PRNews.pl - banki, karty, konta oraz marketing i public relations

Najświeższe informacje z PRNews.pl w Twojej skrzynce!

Codziennie aktualne wiadomości ze świata finansów.

Zapisz się na nasz Newsletter ​i bądź na bieżąco z nowościami z branży!

  • Raporty
  • Instytucje
    • Aion Bank
    • Alior Bank
    • Bank BPS
    • Bank Millennium
    • Bank Ochrony Środowiska
    • Bank Pekao SA
    • Bank Pocztowy
    • Banki spółdzielcze
    • BGK
    • Biuro Informacji Kredytowej
    • BNP Paribas
    • Citi Handlowy
    • Compensa
    • Credit Agricole
    • Deutsche Bank
    • DNB
    • EuropAssistance
    • ING Bank Śląski
    • KIR
    • Klarna
    • Link4
    • Mastercard
    • mBank
    • Mondial Assistance
    • mPay
    • Nationale-Nederlanden
    • Nest Bank
    • PKO BP
    • PKO Leasing
    • Plus Bank
    • PolCard from Fiserv
    • Polski Standard Płatności
    • Pru
    • PZU
    • Raiffeisen Digital Bank
    • Revolut
    • Santander Bank Polska
    • Santander Consumer Bank
    • SGB
    • Standard Chartered Polska
    • Toyota Bank Polska
    • Trade Republic
    • UniCredit
    • VeloBank
    • Visa
    • Volkswagen Bank Oddział Polska
    • Warta
    • Zen.com
  • Produkty
    • Bankowość internetowa
    • Bankowość mobilna
    • Oszczędzanie
    • Bezpieczeństwo
    • Karty
    • Kredyty
    • Konta
    • Płatności mobilne
    • Ubezpieczenia
  • Analizy
  • Kariera w finansach
  • Szkolenia
  • Forum
  • Newsletter
PRNews.plPrzegląd prasyCSR – ostatni element układanki zwanej biznesem

