PRNews.pl - banki, karty, konta oraz marketing i public relations

Najświeższe informacje z PRNews.pl w Twojej skrzynce!

Codziennie aktualne wiadomości ze świata finansów.

Zapisz się na nasz Newsletter ​i bądź na bieżąco z nowościami z branży!

  • Raporty
  • Instytucje
    • Aion Bank
    • Alior Bank
    • Bank BPS
    • Bank Millennium
    • Bank Ochrony Środowiska
    • Bank Pekao SA
    • Bank Pocztowy
    • Banki spółdzielcze
    • BGK
    • Biuro Informacji Kredytowej
    • BNP Paribas
    • Citi Handlowy
    • Compensa
    • Credit Agricole
    • Deutsche Bank
    • DNB
    • EuropAssistance
    • ING Bank Śląski
    • KIR
    • Klarna
    • Link4
    • Mastercard
    • mBank
    • Mondial Assistance
    • mPay
    • Nationale-Nederlanden
    • Nest Bank
    • PKO BP
    • PKO Leasing
    • Plus Bank
    • PolCard from Fiserv
    • Polski Standard Płatności
    • Pru
    • PZU
    • Raiffeisen Digital Bank
    • Revolut
    • Santander Bank Polska
    • Santander Consumer Bank
    • SGB
    • Standard Chartered Polska
    • Toyota Bank Polska
    • Trade Republic
    • UniCredit
    • VeloBank
    • Visa
    • Volkswagen Bank Oddział Polska
    • Warta
    • Zen.com
  • Produkty
    • Bankowość internetowa
    • Bankowość mobilna
    • Oszczędzanie
    • Bezpieczeństwo
    • Karty
    • Kredyty
    • Konta
    • Płatności mobilne
    • Ubezpieczenia
  • Analizy
  • Kariera w finansach
  • Szkolenia
  • Forum
  • Newsletter
PRNews.plNasz gośćWojciech BolanowskiCzy bank może być „modny”?

Czy bank może być „modny”?

Wojciech Bolanowski 11.08.2009 (07:23) artykuł nadesłany

Czy jakikolwiek bank może stać się posiadaczem modnej marki, skoro oczekiwania wobec instytucji finansowych i kryteria ich wyboru są tak różne od tych, które kierują nami podczas zakupu samochodu, torebki, butów czy sukienki? Emocje związane z pieniędzmi nie stanowią dobrego fundamentu by budować modną markę. Być może dlatego strategie komunikacyjne i reklamy banków są bardzo zunifikowane, mało zaskakujące i – w pewnym sensie – specyficzne. Wydaje się, że realne szanse na własny styl ma dzisiaj, tak jak i w przeszłości, jedynie private banking wysokiej klasy…

Ogólnie znane powody, dla których marki bankowe nie zajmują istotnego miejsca w emocjach i umysłach klientów związane są przede wszystkim z towarem, którym banki obracają, czyli z pieniędzmi.

Niewielu odczuwa pozytywne wibracje na myśl o pieniądzach – co innego o rzeczach i przyjemnościach, które można za nie kupić. Pieniądze się zarabia, niekoniecznie spędzając czas na wymarzonych zajęciach, w wymarzonych miejscach i z wymarzonymi ludźmi. Pieniądze się pożycza, narażając na szwank przyjacielskie relacje, gubi, liczy i wydaje.

Pozytywne wyjątki typu wygrana na loterii (pieniężnej) nic nie mają wspólnego z bankowością. Banknoty (w naszym kraju) noszą logo NBP niezależnie od tego z czyjego bankomatu je przed chwilą wypłaciłem. Nawet karty płatnicze, jedyny powszechny nośnik bankowego brandu, są z punktu widzenia marki nieodmiennie „co-branded”, ponieważ logo organizacji płatniczej jest zawsze dobrze wyeksponowane, o co te organizacje dbają ze szczególną starannością.

