PRNews.pl - banki, karty, konta oraz marketing i public relations

Najświeższe informacje z PRNews.pl w Twojej skrzynce!

Codziennie aktualne wiadomości ze świata finansów.

Zapisz się na nasz Newsletter ​i bądź na bieżąco z nowościami z branży!

  • Raporty
  • Instytucje
    • Aion Bank
    • Alior Bank
    • Bank BPS
    • Bank Millennium
    • Bank Ochrony Środowiska
    • Bank Pekao SA
    • Bank Pocztowy
    • Banki spółdzielcze
    • BGK
    • Biuro Informacji Kredytowej
    • BNP Paribas
    • Citi Handlowy
    • Compensa
    • Credit Agricole
    • Deutsche Bank
    • DNB
    • EuropAssistance
    • ING Bank Śląski
    • KIR
    • Klarna
    • Link4
    • Mastercard
    • mBank
    • Mondial Assistance
    • mPay
    • Nationale-Nederlanden
    • Nest Bank
    • PKO BP
    • PKO Leasing
    • Plus Bank
    • PolCard from Fiserv
    • Polski Standard Płatności
    • Pru
    • PZU
    • Raiffeisen Digital Bank
    • Revolut
    • Santander Bank Polska
    • Santander Consumer Bank
    • SGB
    • Standard Chartered Polska
    • Toyota Bank Polska
    • Trade Republic
    • UniCredit
    • VeloBank
    • Visa
    • Volkswagen Bank Oddział Polska
    • Warta
    • Zen.com
  • Produkty
    • Bankowość internetowa
    • Bankowość mobilna
    • Oszczędzanie
    • Bezpieczeństwo
    • Karty
    • Kredyty
    • Konta
    • Płatności mobilne
    • Ubezpieczenia
  • Analizy
  • Kariera w finansach
  • Szkolenia
  • Forum
  • Newsletter
PRNews.plHydeparkMichał MacierzyńskiTP SA wchodzi na rynek usług finansowych?

TP SA wchodzi na rynek usług finansowych?

Michał Macierzyński Michał MacierzyńskiMichał Macierzyński - 21.12.2006 (19:20)

Z nieoficjalnych informacji Bankier.pl wynika, że Telekomunikacja Polska już w przyszłym roku może skutecznie zaskoczyć rynek finansowy. Posiadając infrastrukturę na terenie całego kraju, znaną markę, doświadczenie byłego prezesa Lukas Banku, a także kilkanaście milionów klientów, grupa TP SA może stać się realnym konkurentem dla niektórych banków, Poczty Polskiej, firm rozliczeniowych, a nawet operatorów obsługujących sieci bankomatów. Wszystko to za sprawą mało jeszcze znanej firmy PayTel, spółki z grupy kapitałowej TP SA.Powołanie na stanowisko prezesa TP SA Macieja Wituckiego, było odbierane przez rynek jako spore zaskoczenie. Media i analitycy szukali jakiegoś głębszego niż jego umiejętności managerskie uzasadnienia dla tego posunięcia. Witucki nie ma przecież dużego doświadczenia w tej branży, natomiast doskonale sprawdzał się na konkurencyjnym rynku consumer finance. Jeśli natomiast potwierdzą się przewidywania Bankier.pl co do dalszych planów rozwoju TP SA na rynku usług finansowych, to wybór Wituckiego na prezesa tej spółki stałby się oczywisty.

Telekomunikacja Polska jest jednym z największych, dynamicznie rozwijających się polskich przedsiębiorstw. Działa na rynku telefonii stacjonarnej, telefonii komórkowej, internetu i transmisji danych. Firma oferuje także specjalistyczne usługi w zakresie radiokomunikacji, telefonii przywoławczej, radiotelefonii i łączności dyspozytorskiej. Mimo często wręcz monopolistycznej pozycji faktem jest, że z roku na rok TP SA coraz szybciej traci udziały rynkowe. O ile spadek przychodów operatora z usług głosowych równoważą obecnie dobre wyniki sprzedaży w segmencie telefonii komórkowej i transmisji danych, to wszyscy mają świadomość, że rynek ten będzie się stawał coraz bardziej konkurencyjny. Firma stoi zatem przed dylematem, w którym kierunku się dalej rozwijać. Do tej pory jedyną alternatywą było wprowadzanie często drastycznych cięć kadrowych. Jednak same oszczędności nie zapewnią rozwoju, a nawet zachowania obecnej pozycji za kilka lat.

