PRNews.pl - banki, karty, konta oraz marketing i public relations

Najświeższe informacje z PRNews.pl w Twojej skrzynce!

Codziennie aktualne wiadomości ze świata finansów.

Zapisz się na nasz Newsletter ​i bądź na bieżąco z nowościami z branży!

  • Raporty
  • Instytucje
    • Aion Bank
    • Alior Bank
    • Bank BPS
    • Bank Millennium
    • Bank Ochrony Środowiska
    • Bank Pekao SA
    • Bank Pocztowy
    • Banki spółdzielcze
    • BGK
    • Biuro Informacji Kredytowej
    • BNP Paribas
    • Citi Handlowy
    • Compensa
    • Credit Agricole
    • Deutsche Bank
    • DNB
    • EuropAssistance
    • ING Bank Śląski
    • KIR
    • Klarna
    • Link4
    • Mastercard
    • mBank
    • Mondial Assistance
    • mPay
    • Nationale-Nederlanden
    • Nest Bank
    • PKO BP
    • PKO Leasing
    • Plus Bank
    • PolCard from Fiserv
    • Polski Standard Płatności
    • Pru
    • PZU
    • Raiffeisen Digital Bank
    • Revolut
    • Santander Bank Polska
    • Santander Consumer Bank
    • SGB
    • Standard Chartered Polska
    • Toyota Bank Polska
    • Trade Republic
    • UniCredit
    • VeloBank
    • Visa
    • Volkswagen Bank Oddział Polska
    • Warta
    • Zen.com
  • Produkty
    • Bankowość internetowa
    • Bankowość mobilna
    • Oszczędzanie
    • Bezpieczeństwo
    • Karty
    • Kredyty
    • Konta
    • Płatności mobilne
    • Ubezpieczenia
  • Analizy
  • Kariera w finansach
  • Szkolenia
  • Forum
  • Newsletter
PRNews.plNasz gośćSzanse dla organizacji w czasie kryzysu

Szanse dla organizacji w czasie kryzysu

Nasz gość 17.07.2009 (06:55) artykuł nadesłany

Kryzys, czy raczej okres spowolnienia gospodarczego, jest faktem. Jest zjawiskiem powtarzajacym się  w każdym cyklu koniunkturalnym, więc jest niejako zaplanowany i wpisany w naszą rzeczywistość gospodarczą. Kiedy jednak przychodzi, okazuje się, że zupełnie nikt nie jest na niego przygotowany. Przedsiębiorstwa walczą o przetrwanie, niektóre wręcz upadają, a wiele rodzin przeżywa prawdziwe tragedie z powodu utraty źródła utrzymania. Po kryzysie nigdy nie jest już tak, jak przedtem.

Zofia Żelichowska, Partner, Morgan Brown Group

Dobrze jest jak najwcześniej zdać sobie sprawę, że to, co zostanie w organizacji po zmianie wywołanej kryzysem – zgliszcza, czy nowa ulepszona formuła funkcjonowania przedsiębiorstwa – zależy od naszych działań, a nie od żadnej obiektywnej siły zewnętrznej.

Kryzys to zmiana

Rodzice nastolatków w wieku dojrzewania mierzą się z nielada wyzwaniem. Mimo, że sami kiedyś przechodzili okres buntu i burzy hormonów, poszukiwania własnej tożsamości i poczucia niedopasowania do otaczającego świata, zupełnie nie są przygotowani do tego, co dzieje się z ich – dotąd posłusznymi – dziećmi. A przecież to zjawisko – jak i inne typowe życiowe kryzysy –  jest częścią każdego życia ludzkiego, jest dobrze poznane, opisane i uzasadnione. Kiedy właśnie dotyka nas samych, pojawiają się silne emocje zaburzające obiektywny osąd, zwłaszcza żal, że już nie jest tak, jak dawniej oraz strach przed nieznanym.

Jednak zamiast powtarzać sobie pytanie: „Dlaczego mnie to spotyka?”, warto spojrzeć pozytywnie w przyszłość by upewnić się, że zmiana jest po to, żeby narodziła się nowa jakość.

Kryzys dojrzewania kształtuje nową, odrębną jednostkę, niezależną i różną od swoich rodziców, dojrzałą. Kryzys ekonomiczny zaś redukuje z rynku firmy o chwiejnych fundamentach, nieprzemyślanych strategiach i niskich kompetencjach pozostawiając na nim  kompetentnych, zaradnych i zorientowanych ku przyszłości graczy.  

