Po pierwszych trzech miesiącach tego roku zysk brutto Grupy Banku Zachodniego WBK wyniósł 1,35 mld zł. Porównując rok do roku zysk netto (skorygowany o jednorazowy zysk z transakcji sprzedaży spółek BZ WBK-Aviva w 1Q 2015, wpływ włączenia Santander Consumer Banku oraz o koszty integracji netto) wzrósł o 20%.
Główne dane finansowe Grupy Banku Zachodniego WBK po 1 Q 2015:
-
Zysk przed opodatkowaniem wyniósł 1,35 mld zł, i po wyłączeniu jednorazowego zysku z transakcji sprzedaży spółek BZ WBK-Aviva wzrósł o 45,6% r/r;
-
Zysk należny udziałowcom Banku Zachodniego WBK wyniósł 1,036 mld zł i po wyłączeniu jednorazowego zysku wzrósł o 36,3% r/r;
-
Porównując rok do roku zysk netto (skorygowany o jednorazowy zysk z transakcji sprzedaży spółek BZ WBK-Aviva w 1Q 2015, wpływ włączenia Santander Consumer Banku oraz o koszty integracji netto) wzrósł o 20%.
-
Dochody ogółem wyniosły 2,4 mld zł i wzrosły o 64,5% r/r. Po wyeliminowaniu jednorazowego zysku na udziałach w podmiotach powiązanych w wysokości 523 mln zł dochody ogółem wzrosły o 28,3% r/r.
-
Koszty ogółem wyniosły 829,1 mln zł i były wyższe o 16,9% r/r.
-
Wskaźnik efektywności kosztowej (C/I) po wyłączeniu transakcji jednorazowej na poziomie 44,8%, a po dodatkowej korekcie o koszty integracji – 44,2%
-
Wskaźnik ROE wyniósł 16,3%, a 14,1% po wyłączeniu skutków transakcji sprzedaży spółek BZ WBK-Aviva
-
Współczynnik wypłacalności na poziomie 12,81% (wg. metodologii kalkulacji określonej w pakiecie CRD IV/CRR)
W I kwartale 2015 r. Grupa Kapitałowa Banku Zachodniego WBK przeprowadziła częściową sprzedaż pakietu akcji w spółkach BZ WBK-Aviva TUO S.A. i BZ WBK-Aviva TUnŻ (17% udziału w każdej) w ilości powodującej utratę kontroli na rzecz Aviva Ltd. i przeklasyfikowanie spółek z zależnych na stowarzyszone. W efekcie tej transakcji powstał zysk na udziałach w podmiotach powiązanych w kwocie 523 mln zł, na który składa się wynik na transakcji zbycia udziałów w obu towarzystwach ubezpieczeniowych (234,4 mln zł) oraz skutek korekt wynikających z utraty kontroli (288,6 mln zł).
W I kwartale 2015 r. Grupa Kapitałowa Banku Zachodniego WBK wypracowała zysk brutto w wysokości 1, 35 mld zł. Zysk należny udziałowcom Banku Zachodniego WBK wyniósł 1,036 mld zł. Porównując rok do roku zysk netto (skorygowany o jednorazowy zysk z transakcji sprzedaży spółek BZ WBK-Aviva w 1Q 2015, wpływ włączenia Santander Consumer Banku oraz o koszty integracji netto) wzrósł o 20%.
Dochody ogółem Grupy wyniosły 2,4 mld zł, a po wyłączeniu jednorazowych zysków na udziałach w podmiotach powiązanych były wyższe o 28,3%.
Wynik z tytułu odsetek osiągnął wartość 1,05 mld zł i zwiększył się o 21% r/r., marża odsetkowa netto Grupy Kapitałowej Banku Zachodniego WBK wyniosła 3,59%. Wynik z tytułu prowizji za I kwartał 2015 r. wyniósł 459,2 mln zł i był wyższy o 3,9% r/r.
