Jeżeli zaciągnąłeś kredyt hipoteczny w ciągu ostatnich dziesięciu lat, masz prawo do odzyskania nienależnych opłat pomostowych. Po stwierdzeniu bezprawności tej często stosowanej przez banki praktyki wystarczy upomnieć się o swoje pieniądze. Warto, bo w niektórych przypadkach może to oznaczać nawet kilka tysięcy złotych.
– Nienależne opłaty były nagminnie pobierane w formie zabezpieczenia przejściowego, rzekomo chroniącego interes banku. Jednak w chwili uzyskania wpisu w Księdze Wieczystej dalsze pobieranie opłat pomostowych było nieuzasadnione, gdyż bank był już chroniony przez hipotekę – mówi Rafał Łyczek, z KupFranki.pl.
Mimo to umowy kredytowe w tym punkcie nie podlegały negocjacji i musiały być akceptowane przez klientów w opracowanej przez bank formie. Zgodnie z decyzją Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumenta jest to praktyka niezgodna z prawem i została wpisana do Rejestru Klauzul Niedozwolonych (klauzula nr 1740). W tym przypadku kredytobiorcy mogą wnioskować o zwrot nadpłaconych pieniędzy.
Co zrobić, żeby odzyskać bezprawnie pobrane opłaty:
- Odszukaj umowę kredytową oraz punkt mówiący o zabezpieczeniu interesu banku ze wskazaniem terminu jego zwolnienia. Nie powinien różnić się od daty uprawomocnienia wpisu hipoteki na rzecz banku. W przeciwnym przypadku mamy do czynienia z nieuprawnionym pobraniem opłaty pomostowej.
- Pobierz ze strony KupFranki.pl wniosek w zwrot nienależnie pobranych opłat pomostowych. Zgodnie z uzasadnieniem wyroku UOKiK (z 06.08.2009 przeciwko Getin Bank) wskazywany przez banki w umowach termin dostarczenia oryginału odpisu z Księgi Wieczystej jest jedynie kwestią techniczną i nie może stanowić podstawy określenia terminu do zaprzestania pobierania opłat pomostowych. Jedynym obowiązującym terminem końcowym naliczania opłat jest data uzyskania prawomocnego wpisu hipoteki na rzecz banku.
- Nie jest istotne czy w umowie kredytowej bank pobierał opłatę pod postacią podwyższonej marży czy też ubezpieczenia pomostowego. W każdym z tych przypadków nienależnie pobrana opłata powinna zostać zwrócona.
- Złóż wypełniony wniosek w banku.
- W przypadku negatywnej odpowiedzi (spotykana w Millennium, PKO BP) pobierz treść reklamacji ze strony KupFranki.pl i złóż w banku.
- W przypadku odmowy zwróć się do Arbitra Bankowego przy ZBP – koszt 50 zł.
Źródło: Kupfranki.pl