„English – swimming , Italian – liquid, niemiecki – mozolnie, ale do przodu” – tak kandydaci czasem określają w CV swoje umiejętności językowe. Takie wyrażenia czy błędy w CV odstraszą nawet najbardziej cierpliwego rekrutera.
Większość pomyłek wynika z nieuwagi, czy z niewiedzy, część z braku doświadczenia, jednak przy odpowiednim wsparciu i praktyce łatwo ich uniknąć by zwiększyć swoje szanse na starcie, przekonuje HAYS Poland.
Rekruter poświęca średnio około 10 sekund na przejrzenie jednego CV z nadesłanych przez kandydatów do pracy, dlatego tak istotne jest pierwsze wrażenie. Należy zrobić wszystko, aby było ono pozytywne, gdyż drugiej szansy możemy nie dostać. „Błędy w CV już na starcie skreślają specjalistę i menedżera ubiegającego się o pracę. Warto o tym pamiętać, szczególnie iż prognozowane spowolnienie gospodarcze na pewno w większym lub mniejszym stopniu odbije się na naszym rynku pracy i konkurencji wśród ekspertów” wyjaśnia Anna Wygaś, konsultant zespołu Sales & Marketing z międzynarodowej firmy rekrutacyjnej HAYS Poland.
„Wbrew pozorom największa liczba błędów czy CV przesłanych na nieadekwatne stanowiska, pojawia się w czasach kryzysu, jak w 2009 roku, kiedy firmy zaczęły zwalniać pracowników i pracownicy w panice wysyłali swoje CV na wszystkie dostępne oferty, bez wcześniejszego sprawdzenia przygotowanych dokumentów”. I choć niektóre błędy mogą budzić uśmiech, bardzo często to właśnie z ich powodu kandydat może nie zostać zaproszony na rozmowę kwalifikacyjną.
„Little Hairs” – BASIC
Jakie błędy najczęściej popełniają przyszli pracownicy? Wśród często występujących w CV można wymienić: mało czytelny układ życiorysu, nieprofesjonalne zdjęcie lub jego brak, zbyt długie CV, niepoprawny styl, za mało lub za dużo mało istotnych informacji w CV, nieaktualny numer kontaktowy i oczywiście najpopularniejsze literówki oraz błędy gramatyczne i ortograficzne, a także niestety kłamstwa bądź nieścisłości dotyczące umiejętności, wykształcenia czy doświadczenia, które są jednocześnie jednymi z najgorszych popełnianych przez kandydatów.
Nikogo nie trzeba dziś przekonywać jak istotna jest znajomość języków obcych, aby dostać dobrze płatną pracę. Minęły już czasy, kiedy znajomość języka sprawdzano podczas rozmowy kwalifikacyjnej, po czym pracownik nigdy nie miał więcej okazji, żeby wykorzystać posiadaną umiejętność. Komunikacja z zagranicznymi oddziałami firmy, z jej zarządem lub ze strategicznymi klientami, szkolenia prowadzone za granicą lub przez międzynarodowego eksperta, praca nad wspólnymi projektami z osobami z zagranicy sprawiły, iż język obcy, najczęściej angielski, staje się niezbędny.
