Rynek kart płatniczych w Polsce podzielony jest między dwie organizacje – Visa i Mastercard. Większa część tortu należy do Visy, ale przewaga lidera z kwartału na kwartał jest coraz mniejsza.
W 2008 roku 67 proc. wszystkich kart znajdujących się w naszych portfelach miało logo Visy. Do Mastercarda należało 30 proc. rynku. Pozostałe 3 proc. plastików zaliczano do kategorii „inne”. To m.in. karty Diners Club, American Express i plastiki wydawane lokalnie przez banki (głównie spółdzielcze).
Kilka dni temu Narodowy Bank Polski opublikował dane o kartach płatniczych za IV kwartał 2017 roku. Część z opublikowanych tam informacji mogliście znaleźć już wcześniej w tym tekście. Tradycyjnie w raporcie znalazła się natomiast informacja o udziałach rynkowych obu organizacji płatniczych.
Jak się okazuje, w grudniu 2017 roku Visa miała już tylko 55 proc. rynku kart płatniczych. Imponujący jest natomiast wzrost udziałów Mastercarda – karty z logo tej organizacji to aż 44 proc. wszystkich plastików w Polsce. W ciągu minionych 10 lat udziały mniejszego gracza wzrosły o 14 pkt. proc. Karty w kategorii „inne” stanowią już jedynie 1 proc.
Choć nadal w liczbach bezwzględnych Visa ma kilkumilionową przewagę, to jej pozycja z kwartału na kwartał staje się coraz mniej komfortowa. Jeśli dotychczasowe trendy się utrzymają, to za kilka lat rynek podzieli się po równo między dwie organizacje.
Na koniec roku na polskim rynku znajdowało się 39,1 mln kart płatniczych, to jest o 582,6 tys. kart więcej niż we wrześniu 2017 r. Zdecydowaną większość stanowiły karty debetowe – 30,5 mln szt. Kart kredytowych było 5,8 mln sztuk. NBP publikuje dane zbiorczo, ale jeśli chcecie poznać szczegółowe informacje w podziale na banki, to odsyłam Was do raportów PRNews.pl. Znajdziecie tam m.in.: