W I kwartale 2018 r. podjęto1278 wyłudzeń kredytów na łączną kwotę 99,1 mln zł. Zmniejszona liczba takich przypadków to, zdaniem Związku Banków Polskich, zasługa faktu, że Polacy coraz częściej zgłaszają w bankach zgubione i skradzione dokumenty tożsamości.
W I kwartale 2018 r. baza Systemu Dokumenty Zastrzeżone wzrosła o 28,7 tys. szt. i zawierała łącznie ponad 1,8 mln szt. dokumentów zastrzeżonych z powodu ich zagubienia lub kradzieży.
– Stale rośnie świadomość potrzeby ochrony własnej tożsamości poprzez wykorzystanie Systemu DZ. Związek Banków Polskich przykłada ogromną wagę do kwestii bezpieczeństwa. Stąd m.in. powołanie ostatnio Bankowego Centrum Cyberbezpieczeństwa oraz prowadzenie coraz szerszych działań edukacyjne – m.in. w programach Nowoczesne Zarządzanie Biznesem Centrum Prawa Bankowego i Informacji oraz Bankowcy dla Gospodarki koordynowanego przez Warszawski Instytut Bankowości we współpracy z kilkuset instytucjami, bankami i samorządami – powiedział Krzysztof Pietraszkiewicz, prezes Związku Banków Polskich.
Wzrost liczby zastrzeżeń = spadek przestępczości. Od 2003 roku ponad czterokrotnie wzrosła liczba zastrzeżonych dokumentów tożsamości, jednocześnie ponad trzykrotnie spadła liczba przestępstw związanych z posługiwaniem się dokumentami innej osoby. Od 2008 r. System DZ zablokował 75,7 tys. w prób wyłudzeń kredytów o łącznej kwocie 4,2 miliarda złotych – dodał Grzegorz Kondek, Koordynator Kampanii.
ZBP wraz z policją i MSWiA rekomendują, aby zawsze w przypadku utraty dokumentów jak najszybciej zastrzec je w banku – nawet, jeśli dokumenty utraci osoba niekorzystająca z usług bankowych. Wówczas należy zastrzec dokumenty w systemie Dokumenty Zastrzeżone, powiadomić policję i zawiadomić najbliższy organ gminy lub placówkę konsularną i wyrobić nowy dokument.
Źródło: ZBP