PRNews.pl - banki, karty, konta oraz marketing i public relations

Najświeższe informacje z PRNews.pl w Twojej skrzynce!

Codziennie aktualne wiadomości ze świata finansów.

Zapisz się na nasz Newsletter ​i bądź na bieżąco z nowościami z branży!

  • Raporty
  • Instytucje
    • Aion Bank
    • Alior Bank
    • Bank BPS
    • Bank Millennium
    • Bank Ochrony Środowiska
    • Bank Pekao SA
    • Bank Pocztowy
    • Banki spółdzielcze
    • BGK
    • Biuro Informacji Kredytowej
    • BNP Paribas
    • Citi Handlowy
    • Compensa
    • Credit Agricole
    • Deutsche Bank
    • DNB
    • EuropAssistance
    • ING Bank Śląski
    • KIR
    • Klarna
    • Link4
    • Mastercard
    • mBank
    • Mondial Assistance
    • mPay
    • Nationale-Nederlanden
    • Nest Bank
    • PKO BP
    • PKO Leasing
    • Plus Bank
    • PolCard from Fiserv
    • Polski Standard Płatności
    • Pru
    • PZU
    • Raiffeisen Digital Bank
    • Revolut
    • Santander Bank Polska
    • Santander Consumer Bank
    • SGB
    • Standard Chartered Polska
    • Toyota Bank Polska
    • Trade Republic
    • UniCredit
    • VeloBank
    • Visa
    • Volkswagen Bank Oddział Polska
    • Warta
    • Zen.com
  • Produkty
    • Bankowość internetowa
    • Bankowość mobilna
    • Oszczędzanie
    • Bezpieczeństwo
    • Karty
    • Kredyty
    • Konta
    • Płatności mobilne
    • Ubezpieczenia
  • Analizy
  • Kariera w finansach
  • Szkolenia
  • Forum
  • Newsletter
PRNews.plInformacjeWciąż za mało kobiet na wyższych stanowiskach w PR. Ale sytuacja się zmienia

Wciąż za mało kobiet na wyższych stanowiskach w PR. Ale sytuacja się zmienia

Informacje 08.03.2023 (11:39) informacja prasowa
Marketing

Dziewięć kobiet, założycielek agencji PR z całego świata, opowiedziało nam o braku równowagi płci w branży public relations, swoich wyzwaniach i sukcesach, oraz zbyt powolnych zmianach w branży.

fot. MJgraphics / Shutterstock

Pomimo, iż aż 62% specjalistów ds. PR i 75% menedżerów ds. PR w Polsce to kobiety (dane Pracuj.pl za 2022 rok), członkami zarządu w agencjach zwykle są mężczyźni, a zarządy z przewagą kobiet stanowią tylko 12%. Trend ten jest zauważalny na całym świecie. Według raportu przygotowanego przez ICCO, ponad połowa kobiet pracujących w branży PR twierdzi, że doświadczyła dyskryminacji w miejscu w pracy. W aż 27% przypadków była to dyskryminacja ze względu na płeć.

Nie inaczej sytuacja kształtuje się również w USA. DeAnna Spoerl, współwłaścicielka Bear Icebox Communications, agencji z siedzibą w Chicago, przytacza dane: zaledwie około 36% branży stanowią mężczyźni, 63% to kobiety. Jednak większość liderów PR to w rzeczywistości mężczyźni, a tylko jedna trzecia amerykańskich agencji PR jest prowadzona przez kobiety. “Wierzę, że odnosi się to do znacznie większego problemu kobiet, które mają mniejsze szanse na wykazanie się umiejętnościami liderskimi nawet w sektorach, które dominujemy lub mamy dobrze opanowane.

Sytuacja w obszarze PR powoli zaczyna się zmieniać. Deborah Gray, założycielka agencji Canela, która działa na Półwyspie Iberyjskim, i której 84% pracowników i znaczną część osób zarządzających stanowią kobiety, patrzy na sprawę z większą dozą optymizmu: – Nigdy nie było lepszego momentu, aby kobieta mogła rozpocząć karierę w public relations. To prawda, że jest nas za mało na stanowiskach seniorskich, ale jest nas więcej niż kiedyś. Wiele zawdzięczamy tym, które przełamywały bariery przed nami. Myślę, że najlepszym sposobem na spłacenie tego długu jest dalsze tworzenie możliwości dla następnych pokoleń – mówi.

