Rosną oczekiwania Polaków wobec zastosowania tożsamości cyfrowej – wynika z najnowszego badania Kantar dla KIR i ZBP*. Już co trzeci Polak, który korzysta z bankowości internetowej, chciałby mieć możliwość dostępu do usług online z wykorzystaniem mechanizmów potwierdzania tożsamości opartych na logowaniu do serwisów bankowych. Dotyczy to sektorów takich jak energetyka, ubezpieczenia, branża medyczna oraz usług świadczonych przez administrację publiczną.
Do jakich celów Polacy najchętniej używaliby narzędzi do weryfikacji tożsamości w sposób cyfrowy? Jak pokazuje tegoroczne badanie Kantar, na pierwszym miejscu respondenci wymieniają logowanie do różnych serwisów (38 proc.), autoryzowanie dyspozycji i oświadczeń (35 proc.), potwierdzanie swojej tożsamości w serwisach internetowych (32 proc.), rejestrację w celu dostępu do usług (28 proc.) oraz odzyskiwanie dostępów do serwisów (22 proc.).
Potrzeby rynku
Według tego samego badania, co trzeci aktywny użytkownik bakowości internetowej w Polsce chce zdalnie potwierdzać swoją tożsamość w kontaktach z administracją (32 proc.), z dostawcami usług użyteczności publicznej, takich jak woda, prąd, gaz czy firmami wywożącymi śmieci (29 proc.). Ankietowani widzą zastosowanie zdalnej weryfikacji tożsamości także w kontaktach z firmami telekomunikacyjnymi (22 proc.) oraz w obszarze usług medycznych świadczonych online (18 proc.). Na dalszych pozycjach wymieniane są zakupy i usługi w branżach regulowanych, wymagających potwierdzenia pełnoletności, jak gry losowe (16 proc.).
– Użytkownicy usług sami wskazują coraz więcej obszarów możliwego wykorzystania tożsamości cyfrowej. W większości z nich już funkcjonują nowoczesne rozwiązania oparte na elektronicznej identyfikacji, dostarczane przez KIR. Rok temu udostępniliśmy mojeID, usługę która umożliwia potwierdzanie tożsamości w procesach rejestrowania się, dostępu i logowania do serwisów dostawców usług, zarówno komercyjnych jak i z sektora publicznego. Rozwiązanie, wykorzystujące systemy bankowości internetowej, jest w pełni zgodne z regulacjami unijnymi i krajowymi. Weryfikacja tożsamości w usłudze mojeID, bazuje na danych, które zostały wcześniej uwierzytelnione i sprawdzone przez bank, którego jesteśmy klientem. Mechanizmy sprawdzone w funkcjonowaniu sektora bankowego pozwalają zagwarantować użytkownikom najwyższy stopień bezpieczeństwa w zakresie ochrony danych. Z tej formy potwierdzania tożsamości może potencjalnie korzystać 18,9 milionów użytkowników bankowości elektronicznej – mówi Piotr Alicki, prezes Zarządu KIR.
Rozwiązania przyjęte w Polsce
W ciągu roku od rynkowego debiutu, mojeID zdobywa popularność w różnych sektorach gospodarki. Usługa znalazła się w ofercie kluczowych firm z różnych branż, w tym np. Medicover Polska, PGNiG Obrót Detaliczny, Diners Club Polska, Totalizator Sportowy, Open Life, PZU czy Nationale Nederlanden. Dzięki mojeID, klienci tych firm mogą m.in. rejestrować się w celu uzyskiwania zdalnego dostępu do portali, odzyskiwać hasła, zawierać umowy czy zlecać polecenie zapłaty.
– Spodziewamy się, że popularność narzędzi do zdalnej weryfikacji tożsamości będzie rosła wraz z postępującym trendem cyfryzacji. Zarówno w obszarze administracyjnym jak i komercyjnym wzrasta zapotrzebowanie na rozwiązania, umożliwiające kompleksową elektronizację procesów. Naszym celem jest udostępnienie usług, które te procesy skutecznie wspierają. Chcemy aktywnie uczestniczyć w rozwoju e-gospodarki. Dziś z pewnością jeszcze nie znamy wszystkich obszarów potencjalnego zastosowania usługi mojeID, ale jesteśmy gotowi odkrywać je wspólnie z naszymi klientami i partnerami – dodaje Piotr Alicki.
Coraz więcej haseł
O postępującej cyfryzacji polskiego społeczeństwa może świadczyć chociażby rozwój mediów społecznościowych, takich jak Facebook czy Instagram. Każdy, przeciętny użytkownik social media w Polsce korzysta średnio z ponad 7 kont (7,3 konta na różnych portalach) . Specjaliści od bezpieczeństwa IT zalecają zmianę hasła co 1-3 miesiące , co wiązałoby się z koniecznością zapamiętania nawet 88 haseł rocznie na osobę – w samych tylko serwisach społecznościowych.
Do tego należy doliczyć jeszcze inne serwisy wymagające logowania, choćby konta pocztowe, poradnie medyczne czy portale ubezpieczycieli.
W ciągu ostatnich kilku miesięcy doświadczyliśmy większego zainteresowania możliwością załatwiania spraw – prywatnych i służbowych, przez Internet. Wszystko dlatego, żeby zachować wymagany przez epidemię dystans społeczny. Zwiększona aktywność w przestrzeni cyfrowej może jednak oznaczać nasilenie cyberzagrożeń, w tym wzrost ataków hakerskich na dane osobowe. Warto zatem przykładać szczególną wagę do kwestii bezpieczeństwa, zwłaszcza w kontekście dostępu do naszej tożsamości.
* Badanie zrealizowane w marcu 2020 r. przez Kantar na ogólnopolskiej próbie osób w wieku 15+, w tym pracowników banków. Liczebność próby N=1009
Źródło: KIR