Jak wynika z cyklicznego Raportu BIG przygotowywanego przez InfoMonitor Biuro Informacji Gospodarczej, w odczuciu przedsiębiorców przez ostatnie 3 miesiące wyraźnie wzrosło bezpieczeństwo gospodarcze. Wskaźnik BIG wzrósł do poziomu 7,28 pkt i jest o 5,84 pkt wyższy niż podczas pomiaru lipcowego.
Na uwagę zasługuje fakt, że w październiku 2009 r. wskaźnik BIG wzrósł po raz pierwszy od sierpnia 2008 r., jednocześnie osiągając najwyższy poziom w tym roku.
– Po raz pierwszy w tym roku badani deklarują zmniejszenie się problemu nieterminowego spłacania należności przez ich partnerów biznesowych. Nadal 30% ankietowanych deklaruje, że terminowe wpłaty nie przekraczają połowy należności, jednak jest to o 5 pp. mniej niż przed trzema miesiącami – mówi Mariusz Hildebrand, Prezes Zarządu InfoMonitor. Liczba przedsiębiorstw, które notują problemy z otrzymywaniem należności na czas zmniejszyła się po raz pierwszy od roku- dodaje.
W najnowszej edycji Raportu BIG na temat bezpieczeństwa działalności gospodarczej, wskaźnik wzrósł we wszystkich ankietowanych grupach firm. Za wzrost ogólnej wartości wskaźnika w największej mierze odpowiadają przedsiębiorcy, wśród których wzrósł on aż o 12 punktów. W nieco mniejszym stopniu do wzrostu przyczynili się dostawcy usług masowych oraz usług finansowych.
Niestety nadal ponad połowa ogółu badanych (55%) deklaruje, że ich firma odczuwa negatywne skutki kryzysu. Z kolei dla 38% ankietowanych obecna sytuacja gospodarcza nie przyniosła żadnych zmian. Co ciekawe dla 6% badanych kryzys przyniósł pozytywne skutki i zwiększył ilość zamówień. Według deklaracji, kryzys najdotkliwiej odczuwają przedsiębiorcy indywidualni. Aż 67% z nich przyznaje, że odczuwa jego negatywne skutki. Jednocześnie zaledwie co trzeci uważa, że kryzys nie wpłynął na działalność jego firmy.
Sytuacja najlepiej wygląda w grupie dostawców usług masowych – ponad połowa badanych (51%) deklaruje, że kryzys nie wpłynął na sytuację ich firmy. Jest to jedyna grupa, wśród której ilość przedstawicieli firm nieodczuwających efektów kryzysu jest większa niż tych, którzy odczuli jego negatywne skutki.
Na uwagę zasługuje też fakt, że spośród badanych reprezentujących sektor finansowy 13% przyznaje, że w ich przypadku efekty kryzysu są pozytywne. W tej grupie przeważają firmy zajmujące się wykupywaniem długów, faktoringiem oraz usługami leasingowymi.
Źródło: InfoMonitor Biuro Informacji Gospodarczej