Brandscope…

Arkadiusz R. Cempura

Arkadiusz R. Cempura

Arkadiusz R. Cempura, Dyrektor Bankowości Codziennej, Euro…

O tym mówią bankowcy

Ostatnie komentarze

avatar komentującego

manhee:

Co za idiotyzm: betoniarka, chirurżka, cieślini, drukarka, majsterka, nianiek, rybaczka, szlifierka, tapicerka …

sob., 13 gru 2025 (15:59) • Neutralne nazwy stanowisk obowiązkowe od grudnia

avatar komentującego

MalmoMind:

Żadna nowość. To samo Sobieraj zrobil w Aliorze… Tylko jak potem trzeba było …

wt., 18 lis 2025 (12:09) • UniCredit wywraca stolik. Wszystkie najważniejsze usługi za darmo i bez „gwiazdek”

avatar komentującego

MalmoMind:

Bla bla … spadek Klientów Indywidualnych pominięty … …

niedz., 9 lis 2025 (22:50) • 696 mln zł zysku netto Grupy Kapitałowej BNP Paribas Bank Polska w III kw. 2025 r.

avatar komentującego

Maciej Kusznierewicz:

Cel inflacyjny RPP mieści się w przedziale 1,5-3,5 proc. (a nie 1-3 proc., …

czw., 9 paź 2025 (11:32) • Kredyty miały być tańsze od listopada, będą już teraz. Stopy procentowe w dół [komentarz]

avatar komentującego

PRNews_pl:

Przecież na PRNews.pl (co sama nazwa serwisu wskazuje) od jakichś 25 lat publikuję …

pt., 12 wrz 2025 (06:12) • Rzecznik generalny TSUE: WIBOR zgodny z prawem

  • SMART Bankier
  • Kredyt konsolidacyjny
  • Pożyczki na raty
  • Konto firmowe
  • Kurs inwestowania
  • Kalkulator brutto netto
  • Kalkulator kredytu gotówkowego
  • Kalkulator zdolności kredytowej
  • Rozlicz najem w PIT-28
  • pit 37 online na pit.pl
  • Rozliczenie pit
  • Program pit
  • Pit 11
  • Promocje bankowe
  • Promocje Pekao S.A.
  • Promocje BNP Paribas
  • Promocje Citi Handlowy
  • Promocje Alior Bank
  • Promocje Santander Bank
  • Promocje PKO BP
  • Promocje Millenium
  • Promocje ING Bank Śląski
  • Promocje mBank
  • Promocje Velobank
  • Promocje Nest Bank
  • O nas
  • Kontakt
  • Reklama
  • Newsletter
  • Prześlij informację
  • RSS
  • zgarnijpremie.pl
Bonnier Business Polska Bankier.pl – Portal Finansowy – Rynki, Twoje finanse, Biznes PIT.pl -Podatki dla małych firm i osób fizycznych, rozliczenia roczne Systempartnerski.pl - system afiliacyjny Bankier.pl PRNews.pl - banki, karty, konta oraz marketing i public relations Mambiznes.pl - Pomysł na biznes, Własna firma, Biznes plan Dyskusja.biz - Blogi o biznesie, artykuły biznesowe Puls Biznesu pb.pl - rynek, akcje, spółka, przedsiębiorca, budżet Pulsmedycyny.pl - Portal lekarzy i pracowników służby zdrowia Pulsfarmacji.pl - Portal aptekarzy, techników i pracowników sektora farmaceutycznego
© 2008 − 2025 PRNews.pl. Korzystanie z portalu oznacza akceptację regulaminu. Informacja o cookies. Polityka prywatności

Bezpłatny newsletter PRNews.pl

  • PRNews.pl to najbardziej opiniotwórczy serwis w branży bankowej. Przekonaj się dlaczego!
  • Codziennie rano otrzymasz skrót najważniejszych informacji ze świata finansów
  • Dzięki temu będziesz zawsze wiedział o nowych produktach, promocjach i usługach bankowych, ubezpieczeniowych i inwestycyjnych
  • Aktualne wiadomości z prasy i z samych instytucji finansowych - zupełnie bezpłatnie, wprost na twoją skrzynkę mailową
Zapisz się na newsletter:

Dołącz już dziś do niemal 38 tys. odbiorców