Razem przez wieki

Przywódcy zorientowani ku przyszłości budują organizacje, które trwają przez dziesięciolecia pokonując kolejne kryzysy: ekonomiczne, społeczne, organizacyjne. Najdłużej działająca na świecie firma, japońskie rodzinne przedsiębiorstwo budowlane Kongo Gumi, została założona w 578 roku i dopiero w 2006 r. ogłosiła upadłość. Przez 14 stuleci fima, która budowała świątynie, zarządzana w tradycyjny sposób oparty o hierarchię rodzinną, przeciwstawiała się kryzysom ekonomicznym, zmianom społecznym i turbulencjom wojennym adoptując rozmaite strategie przetrwania, a jeśli potrzeba odstępując od tradycyjnych sposobów zarządzania. Poddała się dopiero niedawno, kiedy misja budowania świątyń buddyjskich przestała mieć rację bytu, bo ludzie przestali je odwiedzać.

O sukcesie tej i innych długowiecznych przedsiębiorstw (Stora Enso – założona w 1288r, czy Saint Gobain – 1665r.) zadecydowały wspólne cechy skutecznie wykreowane i implementowane przez założycieli i zarządzających tymi organizacjami.


7 czynników długowieczności wg. Accenture:

tożsamość – kim jesteśmy i jaki mamy cel  (solidny czy chwiejny)
wrażliwość – czy reagujemy na to, co dzieje się wokół nas
tolerancja – czy akceptujemy odmienność
zależność – jak jesteśmy połączeni z naszymi udziałowcami
nadzór – kto nas kontroluje i jak ściśle
ochrona zasobów – jak zarządzamy ludźmi
adaptacja – czy uczymy się i umiemy używać tej wiedzy

Badania firmy Accenture pokazały, że najdłużej działające firmy to takie, które we wszystkich siedmiu powyższych punktach kontrolnych osiągały równowagę. Skrajne wyniki w którejkolwiek kategorii, powodują brak elastyczności, która jest najważniejszym gwarantem przetrwania.  

Działania antykryzysowe

Elastyczne dostosowanie się do zmiany, jaką jest okres spowolnienia gospodarczego (czy inne zewnętrzne lub wewnętrzne zawirowania), optymistyczne zorientowanie ku przyszłości, przygotowanie podwalin pod kolejny wzrost firmy i zmiana dotychczasowych sposobów działania są najważniejszymi czynnikami gwarantującymi przetrwanie organizacji.

Takie myślenie o kryzysie wymusza na zarządzających organizacją podjęcie konkretnych działań, które w krótkiej perspektywie przyniosą mierzalne efekty naprawcze, a długofalowo zapewnią rozwój działalności.  

Szkoła Biznesu Cranfield opracowała zbiór zasad przetrwania kryzysu, z których pierwszą i najważniejszą jest koncentracja na wynikach pracy i zarządzaniu efektywnością pracy. Ten trudny ekonomicznie czas jest więc doskonałym momentem, żeby przyjrzeć się, za co płacimy wynagrodzenia pracownikom, jak ich nagradzamy i w jaki sposób doceniamy. Ponieważ chcemy pracować z najlepszymi i z nimi w przyszłości osiągać sukcesy, dobrze jest się zastanowić, czy ich poprawnie zidentyfikowaliśmy i adekwatnie wyróżniliśmy. Warto mieć również startegię dotyczącą pracowników osiągających słabsze wyniki.  

Kolejne zasady to:

1. Twarda sprzedaż i twarde negocjacje – skupienie się na generowaniu przychodu raczej niż cięciu kosztów
2. Innowacyjność – tworzenie nowatorskich rozwiązań dotyczących usprawnień organizacyjnych  i nowych produktów w ofercie po to, by być gotowym do rozwoju
3. Lepsze relacje z klientem – stworzenie bliskości poprzez nowe sposoby dotarcia nawet, jeśli w obecnych czasach mniej jest konkretnych zamówień
4. Cięcie właściwych kosztów – ograniczenie tych kosztów, które nie zredukują siły rozwojowej organizacji (czy zwolnienia pracowników, ograniczenie reklamy i szkoleń to zawsze najwłaściwszy wybór?)
5. Realizm okraszony optymizem – szczera komunikacja obecnych zagrożeń oraz konstruktywne przekierowanie uwagi pracowników i innych udziałowców firmy na fazę ponownego wzrostu (recesja się wkrótce skończy, czy wówczas będziemy gotowi?)
6. Gotowość do nowych inwestycji – przygotowanie zasobów: zmotywowanych ludzi, nowoczesnych narzędzi, optymalnych procesów, innowacyjnych systemów do fazy ponownego wzrostu.