Kandydaci, których poziom znajomości języka obcego nie jest wystarczający, robią co mogą aby atrakcyjnie opisać swoje braki. Zdarzają się w CV takie wpisy jak: Spanish – survival (kandydat zapytany o co chodzi wytłumaczył, że potrafi powiedzieć „Dos cervezas, por favor” co oznacza „dwa piwa poproszę”), język angielski – podstawowy, z tendencją do biegłości lub Pobyt w Irlandii zrobił swoje!. Anna Wygaś z HAYS Poland ostrzega przed bezmyślnym wrzucaniem CV do internetowego tłumacza i przepisywaniem wyników bez zastanowienia. „Bezpłatne tłumacze online na pewno się przydadzą przy tworzeniu angielskiej czy innej wersji językowej naszego życiorysu, jednak nie należy zapominać o dokładnej jego weryfikacji. W nadesłanych przez niektórych kandydatów CV znaleźć można takie „kreatywne” tłumaczenia jak: English – swimming albo liquid (w wolnym tłumaczeniu język angielski – płynnie), Little Hairs – Basic (co zapewne miało znaczyć: język włoski – podstawowy) czy company from about about (spółka z oo)” wymienia Anna Wygaś. „Pracodawcy nie oczekują także, iż przetłumaczymy nasze adresy korespondencyjne, nazwy miast czy formułkę dotyczącą zapisu o zgodzie na przetwarzanie danych osobowych, więc zostawmy je w języku polskim”.
EXCEL ALLELUJA i do przodu!
Profil zawodowy czy nasze doświadczenie to elementy, które najbardziej wpłyną na podjęcie decyzji przez pracodawcę o zaproszeniu nas na rozmowę kwalifikacyjną. W związku z tym poświęćmy im jak najwięcej czasu. Zbyt lakonicznym Doświadczenie zawodowe: bogate, Zainteresowania wszechstronne czy Doświadczenie: Robienie Audytów i milion innych. Excel alleluja i do przodu! nie przekonamy do siebie przyszłego szefa. Używanie codziennego, zamiast bardziej biznesowego, języka na przykład Obowiązki: wysłuchiwanie problemów współpracowników, chwalenie i docenianie, ganienie i motywowanie, odnajdywanie rozwiązań dla problemów czy Świecenie oczarami przed zarządem w przypadku opóźnień również nie wygląda zbyt profesjonalnie.
Z drugiej strony strategia wypisywania wszystkich stanowisk, które zajmowaliśmy oraz potencjalnych zawodów, w których chcielibyśmy pracować lub o których marzyliśmy w dzieciństwie jak na przykład Menedżer Strategiczny, Menedżer Marketingu, Produktu i Marki, Menedżer Reklamy i Public Relations, Menedżer Sprzedaży, Reżyser Filmowy i Telewizyjny, Menedżer Produkcji Filmowej i Telewizyjnej. Pracownik biznesu i mediów. Początkujący Prawnik i Inżynier Elektrotechnik. Skoncentrowany na jakości i rozwoju wiedzy, z pewnością nie odniesie sukcesu. Potencjalnemu pracodawcy wysyłamy sygnał, iż jesteśmy osobą niezdecydowaną, która nie ma pomysłu na siebie i swoją karierę, nie wie co chce w życiu robić, co osiągnąć. „Wyjątek stanowią kreatywne zawody takie jak grafik czy pracownik agencji reklamy, w których należy wykazać się inwencją twórczą i ciekawymi pomysłami” dodaje Michał Młynarczyk, Dyrektor Zarządzający HAYS Poland. „Niekonwencjonalna formuła Jestem bardzo elastyczny i mam otwarty umysł, mogę wyobrazić siebie pracującego jako: Biznesmen Milioner, Żołnierz, Nauczyciel, Człowiek Przyszłości, Szaman 21go wieku i wiele innych z podanymi przykładami naszych umiejętności przydatnych w wymienionych zawodach, z pewnością pozwoli wyróżnić się nam z tłumu”.
Profesjonalnie przygotowany list motywacyjny to kolejny klucz do odniesienia rekrutacyjnego sukcesu . Nawet interesujący życiorys, ale z dołączoną informacją w stylu: Witam ! Jestem zainteresowany pracą jako przedstawiciel handlowy. Spełniam wszystkie warunki, lecz oficjalnie nie posiadam doświadczenia, ale jeździłem dużo ze znajomym który jest przedstawicielem i ponoć się do tego nadaje zostanie odłożony na bok.