W Polsce również zauważalna jest poprawa sytuacji kobiet w branży. W dużej mierze wynika to z wprowadzenia przez firmy elastycznego systemu pracy, w tym możliwości pracy zdalnej. 54% specjalistów PR wskazało, że opieka nad dziećmi w gospodarstwie domowym jest po stronie kobiet, a jedna trzecia badanych dzieli opiekę z partnerem – wynika z Raportu “Kobiety w PR”. Aż 82% osób pracujących w PR jest zdania, że fakt, iż to zwykle kobiety sprawują opiekę nad dziećmi lub innymi osobami ze swojej rodziny stanowi główną barierę utrudniającą im awans. Praca zdalna jest zatem znacznym ułatwieniem dla kobiet, którym trudniej oddzielić życie rodzinne od zawodowego.

Uderzając w szklany sufit

Dla niektórych liderek PR założenie własnej agencji było marzeniem, dla innych, jak na przykład dla Shamy Hyder, założycielki Zen Media i autorki jednej z pierwszych książek o mediach społecznościowych, The Zen of Social Media Marketing, było stworzeniem wymarzonej pracy:

– Napisałam swoją pracę dyplomową na temat Twittera… kiedy miał on dwa tysiące użytkowników. To były pierwsze lata mediów społecznościowych i marketingu cyfrowego. Było to tak nowe, że nie było miejsc pracy w tym sektorze, który ledwo co istniał. Dlatego założyłam Zen – wiedziałam, że będę musiała stworzyć swoją wymarzoną pracę – mówi Hyder.

Jednak nie wszystkie założycielki od zawsze marzyły, żeby zostać przedsiębiorczyniami – niektóre przyznają, że w ich życiu nastąpił punkt zwrotny, który skłonił je do podjęcia tego kroku.

– W pewnym momencie zauważyłam, że kilka koleżanek chce wrócić do pracy z urlopu rodzicielskiego, ale w Niemczech nie było możliwości, aby świeżo upieczona mama mogła wrócić do biznesu i odpowiednio rozwijać się zawodowo – mówi Martina Hausel, współzałożycielka Element C, wiodącej agencji PR w Niemczech. -Chcąc mieć rodzinę i wciąż pracować (co teraz robię), podjęłam decyzję o stworzeniu środowiska pracy, w którym rodzice mogliby mieć zarówno możliwości rozwoju, jak i niezbędną elastyczność.

Magda Górak, założycielka polskiej Profeiny, często zastanawia się nad powodami, dla których założyła własną agencję. -Kultura mojego poprzedniego miejsca pracy nie pozwalała kobietom dojść wyżej. Tak zwany szklany sufit. Gdybym była bardziej agresywna biznesowo – być może miałabym szanse na awans. Zakładając własną agencję, czułam, że będę mogła prowadzić firmę po swojemu, zgodnie z moimi przekonaniami i wartościami.

Wypowiedzi liderek pokrywają się z danymi z branży. W Polsce ponad połowa specjalistów PR jest zdania, że istnieje nieświadoma tendencja do dawania awansów mężczyznom. Różnice dotyczą także zarobków – 31% polskich PR-owców uważa, że na stanowiskach kierowniczych istnieje w tym aspekcie dysproporcja na korzyść mężczyzn. Jedynie 5% pracodawców (na świecie 14%) ujawnia różnice w wynagradzaniu kobiet i mężczyzn w swoich firmach.

Zmieniające się style zarządzania

Nie ma wątpliwości, że nadszedł czas, aby więcej kobiet obejmowało stanowiska kierownicze. Ranbir Sahota, dyrektorka w Vitis PR, mówi, że z jej doświadczenia wynika, że “kobiety liderki chcą promować inne kobiety i rozumieją przeszkody i frustracje, z jakimi się spotykają”. Uważa, że jest bardziej empatyczna dla członków zespołu, mających problemy z opieką nad dziećmi, na przykład dzięki temu, że jest gotowa zapewnić elastyczność, której potrzebują, aby opiekować się innymi podczas pracy w PR. Zapewnianie elastyczności i prowadzenie agencji zgodnie z własnymi przekonaniami i wartościami nie są jedynymi zmianami, jakie kobiety mogą wprowadzić w stylach zarządzania.

– W prawdziwie kobiecej firmie jest więcej wspólnych decyzji i udziału całego zespołu w podejmowaniu decyzji, więcej empatii i słuchania siebie nawzajem – zauważa Raminta Lilaitė, CEO w Blue Oceans PR, agencji działającej w krajach bałtyckich. Alessandra Colao, założycielka włoskiej agencji Doppia Elica, dodaje: – Nie sądzę, aby kobiecy styl zarządzania różnił się znacząco od męskiego, poza tym, że liderki częściej pełnią rolę mentora i trenera.

Powinniśmy jednak skupić się również na tym, aby dać kobietom takie same możliwości zdobywania umiejętności liderskich, aby nie odstawały one w żaden sposób od mężczyzn – zarówno pod względem kompetencji miękkich, jak i twardych.