Całkowite koszty Grupy osiągnęły poziom 829,1 mln zł i były wyższe o 16,9% r/r. Po wyłączeniu kosztów integracji (12,1 mln zł za I kwartał 2015 r. i 48,4 mln zł w okresie porównywalnym), kosztów operacyjnych Grupy SCB oraz spółek BZ WBK-Aviva TUO i BZ WBK-Aviva TUnŻ, a także wpływu na amortyzację nabycia ww. towarzystw ubezpieczeniowych i utraty kontroli nad nimi (21,1 mln zł w I kwartale 2014 r. wobec 6,2 mln zł w I kwartale 2015 r.), porównywalne koszty ogółem wzrosły o 5,6% r/r.
Przy znacznie szybszym tempie wzrostu powtarzalnych dochodów Grupy (z pominięciem jednorazowego zysku w wysokości 523 mln zł) w porównaniu z kosztami (odpowiednio o 28,3% r/r i 16,9% r/r), wskaźnik efektywności kosztowej Grupy zmniejszył się do poziomu 44,8% w I kwartale 2015 r. Po dodatkowej korekcie o koszty integracji, wskaźnik ten wyniósł 44,2% wobec 45,8% w okresie porównywalnym.
Należności brutto od klientów zwiększyły się w skali roku o 26,2% do 93,3 mld zł. Zobowiązania wobec klientów wzrosły w skali roku o 15,4% do wartości 92,5 mld zł.
Bankowość detaliczna Banku Zachodniego WBK
W pierwszym kwartale 2015 r. otwarto 65,5 tys. kont osobistych w tym 52,5 tys. Kont Godnych Polecenia, na koniec I kwartału bank prowadził 2,885 mln kont osobistych. W efekcie synergii wynikających z włączenia DM BZWBK w struktury banku 3-krotnie zwiększono sprzedaż nowych rachunków brokerskich. Bank prowadził także promocję „Konto dla Inwestora” oraz szeroką ofertę doradztwa inwestycyjnego dla Klientów VIP.
Klientom indywidualnym zaoferowano Lokaty Bonusowe wspierające cross-sell, promocyjne Konto Oszczędnościowe ala Lokata, 35 nowych lokat strukturyzowanych oraz oferty funduszy inwestycyjnych.
Na koniec I kwartału 2015 roku bank miał w portfelu 892 tys. kart przedpłaconych, 707,7 tys. kart kredytowych oraz 3,2 mln kart debetowych. Sprzedaż kart kredytowych wzrosła o ponad 26% w stosunku do poprzedniego roku.
Pierwszy kwartał 2015 r. był kolejnym z pozytywną dynamiką sprzedaży kredytów gotówkowych w porównaniu z analogicznym okresem poprzedniego roku. Działania sprzedażowe wspierane były w lutym i marcu br. kampanią marketingową. Szczególnie rosła sprzedaż kredytów gotówkowych w zdalnych kanałach dystrybucji.
W I kwartale br. wartość nowych, wypłaconych kredytów hipotecznych wyniosła 862,8 mln zł i wzrosła o 46,5% w porównaniu do analogicznego okresu ub.r. Portfel kredytów hipotecznych wyniósł 28,7 mld zł na 31.03.2015 (przyrost o 7,6% r/r), a liczba czynnych umów wyniosła 169 538.
Warto podkreślić, że Bank Zachodni WBK wyróżnia pozytywny trend sprzedażowy na tle konkurentów – udział banku w rynku nowo udzielonych kredytów wzrósł do 9,5% po I kwartale br. w porównaniu z 7,7% w 2014 roku. W marcu br. bank odnotował rekordowy wynik w sprzedaży: 470 mln pozytywnych decyzji ostatecznych, które korzystnie przełożą się na wypłaty w II kwartale. Bardzo dużą popularnością cieszy się oferta kredytu Mieszkanie dla Młodych – szacunkowy udział banku w tym segmencie w omawianym okresie wyniósł 21%. Bank notuje także wysoką dynamikę sprzedaży w kanale pośredników sieciowych – wzrost o 144% r/r.