Bez panicznych ruchów

Największe sukcesy w okresie wychodzenia z kryzysu odnoszą ci, którzy jako pierwsi są  gotowi do wejścia na nowy rynek, wprowadzenia nowego produktu, czy też dokonania fuzji.

Patrząc na sytuację  w sposób trzeźwy, ale okraszony optymizmem, mając dobrą relację z klientem opartą na zaufaniu, mając oddanych i zmotywowanych do pracy pracowników, powinniśmy zbudować mocne przekonanie, że nasza nowa aktywność odniesie sukces, gdy tylko recesja się zakończy. To od nastawienia w dużej mierze zależy moc sprawcza, warto więc poszukać szans, które obecny klimat ekonomiczny stwarza wszystkim zarządzającym gotowym zauważyć, że szklanka jest w połowie pełna.  
 
Zofia Żelichowska, Partner, Morgan Brown Group
Źródło: Morgan Brown Group

Morgan Brown Group 2009-07-17
Redakcja PRNews.pl
Tagi: Morgan Brown Group

Sprawdź także:

a 0 Nowe oferty promocyjne ubezpieczeń komunikacyjnych i nieruchomości w Alior Banku
05.12.2025 (04:16) – informacja prasowa

Nowe oferty promocyjne ubezpieczeń komunikacyjnych i nieruchomości w Alior Banku

Alior Bank wprowadza dwie nowe promocje ubezpieczeniowe w ramach współpracy z LINK4. Akcje potrwają do 31 grudnia …

a 0 XV edycja Programu Grantów Lokalnych Banku BNP Paribas – 500 000 zł trafi do organizacji wzmacniających swoje społeczności
05.12.2025 (04:14) – informacja prasowa

XV edycja Programu Grantów Lokalnych Banku BNP Paribas – 500 000 zł trafi do organizacji wzmacniających swoje społeczności

Bank BNP Paribas rusza z piętnastą edycją Programu Grantów Lokalnych – inicjatywy, która od 2011 roku wspiera …

a 0 Revolut udostępnia “Tryb Uliczny”. Ma chronić środki klientów przed atakami złodziei podczas sezonu świątecznego
05.12.2025 (04:09) – informacja prasowa

Revolut udostępnia “Tryb Uliczny”. Ma chronić środki klientów przed atakami złodziei podczas sezonu świątecznego

Revolut udostępnił w krajach EOG i Wielkiej Brytanii (również w Polsce) nową funkcję bezpieczeństwa: “Tryb …

a 0 ING na 9. Śląskim Festiwalu Nauki Katowice
05.12.2025 (04:07) – informacja prasowa

ING na 9. Śląskim Festiwalu Nauki Katowice

Fundacja ING Dzieciom wspólnie z ING Bankiem Śląskim zapraszają dzieci, młodzież i dorosłych do Katowic, na kolejne …

a 0 Hitachi Europe i ITCARD nawiązują strategiczne partnerstwo
05.12.2025 (04:06) – informacja prasowa

Hitachi Europe i ITCARD nawiązują strategiczne partnerstwo

Hitachi Europe Ltd. i ITCARD S.A. zawarły strategiczne partnerstwo w celu przyspieszenia innowacji i transformacji …

a 0 ERGO Hestia i Akademia Leona Koźmińskiego przedłużają strategiczne partnerstwo na kolejne trzy lata
05.12.2025 (04:02) – informacja prasowa

ERGO Hestia i Akademia Leona Koźmińskiego przedłużają strategiczne partnerstwo na kolejne trzy lata

Grupa ERGO Hestia i Akademia Leona Koźmińskiego podpisały umowę o kontynuacji strategicznego partnerstwa na lata …

PRNews.pl

Zobacz również

Kup teraz, zapłać później. Po trzech miesiącach Citi da Ci najnowszego Apple Watcha

Kup teraz, zapłać później. Po trzech miesiącach Citi da Ci najnowszego Apple Watcha

Nowy Apple Watch SE 3 to gadżet,…

mBank rozszerza cyfrową hipotekę. Nowy kredyt na mieszkanie z rynku wtórnego w kilkanaście minut

mBank rozszerza cyfrową hipotekę. Nowy kredyt na mieszkanie z rynku wtórnego w kilkanaście minut

Niespełna trzy miesiące po starcie cyfrowej hipoteki…

Raport: Liczba kont osobistych w bankach – III kwartał 2025 r.

Raport: Liczba kont osobistych w bankach – III kwartał 2025 r.

