Czy wiesz, że gdyby 3 miliony ludzi pracowało z domu raz w tygodniu, to w każdym tygodniu można byłoby zaoszczędzić 30 milionów litrów paliwa oraz 3 miliony godzin?
Telepraca czyli rewolucja na rynku pracy
W ciągu kilku ostatnich lat krajobraz biznesowy przekształcił się w znacznym stopniu. Z jednej strony globalizacja oraz powszechność Web 2.0 stanowią siłę napędową wielkich zmian jakim firmy, pracownicy i ich rodziny będą podlegać na niespotykaną wcześniej skalę. Z drugiej zaś odpowiedzialność za środowisko naturalne oraz kwestie równowagi pomiędzy pracą a życiem prywatnym stały się kluczowymi sprawami dla przedsiębiorstw, jednymi z ważniejszych czynników zapewniającymi zrównoważony rozwój. W obecnym środowisku ekonomicznym, koniecznością jest również znacząca redukcja kosztów oraz umożliwienie pracownikom bardziej efektywnej pracy.
Odpowiedzią na wszystkie powyższe problemy jest telepraca. Może to być doskonałe rozwiązanie pod warunkiem, że pracownicy posiadają możliwość pracy równie efektywnie, kiedy znajdują się w oddalonej lokalizacji, jak również w kiedy przebywają w swoim biurze. W szczególności, zasadniczym warunkiem maksymalnie efektywnej współpracy i pracy grupowej jest komunikacja „twarzą w twarz” – co w przeszłości stanowiło ograniczenie w większości przedsiębiorstw stosujących telepracę. W rzeczywistości, badania Uniwersytetu Wharton wykazują, że spotkania „twarzą w twarz” pozwalają na 40% wzrost ilości absorbowanych informacji, podczas gdy badania Uniwersytetu Harvard/Columbia wykazują, że spotkania „twarzą w twarz” zwiększają zachowanie materiału w pamięci o 38%.
Ponadto, oprócz uwarunkowań prawnych dostęp do zasobów często był barierą, która uniemożliwiała upowszechnienie telepracy, ponieważ zdalni i podróżujący pracownicy nie byli w stanie efektywnie dzielić się materiałami wiedzą i treścią, ani komunikować się w naturalny sposób ze współpracownikami, partnerami czy klientami. Dlatego organizacje stosowały tradycyjne sposoby, czyli spotkania osobiste – nawet, jeżeli oznaczało to poświęcenie znacznej ilości czasu i pieniędzy na podróże i zebranie wszystkich uczestników w tej samej lokalizacji.
Telepraca – tu potrzebne sa dobre narzędzia
Obecnie, dostępne na rynku rozwiązania audiowizualne oferujące jakość HD umożliwiają ludziom odbywanie efektywnych spotkań na duże odległości, przy zachowaniu wrażenia jakby uczestnicy znajdowali się w tym samym pomieszczeniu, w każdym środowisku oraz przy pomocy dowolnych urządzeń. Pozwalają one współpracownikom znajdującym się w odległych lokalizacjach komunikować się „twarzą w twarz” zachowując wrażenie naturalności. Bezpieczne rozwiązania audiowizualne i telepresence firmy Polycom tworzą wizualne wrażenie przebywania w tej samej lokalizacji co rozmówcy, które sprawia, że telepraca staje się realnym modelem pracy w dzisiejszym świecie. Ponadto, rozwiązania telepresence firmy Polycom ułatwiają współdzielenie treści w jakości HD (high-definition), dzięki czemu pracownicy mogą przeglądać i pracować nad tym samym dokumentem, co decyduje o efektywnej współpracę; podczas gdy wysokiej jakości dzwięk Polycom HD Voice™ zapewnia łatwe zrozumienie wszystkich niuansów konwersacji gwarantując pełne zaangażowanie zespołu oraz efektywność, bez względu na warunki i środowisko.
Paulina Kółkowska, Marketing Manager CEE Polycom, Polska mówi: “Moim głównym miejscem pracy jest mój dom. Dzień zaczynam od wirtualnego spotkania z osobami z działu marketingu regionu EMEA, który obejmuje 38 krajów. Omawiamy strategię marketingu, wspólne działania, dzielimy się wiedzą na temat nowych projektów. Wszystko możliwe dzięki Polycom HDX 4000 przekazującego obraz i dżwięk doskonałej jakości. Na ekranie mamy też możliwość prezentowania i wspólnej pracy”.
Wyjątkowe wrażenia, jakie tworzą rozwiązania komunikacyjne do współpracy opracowane przez firmę Polycom umożliwiają ludziom łączenie się w prosty i wygodny sposób z każdego miejsca w razie potrzeby, zamiast konieczności podróżowania w celu odbycia spotkania w tej samej lokalizacji. W obecnej gospodarce, taka możliwość efektywnego wykonywania telepracy przez pracowników szybko zyskuje popularność, ponieważ spełnia potrzeby organizacji związane ze znaczącą redukcją kosztów, zwiększeniem produktywności i obniżeniem emisji dwutlenku węgla. Niezwykle ważne jest także zapewnienie pracownikom możliwości elastycznego wykonywania pracy, co zwiększa również morale i pozwala zatrzymać talenty, rzecz niezwykle ważna w dobie gdy rośnie konkurencyjność przedsiębiorstw. Wydaje się, że telepraca stamowi odpowiedź na zapotrzebowanie ze strony globalnego rynku , jednocześnie pomagając przedsiębiorstwom uzyskać przewagi konkurencyjną.
– Maksymalne zwiększenie wydajności dzięki umożliwieniu pracownikom efektywnej pracy w każdej chwili i z każdego miejsca w razie potrzeby
– Możliwość elastycznego wykonywania pracy w celu maksymalnego zwiększenia zadowolenia pracowników oraz odpowiedzi na wymagania rynku
– Promowanie odpowiedzialności za środowisko poprzez redukcję emisji dwutlenku węgla w wyniku ograniczenia ilości podróży służbowych
Paulina Kółkowska, Polycom Polska podsumowuje: „Telepraca czyli po prostu praca w domu niesie ze sobą sporo wyzwań i wymaga pewnej samodyscypliny. Niemniej, posiada dużo zalet i wcale nie mam tu na myśli finansowych korzyści mojej firmy, ale tak ważne sprawy jak większa wydajność i efektywność pracowników. Home office motywuje do podejmowania samodzielnych działań i zwiększa odpowiedzialność, co daje dużo osobistej satysfakcji”.
Źródło: Polycom