PRNews.pl - banki, karty, konta oraz marketing i public relations

Najświeższe informacje z PRNews.pl w Twojej skrzynce!

Codziennie aktualne wiadomości ze świata finansów.

Zapisz się na nasz Newsletter ​i bądź na bieżąco z nowościami z branży!

  • Raporty
  • Instytucje
    • Aion Bank
    • Alior Bank
    • Bank BPS
    • Bank Millennium
    • Bank Ochrony Środowiska
    • Bank Pekao SA
    • Bank Pocztowy
    • Banki spółdzielcze
    • BGK
    • Biuro Informacji Kredytowej
    • BNP Paribas
    • Citi Handlowy
    • Credit Agricole
    • Deutsche Bank
    • DNB
    • EuropAssistance
    • ING Bank Śląski
    • KIR
    • Klarna
    • Link4
    • Mastercard
    • mBank
    • Mondial Assistance
    • mPay
    • Nationale-Nederlanden
    • Nest Bank
    • PKO BP
    • PKO Leasing
    • Plus Bank
    • PolCard from Fiserv
    • Polski Standard Płatności
    • Prudential
    • PZU
    • Revolut
    • Santander Bank Polska
    • Santander Consumer Bank
    • SGB
    • Standard Chartered Polska
    • Toyota Bank Polska
    • VeloBank
    • Visa
    • Volkswagen Bank Oddział Polska
  • Produkty
    • Bankowość internetowa
    • Bankowość mobilna
    • Oszczędzanie
    • Bezpieczeństwo
    • Karty
    • Kredyty
    • Konta
    • Płatności mobilne
    • Ubezpieczenia
  • Analizy
  • Kariera w finansach
  • Who is who
  • Szkolenia
  • Forum
  • Newsletter
PRNews.plHydeparkWojciech BoczońPKO BP przedstawił nowe SKO. Rewolucja stała się faktem

PKO BP przedstawił nowe SKO. Rewolucja stała się faktem

Wojciech Boczoń Wojciech BoczońWojciech Boczoń - 23.04.2012 (11:50)

Zapowiadana od dwóch lat rewolucja w programie Szkolnych Kas Oszczędnościowych stała się faktem. PKO BP tchnął drugie życie do tego popularnego niegdyś programu przenosząc go z papierowych książeczek do internetu. Nowoczesny system transakcyjny (!), animacje, muzyka i elementy grywalizacji powinny działać na maluchów jak magnes.

Słowo rewolucja wydaje się w tym miejscu odpowiednie. Koniec z papierowymi książeczkami i dopisywaniem odsetek przez nauczyciela. Bank przeniósł to wszystko do internetu, na prawdziwy system transakcyjny (wykorzystujący nawet ten sam silnik co „dorosłe” iPKO, tyle że z dziecięcą nakładką graficzną). Jest prosto i nowocześnie. Młody klient dostaje swój login i hasło, a obsługę rachunku w przejrzysty sposób i bez skomplikowanej terminologii, objaśnia mu wirtualna nauczycielka – żyrafa Lokatka. Przedstawiona właśnie przez PKO Bank Polski internetowa wersja programu SKO dla dzieci to jedyny taki projekt w Polsce, a być może i na świecie. W zasadzie trudno to z czymkolwiek podobnym porównać. Co prawda banki oferują konta dla dzieci, ale na dobrą sprawę ich interfejs nie różni się niczym od standardowych wersji dla dorosłych. Konta dla dzieci to też określenie na wyrost – są to rachunki dla nastolatków, bo można je zakładać od 13 roku życia.

