PRNews.pl - banki, karty, konta oraz marketing i public relations

Najświeższe informacje z PRNews.pl w Twojej skrzynce!

Codziennie aktualne wiadomości ze świata finansów.

Zapisz się na nasz Newsletter ​i bądź na bieżąco z nowościami z branży!

  • Raporty
  • Instytucje
    • Aion Bank
    • Alior Bank
    • Bank BPS
    • Bank Millennium
    • Bank Ochrony Środowiska
    • Bank Pekao SA
    • Bank Pocztowy
    • Banki spółdzielcze
    • BGK
    • Biuro Informacji Kredytowej
    • BNP Paribas
    • Citi Handlowy
    • Compensa
    • Credit Agricole
    • Deutsche Bank
    • DNB
    • EuropAssistance
    • ING Bank Śląski
    • KIR
    • Klarna
    • Link4
    • Mastercard
    • mBank
    • Mondial Assistance
    • mPay
    • Nationale-Nederlanden
    • Nest Bank
    • PKO BP
    • PKO Leasing
    • Plus Bank
    • PolCard from Fiserv
    • Polski Standard Płatności
    • Pru
    • PZU
    • Raiffeisen Digital Bank
    • Revolut
    • Santander Bank Polska
    • Santander Consumer Bank
    • SGB
    • Standard Chartered Polska
    • Toyota Bank Polska
    • Trade Republic
    • UniCredit
    • VeloBank
    • Visa
    • Volkswagen Bank Oddział Polska
    • Warta
    • Zen.com
  • Produkty
    • Bankowość internetowa
    • Bankowość mobilna
    • Oszczędzanie
    • Bezpieczeństwo
    • Karty
    • Kredyty
    • Konta
    • Płatności mobilne
    • Ubezpieczenia
  • Analizy
  • Kariera w finansach
  • Szkolenia
  • Forum
  • Newsletter
PRNews.plWiadomościPolacy chcą być "smart shopperami"

Polacy chcą być "smart shopperami"

Wiadomości 17.12.2012 (08:01)

Respondenci deklarują, że spłacą swoje zadłużenie zaraz po świętach. Z naszych danych wynika, że spłatę kredytu przeciągnie jednak około 40% posiadaczy kart kredytowych – mówi w rozmowie z PRNews.pl Katarzyna Józefowicz z Citi Handlowy.


Wojciech Boczoń, PRNews.pl: Jak Polacy szykują się do tegorocznych świąt? Czy kupują więcej?


Katarzyna Józefowicz, szef Pionu Zarządzania Produktami Kredytowymi w Citi Handlowy: Trudno jeszcze o tym wyrokować. Nie ma wątpliwości, że sprzedaż detaliczna w ujęciu rocznym wyhamowuje. Z deklaracji Polaków wynika, że w tym roku zamierzamy wydać na prezenty pod choinkę ponad 250 zł – takie plany ma nieco ponad 36% respondentów. Większość z nas – co bardzo mnie cieszy – będzie starała się kupować prezenty o wyższej jakości. Ale są dwa warunki: produkty te muszą być dostępne na przedświątecznych wyprzedażach lub z rabatem czy w ramach promocji. To pokazuje, że coraz częściej chcemy być „smart shopperami” – konsumentami, którzy korzystają z dobrych produktów, po dobrej cenie.

Nie chcemy przepłacać, będziemy więc szukać rozwiązań, które pomogą nam nasze wydatki obniżyć. To odnajduje odzwierciedlenie w przedświątecznych wydatkach posiadaczy kart kredytowych Citibank. Znacznie częściej kupują oni w tym okresie w miejscach, w których mogą uzyskać rabat w ramach programu rabatowego kart kredytowych. Wielu z nas przy swoich mikołajowych wydatkach będzie, więc zwracać uwagę właśnie na cenę. To kluczowy element strategii zakupowej ponad 22% Polaków. Niemal tak samo dużo Polaków decyduje się kupić mniej, ale zaznacza przy tym, że będą to za to zakupy o wyższej jakości.

Czy w ich zachowaniach zakupowych widać oznaki recesji i spowolnienia gospodarczego? Kupują mniej czy może wręcz przeciwnie – więcej?


Jeśli spojrzymy na wartość wydatków na kartach kredytowych – spowolnienia wydaje się, że jeszcze nie widać. Trzeba jednak pamiętać, że posiadacz karty kredytowej Citibank to specyficzny klient o nieco wyższych zarobkach. Można jednak się zastanawiać czy nie mamy tu do czynienia z rodzajem „efektu szminki”, gdzie pomimo gorszych sygnałów z gospodarki, średniozamożni kupują więcej.