Swoim bankiem się nie chwalimy, za to chętnie opowiadamy o trudnościach z nim związanych. Pieniądze, które ciężko zarabiamy i chętnie wydajemy, niechętnie powierzamy innym. To, że tymczasowo leżą na jakimś koncie, nie bardzo nas wzrusza, natomiast jakikolwiek problem z ich wypłatą jest bardzo irytujący. Bank może być tym ulubionym, jeśli oferuje dobre ceny, a jego pracownicy (i to nie ogólnie, ale w placówce, do której przychodzę) są efektywni, uprzejmi i spełniają moje oczekiwania. No i jeśli mogę przed placówką zaparkować. I jeśli system internetowy jest użyteczny i mało awaryjny. Ale przede wszystkim musze mieć dużo, jak najwięcej swoich bankomatów. Swoich – czyli takich, w których nie płacę za wypłatę gotówki.  

Nawet jeśli mam taki ulubiony bank, to prawdopodobnie nie jest to bank podstawowy. Mój bank podstawowy polecili mi rodzice lub koledzy, gdy otrzymywałem pierwsze stypendium lub wypłatę. To bank, do którego miałem najbliżej w czasie, gdy pojawiła się pierwsza potrzeba bankowa.

W ostatnim czasie do powyższego obrazu, opartego na powtarzających się  od lat badaniach postaw mieszkańców polskich miast, dołączyła potrzeba zaufania do banku, przekonania o stabilnej sytuacji instytucji finansowej, co dodatkowo preferuje podmioty istniejące i znane „od wieków”, z lekka przykurzone pyłem historii.  

Czy w takim razie nie ma żadnych szans na to, aby pracownicy marketingu mogli zagrać w tę samą grę, w jaką od lat grają  ich koledzy z odzieżówki, samochodówki, sektora napojów typu „cola”, sieci Fast-food, czy też, od niedawna, polityki? Ta gra to „moja marka jest trendy” względnie „wybierz mnie, bo jestem modny”. Czy raczej jesteśmy skazani na monotonną promocję oprocentowania lokat, liczby bezprowizyjnych bankomatów, bezpłatnych (nie licząc sytuacji oznaczonych gwiazdką) kont osobistych, jednym słowem na reklamę produktową?

Czy możemy liczyć na coś więcej niż poprawną politycznie komunikację wizerunkową podlaną mdłym sosem familijnego szczęścia, wizualizowaną pomocną fizjonomią przyjaznego mieszkańca placówki bankowej lub sztucznie roześmianych klientów  „korzystających ze swobody finansowej”? Czy możemy coś więcej zrobić z tym mdłym puddingiem niż okrasić go wisienką  coraz mniej rozpoznawalnego celebryty?

Historie o bankach, które były modne należą do kategorii „podobno”, tzn. „podobno bank X w kraju Y był tak popularny, ze wypadało być  jego klientem”, czy coś w tym rodzaju. Osobiście znam trzy takie przykłady. W ramach marketingowych przygotowań do wejścia z modelem mBanku do Czech podczas rozmów rekrutacyjnych kilkakrotnie usłyszałem, że na początku działalności czeskiej eBanki (istniejąca w różnych konfiguracjach własnościowych marka finansowa, początkowo działająca w modelu bankowości internetowej, przejęta w 2008 przez Raiffeisen Bank i zaorana w roku 2009), pewnym szpanem było pokazywanie się na mieście z tokenem służącym do korzystania z systemu homebankingu. Z kolei na jednej z konferencji Banking Administration Institute, w Phoenix, AZ, usłyszałem od przedstawicielki jednego z wystawców software’u, że kilka lat temu w środowisku informatycznym modnie (dosł. „trendy”) było mieć rachunek w NetBanku (działający od 1996 roku jeden z pierwszych wyłącznie internetowych banków w US, zamknięty we wrześniu 2007, jako jedna z pierwszych jaskółek nadchodzącego kryzysu finansowego). Nie wiem, czy to rzeczywiście specyfika przedsięwzięć wirtualnych, ale także w naszym kraju mBank to jedyny bank, który może wykazać, że jest w niektórych grupach „trendy”. Czyżby kolejny dowód na to, że banki uniwersalne, tradycyjne, z placówkami nie mogą liczyć na cieplejsze uczucia ze strony swoich klientów?