Tymczasem w Szkolnych Kasach Oszczędności (w tej wersji tradycyjnej prowadzą je także niektóre banki spółdzielcze) mogą oszczędzać już sześcioletnie maluchy, czyli te które rozpoczynają naukę w szkole. Internetowe SKO są podpięte do konta SKO Szkoły i funkcjonują jak odrębny rachunek bankowy. To nowy typ rachunku w Polsce – ani firmowy, ani detaliczny. SKO Szkoły działa na zasadzie umowy banku ze szkołą na prowadzenie kasy przy danej szkole. Warto tu więc uściślić – internetowe SKO nie jest RORem dla dzieci w pełnym tego słowa znaczeniu. Maluch nie może samodzielnie dysponować własnymi pieniędzmi, np. wykonywać przelewów zewnętrznych czy płacić kartą, bo na to nie pozwala mu prawo bankowe. Może jedynie wirtualnie podglądać swoje pieniądze zgromadzone na koncie SKO w szkole i decydować na jakie cele odkłada oszczędności. Wszystkich wpłat i wypłat dokonują osoby dorosłe. Korzystanie z SKO nic nie kosztuje, a można go obsługiwać przez internet i w placówkach banku.

Z żyrafą za rękę

W świat finansów wprowadza maluchy maskotka banku – żyrafa Lokatka. Na stronie internetowej zamieszczono serię poradników, w których prostymi słowami Lokatka wyjaśnia podstawowe zagadnienia dotyczące SKO i przekonuje dlaczego warto oszczędzać. Maluchy dowiedzą się, że login i hasło do konta są jak klucz i szyfr do sejfu, a stronę główną systemu można porównać do rynku głównego w mieście, który jest punktem wyjścia dla rozmaitych wycieczek.

System okraszony jest kolorową, dziecięcą grafiką. Logowanie do systemu odbywa się w podobny sposób jak w standardowej bankowości internetowej, przez podanie loginu i hasła. Większość elementów systemu można edytować – zmieniać skórki, kolory, dźwięki. Pieniądze wpływają na jedno główne konto, ale dzięki animowanym suwakom, można je prosto przerzucać między kilkoma skarbonkami. Każda ze skarbonek  może mieć przypisany swój odrębny cel i kolorową ikonkę, np. rower, klocki itp. Idea skarbonek zbliżona jest do zasady funkcjonowania subkont w zwykłych RORach, choć w SKO pieniądze cały czas znajdują się na podstawowym głównym koncie, a skarbonki są niejako „wirtualne”.

Wirtualna odznaka dla malucha

Ciekawym rozwiązaniem jest wprowadzenie elementów tzw. grywalizacji. Dzieci zbierając pieniądze i realizując kolejne cele oszczędnościowe, dostają odznaki, którymi będą mogły chwalić się na serwisach społecznościowych. Odznaki otrzymują m.in. za założenie pierwszej skarbonki, za regularne wpłaty do skarbonki, za planowanie oszczędności czy za samo długoterminowe oszczędzanie. Rozwiązanie podobne chociażby do tego znanego z serwisu społecznościowego Foursquare.  Innym ciekawym rozwiązaniem jest legitymacja SKO. Jest na niej numer NRB, więc maluch ma numer swojego konta cały czas przy sobie. Może więc pokazać babci czy wujkowi, by dorzucili się do roweru.

Choć brzmi to skomplikowanie, maluchy mają też możliwość tworzenia własnych planów oszczędnościowych. W praktyce jest to zabawa polegająca na przesuwaniu suwaka określającego jaki procent z przelanych na konto oszczędności ma trafić automatycznie do skarbonki, w której maluch oszczędza na przykład na klocki, a ile do pozostałych skarbonek. Natomiast jeśli maluch nie może się zdecydować, ile z otrzymanej kwoty przeznaczyć na klocki, a ile na rower, może wybrać opcję losowanie – pieniądze zostaną rozlokowane automatycznie przez system. Ciekawie rozwiązana jest też kwestia naliczania oprocentowania. Zamiast etapować suchymi procentami, bank operuje konkretnymi sumami pieniędzy. Dziecko widzi od razu ile będzie miało pieniędzy jeśli zdecyduje się utrzymać oszczędności na SKO przez rok. Samo SKO oprocentowane jest na 5 proc. do 2,5 tys. zł, powyżej 2 proc. (żeby rodzice nie przelewali pieniędzy). Na marginesie warto dodać, że i rada rodziców (która nie ma przecież osobowości prawnej) będzie mogła korzystać z SKO z oprocentowaniem 2 proc. (bez Belki).