Trend na zatrudnianie kobiet?

– W ostatnich latach zauważyłam tendencję do zatrudniania raczej kobiet niż mężczyzn. Nie miałabym nic przeciwko, gdyby trend ten opierał się wyłącznie na umiejętnościach i doświadczeniu zatrudnianych osób, ale w niektórych przypadkach podejrzewam, że motywacją jest chęć stworzenia odpowiedniego wizerunku firmy – komentuje Nathalie Visele, dyrektorka w dubajskim Shamal Communications, i mówi, że aby jakikolwiek sektor mógł się rozwijać, podstawowym założeniem przy zatrudnianiu powinno być zawsze wyznaczenie najlepszej osoby na dane stanowisko. – Jeżeli branża PR będzie w stanie skupić się na równości szans i zdolności, a nie na statystykach demograficznych, różnorodność powinna pojawić się automatycznie – dodaje.

Liderki wypowiadające się w tekście tworzą globalną sieć agencji PR Enterie, której częścią jest Profeina z Polski.

Źródło: Profeina

2023-03-08
Redakcja PRNews.pl

Sprawdź także:

a 0 Statystyki systemów rozliczeniowych KIR w listopadzie 2025 r.
06.12.2025 (20:07) – informacja prasowa

Statystyki systemów rozliczeniowych KIR w listopadzie 2025 r.

W listopadzie 2025 r. KIR przetworzył w systemie Elixir 175,24 mln transakcji o łącznej wartości 742,18 mld zł. W …

a 0 PIU: Blisko 40 mld zł wypłaconych odszkodowań i świadczeń po III kwartale 2025 r.
06.12.2025 (20:06) – informacja prasowa

PIU: Blisko 40 mld zł wypłaconych odszkodowań i świadczeń po III kwartale 2025 r.

To o 8,4 proc. więcej niż w analogicznym okresie 2024 r. Systematycznie rośnie zarówno liczba ubezpieczonych, jak i …

a 0 KNF daje zielone światło VeloBankowi na przejęcie części detalicznej Citi Handlowego
06.12.2025 (20:04) – informacja prasowa

KNF daje zielone światło VeloBankowi na przejęcie części detalicznej Citi Handlowego

Komisja Nadzoru Finansowego (KNF) jednogłośnie wyraziła zgodę na przejęcie części detalicznej Citi Handlowego przez …

a 0 Nowe oferty promocyjne ubezpieczeń komunikacyjnych i nieruchomości w Alior Banku
05.12.2025 (04:16) – informacja prasowa

Nowe oferty promocyjne ubezpieczeń komunikacyjnych i nieruchomości w Alior Banku

Alior Bank wprowadza dwie nowe promocje ubezpieczeniowe w ramach współpracy z LINK4. Akcje potrwają do 31 grudnia …

a 0 XV edycja Programu Grantów Lokalnych Banku BNP Paribas – 500 000 zł trafi do organizacji wzmacniających swoje społeczności
05.12.2025 (04:14) – informacja prasowa

XV edycja Programu Grantów Lokalnych Banku BNP Paribas – 500 000 zł trafi do organizacji wzmacniających swoje społeczności

Bank BNP Paribas rusza z piętnastą edycją Programu Grantów Lokalnych – inicjatywy, która od 2011 roku wspiera …

a 0 Revolut udostępnia “Tryb Uliczny”. Ma chronić środki klientów przed atakami złodziei podczas sezonu świątecznego
05.12.2025 (04:09) – informacja prasowa

Revolut udostępnia “Tryb Uliczny”. Ma chronić środki klientów przed atakami złodziei podczas sezonu świątecznego

Revolut udostępnił w krajach EOG i Wielkiej Brytanii (również w Polsce) nową funkcję bezpieczeństwa: “Tryb …

PRNews.pl

Zobacz również

Pracownica oskarża PKO BP o dyskryminację matek. Bank odpowiada: Traktujemy wszystkich równo

Pracownica oskarża PKO BP o dyskryminację matek. Bank odpowiada: Traktujemy wszystkich równo

Do Bankier.pl napisała pracownica PKO BP, wskazując,…

Kup teraz, zapłać później. Po trzech miesiącach Citi da Ci najnowszego Apple Watcha

Kup teraz, zapłać później. Po trzech miesiącach Citi da Ci najnowszego Apple Watcha

Nowy Apple Watch SE 3 to gadżet,…

mBank rozszerza cyfrową hipotekę. Nowy kredyt na mieszkanie z rynku wtórnego w kilkanaście minut

mBank rozszerza cyfrową hipotekę. Nowy kredyt na mieszkanie z rynku wtórnego w kilkanaście minut

Niespełna trzy miesiące po starcie cyfrowej hipoteki…

Raport: Liczba kont osobistych w bankach – III kwartał 2025 r.