Inaczej na pewno przedstawia się to wśród najzamożniejszych. Tutaj wszystkie statystyki przemawiają za tym, że grupa ta pozostaje odporna na wszelkie wahania konsumpcji. Z dostępnych danych wynika, że w tym roku zamożni i bogaci Polacy wydadzą na dobra luksusowe ponad 18% swoich dochodów, podczas gdy aspirujący – 13% (raport KPMG). Deklarowana wartość wydatków Polaków na dobra luksusowe w 2012 roku może sięgnąć 36 mln, czyli jak czytamy w raporcie z badań KPMG, o niemal 5 mld więcej w roku ubiegłym.

Czy bank obserwuje wzrost zadłużenia na kartach w okresie świątecznym?


Od kilku lat transakcyjność na kartach kredytowych w okresie przedświątecznym konsekwentnie rośne. Jeśli chodzi jednak o sam wzrost zadłużenia to odnotowujemy tylko lekki przyrost – około 1% w stosunku do danych z listopada.

Ile osób przeciąga zadłużenie zaciągnięte w grudniu na okres dłuższy niż ten wynikający z grace period? Innymi słowy, ile osób płaci odsetki za zakupy dokonane na święta?


Jeśli spojrzymy na rok ubiegły to około 44% klientów przeciąga zadłużenie w grudnia na okres dłuższy niż ten, który wynika z tzw. grace period. Co będzie w tym roku? Zobaczymy, ale spodziewam się, że odnotujemy w tej kategorii nieznaczny wzrost.

Kupujemy drogie prezenty w myśl zasady „zastaw się a postaw się”, czy może dokonujemy bardziej racjonalnych zakupów dostosowując kwoty do sytuacji finansowej?


I tutaj Pana zakończę – Polacy podczas świątecznych zakupów wykazują duży rozsądek. Wydaje się, że staropolskie „zastaw się a postaw” odeszło do lamusa. Przynajmniej na poziomie deklaracji. Większość z nas stara się kupować prezenty o wyższej jakości, ale tylko wtedy jeśli są one dostępne na przedświątecznych wyprzedażach. Do takich zakupów przekonuje Polaków rabat lub promocja. W trudnych czasach staliśmy się, więc tzw. smart shopperami. W myśl nieco zmodyfikowanej zasady „lepiej kupić mniej, ale lepszej jakości”, my chcemy „kupować więcej, lepszej jakości, i do tego jeszcze za mniejszą cenę”. Trend ten potwierdza popularność tzw. portali smart shoppingowych, gdzie internauci mogą znaleźć najświeższe informacje. To tłumaczy też fenomen naszego fanpage Rabatowcy.pl, który pozostaje najpopularniejszym jeśli chodzi o bankowe fanpgae na FB, bo opowiada właśnie o promocjach i rabatach.

Warto jeszcze spojrzeć na to co Polacy tak naprawdę chcieliby znaleźć pod choinką. I tutaj okazuje się, że także nie ma wygórowanych wymagań. Wcale nie laptopy, tablety czy smartphony czy inne drogie gadżety są bohaterem świątecznych życzeń. Mężczyźni wykazują się ogromnym praktycyzmem i na prezent świąteczny chcieliby otrzymać po prostu – pieniądze. Niemal tak samo ucieszyliby się z książki. A dopiero potem z odzieży czy obuwia. Kobiety z kolei chciałyby, by Mikołaj przyniósł im kosmetyki, perfumy, odzież, obuwie. A w trzeciej kolejności „filmowe” diamenty – czyli biżuterię czy zegarek.

Czy Polacy kupują więcej w internecie?


Jeśli chodzi o wydatki przedświąteczne to z naszych badań wynika, że Polacy zdecydowanie częściej po mikołajowe prezenty wybierają się do sklepów w tzw. realu. Tak planuje ponad 67% z nas. W internecie kupować będzie nieco ponad 30%. Ale to może mieć związek przede wszystkim z tym, że większość z nas zakupy przedświąteczne pozostawia sobie na ostatni moment. Ekstremalnie – bo w Wigilię – kupuje około 3 proc. Polaków, ale już na tydzień, dwa tygodnie przed świętami – ponad 55%. Zakupy internetowe wiążą się z koniecznością dostawy i stąd zapewne wielu z nas – nawet doświadczonych internautów – przed świętami ucieka się do tradycyjnych sklepów.

