Dla deweloperów, właśnie teraz, budowa wizerunku jest najważniejszą inwestycją. Ustawa deweloperska sprzyja najsilniejszym markom. Klienci docenią firmy, które sprostają jej wymaganiom.
Niezależnie od prognoz i zmian na rynku nieruchomości sprzedaż się nie zatrzymała, chociaż do końca 2012 r. napędzał ją w znacznym stopniu program Rodzina na swoim. Zasady ustawy deweloperskiej mają uwiarygodnić rynek pierwotny – akt notarialny na początku transakcji nie będzie już zakupem dziury w ziemi. Można stwierdzić, że firmy, które odnajdą się w nowej sytuacji, automatycznie zyskują na sile.
Wizerunek prosto z reklamy?
Gdzie najchętniej reklamują się deweloperzy? „Z naszych badań wynika, że według deweloperów skuteczne kanały promocji to: reklama zewnętrzna (90%), promocja na portalach nieruchomościowych (70%), ekspozycja podczas targów i prezentacja inwestycji na portalach o innej tematyce niż nieruchomości (60%). Oprócz tego inwestorzy stawiają coraz częściej na PR i współtworzą eventy, np. koncerty” – informuje Romuald Margol z PolishProperty.eu.
Tanio lub luksusowo, czyli hasła promocyjne
Łatwo zauważyć dwa istotne kierunki promocji na rynku pierwotnym: typową sprzedaż mieszkań i ekskluzywnych inwestycji. Oferta dla modelowych konsumentów to przede wszystkim: „Mieszkania w programie Rodzina na swoim” – nawet po jego zakończeniu. Nurt dla tych, którzy nie szukają dopłat państwa, można po prostu nazwać luksusowym, bo to właśnie ten epitet króluje w reklamie. Łączy się zwykle z obietnicą komfortu i bliskością centrum. Inne słowa, które już na stałe weszły do słownika reklamowego deweloperów, to: rodzinny, cichy, zielony a także czarodziejski.
Solidny deweloper poszukiwany
Rośnie nie tylko konkurencja, ale także świadomość klientów deweloperów. Kupujący wybiera inwestora, który potrafi pochwalić się sukcesem wcześniejszych przedsięwzięć. To właśnie są fundamenty budowy wizerunku dobrego dewelopera. Klienci szukają informacji w Internecie, przeczesują fora, klikają w reklamy, szukają certyfikatów, ale nie zawsze wystarczą im rabaty i obietnice. Chcą konkretów i opinii zadowolonych mieszkańców.
Logo i strona to dopiero początek
Jan Czerniawski z PPW Group przyznaje, że oryginalny pomysł na własny wizerunek – atrakcyjny dla odbiorcy – musi zostać konsekwentnie przełożony na każdą dziedzinę działania firmy. Ważny jest więc każdy element: szata graficzna materiałów wychodzących, wystrój wnętrz i procedury obsługi klientów. „Jeśli na tym etapie dojdzie do niekonsekwencji (np. firma uzna, że nowe logo w pełni załatwia sprawę), odbiorca nie zrozumie kierowanego do niego komunikatu. Marka dewelopera nie będzie dla niego wiarygodna. Na kolejnych etapach budowy wizerunku kluczowe jest, aby wsłuchać się w odczucia klienta” – dodaje ekspert.
Reklama zaufania?
Promocja inwestycji musi być konsekwentna – jak cała strategia, z której wynika. Budowa wizerunku to długotrwały proces. Można podzielić go na etapy: koncepcja, realizacja i badania skuteczności. Do całości zawsze należy wliczyć korekty strategii wizerunkowej.
Celem jest zawsze sprzedaż, a ten sukces odnoszą wiarygodni deweloperzy. Standardowe slogany i tajemnicze obietnice wsparcia w finansowaniu przez „sprawdzonych partnerów” nie zawsze są składnikami udanej kampanii. Podstawowa zasada jest prosta: nie reklamować abstrakcji. Zaufanie klienta to zawsze efekt realnych korzyści wynikający z przejrzystych działań i pomysłu, który pozwoli się wyróżnić.
Czasami najtrudniej zaakceptować, że najważniejsze jest zdanie klienta. To on decyduje, czy proces budowy wizerunku przebiega zgodnie z założeniami dewelopera, dlatego niezbędne jest przeprowadzenie badań. Gdy zdanie odbiorcy nie pokrywa się z założeniami strategii, należy nanieść na nią odpowiednie poprawki. Jan Czerniawski podsumowuje: „nie jest sztuką wymyślenie symbolu podkreślającego np. ekologiczny charakter firmy. Sztuką jest takie zaprojektowanie wszystkich nośników marki, aby odbiorca, przy pierwszym kontakcie, sam doszedł do wniosku, że ma do czynienia z firmą dbającą o środowisko. Wymaga to żelaznej dyscypliny i konsekwencji na wszystkich polach działania i przede wszystkim dystansu do doskonałości własnych pomysłów”.
polishproperty.eu