Ostatnio rozmawiałem na podobne tematy ze środowiskowym znawcą mody. Dla jasności –  „środowisko”, którego uznaniem cieszy się  wspomniany znawca nie ma nic wspólnego z marketingiem finansowym. Szukając wspólnej płaszczyzny między szeroko rozumianą modą, czyli światem rzeczy cenionych ze względu na to, że są „modne”, a wąsko rozumianą bankowością, czyli usługami detalicznymi dla osób fizycznych, zwrócił uwagę na budzące pewną  nadzieję zjawisko. Otóż wśród podstawowych powodów korzystania z usług określonego banku niezmiennie, na wysokich pozycjach, pojawiają  się dwa: przyzwyczajenie i rekomendacja, najczęściej znajomych lub rodziny. Dla mnie nie brzmi to zbyt modnie, ale mój rozmówca zaczął mnie przekonywać, że jestem w błędzie. Postawił tezę,  że to właśnie rekomendacja, a następnie przyzwyczajenie stanowi przewagę konkurencyjną prawdziwie modnych marek. Oczywiście zaoponowałem, zauważając, ze nie rekomendacja a naśladownictwo jest motorem napędowym mody. A przecież, nie wiedząc jednak z jakiego banku korzysta nasz lider opinii, nie możemy go naśladować w tym zakresie. No chyba że jakiś bank wykorzysta naszego ulubionego idola w telewizyjnej reklamie, o czym już było powyżej. A przyzwyczajenie jest przeciwieństwem zmiany, która jest jedyną niezmienną  i stałą cechą mody.

Zostałem szybko sprowadzony do parteru kąśliwą uwagą, że mylę  modę z chińsko-indyjskimi tekstyliami, które, rzeczywiście, wybieramy naśladując innych i szybko wymieniamy na nowe, które jeszcze nie zdążyły się skurczyć lub rozciągnąć w pierwszym praniu. W idealnym świecie mojego rozmówcy wybieramy walizki Louis Vuitton nie dla charakterystycznego wzoru (z tego powodu kupowane są ich podróbki, stanowiące podobno 99% wszystkich przedmiotów oznaczonych symbolem „LV”) ale dlatego, że nam polecono ich wytrzymałość, ergonomię i jakość. A kolejny raz sięgamy po nie, bo udowodniły swoje zalety, do których zdążyliśmy się przyzwyczaić. Podobnie z marką Burberry – jedyną celebrytą  która się z nią powinna kojarzy jest Marlena Dietrich, a sprawdzonym produktem – trench, rekomendowany od czasów Wielkiej Wojny Światowej. No cóż, nie twierdzę, że wiedzą powszechną jest to, że Prada byli braćmi, a Fendi to nazwisko pięciu sióstr kontynuujących rodzinny biznes skórzany. Wydaje mi się, że na tym poziomie abstrakcji mówić należy raczej o „stylu” niż o modzie, a w bankowości szukać analogii w obszarze private banking. Na pytanie czy private banking może być stylowy odpowiedź znana jest od dawna i brzmi „oczywiście”. Jako przykład, w prawdziwie dobrym stylu, wskazać można np. na C. Hoare and Co., który to biznes w londyńskim Citi działa nieprzerwanie od 1672 roku. Ktoś może powiedzieć, że łatwo jest budować własny, niepowtarzalny styl mając centralę przy Fleet Street w tym samym miejscu od ponad 300 lat, w historii zarządu trzech właścicieli pełniących rolę Lorda Majora Londynu i klientów takich jak Lord Byron, Thomas Gainsborough czy Jon Dryden. Jest w tym pewnie trochę racji, ale przynajmniej pozostaje nadzieja, że za kilkaset lat dorobimy się i w Polsce banku o unikalnym stylu.