Odpowiedzią na te przyszłe bolączki, może być wejście w zupełnie nowy segment rynku – usługi finansowe. To może tłumaczyć filozofię nowego szefa grupy TP, którą można streścić w słowach „wolę zarabiać niż oszczędzać”. Dlatego Witucki deklaruje, że zamiast cięć w budżecie i zasobach ludzkich, chce stawiać na jakość obsługi klienta i przyspieszenie tempa wprowadzania nowych usług na rynek. Jednak wbrew oczekiwaniom, naszym zdaniem, wcale nie muszą to być usługi ściśle związane z transmisją danych. Chociaż za wcześnie w tym momencie mówić o tym, że w dalszej przyszłości TP SA powoła samodzielnie lub przy współpracy któregoś z mniejszych graczy, swój własny bank, to zakres usług świadczonych przez firmę PayTel wskazuje, że Grupa TPSA może stać się poważnym konkurentem na rynku usług finansowych.

Klienci indywidualni mogą w tej chwili kojarzyć firmę PayTel jako jeszcze jeden punkt, gdzie można opłacić rachunki za telefon lub energię, czy doładować telefon komórkowy. Jest to największa tego typu sieć w Polsce, obejmująca ponad 3500 punktów przede wszystkim w wybranych salonach Orange, kioskach i salonikach prasowych RUCH. Tym samym stanowi dużą konkurencję dla innych tego rodzaju podmiotów. Na rynku funkcjonuje już kilka firm przyjmujących płatności masowe. Na dodatek pobierają o wiele niższe prowizje niż Poczta Polska – mówi Wojciech Boczoń, ekspert Bankier.pl. Punkty takie jak Via czy Unikasa umożliwiają opłacenie rachunków przy kasie sklepowej w osiedlowym markecie czy stacji benzynowej. Rachunki można także opłacać w sklepach Żabki, gdzie Raiffeisen Bank uruchomił Zielone Okienka, a także w salonikach prasowych Kloportera, który razem z BPH stworzył sieć punktów TransKasa – dodaje. Jednak największą siecią zaczyna dysponować PayTel. Wszystko dzięki współpracy z debiutującą na giełdzie firmą RUCH. Pod koniec roku rozpoczęła ona prawdziwą ofensywę i postanowiła podwoić liczbę terminali w swoich kioskach z obecnych 2,8 tys. do niemal 5,6 tys. Gra jest warta świeczki, bowiem według szacunków Polacy opłacają co miesiąc około 50 – 70 mln faktur, z czego 80 proc. gotówką. Większość z nich wciąż obsługuje Poczta Polska.

Obsługa faktur, doładowań czy dzwonków na telefonów komórkowych to nie jedyne usługi, których może oczekiwać klient detaliczny w punktach PayTel. Oprócz tego będzie miał tam możliwość doładowania kart miejskich, parkingowych, podarunkowych, czy lojalnościowych. W punktach będzie też można na przykład spłacić kartę kredytową, nie mówiąc o racie kredytu. W pewnym sensie PayTel będzie też konkurował z niektórymi bankami i firmami, oferując firmom konwojowanie przyjętej gotówki, szybkie przekazywanie środków na konta bankowe. Jeśli do tego dodać możliwość obsługi sieci bankomatów, terminali POS, programów kartowych, usług agenta rozliczeniowego, obsługę platform płatności internetowych i mobilnych to okaże się, że pole potencjalnego wzrostu staje się wręcz nieograniczone. Zwłaszcza, że firma deklaruje, że w Punktach PayTel będzie można sprzedawać i dystrybuować wybrane produkty bankowe. Jeśli połączyć to z istniejącym już potencjał w postaci milionów klientów – zarówno indywidualnych, jak i firm, a także potrzebną infrastrukturą, obejmującą swoim zasięgiem cały kraj, to może się okazać, że za kilka lat główne przychody TP SA będą pochodziły nie z usług telekomunikacyjnych, a finansowych. Zwłaszcza, że na rynku jest duże zapotrzebowanie na tego rodzaju usługi, zwłaszcza świadczone przez niezależne podmioty, a właśnie za taki może być uważana grupa TP SA. Poza brakiem bezpośrednich związków z rynkiem finansowym, atutem firmy jest również jej Prezes, który jako były już bankowiec, doskonale rozumie potrzeby i oczekiwania tej branży.