Rynek rachunków oszczędnościowo-rozliczeniowych w złotych po III…

Te banki mają najwięcej aktywnych użytkowników Blika. Dane po III kw. 25

Te banki mają najwięcej aktywnych użytkowników Blika. Dane po III kw. 25

Z zebranych danych bankowych wynika, że po…

Raport: Liczba klientów mobile only w bankach – III kwartał 2025 r.

Raport: Liczba klientów mobile only w bankach – III kwartał 2025 r.

Liczba klientów „mobile only”, czyli osób, które…

O tym mówią bankowcy

Ostatnie komentarze

avatar komentującego

Avo Men:

Żadna nowość. To samo Sobieraj zrobil w Aliorze… Tylko jak potem trzeba było …

wt., 18 lis 2025 (12:09) • UniCredit wywraca stolik. Wszystkie najważniejsze usługi za darmo i bez „gwiazdek”

avatar komentującego

Avo Men:

Bla bla … spadek Klientów Indywidualnych pominięty … …

niedz., 9 lis 2025 (22:50) • 696 mln zł zysku netto Grupy Kapitałowej BNP Paribas Bank Polska w III kw. 2025 r.

avatar komentującego

Maciej Kusznierewicz:

Cel inflacyjny RPP mieści się w przedziale 1,5-3,5 proc. (a nie 1-3 proc., …

czw., 9 paź 2025 (11:32) • Kredyty miały być tańsze od listopada, będą już teraz. Stopy procentowe w dół [komentarz]

avatar komentującego

PRNews_pl:

Przecież na PRNews.pl (co sama nazwa serwisu wskazuje) od jakichś 25 lat publikuję …

pt., 12 wrz 2025 (06:12) • Rzecznik generalny TSUE: WIBOR zgodny z prawem

avatar komentującego

Bart Ikswe:

No profesjonalna i rzetelna opinia...przedrukowana od Związku Banków Polskich 🤯 na dole artykułu …

pt., 12 wrz 2025 (06:07) • Rzecznik generalny TSUE: WIBOR zgodny z prawem

  • SMART Bankier
  • Kredyt konsolidacyjny
  • Pożyczki na raty
  • Konto firmowe
  • Kurs inwestowania
  • Kalkulator brutto netto
  • Kalkulator kredytu gotówkowego
  • Kalkulator zdolności kredytowej
  • Rozlicz najem w PIT-28
  • pit 37 online na pit.pl
  • Rozliczenie pit
  • Program pit
  • Pit 11
  • Promocje bankowe
  • Promocje Pekao S.A.
  • Promocje BNP Paribas
  • Promocje Citi Handlowy
  • Promocje Alior Bank
  • Promocje Santander Bank
  • Promocje PKO BP
  • Promocje Millenium
  • Promocje ING Bank Śląski
  • Promocje mBank
  • Promocje Velobank
  • Promocje Nest Bank
  • O nas
  • Kontakt
  • Reklama
  • Newsletter
  • Prześlij informację
  • RSS
  • zgarnijpremie.pl
Bonnier Business Polska Bankier.pl – Portal Finansowy – Rynki, Twoje finanse, Biznes PIT.pl -Podatki dla małych firm i osób fizycznych, rozliczenia roczne Systempartnerski.pl - system afiliacyjny Bankier.pl PRNews.pl - banki, karty, konta oraz marketing i public relations Mambiznes.pl - Pomysł na biznes, Własna firma, Biznes plan Dyskusja.biz - Blogi o biznesie, artykuły biznesowe Puls Biznesu pb.pl - rynek, akcje, spółka, przedsiębiorca, budżet Pulsmedycyny.pl - Portal lekarzy i pracowników służby zdrowia Pulsfarmacji.pl - Portal aptekarzy, techników i pracowników sektora farmaceutycznego
© 2008 − 2025 PRNews.pl. Korzystanie z portalu oznacza akceptację regulaminu. Informacja o cookies. Polityka prywatności

Bezpłatny newsletter PRNews.pl

  • PRNews.pl to najbardziej opiniotwórczy serwis w branży bankowej. Przekonaj się dlaczego!
  • Codziennie rano otrzymasz skrót najważniejszych informacji ze świata finansów
  • Dzięki temu będziesz zawsze wiedział o nowych produktach, promocjach i usługach bankowych, ubezpieczeniowych i inwestycyjnych
  • Aktualne wiadomości z prasy i z samych instytucji finansowych - zupełnie bezpłatnie, wprost na twoją skrzynkę mailową
Zapisz się na newsletter:

Dołącz już dziś do niemal 38 tys. odbiorców