Wojciech Bolanowski,
Szef marketingu MultiBanku
Źródło: Przegląd Finansowy Bankier.pl

wizerunek 2009-08-11
Redakcja PRNews.pl
Tagi: wizerunek

Sprawdź także:

a 0 ING z nową kampanią skierowaną do przedstawicieli pokolenia Z
23.12.2025 (06:53) – informacja prasowa

ING z nową kampanią skierowaną do przedstawicieli pokolenia Z

ING Bank Śląski ruszył z kampanią skierowaną do przedstawicieli pokolenia Z, w której pokazuje jak ważne jest …

a 0 Podczas wyjazdów na święta wezwań z assistance jest o 30% więcej.
23.12.2025 (06:49) – informacja prasowa

Podczas wyjazdów na święta wezwań z assistance jest o 30% więcej.

Pierwsze opady śniegu co roku powodują ogromne utrudnienia dla kierowców. Opony niezmienione na zimowe w połączeniu …

a 0 Pekao finansuje kolejny projekt w elektroenergetyce, kredytuje Grupę ZE PAK
23.12.2025 (06:48) – informacja prasowa

Pekao finansuje kolejny projekt w elektroenergetyce, kredytuje Grupę ZE PAK

Bank Pekao S.A. uczestniczy w finansowaniu konsorcjalnym, w formule project finance, budowy bloku gazowo-parowego …

a 0 Rynek pożyczkowy w Polsce - listopad 2025. Dane potwierdzają rygorystyczną politykę zarządzania ryzykiem
23.12.2025 (06:47) – informacja prasowa

Rynek pożyczkowy w Polsce - listopad 2025. Dane potwierdzają rygorystyczną politykę zarządzania ryzykiem

Liczba udzielonych pożyczek w listopadzie wyniosła 0,41 mln szt., a ich średnia wartość to 4,460 zł – wynika z …

a 0 BOŚ w ramach konsorcjum udzielił kredytu dla zakładów PESA z Bydgoszczy
23.12.2025 (06:41) – informacja prasowa

BOŚ w ramach konsorcjum udzielił kredytu dla zakładów PESA z Bydgoszczy

Bank Ochrony Środowiska aktywnie włącza się w rozwój produkcji najnowszej generacji środków transportu publicznego …

a 0 PKO BP podpisał umowę finansowania konsorcjalnego z Carmistin The Food Company
23.12.2025 (06:38) – informacja prasowa

PKO BP podpisał umowę finansowania konsorcjalnego z Carmistin The Food Company

PKO Bank Polski Oddział w Rumunii podpisał umowę finansowania konsorcjalnego z Carmistin The Food Company, jednym z …

PRNews.pl

Zobacz również

Czy w „nowym banku” da się złożyć reklamację? Czytelnik skarży się na Trade Republic

Czy w „nowym banku” da się złożyć reklamację? Czytelnik skarży się na Trade Republic

Czytelnik zwrócił uwagę redakcji na problem, który…

Revolut zostaje operatorem komórkowym. Ceny pakietów od 25 zł

Revolut zostaje operatorem komórkowym. Ceny pakietów od 25 zł

Revolut uruchamia w Polsce usługę „Mobile Plans”,…

„Alicja” wciąż nęka klientów PKO BP. Po latach spłaty dług wraca jak koszmar

„Alicja” wciąż nęka klientów PKO BP. Po latach spłaty dług wraca jak koszmar

Choć wydawało się, że głośne spory o…

Krzysztof Kolany i Wojciech Boczoń nagrodzeni w konkursie NBP

Krzysztof Kolany i Wojciech Boczoń nagrodzeni w konkursie NBP

Dwaj analitycy Bankier.pl – Krzysztof Kolany oraz…

BNP Paribas podnosi opłaty. Konto będzie darmowe, ale więcej zapłacicie za resztę operacji

BNP Paribas podnosi opłaty. Konto będzie darmowe, ale więcej zapłacicie za resztę operacji

Od 1 marca 2026 r. BNP Paribas…

O tym mówią bankowcy

Ostatnie komentarze

avatar komentującego

daria owocna:

Nie tylko oni mają problem ;) Jestem starsza, a też ciężko z kasą …

śr., 17 gru 2025 (14:38) • Jak Gen Z radzi sobie z dorosłością? 1/3 z nich już ma długi

avatar komentującego

MalmoMind:

Żadna nowość. To samo Sobieraj zrobil w Aliorze… Tylko jak potem trzeba było …

wt., 18 lis 2025 (12:09) • UniCredit wywraca stolik. Wszystkie najważniejsze usługi za darmo i bez „gwiazdek”

avatar komentującego

MalmoMind:

Bla bla … spadek Klientów Indywidualnych pominięty … …

niedz., 9 lis 2025 (22:50) • 696 mln zł zysku netto Grupy Kapitałowej BNP Paribas Bank Polska w III kw. 2025 r.

avatar komentującego

Maciej Kusznierewicz:

Cel inflacyjny RPP mieści się w przedziale 1,5-3,5 proc. (a nie 1-3 proc., …

czw., 9 paź 2025 (11:32) • Kredyty miały być tańsze od listopada, będą już teraz. Stopy procentowe w dół [komentarz]

avatar komentującego

PRNews_pl:

Przecież na PRNews.pl (co sama nazwa serwisu wskazuje) od jakichś 25 lat publikuję …

pt., 12 wrz 2025 (06:12) • Rzecznik generalny TSUE: WIBOR zgodny z prawem

  • SMART Bankier
  • Kredyt konsolidacyjny
  • Pożyczki na raty
  • Konto firmowe
  • Kurs inwestowania
  • Kalkulator brutto netto
  • Kalkulator kredytu gotówkowego
  • Kalkulator zdolności kredytowej
  • Rozlicz najem w PIT-28
  • pit 37 online na pit.pl
  • Rozliczenie pit
  • Program pit
  • Pit 11
  • Promocje bankowe
  • Promocje Pekao S.A.
  • Promocje BNP Paribas
  • Promocje Citi Handlowy
  • Promocje Alior Bank
  • Promocje Santander Bank
  • Promocje PKO BP
  • Promocje Millenium
  • Promocje ING Bank Śląski
  • Promocje mBank
  • Promocje Velobank
  • Promocje Nest Bank
  • O nas
  • Kontakt
  • Reklama
  • Newsletter
  • Prześlij informację
  • RSS
  • zgarnijpremie.pl
Bonnier Business Polska Bankier.pl – Portal Finansowy – Rynki, Twoje finanse, Biznes PIT.pl -Podatki dla małych firm i osób fizycznych, rozliczenia roczne Systempartnerski.pl - system afiliacyjny Bankier.pl PRNews.pl - banki, karty, konta oraz marketing i public relations Mambiznes.pl - Pomysł na biznes, Własna firma, Biznes plan Dyskusja.biz - Blogi o biznesie, artykuły biznesowe Puls Biznesu pb.pl - rynek, akcje, spółka, przedsiębiorca, budżet Pulsmedycyny.pl - Portal lekarzy i pracowników służby zdrowia Pulsfarmacji.pl - Portal aptekarzy, techników i pracowników sektora farmaceutycznego
© 2008 − 2025 PRNews.pl. Korzystanie z portalu oznacza akceptację regulaminu. Informacja o cookies. Polityka prywatności

Bezpłatny newsletter PRNews.pl

  • PRNews.pl to najbardziej opiniotwórczy serwis w branży bankowej. Przekonaj się dlaczego!
  • Codziennie rano otrzymasz skrót najważniejszych informacji ze świata finansów
  • Dzięki temu będziesz zawsze wiedział o nowych produktach, promocjach i usługach bankowych, ubezpieczeniowych i inwestycyjnych
  • Aktualne wiadomości z prasy i z samych instytucji finansowych - zupełnie bezpłatnie, wprost na twoją skrzynkę mailową
Zapisz się na newsletter:

Dołącz już dziś do niemal 38 tys. odbiorców