Komentarz Michała Macierzyńskiego, analityka Bankier.pl

Na całym świecie sektor usług finansowych nieustannie przyciąga nowych graczy. Swoje banki mają już nie tylko koncerny samochodowe, ale nawet sieci supermarketów, chociażby brytyjskie sieci supermarketów Tesco i Sainsbury. W krajach rozwiniętych trudno już znaleźć firmę z dużą bazą klientów, która przynajmniej nie wydaje im własnej karty kredytowej. W Azji na rynek usług płatności mobilnej dynamicznie wchodzą telekomy. Tak zwany proces dezintermediacji, czyli relatywnego zmniejszania się znaczenia banków jako tradycyjnych pośredników finansowych, przyjmujących depozyty i udzielających kredyty, dotyczy również i Polski. Już teraz większe sieci supermarketów sprzedają pod własną marką kredyty i karty kredytowe, a swoje banki mają koncerny samochodowe. Również telekomy od kilku lat blisko współpracują z bankami, wydając z nimi własne karty kredytowe, a od dość dawna mówi się o wprowadzaniu płatności mobilnych. TP SA na tym rynku ma wyjątkową pozycję. Obsługuje kilka milionów klientów – zarówno posiadaczy stacjonarnych, jak i telefonów komórkowych. Dysponując nowoczesną platformą informatyczną i docierając ze swoimi usługami do najodleglejszych zakątków Polski, firma może się stać ważnym partnerem dla wielu banków – zwłaszcza tych z mniejszą siecią dystrybucji, chcących konkurować z PKO BP i Pekao SA. Telekomunikacja Polska może też być groźnym konkurentem dla wielu firm. Ma bowiem potencjał, by szybko stać się jedną z największych firm obsługujących nie tylko płatności masowe, ale przede wszystkim karty płatnicze – zarówno te tradycyjne, jak i przedpłacone. Oprócz możliwości dostarczenia wielofunkcyjnej platformy, obejmującej tradycyjne usługi, TP SA będzie mógł dostarczyć wartość dodaną – na przykład możliwość płatności za pomocą telefonu komórkowego. Banki chętnie zaangażują się w ten projekt, ponieważ nowy gracz może dzięki skali działalności obniżyć koszty obsługi mikropłatności. Łącząc dotychczasowy potencjał grupy z możliwościami rozwoju na rynku usług finansowych, firma mogłaby się dynamicznie rozwijać przez wiele lat. Zwłaszcza, że wraz z wzrostem doświadczenia, z dostawcy infrastruktury i dystrybutora, może sama potencjalnie stać się agresywnym graczem na rynku finansowym. Od własnych terminali, płatności mobilnych i wspólnych kart kredytowych, już niedaleka droga do parabanku, jakich wiele na Zachodzie. Czy i w jakim stopniuj ten scenariusz ma szansę realizacji, o tym będzie się można prawdopodobnie przekonać już w pierwszych miesiącach nadchodzącego roku. Warto zatem dokładniej przyjrzeć się działaniom PayTel, bo być może polski rynek, wydawałoby się już z grubsza podzielony, znajduje się w przededniu ogromnych zmian.

płatności 2006-12-21
Michał Macierzyński
Tagi: płatności

Sprawdź także:

a 0 Nowe oferty promocyjne ubezpieczeń komunikacyjnych i nieruchomości w Alior Banku
05.12.2025 (04:16) – informacja prasowa

Nowe oferty promocyjne ubezpieczeń komunikacyjnych i nieruchomości w Alior Banku

Alior Bank wprowadza dwie nowe promocje ubezpieczeniowe w ramach współpracy z LINK4. Akcje potrwają do 31 grudnia …

a 0 XV edycja Programu Grantów Lokalnych Banku BNP Paribas – 500 000 zł trafi do organizacji wzmacniających swoje społeczności
05.12.2025 (04:14) – informacja prasowa

