Raport firmy doradczej On Board PR „Banki – zaufanie i komunikacja” został opracowany na podstawie badań społecznych przeprowadzonych przez PBS. Opisuje skalę wpływu na reputację banków różnych wiadomości, stopień zainteresowania nimi opinii publicznej oraz oczekiwania w odniesieniu do społecznej działalności banków. Z przedstawionych w nim danych wynika, że wiadomościami, które najbardziej zmniejszają zaufanie klientów do banków są doniesienia o złym zarządzaniu środkami finansowymi, złym traktowaniu klientów oraz zagrożeniu włamaniem do systemu informatycznego banku.
„Informacje o problemach w relacjach klient-bank mogą stać się źródłem poważnego kryzysu wizerunkowego” – komentuje Iwona Kubicz, konsultant On Board PR – „Szczególnie są na nie wrażliwe kobiety, które takie sytuacje oceniają surowiej niż mężczyźni”.
Sytuacje kryzysowe niezależne od banku, jak np. napad na jeden z oddziałów, nie powodują istotnego spadku zaufania. Według raportu ważniejszy jest sposób, w jaki bank potraktuje w takich przypadkach swoich pracowników.
Raport opisuje też wyniki badań zainteresowania Polaków różnymi wiadomościami dotyczącymi banków oraz ich oczekiwania dotyczące społecznej działalności instytucji finansowych. Wśród najczęściej wskazywanych dziedzin, które powinny wspierać banki są zdrowie (48,3% wskazań), pomoc społeczna (37,6% wskazań), edukacja i wychowanie (25,2% wskazań).
„Adresując produkty bankowe do poszczególnych grup społecznych warto zwrócić uwagę na jej preferencje” – mówi Iwona Kubicz z On Board PR – „Np. osoby pełniące funkcje kierownicze, specjaliści, przedstawiciele twórczych zawodów docenią działania edukacyjne, podczas gdy młodzież ucieszy wsparcie sportu”.
Raport jest następnym z serii opracowań dla środowiska biznesu. Ideą projektu jest analiza otoczenia komunikacyjnego i pomoc przedsiębiorcom różnych branż w planowaniu działań public relations – obszaru ścisłej specjalizacji On Board PR. Dokument opracowano w oparciu o badania opinii społecznej przeprowadzone przez PBS w lutym 2006 r. na ogólnopolskiej, reprezentatywnej 1067-osobowej losowej próbie mieszkańców Polski w wieku 15 i więcej lat.