CSR – ostatni element układanki zwanej biznesem

Przegląd prasy 14.01.2009 (08:42)
Jak wskazują wyniki badań – CSR się opłaca, dlatego należy się zastanowić jak zbudować skuteczną strategię CSR i jak zaimplementować działania i monitorowanie oddziaływania firmy w trzech uzupełniających się obszarach – ekonomicznym, społecznym i środowiskowym.
Ponad połowę czynników generujących kryzysy w biznesie można zakwalifikować do obszarów ryzyka niestosowania CSR. Organizacje biznesowe powinny poważnie zastanowić się nad konsekwencjami braku systemowego zarządzania w tym obszarze, oraz dostrzec potencjalne korzyści płynące ze społecznej odpowiedzialności.
CSR (corporate social responsibility) – społeczna odpowiedzialność przedsiębiorstw – polega na zintegrowanym zarządzaniu kwestiami ekonomicznymi, społecznymi, etycznymi i środowiskowymi, zgodnie z założeniami zrównoważonego rozwoju (sustainable development).
Od dość długiego czasu trwają dyskusje na temat: Czy CSR jest potrzebny? Czy się opłaca? Czy istnieje sposób na osiągnięcie tzw. sustainable competitiveness? Tymczasem badania Goldman Sachs Group wykazały, że istnieje silna korelacja (liniowa, pozytywna) pomiędzy wynikami firm a poziomem stosowanych praktyk CSR.
Mamy zatem dowód! – dla analityków, finansistów, właścicieli, akcjonariuszy, decydentów i wszystkich interesariuszy, że warto opracować i wdrożyć zaawansowane strategie CSR. Oczywiście pojawia się tu inny problem: Co jest pierwsze – jajko czy kura? czyli: najpierw są dobre wyniki firm czy też zaawansowany CSR?  
Jedno wiemy na pewno – skoro istnieje korelacja, to jeśli mówimy o lepszych wynikach firm i konkurencyjności, nieuchronnie powinniśmy zająć się tematem rozwoju CSR w naszych organizacjach, albo powinniśmy przygotowywać się na wystąpienie jakiegoś  kryzysu, jak też pogodzić się z możliwością utraty niektórych szans rozwoju biznesu.
Dla ludzi biznesu oczywistym jest, że aby czymś zarządzać powinniśmy umieć to „coś” nazwać, zdefiniować oraz odnieść odpowiednio do swojego biznesu – tak, by ustalić priorytety i móc mierzyć wyniki. Jeżeli uda nam się określić obszary CSR oddziałujące na czynniki sukcesu, a także ocenić ryzyko niestosowania CSR dla realizacji naszej strategii – będziemy gotowi zbudować skuteczny system zarządzania. Ten ostatni element układanki zwanej biznesem menedżerowie są w stanie doskonale opracować i wprowadzić w życie (…).
Czym powinniśmy zarządzać – co stanowi wartość dziś/jutro dla właściciela/akcjonariusza? Pojawia się tu jednak kwestia: co się stanie, jeżeli przez takie menedżerskie podejście wzmocnimy mit, że odpowiedzialny biznes się opłaca? Nie taki CSR płynący z dobroci serca, filantropijny, który można skonsumować wizerunkowo – ale prawdziwie „odpowiedzialny biznes” – etyczny, nieskorumpowany, ekologiczny? Czy firmy, menedżerowie i interesariusze będą skłonni w pełni zaakceptować taki CSR?
A może właśnie dzięki temu zniknie tabu „opłacalności CSR” na zasadzie: albo opłaca się biznesowi, albo opłaca się społeczeństwu. Może firmy będą mogły otwarcie promować zarządzanie CSR i otwarcie prowadzić dialog z interesariuszami o takich rozwiązaniach, które przyniosą korzyści zarówno dla firm, jak i społeczeństwa?
Jeżeli CSR – to jaki i w jaki sposób prowadzony?
CSR to strategia biznesowa – i tak jak każda inna jest dobrowolna. Jeśli zarządy spółek jej nie stosują powinny liczyć się z ryzykiem, które ponoszą i jego poważnymi konsekwencjami; poniżej niektóre z nich:
  • zanieczyszczenie i degradacja środowiska;
  • przemoc w pracy;
  • dyskryminacja;
  • defraudacje i korupcja;
  • procesy sądowe, spory pracownicze;
  • brak akceptacji ze strony lokalnej społeczności.
Firma społecznie odpowiedzialna proaktywnie zarządza relacjami ze wszystkimi grupami społecznymi (interesariuszami), na które oddziałuje poprzez prowadzoną działalność, zaś grupy te mogą mieć wpływ na działalność przedsiębiorstwa (…). Praktyka pokazuje, iż firmy często nie identyfikują wszystkich obszarów, na które mają wpływ – może to w skrajnych przypadkach generować kryzysy i straty oraz skutkować problemami w realizacji założonych celów.
Przy spadającej tolerancji opinii publicznej na błędy popełniane przez korporacje, powyższe problemy mogą w istotny sposób obniżać wartość pozamaterialną firmy. Biznes działa pod rosnącą presją, jest poddawany ciągłej ocenie, rosną oczekiwania konsumentów, społeczeństwo i media w coraz większym stopniu oczekują transparentności i etyki w biznesie. Nigdy nie dowiemy się o ile więcej zarobiłaby firmy o nadszarpniętej reputacji. 