Od 26.02.2015 bank oferuje nową, innowacyjną usługę dla kredytów hipotecznych – „Kredyt nie droższy niż”, wprowadzającą na okres od 1 do 5 lat wartość maksymalną stawki WIBOR 3M i w efekcie oprocentowania. Bank, jako odpowiedzialny uczestnik rynku wprowadził udogodnienia dla spłacających kredyty mieszkaniowe w CHF m.in.: możliwość okresowego obniżenia raty o 10% lub 20% na okres 3, 6 lub 12 miesięcy, brak opłaty za aneksy, zmniejszenie spreadu dla waluty CHF do 2%.
Na koniec I kwartału 2015 roku z bankowości mobilnej korzystało ponad 534 tys. aktywnych użytkowników (wzrost o 90% r/r). Wykonali oni łącznie 1,2 mln transakcji w I kwartale. Dostęp do usług bankowości elektronicznej BZWBK24 ma obecnie ponad 3 mln klientów. W kanałach elektronicznych w I kwartale 2015 sprzedanych zostało ponad 26 tys. szt. produktów kredytowych.
W I kwartale 2015 roku Bank Zachodni WBK w bankowości mobilnej i internetowej udostępnił system płatności mobilnych BLIK oraz usługę „Szybki podgląd”, opcja w BZWBK24 mobile, która umożliwia sprawdzenie salda i ostatniej transakcji przed zalogowaniem się do aplikacji mobilnej.
Ponadto Bank Zachodni WBK dostał wyróżnienie w kategorii „bankowość elektroniczna i e-finanse” w konkursie Lider Informatyki Instytucji Finansowych 2014, a aplikacja mobilna BZWBK24 mobile zajęła 1. miejsce i tytuł „Najlepsza bankowość mobilna” przyznane przez portal Money.pl.
W I kwartale 2015 r. Bank usprawnił proces kredytowy dla MSP, podwyższając do 300 tys. zł maksymalną wartość kredytu udzielanego w procedurze uproszczonej. Poza tym wprowadzono nową usługę – „Oprocentowanie nie wyższe niż” – umożliwiająca klientom zabezpieczenie się przed wzrostem stóp procentowych za pomocą wbudowanej opcji cap. Rozwiązania te przyczyniły się do osiągnięcia rekordowej sprzedaży kredytów dla MSP w I kwartale 2015 r.
Od początku roku do uczelni uczestniczących w programie Santander Universidades dołączyły dwie szkoły wyższe, uruchomionych zostało 8 projektów naukowych i 4 uczelniom przyznane zostały środki na stypendia dla ponadprzeciętnych studentów.
Pod auspicjami BZ WBK i SU uruchomiony został także największy w Polsce Akademicki Inkubator Przedsiębiorczości, zlokalizowany w 36 oddziale we Wrocławiu.
Na koniec roku Bank Zachodni WBK miał sieć liczącą 900 placówek, w tym 116 placówek partnerskich oraz 1362 bankomatów i 280 wpłatomatów. Dodatkowo 5 urządzeń łączyło funkcjonalność bankomatu i wpłatomatu.
Bankowość korporacyjna Banku Zachodniego WBK
Pion Bankowości Biznesowej i Korporacyjnej konsekwentnie realizuje projekty zmierzające do osiągnięcia celu, jakim jest osiągniecie pozycji banku pierwszego wyboru dla klientów biznesowych i korporacyjnych.
W I kwartale portfel kredytów korporacyjnych wzrósł o 4%. Największymi wartościowo transakcjami były kredyty dla podmiotu z sektora medycznego oraz z sektora chemicznego. Był to również kwartał wysokiej aktywności akwizycyjnej, dzięki czemu bankowość korporacyjna utrzymuje wzrost udziału w rynku i wzrost dochodów z cross-sell. Taki kierunek działań będzie kontynuowany w kolejnych kwartałach 2015 roku.
W efekcie poszerzenia oferty produktów bankowości transakcyjnej wartość depozytów w Pionie wzrosła o 5%. Uwzględniając postępującą konsolidację sektora publicznego i włączenie jego obsługi do BGK, osiągnięty wzrost jest nawet wyższy i wynosi 12 proc. W produktach leasingowych dla segmentu korporacyjnego Bank również odnotował bardzo dobre wyniki – wartość sprzedaży leasingu osiągnęła poziom 184 mln zł (wzrost o 30 proc. r/r). Dobre trendy widać również w faktoringu – w I kwartale sprzedaż usług faktoringowych osiągnęła wartość 390 mln zł, oraz w segmencie produktów skarbowych.