XV edycja Programu Grantów Lokalnych Banku BNP Paribas – 500 000 zł trafi do organizacji wzmacniających swoje społeczności

Bank BNP Paribas rusza z piętnastą edycją Programu Grantów Lokalnych – inicjatywy, która od 2011 roku wspiera …

a 0 Revolut udostępnia “Tryb Uliczny”. Ma chronić środki klientów przed atakami złodziei podczas sezonu świątecznego
05.12.2025 (04:09) – informacja prasowa

Revolut udostępnia “Tryb Uliczny”. Ma chronić środki klientów przed atakami złodziei podczas sezonu świątecznego

Revolut udostępnił w krajach EOG i Wielkiej Brytanii (również w Polsce) nową funkcję bezpieczeństwa: “Tryb …

a 0 ING na 9. Śląskim Festiwalu Nauki Katowice
05.12.2025 (04:07) – informacja prasowa

ING na 9. Śląskim Festiwalu Nauki Katowice

Fundacja ING Dzieciom wspólnie z ING Bankiem Śląskim zapraszają dzieci, młodzież i dorosłych do Katowic, na kolejne …

a 0 Hitachi Europe i ITCARD nawiązują strategiczne partnerstwo
05.12.2025 (04:06) – informacja prasowa

Hitachi Europe i ITCARD nawiązują strategiczne partnerstwo

Hitachi Europe Ltd. i ITCARD S.A. zawarły strategiczne partnerstwo w celu przyspieszenia innowacji i transformacji …

a 0 ERGO Hestia i Akademia Leona Koźmińskiego przedłużają strategiczne partnerstwo na kolejne trzy lata
05.12.2025 (04:02) – informacja prasowa

ERGO Hestia i Akademia Leona Koźmińskiego przedłużają strategiczne partnerstwo na kolejne trzy lata

Grupa ERGO Hestia i Akademia Leona Koźmińskiego podpisały umowę o kontynuacji strategicznego partnerstwa na lata …

Autor wpisu

Michał MacierzyńskiMichał Macierzyński
Inne wpisy tego autora:
Macierzyński przechodzi do PKO Banku Polskiego

Macierzyński przechodzi do PKO Banku Polskiego

W maju minie dokładnie 8 lat od…

Polbank EFG i Pocztowy stawiają na hasła SMSowe

Polbank EFG i Pocztowy stawiają na hasła SMSowe

Kolejne dwa banki zdecydowały się na zmianę…

Consumer finance w odwrocie

Consumer finance w odwrocie

Deutsche Bank PBC podjął decyzję o dość…

Zobacz również

Kup teraz, zapłać później. Po trzech miesiącach Citi da Ci najnowszego Apple Watcha

Kup teraz, zapłać później. Po trzech miesiącach Citi da Ci najnowszego Apple Watcha

Nowy Apple Watch SE 3 to gadżet,…

mBank rozszerza cyfrową hipotekę. Nowy kredyt na mieszkanie z rynku wtórnego w kilkanaście minut

mBank rozszerza cyfrową hipotekę. Nowy kredyt na mieszkanie z rynku wtórnego w kilkanaście minut

Niespełna trzy miesiące po starcie cyfrowej hipoteki…

Raport: Liczba kont osobistych w bankach – III kwartał 2025 r.

Raport: Liczba kont osobistych w bankach – III kwartał 2025 r.

Rynek rachunków oszczędnościowo-rozliczeniowych w złotych po III…

Te banki mają najwięcej aktywnych użytkowników Blika. Dane po III kw. 25

Te banki mają najwięcej aktywnych użytkowników Blika. Dane po III kw. 25

Z zebranych danych bankowych wynika, że po…

Raport: Liczba klientów mobile only w bankach – III kwartał 2025 r.

Raport: Liczba klientów mobile only w bankach – III kwartał 2025 r.

