Przestępczość ubezpieczeniowa godzi w ponad indywidualne dobra życia gospodarczego, a nie zwalczanie jej grozi utratą zaufania do instytucji finansowych, w tym też ubezpieczeniowych.
Z moich dotychczasowych obserwacji wynika, iż problem oszustw ubezpieczeniowych jest tematem tabu, nawet wśród „poszkodowanych” zakładów ubezpieczeń, których niejednokrotnie działania są niewspółmierne do skali zjawiska. Są oczywiście towarzystwa ubezpieczeń, które tworzą specjalne komórki zajmujące się wykrywaniem i zwalczaniem wyłudzeń odszkodowań lecz większość z nich nie chce tego tematu publicznie poruszać, tłumacząc się dbałością o wizerunek firmy. Może jest w tym jakiś sens, bo kto by chciał ubezpieczyć się w takiej instytucji, która jest okradana, ale z drugiej strony „milcząca akceptacja” na tego typu działanie nie podważa czasem zaufania publicznego do tych instytucji? Zarazem każda podwyżka składki ubezpieczeniowej (dotyczy to w szczególności ubezpieczeń komunikacyjnych) jest tłumaczona stratami finansowymi jakie zakłady ubezpieczeń ponoszą w wyniku działań przestępnych działalności ubezpieczeniowej.
Celem niniejszego raportu była próba odpowiedzi m.in. na pytanie, jakie czynniki motywują osoby do uzyskania nienależnego lub zawyżonego odszkodowania, oraz o wielkości jak i ewentualnej akceptacji tego zjawiska wśród respondentów.
Badanie przeprowadzone zostało przez Internet, gdzie informacja o ankiecie ukazywała się w okresie od 10 listopada 2006 roku do 10 stycznia 2007 roku na stronach serwisu ubezpieczeniowego Printpol.pl. Liczebność próby wyniosła 1023 osób. Pozyskana grupa respondentów nie jest grupą reprezentatywną jednak uzyskane wyniki dają podstawę do określenia działań koniecznych do kontynuowania tego zakresu badań w przyszłości. Ze względu na złożoność zagadnienia oraz konieczność stopniowego doskonalenia metod i narzędzi badawczych, badania z istoty swojej pełnią funkcję badań pilotażowych i tylko w takim zakresie możliwa jest interpretacja ich wyników.
Raport składa się z dwóch podstawowych części: charakterystyki i wyników badań, oraz wyników badań przeprowadzonych w Stanach Zjednoczonych przez firmę Accenture z opracowaną przez autora krótka charakterystyką porównawczą polskich i amerykańskich wyników.