Czy to dobry pomysł, by zakupy świąteczne finansować kredytem z karty czy inna formą kredytu? Dużo osób kupuje na kredyt?


Jak wynika z naszych badań zdecydowana większość, bo ponad 61 proc. na świąteczne upominki wykorzysta bieżące wpływy, a co czwarty sięgnie po oszczędności (27 proc.).

Zakupy skredytuje nieco ponad 11 proc. ankietowanych. Z tych 0,8 proc. zaciągnie pożyczkę u rodziny, a pozostali będą korzystać z produktów finansowych. Przy czym jak sami respondenci deklarują swoje zadłużenie spłacą oni zaraz po świętach. I tu znowu deklaracje zderzają się z rzeczywistością, bo z naszych danych wynika, że spłatę kredytu przeciągnie jednak około 40% posiadaczy kart kredytowych.

Rozmawiał Wojciech Boczoń.

2012-12-17
Redakcja PRNews.pl

Sprawdź także:

a 0 Santander Bank Polska planuje zmianę nazwy na Erste Bank Polska
23.12.2025 (18:00) – informacja prasowa

Santander Bank Polska planuje zmianę nazwy na Erste Bank Polska

Santander Bank Polska planuje zmienić nazwę na Erste Bank Polska oraz wprowadzić globalne logo Erste Group. Bank …

a 0 ING z nową kampanią skierowaną do przedstawicieli pokolenia Z
23.12.2025 (06:53) – informacja prasowa

ING z nową kampanią skierowaną do przedstawicieli pokolenia Z

ING Bank Śląski ruszył z kampanią skierowaną do przedstawicieli pokolenia Z, w której pokazuje jak ważne jest …

a 0 Podczas wyjazdów na święta wezwań z assistance jest o 30% więcej.
23.12.2025 (06:49) – informacja prasowa

Podczas wyjazdów na święta wezwań z assistance jest o 30% więcej.

Pierwsze opady śniegu co roku powodują ogromne utrudnienia dla kierowców. Opony niezmienione na zimowe w połączeniu …

a 0 Pekao finansuje kolejny projekt w elektroenergetyce, kredytuje Grupę ZE PAK
23.12.2025 (06:48) – informacja prasowa

Pekao finansuje kolejny projekt w elektroenergetyce, kredytuje Grupę ZE PAK

Bank Pekao S.A. uczestniczy w finansowaniu konsorcjalnym, w formule project finance, budowy bloku gazowo-parowego …

a 0 Rynek pożyczkowy w Polsce - listopad 2025. Dane potwierdzają rygorystyczną politykę zarządzania ryzykiem
23.12.2025 (06:47) – informacja prasowa

Rynek pożyczkowy w Polsce - listopad 2025. Dane potwierdzają rygorystyczną politykę zarządzania ryzykiem

Liczba udzielonych pożyczek w listopadzie wyniosła 0,41 mln szt., a ich średnia wartość to 4,460 zł – wynika z …

a 0 BOŚ w ramach konsorcjum udzielił kredytu dla zakładów PESA z Bydgoszczy
23.12.2025 (06:41) – informacja prasowa

BOŚ w ramach konsorcjum udzielił kredytu dla zakładów PESA z Bydgoszczy

Bank Ochrony Środowiska aktywnie włącza się w rozwój produkcji najnowszej generacji środków transportu publicznego …

PRNews.pl

Zobacz również

Czy w „nowym banku” da się złożyć reklamację? Czytelnik skarży się na Trade Republic

Czy w „nowym banku” da się złożyć reklamację? Czytelnik skarży się na Trade Republic

Czytelnik zwrócił uwagę redakcji na problem, który…

Revolut zostaje operatorem komórkowym. Ceny pakietów od 25 zł

Revolut zostaje operatorem komórkowym. Ceny pakietów od 25 zł

Revolut uruchamia w Polsce usługę „Mobile Plans”,…

„Alicja” wciąż nęka klientów PKO BP. Po latach spłaty dług wraca jak koszmar

„Alicja” wciąż nęka klientów PKO BP. Po latach spłaty dług wraca jak koszmar

Choć wydawało się, że głośne spory o…

Krzysztof Kolany i Wojciech Boczoń nagrodzeni w konkursie NBP

Krzysztof Kolany i Wojciech Boczoń nagrodzeni w konkursie NBP

Dwaj analitycy Bankier.pl – Krzysztof Kolany oraz…

BNP Paribas podnosi opłaty. Konto będzie darmowe, ale więcej zapłacicie za resztę operacji

