Aż 66% Polaków posiadających internetowe konto, chciałoby otrzymywać rachunki za prąd, gaz, telewizję, etc. w formie elektronicznej. Najlepiej, by informacje o płatnościach były dostarczane za pośrednictwem bankowości internetowej, na konto ankietowanych. Takie wnioski płyną z badań przeprowadzonych przez firmę ARC Rynek i Opinia na zlecenie Krajowej Izby Rozliczeniowej S.A.
Tymczasem 82% Polaków korzystających z bankowości elektronicznej wciąż otrzymuje rachunki wyłącznie w formie papierowej.
Murem za elektroniczną wersją rachunków i faktur
Wyniki wskazują, że ankietowani chcą otrzymywać rachunki i faktury w formie elektronicznej przede wszystkim ze względu na wygodę ich przechowywania (30%), pewność otrzymania w odpowiednim terminie (22%), wygodę przeglądania (20%) oraz dostęp do rachunków z każdego miejsca i w dowolnym momencie (18%).
– Oczekiwania użytkowników Internetu nie dziwią, jeśli weźmie się pod uwagę rozwój usług, a co za tym idzie liczbę faktur i rachunków, jakie za te usługi otrzymuje statystyczne gospodarstwo domowe. Coraz trudniej jest zapanować nad papierowymi rachunkami i dotrzymywać terminu płatności, zwłaszcza, że rachunki nie zawsze przychodzą do nas na czas – wyjaśnia Romuald Kłosiński, dyrektor produktu ds. faktur elektronicznych i konsolidacji korespondencji w Krajowej Izbie Rozliczeniowej S.A.
Co ciekawe, korzyści ze stosowania faktur elektronicznych dostrzegają także wystawcy rachunków. Ich zdaniem e-faktura pozwala nie tylko na zmniejszenie kosztów związanych z przygotowaniem i dystrybucją papierowych faktur, ale także na poprawę komunikacji z klientem.
– Te wyniki pokazują, że wystawcy rachunków są w coraz większym stopniu świadomi, że wprowadzenie elektronicznej faktury ma sens. Koszty przetwarzania faktury elektronicznej są o 80% niższe od papierowej. Analizy przeprowadzone przez organizację Europejskie Stowarzyszenie Skarbników CAST wskazują, że kwota potencjalnych oszczędności, jakie niesie ze sobą wprowadzenie elektronicznych faktur może wynosić w Europie nawet do 243 miliardów euro rocznie. Według ekspertów tej organizacji, przedsiębiorstwo obsługujące około 1 000 faktur miesięcznie może zaoszczędzić dzięki wprowadzeniu e-faktury nawet 150 tys. euro rocznie. W skali naszego kraju te oszczędności będą oczywiście proporcjonalnie mniejsze, ale bez wątpienia będą istotne – mówi Romuald Kłosiński z KIR S.A.
Polacy coraz bardziej proekologiczni
Póki co rzeczywistość jest jednak diametralnie inna od oczekiwań, bowiem aż 82% Polaków korzystających z bankowości elektronicznej otrzymuje rachunki i faktury w formie papierowej. Jednocześnie aż 69% ankietowanych dostrzega wady takiej metody dostarczania rachunków za usługi.
Największą – zdaniem ankietowanych – wadą papierowych faktur jest marnotrawstwo papieru (32%). 23% Polaków zwraca też uwagę na problem z przechowywaniem rachunków w takiej postaci. Nic dziwnego – aż 76% Polaków przyznaje, że przechowuje rachunki przynajmniej pół roku, a niektórzy archiwizują je nawet przez 5 lat. 21% respondentów wyraża z kolei wątpliwości związane z otrzymaniem faktury papierowej na czas i możliwością jej zagubienia.
E-faktura lekarstwem na kryzys
Obecna sytuacja, zdaniem Romualda Kłosińskiego z KIR S.A., dojrzała do tego, aby e-faktury i e-rachunki upowszechniły się. – Próby wdrożenia takich rozwiązań podejmowano oczywiście wcześniej, ale bezskutecznie, gdyż stosunkowo niewielu Polaków posiadało wówczas dostęp do Internetu, a bankowość elektroniczna dopiero zaczęła się rozwijać. Obecnie odejście od papierowych rachunków i faktur jest możliwe. Kryzys gospodarczy sprawił, że przedsiębiorcy szukają rozwiązań, które zoptymalizowałyby koszty wewnętrzne firmy. Duże znaczenie ma także wyraźne zainteresowanie społeczeństwa taką formą otrzymywania rachunków – mówi Romuald Kłosiński z KIR S.A.
W ubiegłym roku KIR S.A. jako pierwsza firma na polskim rynku uruchomiła usługę elektronicznej prezentacji płatności i rachunków (EBPP), działającą w oparciu o kanały bankowości elektronicznej. Usługa została wdrożona pod własną marką BILIX. Obecnie z tego rozwiązania może korzystać ponad 50% klientów bankowości elektronicznej w Polsce. Usługę uruchomiły już banki PKO BP (Inteligo oraz iPKO) oraz PEKAO S.A., a także pierwsi wystawcy rachunków: telewizja nowej generacji „n”, Link4 oraz PGE ZEWT S.A.
KIR S.A. prowadzi negocjacje i przygotowania do wdrożeń w kolejnych bankach oraz u dostawców usług z różnych branż – energetyka, telekomunikacja, telewizja satelitarna i kablowa, ubezpieczenia.
Źródło: Krajowa Izba Rozliczeniowa