Dobre wyniki biznesowe są między innymi konsekwencją stałej dbałości o relacje i komunikację z klientami. Na początku roku Bank wprowadził nowe narzędzia komunikacji, które pozwalają na otrzymywanie regularnych informacji zwrotnych od klientów biznesowych i korporacyjnych oraz na stałe doskonalenie obsługi klientów w zakresie jakości oferowanych usług, produktów i procesów.
Pion Bankowości Biznesowej i Korporacyjnej, wykorzystuje unikalne możliwości wynikające z przynależności do Grupy Santander, w szczególności w obszarze handlu zagranicznego, poprzez wsparcie importerów i eksporterów ich międzynarodowej ekspansji. W I kw. 2015 r. Bank Zachodni WBK był m.in. partnerem branżowych targów Fruit Logistics w Berlinie oraz misji Ministerstwa Spraw Zagranicznych do Turcji, jak również rozwijał funkcjonalności dla polskich eksporterów i importerów dostępne na portalu SantanderTrade.com.
Global Banking & Markets w Banku Zachodnim WBK
W pionie Global Banking & Markets w I kwartale 2015 r. Bank Zachodni WBK sfinalizował pierwsze transakcje zabezpieczenia stopy procentowej z jedną z wiodących polskich grup energetycznych. Znaczącym sukcesem banku w tym okresie był wybór BZ WBK przez Ministerstwo Finansów na jednego z organizatorów emisji 12-letniej obligacji benchmarkowej nominowanej w euro. Transakcją ukazującą potencjał pionu GBM był udział naszego banku w refinansowaniu zadłużenia polskich spółek należących do jednej z największych grup energetycznych w rejonie Europy Środkowo-Wschodniej. W transakcji tej BZ WBK pełni też funkcje agenta finansowania i agenta ds. zabezpieczeń. Ponadto, w ciągu pierwszych trzech miesięcy roku BZ WBK uczestniczył w finansowaniu średnioterminowym dla wiodącej spółki z sektora leasingowego.
W marcu DM BZ WBK otworzył rekordową liczbę rachunków maklerskich, ruszyła też promocja „Konto dla Inwestora”.
Obroty na rynku akcji na średnim poziomie 7% uplasowały DM na 3. miejscu w klasyfikacji GPW na koniec pierwszego kwartału br. DM BZ WBK realizuje strategie aktywnej działalności na rynkach zagranicznych również poprzez rozszerzenie oferty dla klientów instytucjonalnych o platformę do handlu derywatami na rynkach globalnych. Za trzy pierwsze miesiące 2015 roku portfel wzorcowy akcji polskich w doradztwie inwestycyjnym osiągnął wynik na poziomie 12,1%, czyli znaczniej powyżej wzrostu wartości WIG-u, który zyskał 5,2%, a portfel akcyjny światowy z udziałem akcji zagranicznych osiągnął w tym okresie stopę zwrotu na poziomie 18,8%.
W pierwszym kwartale DM BZWBK zrealizował transakcję sprzedaży 60% akcji spółki Prime Car Management w formie przyspieszonej budowy księgi popytu (wartość transakcji 300 mln PLN), DM BZWBK był jednym z globalnych koordynatorów i współprowadzącym księgę popytu. DM BZWBK jest w trakcie realizacji IPO spółki Uniwheels AG. Rozpoczął również realizacje IPO spółki Etos S.A., gdzie pełni rolę globalnego koordynatora, współprowadzącego księgę popytu i oferującego.
Dom Maklerski aktywnie edukuje inwestorów m.in. uczestnicząc w programie Akcjonariat Obywatelski, konkursie Futures Masters, a także organizując własne szkolenia np. z cyklu „Metody Fibonacciego w inwestycjach” prowadzone przez Pawła Danielewicza – analityka DM BZ WBK a zarazem autora nowej książki „Geometria Fibonacciego. Nowe ujęcie”.
Usługi maklerskie są dostępne u doradców w oddziałach banku.