Podstawowe rezultaty finansowe Grupy Kredyt Banku
Po 4 kw. 2006 | Po 4 kw 2005 | |
Zysk netto (tys.) |
468 090 |
415 878 |
Zysk brutto (tys.) |
460 595 |
321 368 |
ROE (%) |
25 |
26 |
Współczynnik wypłacalności (%) |
13,7 |
16,4 |
Koszty/dochody (%) |
67,9 |
73 |
Wskaźnik jakości portfela należności brutto |
13,3 |
28,7 |
Narastająco zysk netto za cztery kwartały 2006 roku wyniósł 468 mln zł w porównaniu z wypracowanymi 415,9 mln zł w ubiegłym roku.
Wypracowany zysk netto w kwocie 468 mln zł jest najlepszym wynikiem rocznym w historii Grupy.
Na dobry poziom przychodów operacyjnych w IV kwartale wpływ miały analogiczne czynniki, jak trzy miesiące wcześniej tj. dobra sprzedaż produktów oferowanych we współpracy z Wartą i KBC TFI, wzrost rozpoznawalności marki oraz skuteczne działania restrukturyzacyjne i windykacyjne.
Ponadto w 2006 roku Żagiel obsłużył ponad 990 tys. klientów a wartość sprzedanych produktów finansowych wyniosła 1,95 mld zł. W 2005 roku porównywalne wartości wyniosły odpowiednio 1 mln klientów i 1,96 mld zł.
Główne pozycje dochodów i kosztów Grupy Kredyt Banku
w tys. zł |
IV kwartał 2006 |
Rok 2006 |
IV kwartał 2005 |
Rok 2005 |
Wynik z tytułu odsetek, opłat i prowizji |
278 515 |
1 050 150 |
302 138 |
1 068 337 |
Wynik na działalności handlowej i inwestycyjnej |
50 522 |
151 666 |
30 688 |
139 758 |
Wynik na sprzedaży portfela wierzytelności |
4 274 |
149 662 |
0 |
0 |
Wynik na pozostałych przychodach / kosztach operacyjnych |
12 844 |
17 524 |
12 497 |
11 238 |
Dochody ogółem |
346 155 |
1 369 002 |
345 323 |
1 219 333 |
Koszty działania banku i koszty ogólnego zarządu |
-270 187 |
-930 242 |
-234 219 |
-890 825 |
Odpisy netto z tytułu utraty wartości aktywów finansowych i innych aktywów oraz rezerw |
-7 181 |
19 077 |
-41 600 |
-9 167 |
Zysk brutto |
68 967 |
460 595 |
69 472 |
321 368 |
Podatek dochodowy |
12 384 |
7 495 |
21 192 |
93 536 |
Zysk netto |
81 351 |
468 090 |
90 664 |
415 878 |
Wynik z tytułu odsetek, opłat i prowizji wypracowany przez Grupę w czterech kwartałach 2006 roku wyniósł 1 050 mln zł i ukształtował się na porównywalnym poziomie jak rok wcześniej. Jest to przede wszystkim efekt zmieniającej się struktury produktowej i walutowej portfela kredytowego oraz nieznacznie obniżonej marży na określonych produktach kredytowych. Z kwartału na kwartał systematycznie wzrasta wynik z tytułu opłat i prowizji. Najbardziej dynamiczny wzrost wykazują przychody z tytułu dystrybucji produktów inwestycyjnych i ubezpieczeniowych.
Koszty funkcjonowania Grupy po czterech kwartałach 2006 roku wyniosły 930 mln zł i wzrosły w porównaniu z analogicznym okresem 2005 roku. Wynika to m.in. ze wzrostu wydatków poniesionych na reklamę, szkolenia oraz rozwój i obsługę sieci. W ubiegłym roku przeprowadzono kampanie reklamowe kredytów mieszkaniowych, gotówkowych, Ekstrakonta oraz funduszy inwestycyjnych, a także pakietu Start i szybkich kredytów dla msp. Realizowano także projekt przewidujący poszerzanie sieci KB o 120 nowych jednostek do połowy 2008 roku. W 2006 roku uruchomiono 23 z nich. Koszty wynagrodzeń oraz świadczeń socjalnych po czterech kwartałach 2006 roku wzrosły o 6,1% w stosunku do czterech kwartałów 2005 roku, co jest wynikiem realizowanej aktywnej polityki kadrowej, ukierunkowanej przede wszystkim na wsparcie działań sprzedażowych poprzez systemy premiowe i nagrody za realizację celów sprzedażowych. Wydatki na szkolenia pracowników wzrosły w stosunku do czterech kwartałów 2005 roku o 47,9% – w sumie w Kredyt Banku przeszkolono prawie 54 tys. osób (prawie 10 szkoleń na pracownika).
Te wzrosty kosztów są neutralizowane poprzez racjonalizację kosztów administracyjnych.
Wskaźnik koszty do dochodów za cztery kwartały 2006 roku wyniósł 67,9%, co oznacza poprawę w stosunku do analogicznego okresu 2005 roku o 5,1 p.p.
Depozyty klientów wzrosły w IV kwartale 2006 roku o 7% (do 1 017 mln zł) w porównaniu z IV kwartałem 2005 roku, przy czym znaczny wzrost bank notuje w sektorze klientów detalicznych.