Liczba klientów „mobile only”, czyli osób, które…

Who is who

Agata Dorożuk

Agata Dorożuk

Agata Dorożuk, Rzecznik Prasowy, Kierownik Wydziału Public…

Iwona Drabot

Iwona Drabot

Właścicielka PR Boutique, niezależny doradca PR, wcześniej…

Katarzyna Siwek

Katarzyna Siwek

Katarzyna Siwek W przeszłości Dyrektor Biura Analiz…

O tym mówią bankowcy

Ostatnie komentarze

avatar komentującego

Avo Men:

Żadna nowość. To samo Sobieraj zrobil w Aliorze… Tylko jak potem trzeba było …

wt., 18 lis 2025 (12:09) • UniCredit wywraca stolik. Wszystkie najważniejsze usługi za darmo i bez „gwiazdek”

avatar komentującego

Avo Men:

Bla bla … spadek Klientów Indywidualnych pominięty … …

niedz., 9 lis 2025 (22:50) • 696 mln zł zysku netto Grupy Kapitałowej BNP Paribas Bank Polska w III kw. 2025 r.

avatar komentującego

Maciej Kusznierewicz:

Cel inflacyjny RPP mieści się w przedziale 1,5-3,5 proc. (a nie 1-3 proc., …

czw., 9 paź 2025 (11:32) • Kredyty miały być tańsze od listopada, będą już teraz. Stopy procentowe w dół [komentarz]

avatar komentującego

PRNews_pl:

Przecież na PRNews.pl (co sama nazwa serwisu wskazuje) od jakichś 25 lat publikuję …

pt., 12 wrz 2025 (06:12) • Rzecznik generalny TSUE: WIBOR zgodny z prawem

avatar komentującego

Bart Ikswe:

No profesjonalna i rzetelna opinia...przedrukowana od Związku Banków Polskich 🤯 na dole artykułu …

pt., 12 wrz 2025 (06:07) • Rzecznik generalny TSUE: WIBOR zgodny z prawem

  • SMART Bankier
  • Kredyt konsolidacyjny
  • Pożyczki na raty
  • Konto firmowe
  • Kurs inwestowania
  • Kalkulator brutto netto
  • Kalkulator kredytu gotówkowego
  • Kalkulator zdolności kredytowej
  • Rozlicz najem w PIT-28
  • pit 37 online na pit.pl
  • Rozliczenie pit
  • Program pit
  • Pit 11
  • Promocje bankowe
  • Promocje Pekao S.A.
  • Promocje BNP Paribas
  • Promocje Citi Handlowy
  • Promocje Alior Bank
  • Promocje Santander Bank
  • Promocje PKO BP
  • Promocje Millenium
  • Promocje ING Bank Śląski
  • Promocje mBank
  • Promocje Velobank
  • Promocje Nest Bank
  • O nas
  • Kontakt
  • Reklama
  • Newsletter
  • Prześlij informację
  • RSS
  • zgarnijpremie.pl
Bonnier Business Polska Bankier.pl – Portal Finansowy – Rynki, Twoje finanse, Biznes PIT.pl -Podatki dla małych firm i osób fizycznych, rozliczenia roczne Systempartnerski.pl - system afiliacyjny Bankier.pl PRNews.pl - banki, karty, konta oraz marketing i public relations Mambiznes.pl - Pomysł na biznes, Własna firma, Biznes plan Dyskusja.biz - Blogi o biznesie, artykuły biznesowe Puls Biznesu pb.pl - rynek, akcje, spółka, przedsiębiorca, budżet Pulsmedycyny.pl - Portal lekarzy i pracowników służby zdrowia Pulsfarmacji.pl - Portal aptekarzy, techników i pracowników sektora farmaceutycznego
© 2008 − 2025 PRNews.pl. Korzystanie z portalu oznacza akceptację regulaminu. Informacja o cookies. Polityka prywatności

Bezpłatny newsletter PRNews.pl

  • PRNews.pl to najbardziej opiniotwórczy serwis w branży bankowej. Przekonaj się dlaczego!
  • Codziennie rano otrzymasz skrót najważniejszych informacji ze świata finansów
  • Dzięki temu będziesz zawsze wiedział o nowych produktach, promocjach i usługach bankowych, ubezpieczeniowych i inwestycyjnych
  • Aktualne wiadomości z prasy i z samych instytucji finansowych - zupełnie bezpłatnie, wprost na twoją skrzynkę mailową
Zapisz się na newsletter:

Dołącz już dziś do niemal 38 tys. odbiorców