Jak podaje „Parkiet” zakup polis w systemie direct, czyli przez telefon i internet, rozpowszechniony w krajach starej Unii Europejskiej, u nas z trudem znajduje uznanie. Z danych Komisji Nadzoru Ubezpieczeń i Funduszy Emerytalnych wynika bowiem, że w ub.r. poprzez alternatywne kanały sprzedaży towarzystwa zebrały zaledwie 0,34% wszystkich składek, przy czym większość została pozyskana przez telefon.
Sprzedaż przez call center prowadzą, według danych KNUiFE, wyłącznie ubezpieczyciele majątkowi. Nadzór podaje, że w ten sposób firmy zebrały w ub.r. 92,61 mln zł składek. Na razie do sprzedaży w systemie direct przyznaje się tylko specjalizujący się w polisach komunikacyjnych holendersko-izraelski Link4. Ale wygląda na to, że z tego kanału dystrybucji korzysta nie tylko on. Link4 uzyskał bowiem w ub.r. 74,75 mln zł przypisu składki brutto. Różnica wynosi więc blisko 18 mln zł. Kto za tym stoi?
Wartość przypisu wskazywałaby, że jest to duży ubezpieczyciel. Problem w tym, że zarówno Ergo Hestia, jak i Allianz rozważają dopiero wykorzystanie call center jako kanału dystrybucji (EH rozpocznie to w tym roku). W PZU przez telefon można zapoznać się z ofertą (ewentualnie umówić się z agentem), a w niedługim także czasie zlikwidować szkodę. Wszystko wskazuje na to, że jest TUiR Warta, które wcześniej snuło takie plany. Spółka jednak zaprzecza – pisze „Parkiet”.
Ale to nie jedyna wątpliwość dotycząca statystyk nadzoru. Z danych KNUiFE wynika bowiem, że żaden z ubezpieczycieli na życie nie sprzedaje polis przez telefon. Tymczasem z wcześniejszych deklaracji przedstawicieli firm wynika, że za pomocą operatorów z call-center ubezpieczenia oferuje m.in. Citilnsurance Polska oraz Cardif Polska. Pierwsza z firm korzysta z call-center Citibank Handlowy, jedynego partnera w dystrybucji polis (ubezpieczeniowa spółka nie ma swojej sieci dystrybucji). Citilnsurance zebrało w ub.r. 84,96 mln zł składek. Na pewno część z nich została pozyskana przez teleoperatorów (produkty sprzedawane są również w oddziałach banku). Wygląda na to, że przychody z telesprzedaży Citilnsurance zostały zakwalifikowane przez nadzór do tzw. innych kanałów dystrybucji – czytamy w „Parkiecie”.