Rekordowe przychody netto ze sprzedaży za czwarty kwartał w wysokości 3,63 miliarda USD stanowią wzrost o 8,1% w porównaniu do ubiegłego roku. Po odliczeniach operacji walutowych, wzrost przychodów netto ze sprzedaży wyniósł około 5%.
„Nasze obroty na całym świecie utrzymywały się w tym kwartale na dynamicznym poziomie dzięki stałemu, wysokiemu popytowi na nasze marki i innowacyjne produkty”, powiedział Jeff M. Fettig, prezes i dyrektor generalny Whirlpool. „Na rozwodniony zysk netto na akcję w czwartym kwartale znaczący wpływ miały podwyżki kosztów materiałów i kosztów logistycznych, które wzrosły o około 150 milionów w porównaniu do tego samego kwartału poprzedniego roku. Ta tendencja spadkowa marż operacyjnych spółki została złagodzona przez uzyskanie wyższych obrotów, rekordowy poziom zdolności produkcyjnych, podwyżki cen, niższe koszty wynagrodzeń motywacyjnych oraz zwiększoną kontrolą kosztów.”
Zyski spółki odzwierciedlają także obniżkę efektywnej stopy podatkowej spółki oraz zysk na inwestycjach kapitałowych.
W 2004 roku przychody netto ze sprzedaży wzrosły o 8,6% do rekordowego poziomu 13,22 miliarda USD. Po odliczeniach operacji walutowych, wzrost przychodów netto ze sprzedaży wyniósł około 6%. Zysk netto wyniósł 406 milionów USD, czyli 5,90 USD rozwodnionego zysku na akcję w porównaniu do zysku netto z poprzedniego roku w wysokości 414 milionów USD, czyli 5,91 USD rozwodnionego zysku na akcję. Wartość wolnych przepływów pieniężnych za cały rok wyniosła 241 milionów USD, po wypłacie dywidend dla akcjonariuszy (patrz tabela uzgodnień środków pieniężnych poniżej).
Jeff M. Fettig dodał: „W czwartym kwartale ubiegłego roku ogłosiliśmy, że spółka zamierza podjąć określone działania mające na celu zrekompensowanie podwyżek kosztów materiałów i usług związanych z wykorzystaniem ropy naftowej, jakie miały miejsce na niespotykaną dotąd skalę. Zgodnie z przewidywaniami, podwyżki te przybrały na sile w czasie tego kwartału i szacujemy, że nasza baza kosztowa materiałów wzrośnie o dodatkowe 7 do 8% w roku 2005. Aby sprostać tym trudnym warunkom, zdecydowaliśmy o wprowadzeniu od stycznia 2005 roku globalnych podwyżek cen na poziomie około 5-10%, na większości kluczowych rynków na całym świecie. Rozpoczęliśmy także działania ukierunkowane na osiągnięcie rekordowego poziomu zdolności produkcyjnej, maksymalne wykorzystanie naszej światowej platformy operacyjnej oraz redukcję nakładów inwestycyjnych w dziedzinach nie związanych z produktami. Ponadto, przyspieszamy nasze tempo innowacji na rynku oraz planujemy wprowadzenie ogromnej liczby nowych produktów z naszej linii innowacyjnej na przestrzeni całego roku.
„Uważamy, że te działania, w połączeniu z naszymi planami stworzenia zróżnicowanych poziomów lojalności klienta wobec naszych marek, umożliwią nam pomyślne przejście tego trudnego okresu wzrostu kosztów towarów. Wzrost kosztów znajdzie pełne odzwierciedlenie w naszej strukturze kosztów od początku 2005 roku, natomiast korzyści wynikające z podwyżek cen, jak i wzrostu zdolności produkcyjnej będą widoczne w ciągu całego roku. Oczekujemy, że rozwodniony zysk na akcję za cały rok będzie się mieścić w przedziale od 5,90 do 6,10 USD za akcję, a wartość przepływów pieniężnych zamknie się w przedziale 250-300 milionów USD.”