Po co to SKO?

Pojawia się oczywiście pytanie – co z tego ma bank? Przede wszystkim zyskuje dostęp do całkiem nowych „zasobów” klientów. Potencjał SKO jest ogromny – to ponad 2,5 mln dzieci w wieku szkolnym. Każde konto w SKO ma swój numer NRB. Po osiągnięciu przez malucha wieku 13 lat może automatycznie zostać przekształcone w rachunek młodzieżowy, z którego będzie można wykonać przelew czy płacić kartą. To swojego rodzaju perpetum mobile automatycznie pozyskujące najmłodsze pokolenia klientów.

Maluch rozpoczynający oszczędzanie w ramach SKO nie kojarzy nazw innych banków, nie ma jakichkolwiek uprzedzeń do marki. Co więcej, po kilku latach korzystania z programu bardzo silnie wiąże się z marką PKO BP. Z SKO przesiądzie się na konto młodzieżowe, a z młodzieżowego na konta studenckie. To plan długofalowy, który zabezpiecza pozycję banku na kolejne 10 czy 20 lat.

Pozycja internetowego SKO w wykonaniu PKO BP też na chwilę obecną nie wydaje się do nadgryzienia przez konkurencję. Do tej pory program traktowany był przez banki z przymrużeniem oka. Tymczasem PKO BP konsekwentnie przez lata umacniał swoją pozycję „patrona” programu. To nie tylko samo przeniesienie SKO do internetu. To także cała otoczka budowana wokół programu: blogi, wizyty w szkołach, imprezy dla dzieci, sponsoring i edukacja finansowa maluchów. PKO BP zawiesił wysoko poprzeczkę tym, którzy chcieliby wejść na podobnych zasadach w ten „biznes”.

Jest jeszcze jeden ciekawy aspekt. Internetowe konto SKO zakłada się u nauczycielki, ale może być podpięte do konta rodzica. Trudno więc oprzeć się wrażeniu, że bój o oszczędności maluchów (nie oszukujmy się – często symbolicznych), to także walka o oszczędności rodziców. Przecież niejeden rodzic będzie chciał mieć podgląd do oszczędności swojego dziecka w SKO (a do tego potrzebny będzie ROR w PKO BP). A być może rodzice dostaną jakieś preferencyjne produkty?  Kilka dni temu na łamach PRNews.pl Tomasz Marszałł, dyrektor marketingu tego banku mówił, że PKO Bank Polski odbiera coraz więcej klientów konkurencji. Niewykluczone, że dzięki SKO ekspansja PKO nabierze jeszcze szybszego tempa.

A Michałowi Macierzyńskiemu, który był odpowiedzialny bezpośrednio za projekt, gratulujemy dopięcia go do końca! 😉

Zobacz prezentację SKO [PDF]

Loading the player…

// „, link: „http://bankier.tv/szkolne-kasy-oszczednosci-konferencja-prasowa-pko-banku-polskiego-10963.html”} }, width: „500”, image: „http://bankier.tv/s/i/video_image/4112.jpg”, skin: „http://content2.longtailvideo.com/skins/glow/glow.zip” }); // ]]>
Źródło: PR News

michał macierzyński pko bp sko wojciech boczoń 2012-04-23
Wojciech Boczoń
Tagi: michał macierzyński pko bp sko wojciech boczoń

Sprawdź także:

a 0 Rynek pożyczek pozabankowych hamuje
24.03.2023 (12:23) – informacja prasowa

Rynek pożyczek pozabankowych hamuje

Początek 2023 roku przyniósł spadki sprzedaży w sektorze instytucji pożyczkowych. W styczniu wartość finansowania w …

a 0 W Credit Agricole złożysz wniosek o kredyt z dotacją w ramach programu „Czyste Powietrze”
24.03.2023 (12:21) – informacja prasowa

W Credit Agricole złożysz wniosek o kredyt z dotacją w ramach programu „Czyste Powietrze”

Credit Agricole oferuje kredyty na wymianę ogrzewania i termomodernizację domów jednorodzinnych i mieszkań, z …

a 0 Cyfrowe zmiany w Kredobanku – nowości w banku należącym do Grupy Kapitałowej PKO BP
24.03.2023 (12:07) – informacja prasowa