Wartość portfela należności nieregularnych w ostatnich trzech miesiącach spadła o 26,1%, natomiast w ciągu 2006 o 52,5%. Wskaźnik jakości portfela należności brutto Grupy spadł w ciągu roku o 15,4 p.p. (z 28,7% do 13,3%). Istotny wpływ na te pozytywne zmiany, oprócz usunięcia z bilansu w IV kwartale należności nieodzyskiwalnych, miała sprzedaż (w II kwartale) części nieregularnych należności kredytowych.
Kredyt Bank podejmuje działania zmierzające do pozyskania nowych klientów.
W ubiegłym roku poszerzył ofertę produktową m.in. o Konto Oszczędnościowe w walutach (bank prowadzi ich obecnie ponad 18 tys.), kartę debetową w euro oraz Program Start i szybkie kredyty dla małych i średnich firm.
W ciągu 2006 roku o 50 % zwiększyła się liczba kart kredytowych, o 98 % wzrosła wartość zgromadzonych środków na Kontach Oszczędnościowych (do ponad 3,9 mld zł.).
Systematycznie rośnie liczba użytkowników korzystających z elektronicznych kanałów dystrybucji, na koniec roku było ich 228 tys., co daje wzrost o 38,2% rok do roku.
-
Liczba w tys. 2006 2005 Ror 552
508
Konto Oszczędnościowe 237
160
KB 24 użytkownicy 228
165
Karty kredytowe 99
66
Karty płatnicze 829
755,5
W 2006 roku nastąpił znaczący wzrost sprzedaży kredytów mieszkaniowych, których bank udzielił 14 tys. na kwotę blisko 2 mld zł. Wartość całego portfela kredytów na koniec IV kwartału wyniosła 3 163 mld zł.
Kredyt mieszkaniowy jest jednym ze sztandarowych produktów KB – bank systematycznie zwiększał atrakcyjność tego produktu, m.in. dodając ubezpieczenie od utraty pracy, czy upraszczając procedury.
We współpracy z KBC TFI utworzono 6 zamkniętych funduszy inwestycyjnych, co pozwoliło Towarzystwu umocnić się na pozycji lidera na rynku funduszy z ochroną kapitału. Klientom zaproponowano także produkt łączony – fundusz inwestycyjny KBC Plus FIZ z ochroną kapitału oraz wysoko oprocentowaną lokatę Constans 12M.
Przeprowadzono ponadto subskrypcję 4 nowych ubezpieczeń na Życie z Funduszami Inwestycyjnymi, w tym produkt łączony zawierający ubezpieczenie na życie z funduszem inwestycyjnym i ubezpieczenie na życie i dożycie. Poza nowymi ubezpieczeniami z grupy „linked products” w sprzedaży znajdowała się również Warta Gwarancja i Warta Gwarancja Plus. W 2006 roku przychody Kredyt Banku z tytułu prowizji ze sprzedaży ubezpieczeń wzrosły o 150%.
Intensywnie promowano także usługi bankowości korporacyjnej, dążąc do zwiększenia udziałów w tym segmencie oraz umocnienia wizerunku banku, jako kompleksowo obsługującego duże firmy. W tym celu przygotowano nowe produkty w zakresie finansowania handlu m.in. skup wierzytelności i dyskonto wierzytelności. W efekcie po niespełna roku KB jest postrzegany jako jeden z najbardziej aktywnych uczestników przy finansowaniu polskiego eksportu. Bank rozwinął także znacząco sprzedaż opcji oraz strategii opcyjnych zabezpieczających ryzyko kursów walutowych. Wynik segmentu wzrósł o 6,3 w stosunku do końca 2005 roku (z 241,3 mln w 2005 do 257,5 mln w 2006)
Żagiel
Sprzedaż kredytów i pożyczek detalicznych poprzez sieć dystrybucji spółki Żagiel w IV kwartale 2006 roku osiągnęła wartość 527 mln zł, co oznacza wzrost o 27% w porównaniu z III kwartałem 2006 roku. Podobnie wzrosła liczba udzielonych kredytów – w IV kwartale 2006 roku udzielono 290 tys. kredytów w porównaniu z 237 tys. udzielonymi w III kwartale 2006 roku i 288 tys. w IV kwartale 2005 roku.
Jednocześnie w ciągu ubiegłego roku Żagiel skutecznie wprowadził na rynek dwa nowe produkty: pożyczki gotówkowe i karty kredytowe. Zmianie uległa też struktura przychodów pośrednika kredytowego – przychody ze sprzedaży ratalnej stanowiły ponad 85 %., a resztę – ze sprzedaży pożyczek gotówkowych i kart kredytowych.
Budowana przez Żagiel w drugim półroczu 2006 roku nowa sieć dystrybucji pod nazwą Kredyt Punkt wpłynęła na zwiększenie dynamiki sprzedaży kredytów gotówkowych, co zarówno w III jak i w IV kwartale 2006 roku przełożyło się na wzrost wartości udzielonych pożyczek gotówkowych. Pod szyldem Kredyt Punkt usługi świadczy ponad 120 jednostek.
Pełna prezentacja wyników na www.kredytbank.pl