Dobre zarządzanie CSR daje pewność uzyskania oraz utrzymania i monitorowania „społecznej licencji” na długoterminowe i efektywne prowadzenie działalności. W tym kontekście, podobnie jak w innych obszarach zarządzania, lepiej zapobiegać niż leczyć. Aby zmniejszyć niepewność, co do podejmowanych decyzji potrzebny jest właściwy kierunek strategii CSR.
Praktyka pokazuje, iż w większości przypadków problemy wynikają z prostych błędów, których można by uniknąć – gdyby nie brak szkoleń, brak nadzoru, złe zarządzanie we wrażliwych obszarach albo jego brak, stosowanie podwójnych standardów wobec oddziałów lokalnych i centrali.
Waga „licencji społecznej” na prowadzenie działalności
Czy przy zmieniającej się obecnie sytuacji na rynku pracy firmy mogą sobie pozwolić na brak społecznej odpowiedzialności? Większość z nich działa w warunkach ostrej konkurencji na rynku – muszą szukać nowych możliwości uzyskania przewagi konkurencyjnej, innowacyjności, ale i zabezpieczać się przed spadkiem przychodów w wyniku nieodpowiednio zarządzanych ryzyk. 
Konsolidacja branży oraz wzrost zainteresowania działalnością interesariuszy szczególnie dotyka w dzisiejszych czasach branżę energetyczną (ze względu na jej oddziaływania gospodarcze – lokalne, jak również globalne). Organizacje branży energetycznej są zmuszone uzyskać i utrzymać „licencję społeczną” na prowadzenie działalności, w przeciwnym razie ich wyniki i reputacja mogą być wystawione na duże ryzyko.
W przypadku dużego przedsiębiorstwa liczba czynników, jakie trzeba wziąć pod uwagę aspirując do miana „firmy społecznie odpowiedzialnej”, jest bardzo duża i rozciąga się na cały łańcuch zaopatrzeniowy – nie da się tu oprzeć zarządzania na dobrych intencjach. Promowanie i komunikowanie przez public relations kierunków działania należy wypełnić systemowo celami, zadaniami i monitorowaniem. Potrzebny jest system, oparty na uznanych wytycznych i standardach, wykorzystujący wypróbowane narzędzia.
CSR to narastający trend, z którym muszą zmierzyć się polskie przedsiębiorstwa. Rosnąca liczba firm na świecie korzysta z szeregu instrumentów CSR i wymaga tego także od swoich partnerów: ogłaszają polityki społecznej odpowiedzialności, deklarują wartości, jakie wyznaje firma, przygotowują i wdrażają wewnętrzne dokumenty dobrych praktyk, przystępują do inicjatyw branżowych, raportują swoje działania w zakresie CSR czy też zrównoważonego rozwoju, poddają się audytom, weryfikacjom i certyfikacji. Uznają swoje szerokie bezpośrednie zobowiązania, które mogą być poddane niezależnej ocenie.
Co można zyskać uznając te zobowiązania?
  • poszerzyć kompetencje organizacji, uczynić ją bardziej innowacyjną;
  • w pełni zrozumieć jak różni interesariusze na nią oddziałują;
  • zarządzać strategicznie – tworzyć firmie lepsze otoczenie do prowadzenia biznesu; 
  • w pełni zidentyfikować potencjalne obszary ryzyka;
  • dokonać analizy i oceny ryzyka oraz wybrać obszary priorytetowe;
  • budzić zdrowe zainteresowanie, uwiarygodnić organizację; 
  • osiągnąć pełną kontrolę nad mierzalnymi i niemierzalnymi wartościami organizacji.
Aby to osiągnąć, trzeba w pełni zintegrować CSR w strategię biznesową, przemienić deklaracje i zamierzenia w czyny, mierzyć wyniki oraz wiarygodnie raportować – czyli zarządzać (…). 
Na koniec przedstawię możliwe narzędzia w systemowym zarządzaniu CSR:
  • identyfikacja i ocena ryzyka CSR;
  • budowanie strategii CSR i systemów monitorowania celów CSR;
  • wdrażanie normy dla poszczególnych aspektów CSR: ISO 9001, ISO 14001/ EMAS, PN-N 18001 / OHSAS 18001, ISO 27001 oraz SA 8000 lub ISO 26000; 
  • usystematyzowany dialog z interesariuszami;
  • raportowanie społeczne (środowiskowe) sustainability;
  • przystąpienie do inicjatyw Global Compact, Wytyczne OECD, GRI, AA1000;
  • wdrażanie i doskonalenie poszczególnych systemów zarządzania ryzykiem 
  • np.: Zarządzanie w Obszarze Odporności na Nadużycia Defraudacji i Korupcji;
  • wdrażanie i doskonalenie zintegrowanych systemów zarządzania wg najlepszych zrównoważonych wzorców np.: isrs7.
Tomasz Gasiński
cały artykuł w nr 4/2008 Przeglądu Corporate Governance
csr 2009-01-14
Redakcja PRNews.pl
Tagi: csr