Raport: Liczba kont osobistych w bankach – III kwartał 2025 r.

Rynek rachunków oszczędnościowo-rozliczeniowych w złotych po III…

Te banki mają najwięcej aktywnych użytkowników Blika. Dane po III kw. 25

Te banki mają najwięcej aktywnych użytkowników Blika. Dane po III kw. 25

Z zebranych danych bankowych wynika, że po…

O tym mówią bankowcy

Ostatnie komentarze

avatar komentującego

Avo Men:

Żadna nowość. To samo Sobieraj zrobil w Aliorze… Tylko jak potem trzeba było …

wt., 18 lis 2025 (12:09) • UniCredit wywraca stolik. Wszystkie najważniejsze usługi za darmo i bez „gwiazdek”

avatar komentującego

Avo Men:

Bla bla … spadek Klientów Indywidualnych pominięty … …

niedz., 9 lis 2025 (22:50) • 696 mln zł zysku netto Grupy Kapitałowej BNP Paribas Bank Polska w III kw. 2025 r.

avatar komentującego

Maciej Kusznierewicz:

Cel inflacyjny RPP mieści się w przedziale 1,5-3,5 proc. (a nie 1-3 proc., …

czw., 9 paź 2025 (11:32) • Kredyty miały być tańsze od listopada, będą już teraz. Stopy procentowe w dół [komentarz]

avatar komentującego

PRNews_pl:

Przecież na PRNews.pl (co sama nazwa serwisu wskazuje) od jakichś 25 lat publikuję …

pt., 12 wrz 2025 (06:12) • Rzecznik generalny TSUE: WIBOR zgodny z prawem

avatar komentującego

Bart Ikswe:

No profesjonalna i rzetelna opinia...przedrukowana od Związku Banków Polskich 🤯 na dole artykułu …

pt., 12 wrz 2025 (06:07) • Rzecznik generalny TSUE: WIBOR zgodny z prawem

  • SMART Bankier
  • Kredyt konsolidacyjny
  • Pożyczki na raty
  • Konto firmowe
  • Kurs inwestowania
  • Kalkulator brutto netto
  • Kalkulator kredytu gotówkowego
  • Kalkulator zdolności kredytowej
  • Rozlicz najem w PIT-28
  • pit 37 online na pit.pl
  • Rozliczenie pit
  • Program pit
  • Pit 11
  • Promocje bankowe
  • Promocje Pekao S.A.
  • Promocje BNP Paribas
  • Promocje Citi Handlowy
  • Promocje Alior Bank
  • Promocje Santander Bank
  • Promocje PKO BP
  • Promocje Millenium
  • Promocje ING Bank Śląski
  • Promocje mBank
  • Promocje Velobank
  • Promocje Nest Bank
  • O nas
  • Kontakt
  • Reklama
  • Newsletter
  • Prześlij informację
  • RSS
  • zgarnijpremie.pl
Bonnier Business Polska Bankier.pl – Portal Finansowy – Rynki, Twoje finanse, Biznes PIT.pl -Podatki dla małych firm i osób fizycznych, rozliczenia roczne Systempartnerski.pl - system afiliacyjny Bankier.pl PRNews.pl - banki, karty, konta oraz marketing i public relations Mambiznes.pl - Pomysł na biznes, Własna firma, Biznes plan Dyskusja.biz - Blogi o biznesie, artykuły biznesowe Puls Biznesu pb.pl - rynek, akcje, spółka, przedsiębiorca, budżet Pulsmedycyny.pl - Portal lekarzy i pracowników służby zdrowia Pulsfarmacji.pl - Portal aptekarzy, techników i pracowników sektora farmaceutycznego
© 2008 − 2025 PRNews.pl. Korzystanie z portalu oznacza akceptację regulaminu. Informacja o cookies. Polityka prywatności

Bezpłatny newsletter PRNews.pl

  • PRNews.pl to najbardziej opiniotwórczy serwis w branży bankowej. Przekonaj się dlaczego!
  • Codziennie rano otrzymasz skrót najważniejszych informacji ze świata finansów
  • Dzięki temu będziesz zawsze wiedział o nowych produktach, promocjach i usługach bankowych, ubezpieczeniowych i inwestycyjnych
  • Aktualne wiadomości z prasy i z samych instytucji finansowych - zupełnie bezpłatnie, wprost na twoją skrzynkę mailową
Zapisz się na newsletter:

Dołącz już dziś do niemal 38 tys. odbiorców