Cyfrowe zmiany w Kredobanku – nowości w banku należącym do Grupy Kapitałowej PKO BP

Europejczycy coraz częściej w kontaktach z bankami korzystają z elektronicznych kanałów obsługi klienta i aplikacji …

a 0 Santander Consumer Bank: Ponad połowa Polaków różnymi sposobami próbuje polepszyć swoją sytuację finansową
24.03.2023 (08:20) – informacja prasowa

Santander Consumer Bank: Ponad połowa Polaków różnymi sposobami próbuje polepszyć swoją sytuację finansową

Rosnące koszty utrzymania sprawiają, że coraz częściej działamy na rzecz poprawy naszych domowych budżetów. …

a 0 Compensa Bezpieczna Grupa ze znacznie poszerzonym katalogiem ryzyk
24.03.2023 (08:18) – informacja prasowa

Compensa Bezpieczna Grupa ze znacznie poszerzonym katalogiem ryzyk

Compensa Życie wprowadza do sprzedaży zmodernizowany produkt grupowych ubezpieczeń na życie Compensa Bezpieczna …

a 0 Santander: Walencja stolicą szkolnictwa wyższego podczas V Międzynarodowego Spotkania Rektorów Universia
24.03.2023 (08:17) – informacja prasowa

Santander: Walencja stolicą szkolnictwa wyższego podczas V Międzynarodowego Spotkania Rektorów Universia

Spotkanie prawie 700 rektorów i przedstawicieli środowiska akademickiego z całego świata, odbędzie się w Walencji w …

Autor wpisu

Wojciech BoczońWojciech Boczoń

Redaktor prowadzący PRNews.pl, analityk Bankier.pl. Dziennikarz z wieloletnim doświadczeniem w bankowości i finansach. Masz temat lub…

Inne wpisy tego autora:
Klienci coraz chętniej płacą mobilnie

Klienci coraz chętniej płacą mobilnie

Nest Bank we współpracy z Fiserv rozszerzył…

Proponują „leasing z tarczą”. Chcą przekonać branżę do nowego rozwiązania

Proponują „leasing z tarczą”. Chcą przekonać branżę do nowego rozwiązania

W ostatnim czasie koszty obsługi kredytów i…

Tak wygląda nowa aplikacja Santander Banku Polska

Tak wygląda nowa aplikacja Santander Banku Polska

Santander Bank Polska testuje nową aplikację mobilną.…

Zobacz również

Pierwsza taka zmiana od lat w sektorze bankowym. ChatGPT uspokaja: AI nie jest w stanie całkowicie zastąpić ludzkiej pracy

Pierwsza taka zmiana od lat w sektorze bankowym. ChatGPT uspokaja: AI nie jest w stanie całkowicie zastąpić ludzkiej pracy

Na koniec 2022 roku w bankowości pracowało…

Raport: Liczba klientów „mobile only” w bankach – IV kw. 2022

Raport: Liczba klientów „mobile only” w bankach – IV kw. 2022

Na koniec 2022 r. liczba użytkowników określanych…

ZUS dobrał się do pośredników finansowych. Straty mogą iść w miliardy

ZUS dobrał się do pośredników finansowych. Straty mogą iść w miliardy

Zakład Ubezpieczeń Społecznych kwestionuje sposób zatrudniania osób…

PKO Bank Polski potwierdza. To koniec kont firmowych Inteligo

PKO Bank Polski potwierdza. To koniec kont firmowych Inteligo

Przedsiębiorcy posiadający konta firmowe Inteligo mają kilka…

Raport: Rynek kart kredytowych – IV kw. 2022

Raport: Rynek kart kredytowych – IV kw. 2022

Na koniec 2022 roku ankietowane przez nas…

Raporty PRNews.pl

Raport PRNews.pl: Aktywa banków – I kw. 2022 r.

Raport PRNews.pl: Aktywa banków – I kw. 2022 r.