Sprawdź także:

a 0 Finał jubileuszu 100-lecia Esbanku Banku Spółdzielczego
20.12.2025 (23:17) – informacja prasowa

Finał jubileuszu 100-lecia Esbanku Banku Spółdzielczego

Dobiega końca wyjątkowy dla ESBANKU Banku Spółdzielczego rok jubileuszu 100-lecia działalności. Świętowanie 100 lat …

a 0 PKO BP otworzył oddział w centrali. Sprzedaje produkty i prezentuje przy okazji dzieła sztuki
20.12.2025 (23:14) – informacja prasowa

PKO BP otworzył oddział w centrali. Sprzedaje produkty i prezentuje przy okazji dzieła sztuki

19 grudnia PKO Bank Polski otworzył oddział 26 w centrali banku przy ul. Świętokrzyskiej 36. W nowym oddziale …

a 0 PZU i Bank Pekao kontynuują prace nad reorganizacją Grupy PZU. "Musimy dać sobie więcej czasu"
20.12.2025 (23:08) – informacja prasowa

PZU i Bank Pekao kontynuują prace nad reorganizacją Grupy PZU. "Musimy dać sobie więcej czasu"

PZU SA i Bank Pekao SA uzgodniły zmiany w Term Sheet, czyli dokumencie ustalającym zasady współpracy obu spółek …

a 0 Vienna Life z cetyfikatem Friendly Workplace 2025
20.12.2025 (21:01) – informacja prasowa

Vienna Life z cetyfikatem Friendly Workplace 2025

Vienna Life otrzymała tytuł Friendly Worplace 2025. Kapituła doceniła sposób, w jaki młoda organizacja zbudowała …

a 0 Rzecznik Finansowy opublikował podsumowanie 2025 r. i przedstawił prognozy na 2026 r.
20.12.2025 (21:00) – informacja prasowa

Rzecznik Finansowy opublikował podsumowanie 2025 r. i przedstawił prognozy na 2026 r.

Biuro Rzecznika Finansowego przygotowuje się do kolejnego poszerzenia zakresu możliwości pomocy obywatelom. Po …

a 0 PKO Bank Polski otworzył przedstawicielstwa w Szwecji i na Litwie
20.12.2025 (20:57) – informacja prasowa

PKO Bank Polski otworzył przedstawicielstwa w Szwecji i na Litwie

PKO Bank Polski uruchomił przedstawicielstwa w Szwecji i na Litwie. Bank chce, aby w okresie realizacji strategii, …

PRNews.pl

Zobacz również

Czy w „nowym banku” da się złożyć reklamację? Czytelnik skarży się na Trade Republic

Czy w „nowym banku” da się złożyć reklamację? Czytelnik skarży się na Trade Republic

Czytelnik zwrócił uwagę redakcji na problem, który…

Revolut zostaje operatorem komórkowym. Ceny pakietów od 25 zł

Revolut zostaje operatorem komórkowym. Ceny pakietów od 25 zł

Revolut uruchamia w Polsce usługę „Mobile Plans”,…

„Alicja” wciąż nęka klientów PKO BP. Po latach spłaty dług wraca jak koszmar

„Alicja” wciąż nęka klientów PKO BP. Po latach spłaty dług wraca jak koszmar

Choć wydawało się, że głośne spory o…

Krzysztof Kolany i Wojciech Boczoń nagrodzeni w konkursie NBP

Krzysztof Kolany i Wojciech Boczoń nagrodzeni w konkursie NBP

Dwaj analitycy Bankier.pl – Krzysztof Kolany oraz…

BNP Paribas podnosi opłaty. Konto będzie darmowe, ale więcej zapłacicie za resztę operacji

BNP Paribas podnosi opłaty. Konto będzie darmowe, ale więcej zapłacicie za resztę operacji

