Wykorzystując stworzone możliwości oraz oceniając zmiany uwarunkowań zewnętrznych, PKO BP w najbliższych latach będzie realizował Strategię Innowacyjności ukierunkowaną na ugruntowanie pozycji banku:
• uniwersalnego o polskim charakterze, nowoczesnego, dynamicznie rozwijającego się, dla którego najważniejszą wartością jest klient,
• aktywnie poszukującego oraz sprawnie wdrażającego nowatorskie rozwiązania w celu obsługi i pozyskiwania klientów ze wszystkich segmentów rynku, budowy trwałych relacji z klientami i zaspokajania ich szeroko rozumianych potrzeb finansowych,
• stale poprawiającego jakość obsługi.
Nowa Strategia zapewni zdynamizowanie działalności na nowych rynkach, kreowanie nowej jakości oferty produktowej i obsługi klientów w oparciu o nowoczesne rozwiązania w zakresie zarządzania, w szczególności w zakresie korporacyjnej kultury organizacji, co wpłynie na ukształtowanie nowego wizerunku banku. Obszarami innowacyjności będą:
• nowoczesna organizacja sprzedaży,
• rozwój informatyczny,
• innowacyjność produktowa,
• nowoczesne kształtowanie procesów wewnętrznych.
Bank wzmacniając silną pozycję w bankowości detalicznej oraz wiodącą rolę na rynku kredytów mieszkaniowych, znacząco wzmocni pozycję w obsłudze podmiotów gospodarczych, w tym małych i średnich przedsiębiorstw. Będąc podmiotem posiadającym znaczący wpływ na stabilizację polskiego systemu finansowego będzie aktywnie angażował się w procesy konsolidacji rynku oraz umacniał pozycję na rynkach zagranicznych. Będzie zapewniał swoim akcjonariuszom efektywne zarządzanie powierzonymi kapitałami oraz będzie stwarzał warunki do satysfakcjonującego rozwoju zawodowego pracowników. Dla wypełnienia tak określonej misji PKO BP w najbliższych latach będzie:
• umacniał pozycję lidera na rynku bankowości detalicznej
• umacniał pozycję lidera na rynku finansowania nieruchomości
• umacniał pozycję na rynku obsługi podmiotów gospodarczych
• wzmacniał pozycję na rynku usług maklerskich
• rozwijał działalność na rynkach europejskich
• oraz systematycznie poprawiał efektywność działania.
W celu umocnienia pozycji rynkowej PKO BP będzie:
• intensyfikował rozwój organiczny poprzez utrzymanie dotychczasowych klientów i aktywne pozyskiwanie nowych klientów ze wszystkich segmentów rynku, przede wszystkim dzięki:
• innowacyjności w zakresie oferty produktowej, jakości i sprawności obsługi uwzględniającej zmiany potrzeb i oczekiwań klientów,
• zmianie wizerunku banku na bank nowoczesny, aktywny, sprawnie reagujący na potrzeby klienta masowego i zamożnego,
• kontynuował ekspansję na najatrakcyjniejsze rynki Europy Środkowo-Wschodniej,
• rozwijał wielokanałową sieć sprzedaży zapewniającą poprawę efektywności systemu obsługi klientów, przede wszystkim dzięki:
• rozwijaniu bankowości elektronicznej oraz nowoczesnych kanałów dystrybucji opartych na technologiach mobilnych,
• modernizacji tradycyjnych kanałów dystrybucji,
• wykorzystaniu zewnętrznych partnerów, w tym agentów, pośredników oraz spółek zależnych tworzących Grupę Kapitałową.
• rozwijał efektywną Grupę Kapitałową w celu rozszerzenia możliwości dystrybucji swoich produktów i usług.
Wzrost efektywności funkcjonowania bank będzie osiągał dzięki:
• lepszemu wykorzystaniu zasobów, w tym zdecydowanej poprawie efektywności funkcjonowania poszczególnych oddziałów banku,
• optymalizacji kosztów działania i umiejętnemu nimi zarządzaniu, w tym uwzględnieniu możliwości outsourcing’u,
• ochronie rentowności biznesowej poprzez wzrost dochodów pozaodsetkowych i stabilizację dochodów odsetkowych,
• dywersyfikacji źródeł przychodów poprzez rozszerzanie i unowocześnianie zakresu działalności banku oraz wzrost efektywności zaangażowań kapitałowych banku.
Celem tych działań będzie systematyczne zwiększanie efektywności zatrudnienia oraz optymalne wykorzystanie zasobów materialnych banku.
Dodatkowo dla zwiększenia sprawności oraz skuteczności realizacji Strategii, aktywność banku będzie ukierunkowana na:
• przygotowanie banku do wdrożenia zasad adekwatności kapitałowej opartych na rozwiązaniach NUK,
• wdrażaniu nowoczesnych rozwiązań technologicznych i informatycznych, w tym zakończenie procesu wdrożenia Zintegrowanego Systemu Informatycznego oraz rozwój platformy technologicznej PKO Inteligo,
• efektywny rozwój kapitału intelektualnego banku, który pozwoli m.in. na wzrost efektywności zasobów ludzkich.
Efekty finansowe, które PKO BP może osiągnąć sprawnie realizując Strategię, zapewniają uzyskanie na koniec 2008 roku:
• ROE na poziomie ok. 20%,
• relacji kosztów do dochodów (C/I) na poziomie 57%,
• wskaźnika pokrycia kosztów administracyjnych (bez amortyzacji) wynikiem z prowizji i opłat na poziomie 56%.