13 wskazówek, jak napisać skuteczne CV:
1. Określ swój cel w poszukiwaniu pracy przed napisaniem CV. Po określeniu stanowiska, na jakie chcesz aplikować czy branży, w której chcesz pracować łatwiej będzie napisać CV, które odpowie na potrzeby potencjalnych pracodawców.
2. Pomyśl o swoim CV jako narzędziu marketingowym. Myśl o sobie jako produkcie, a pracodawcach jako klientach, których musisz zachęcić do zakupu. Twoje CV to broszurka reklamowa, w której musisz zawrzeć najważniejsze informacje: jakie są Twoje zalety, co pracodawca zyska zatrudniając właśnie Ciebie.
3. CV otwierają drzwi do zaproszenia na rozmowę kwalifikacyjną, a nie od razu do otrzymania oferty pracy. Dlatego nie wchodź w szczegóły na temat każdego stanowiska czy obowiązków. Dopiero na rozmowie kwalifikacyjnej zabłyśniesz opowiadając o swoich osiągnięciach i sukcesach.
4. Używaj punktów, krótkich zdań, unikaj długich akapitów. CV czyta się szybko – tylko wypunktowane CV pozwoli osobie odpowiedzialnej za rekrutację zeskanować Twoje CV i ocenić czy nadajesz się do pracy. Jeśli będzie musiała wczytywać się, odłoży CV na bok, a Ty stracisz szansę na rozmowę kwalifikacyjną.
5. Używaj czasowników – ożywią Twoje CV- jak na przykład przygotowałem, nadzorowałem, osiągnąłem itp.
6. Używaj liczb – nic nie przyciągnie wzroku potencjalnego pracodawcy tak jak liczby, procenty czy złotówki. Warto z nich korzystać, na przykład: Zarządzanie 10-osobowym działem marketingu i budżetem w wysokości 150 000 PLN; Wzrost sprzedaży o 35% w regionie CEE.
7. Używaj słów – wytrychów. Przeglądnij inne oferty pracy na podobne stanowiska. Poszukaj najczęściej używanych słów kluczowych w Twojej branży. I nie zapomnij ich użyć w swoim CV.
8. Akcentuj pozytywy, nie skupiaj się na negatywach. Jeśli któreś z obowiązków w obecnej pracy są poniżej Twoich kwalifikacji i nie ułatwią Ci znalezienia pracy na wyższym stanowisku pomiń je. Skup się na obowiązkach, które przybliżą Cię do Twojej wymarzonej pracy.
9. Pokaż, co wiesz. Nie chodzi o to, aby na kilkunastu kartkach rozpisywać się o swoim wykształceniu i doświadczeniu, ale by sprawnie i zwięźle zaakcentować jak rozległą masz wiedzę.
10. Pokaż, kogo znasz. Jeśli należysz do branżowego stowarzyszenia czy profesjonalnych grup networkingowych, a aplikujesz na stanowisko związane z pozyskiwaniem nowych klientów lub rozbudowywaniem biznesu, nie zapomnij o tym wspomnieć.
11. Zbuduj CV łatwe do czytania: używaj spacji, wyrównaj tekst do lewej, aby z prawej strony zostało trochę wolnego miejsca i przestrzeni. Użyj czcionki nie mniejszej niż 10 pkt. Ograniczyć długość CV do 1-2 stron.
12. Poproś znajomego lub kogoś z rodziny – niech przejrzy Twoje CV. Zachęć tę osobę do zadawania pytań, niejasności pomogą odkryć elementy, nad którymi trzeba jeszcze popracować.
13. Wyślij swoje CV do potencjalnych pracodawców i agencji rekrutacyjnej. Nie czekaj na publikację ofert pracy. Być może firma, w której chciałbyś pracować, boryka się z jakimś problemem, a Twoje kwalifikacje i doświadczenie okażą się niezastąpione.
Źródło: HAYS Poland, „Jak znaleźć wymarzoną pracę? Kieszonkowy poradnik dla kandydatów”
Źródło: HAYS Poland