BNP Paribas podnosi opłaty. Konto będzie darmowe, ale więcej zapłacicie za resztę operacji

Od 1 marca 2026 r. BNP Paribas…

O tym mówią bankowcy

Ostatnie komentarze

avatar komentującego

daria owocna:

Nie tylko oni mają problem ;) Jestem starsza, a też ciężko z kasą …

śr., 17 gru 2025 (14:38) • Jak Gen Z radzi sobie z dorosłością? 1/3 z nich już ma długi

avatar komentującego

MalmoMind:

Żadna nowość. To samo Sobieraj zrobil w Aliorze… Tylko jak potem trzeba było …

wt., 18 lis 2025 (12:09) • UniCredit wywraca stolik. Wszystkie najważniejsze usługi za darmo i bez „gwiazdek”

avatar komentującego

MalmoMind:

Bla bla … spadek Klientów Indywidualnych pominięty … …

niedz., 9 lis 2025 (22:50) • 696 mln zł zysku netto Grupy Kapitałowej BNP Paribas Bank Polska w III kw. 2025 r.

avatar komentującego

Maciej Kusznierewicz:

Cel inflacyjny RPP mieści się w przedziale 1,5-3,5 proc. (a nie 1-3 proc., …

czw., 9 paź 2025 (11:32) • Kredyty miały być tańsze od listopada, będą już teraz. Stopy procentowe w dół [komentarz]

avatar komentującego

PRNews_pl:

Przecież na PRNews.pl (co sama nazwa serwisu wskazuje) od jakichś 25 lat publikuję …

pt., 12 wrz 2025 (06:12) • Rzecznik generalny TSUE: WIBOR zgodny z prawem

  • SMART Bankier
  • Kredyt konsolidacyjny
  • Pożyczki na raty
  • Konto firmowe
  • Kurs inwestowania
  • Kalkulator brutto netto
  • Kalkulator kredytu gotówkowego
  • Kalkulator zdolności kredytowej
  • Rozlicz najem w PIT-28
  • pit 37 online na pit.pl
  • Rozliczenie pit
  • Program pit
  • Pit 11
  • Promocje bankowe
  • Promocje Pekao S.A.
  • Promocje BNP Paribas
  • Promocje Citi Handlowy
  • Promocje Alior Bank
  • Promocje Santander Bank
  • Promocje PKO BP
  • Promocje Millenium
  • Promocje ING Bank Śląski
  • Promocje mBank
  • Promocje Velobank
  • Promocje Nest Bank
  • O nas
  • Kontakt
  • Reklama
  • Newsletter
  • Prześlij informację
  • RSS
  • zgarnijpremie.pl
Bonnier Business Polska Bankier.pl – Portal Finansowy – Rynki, Twoje finanse, Biznes PIT.pl -Podatki dla małych firm i osób fizycznych, rozliczenia roczne Systempartnerski.pl - system afiliacyjny Bankier.pl PRNews.pl - banki, karty, konta oraz marketing i public relations Mambiznes.pl - Pomysł na biznes, Własna firma, Biznes plan Dyskusja.biz - Blogi o biznesie, artykuły biznesowe Puls Biznesu pb.pl - rynek, akcje, spółka, przedsiębiorca, budżet Pulsmedycyny.pl - Portal lekarzy i pracowników służby zdrowia Pulsfarmacji.pl - Portal aptekarzy, techników i pracowników sektora farmaceutycznego
© 2008 − 2025 PRNews.pl. Korzystanie z portalu oznacza akceptację regulaminu. Informacja o cookies. Polityka prywatności

Bezpłatny newsletter PRNews.pl

  • PRNews.pl to najbardziej opiniotwórczy serwis w branży bankowej. Przekonaj się dlaczego!
  • Codziennie rano otrzymasz skrót najważniejszych informacji ze świata finansów
  • Dzięki temu będziesz zawsze wiedział o nowych produktach, promocjach i usługach bankowych, ubezpieczeniowych i inwestycyjnych
  • Aktualne wiadomości z prasy i z samych instytucji finansowych - zupełnie bezpłatnie, wprost na twoją skrzynkę mailową
Zapisz się na newsletter:

Dołącz już dziś do niemal 38 tys. odbiorców