Sektor public relations radzi sobie pomimo kryzysu gospodarczego. Komunikacja korporacyjna i kryzysowa to aktualnie jedna z intratniejszych gałęzi tego biznesu, coraz większa część budżetów jest przenoszona z marketingu do PR, wzrasta również znaczenie komunikacji w mediach elektronicznych, co z pewnością przełoży się na wzrost przychodów w tym segmencie w nadchodzącym roku – to wnioski globalnego raportu ICCO opublikowanego przez International Communications Consultancy Organisation (ICCO).
Przychody
W większości krajów, w których przeprowadzono badanie, przychody w 2009 roku różniły się nieznacznie lub nie różniły wcale w stosunku do roku 2008. Na najbardziej rozwiniętych rynkach PR – w Stanach Zjednoczonych i Wielkiej Brytanii – zanotowano średnio pięcioprocentowy spadek przychodów. Na kilku rynkach Europy miał miejsce silny wzrost, w Norwegii i Irlandii wynoszący ponad dziewięć procent, a w Portugalii około osiem procent. Na pierwszym miejscu znalazła się jednak Brazylia z imponującym, dwudziestoprocentowym wzrostem przychodów, wypracowanym w warunkach zerowego wzrostu PKB gospodarki tego kraju.
Nie wszystkie kraje poradziły sobie równie dobrze. Najbardziej poszkodowana okazała się Słowenia, w której roczne przychody sektora spadły o trzydzieści procent. W Belgii i Rosji zanotowano niemal piętnastoprocentowy spadek, a na Słowacji dziesięcioprocentowy.
Zapotrzebowanie na usługi
W przeliczeniu na przychody, najbardziej poszukiwane były usługi z zakresu komunikacji kryzysowej i korporacyjnej – odpowiednio w 17 i 12 krajach uznano je za najbardziej dochodowe. Komunikacja konsumencka oraz marketingowa wymieniane były jako wysokodochodowe w połowie z 24 ankietowanych krajów.
PR a marketing
W porównaniu z innymi dyscyplinami PR radził sobie dobrze na rynkach międzynarodowych jeżeli chodzi o udział w wydatkach. Piętnaście z dwudziestu czterech ankietowanych krajów zanotowało ogólny wzrost udziału wydatków na PR w budżetach klientów kosztem innych usług marketingowych, takich jak reklama. W siedmiu krajach udział kosztów PR w budżetach nie uległ zmianie, jedynie w Turcji nastąpił spadek w stosunku do innych usług marketingowych.
W tej sytuacji nie dziwi fakt, że we wszystkich krajach przewiduje się wzrost udziału wydatków na PR w 2010 roku.
Komunikacja elektroniczna
Niezależnie od nazwy tej kategorii usług („nowe media”, „nowe technologie”, „komunikacja cyfrowa”), członkowie ICCO zgodnie potwierdzają, że był to ważny czynnik wzrostu w 2009 roku. Większość z nich oczekuje dwucyfrowego przyrostu dochodów z tego segmentu w roku bieżącym. Niemniej udział komunikacji elektronicznej w ogólnym przychodzie z honorariów pozostaje niski – mieści się w przedziale od 5% do 15%.
Perspektywy na rok 2010
Światowa gospodarka w dalszym ciągu znajduje się pod znaczna presją, co bez wątpienia będzie miało wpływ na przychody w roku 2010. Niemniej respondenci pytani o ogólną ocenę warunków na rynkach lokalnych, w dwunastu krajach spodziewają się poprawy w bieżącym roku, a w kolejnych ośmiu przewidują stabilizację sytuacji rynkowej.
Tylko w trzech krajach (Włochy, Hiszpania, Indie) respondenci przewidują możliwość pogorszenia się sytuacji rynkowej, zgodnie z przewidywanym w tych krajach spadkiem PKB.
Pytani o prognozy dla rynku usług PR, respondenci w 14 krajach oczekują wzrostu przychodów w 2010 roku (Austria, Belgia, Brazylia, Czechy, Finlandia, Niemcy, Indie, Norwegia, Polska, Portugalia, Rosja, Szwecja, Szwajcaria i Turcja), w 5 przewidują utrzymanie na dotychczasowym poziomie (Dania, Francja, Włochy, Słowacja i USA), a w 4 spodziewają się spadku poniżej poziomu z roku 2009 (Irlandia, Słowenia, Hiszpania i Wielka Brytania).
W krajach przewidujących wzrost oczekuje się, że jego motorem będą: wzrost aktywności międzynarodowych przedsiębiorstw i bezpośrednich inwestycji zagranicznych; popyt na usługi PR ze strony prywatnego sektora poszukującego sposobów odbudowy reputacji utraconych w najgorszym okresie kryzysu; oraz stały wzrost budżetów PR kosztem innych dziedzin marketingu.
Wyzwania przyszłości
W raporcie określono cztery najważniejsze wyzwania dla agencji PR na całym świecie:
-
Oczekiwania klientów a wielkość dostępnych budżetów
-
Ceny i rentowność
-
Konkurencja
-
Kadry
Komentując wyniki raportu prezes ICCO Richard Houghton powiedział:
“Był to bez wątpienia trudny rok dla wszystkich agencji PR zrzeszonych w ICCO. Niemniej większość członków zachowuje optymizm. Zdyscyplinowane zarządzanie i rozwijanie usług elektronicznych, przy minimalnie sprzyjających warunkach ekonomicznych na rynkach lokalnych i międzynarodowych, powinny umożliwić powrót na ścieżkę wzrostu w 2010 roku. Sukces w przyszłym roku odniosą te agencje, które będą w stanie zrównoważyć nabór i utrzymanie wysokiej jakości konsultantów z ograniczeniami budżetowymi ze strony klientów oraz potrzebą płynnego włączania komunikacji elektronicznej do bardziej tradycyjnych kampanii.”
Metodologia
Globalny Raport ICCO 2010 zawiera dane z krajowych organizacji branżowych PR w 24 krajach Europy, Ameryki Północnej i Południowej oraz Afryki. Dane zbierano w marcu i kwietniu 2010 za pomocą pisemnego kwestionariusza.
Pełna informacja oraz komentarze można znaleźć pod adresem: http://iccoworldreport.wordpress.com/. Pełny raport i tabele danych można również ściągnąć z witryny ICCO: http://www.iccopr.com/knowledge-base/Worldreports.aspx lub ze strony Związku Firm Public Relations: http://www.zfpr.pl/pl/edukacja/raporty.
Źródło: International Communications Consultancy Organisation