Większość banków może się pochwalić wzrostem poziomu…

Raport PRNews.pl: Liczba obcokrajowców wśród klientów banków – I kw. 2022 r.

Raport PRNews.pl: Liczba obcokrajowców wśród klientów banków – I kw. 2022 r.

W pierwszym kwartale 2022 r. liczba obsługiwanych…

Raport PRNews.pl: Rynek kredytów hipotecznych – I kw. 2022

Raport PRNews.pl: Rynek kredytów hipotecznych – I kw. 2022

Pierwszy kwartał 2022 r. przyniósł spadek sprzedaży…

O tym mówią bankowcy

Ostatnie komentarze

kawuel:

A o czym tu rozmawiać, skoro pozew to niemal 100% pewność wygranej i …

pt, 24 mar 2023 (12:12) • Frankowicze tracą ochotę na rozmowy o ugodach. Banki wręcz przeciwnie. Są coraz bardziej zainteresowane

Maciej Kusznierewicz:

Tu można przeczytać więcej na ten temat: https://obiektywnefinanse.pl/2023/03/do-ktorego-banku-po-kredyt-dla-dewelopera-w-2023/ …

pt, 24 mar 2023 (08:09) • PKO Bank Polski liderem Rankingu Banków Polskiego Związku Firm Deweloperskich

bobbyy:

Szukasz alternatywy dla Faktorii? Wypróbuj faktoring w Bibby Financial Services! Jesteśmy globalną firmą …

pon, 20 mar 2023 (13:55) • Faktoria nawiązuje strategiczną współpracę z Comarch ERP

Patryk Godowski:

Gdy banki wygrywaly w sadach, nie byly ugodowe. Jeszcze 4 lata temu gdy …

pon, 20 mar 2023 (13:28) • Frankowicze tracą ochotę na rozmowy o ugodach. Banki wręcz przeciwnie. Są coraz bardziej zainteresowane

Adrian z Krakowa:

Zapraszam do skorzystania z mojego kodu polecenia przy zakładaniu konta: 3SDJA7 Jeżeli wpiszesz …

nie, 19 mar 2023 (14:40) • „Doceniam Velo – polecam Velo” – VeloBank nagradza za polecenie konta

  • SMART Bankier
  • Kalkulator brutto netto
  • Rozlicz najem w PIT-28
  • pit 37 online na pit.pl
  • Rozliczenie pit
  • Program pit
  • O nas
  • Kontakt
  • Reklama
  • Newsletter
  • Prześlij informację
  • RSS
  • zgarnijpremie.pl
Bonnier Business Polska Bankier.pl – Portal Finansowy – Rynki, Twoje finanse, Biznes PIT.pl -Podatki dla małych firm i osób fizycznych, rozliczenia roczne Systempartnerski.pl - system afiliacyjny Bankier.pl PRNews.pl - banki, karty, konta oraz marketing i public relations Mambiznes.pl - Pomysł na biznes, Własna firma, Biznes plan Dyskusja.biz - Blogi o biznesie, artykuły biznesowe Puls Biznesu pb.pl - rynek, akcje, spółka, przedsiębiorca, budżet Pulsmedycyny.pl - Portal lekarzy i pracowników służby zdrowia Pulsfarmacji.pl - Portal aptekarzy, techników i pracowników sektora farmaceutycznego
© 2008 − 2023 PRNews.pl. Korzystanie z portalu oznacza akceptację regulaminu. Informacja o cookies. Polityka prywatności

Bezpłatny newsletter PRNews.pl

  • PRNews.pl to najbardziej opiniotwórczy serwis w branży bankowej. Przekonaj się dlaczego!
  • Codziennie rano otrzymasz skrót najważniejszych informacji ze świata finansów
  • Dzięki temu będziesz zawsze wiedział o nowych produktach, promocjach i usługach bankowych, ubezpieczeniowych i inwestycyjnych
  • Aktualne wiadomości z prasy i z samych instytucji finansowych - zupełnie bezpłatnie, wprost na twoją skrzynkę mailową
Zapisz się na newsletter:

Dołącz już dziś do niemal 38 tys. odbiorców