Od 1 marca 2026 r. BNP Paribas…

O tym mówią bankowcy

Ostatnie komentarze

avatar komentującego

daria owocna:

Nie tylko oni mają problem ;) Jestem starsza, a też ciężko z kasą …

śr., 17 gru 2025 (14:38) • Jak Gen Z radzi sobie z dorosłością? 1/3 z nich już ma długi

avatar komentującego

MalmoMind:

Żadna nowość. To samo Sobieraj zrobil w Aliorze… Tylko jak potem trzeba było …

wt., 18 lis 2025 (12:09) • UniCredit wywraca stolik. Wszystkie najważniejsze usługi za darmo i bez „gwiazdek”

avatar komentującego

MalmoMind:

Bla bla … spadek Klientów Indywidualnych pominięty … …

niedz., 9 lis 2025 (22:50) • 696 mln zł zysku netto Grupy Kapitałowej BNP Paribas Bank Polska w III kw. 2025 r.

avatar komentującego

Maciej Kusznierewicz:

Cel inflacyjny RPP mieści się w przedziale 1,5-3,5 proc. (a nie 1-3 proc., …

czw., 9 paź 2025 (11:32) • Kredyty miały być tańsze od listopada, będą już teraz. Stopy procentowe w dół [komentarz]

avatar komentującego

PRNews_pl:

Przecież na PRNews.pl (co sama nazwa serwisu wskazuje) od jakichś 25 lat publikuję …

pt., 12 wrz 2025 (06:12) • Rzecznik generalny TSUE: WIBOR zgodny z prawem

  • SMART Bankier
  • Kredyt konsolidacyjny
  • Pożyczki na raty
  • Konto firmowe
  • Kurs inwestowania
  • Kalkulator brutto netto
  • Kalkulator kredytu gotówkowego
  • Kalkulator zdolności kredytowej
  • Rozlicz najem w PIT-28
  • pit 37 online na pit.pl
  • Rozliczenie pit
  • Program pit
  • Pit 11
  • Promocje bankowe
  • Promocje Pekao S.A.
  • Promocje BNP Paribas
  • Promocje Citi Handlowy
  • Promocje Alior Bank
  • Promocje Santander Bank
  • Promocje PKO BP
  • Promocje Millenium
  • Promocje ING Bank Śląski
  • Promocje mBank
  • Promocje Velobank
  • Promocje Nest Bank
  • O nas
  • Kontakt
  • Reklama
  • Newsletter
  • Prześlij informację
  • RSS
  • zgarnijpremie.pl
Bonnier Business Polska Bankier.pl – Portal Finansowy – Rynki, Twoje finanse, Biznes PIT.pl -Podatki dla małych firm i osób fizycznych, rozliczenia roczne Systempartnerski.pl - system afiliacyjny Bankier.pl PRNews.pl - banki, karty, konta oraz marketing i public relations Mambiznes.pl - Pomysł na biznes, Własna firma, Biznes plan Dyskusja.biz - Blogi o biznesie, artykuły biznesowe Puls Biznesu pb.pl - rynek, akcje, spółka, przedsiębiorca, budżet Pulsmedycyny.pl - Portal lekarzy i pracowników służby zdrowia Pulsfarmacji.pl - Portal aptekarzy, techników i pracowników sektora farmaceutycznego
© 2008 − 2025 PRNews.pl. Korzystanie z portalu oznacza akceptację regulaminu. Informacja o cookies. Polityka prywatności

Bezpłatny newsletter PRNews.pl

  • PRNews.pl to najbardziej opiniotwórczy serwis w branży bankowej. Przekonaj się dlaczego!
  • Codziennie rano otrzymasz skrót najważniejszych informacji ze świata finansów
  • Dzięki temu będziesz zawsze wiedział o nowych produktach, promocjach i usługach bankowych, ubezpieczeniowych i inwestycyjnych
  • Aktualne wiadomości z prasy i z samych instytucji finansowych - zupełnie bezpłatnie, wprost na twoją skrzynkę mailową
Zapisz się na newsletter:

Dołącz już dziś do niemal 38 tys. odbiorców