Polski Standard Płatności wydał komunikat informujący o nowej fali ataków na klientów banków. Złodzieje przejmują konto swojej ofiary na Facebooku, a następnie rozsyłają przez Messengera do jej znajomych prośbę o wsparcie finansowe. Proszą o podanie kodu Blik do wypłaty z bankomatów gotówki.
Przejęte konta facebookowe złodzieje wykorzystują do wyłudzeń już od dłuższego czasu. Do tej pory podstawiali swoim ofiarom fałszywe strony internetowe, za pomocą których mogli wyłudzić dane logowania. Dziś Polski Standard Płatności, operator systemu płatności mobilnych Blik poinformował, że odnotowano przypadki wyłudzeń przy wykorzystaniu kodów.
Przestępcy po przejęciu profili poprosili znajomych ofiary o przekazanie pieniędzy. Osoby te – nie podejrzewając, że korespondują ze złodziejem, potwierdziły transakcję wypłaty w bankomacie w aplikacji mobilnej banku po uprzednim przekazaniu kodu Blik osobie podającej się za znajomą. Oszust w ten sposób wypłacił pieniądze z bankomatu. Jego złapanie może być bardzo trudne, między innymi dlatego, że oszukane osoby same potwierdziły transakcję.
PSP przypomina, że Blik jest bezpieczny, ale każdy użytkownik musi uważać komu chce w ten sposób zapłacić albo przekazać pieniądze. Jeśli ktoś nagle w korespondencji prosi o pieniądze zawsze trzeba być czujnym. Bez względu na to czy będzie to zwykły przelew, przekaz pocztowy, gotówka czy transakcja Blikiem. W tego typu sytuacji najlepiej zadzwonić do takiej osoby żeby zweryfikować czy ktoś się pod nią nie podszywa.
Zobacz też: Oszust wyłudzał kody do Blika i wypłacał pieniądze. Podawał się za pracownika banku
WB/PSP