PRNews.pl - banki, karty, konta oraz marketing i public relations

Najświeższe informacje z PRNews.pl w Twojej skrzynce!

Codziennie aktualne wiadomości ze świata finansów.

Zapisz się na nasz Newsletter ​i bądź na bieżąco z nowościami z branży!

  • Raporty
  • Instytucje
    • Aion Bank
    • Alior Bank
    • Bank BPS
    • Bank Millennium
    • Bank Ochrony Środowiska
    • Bank Pekao SA
    • Bank Pocztowy
    • Banki spółdzielcze
    • BGK
    • Biuro Informacji Kredytowej
    • BNP Paribas
    • Citi Handlowy
    • Compensa
    • Credit Agricole
    • Deutsche Bank
    • DNB
    • EuropAssistance
    • ING Bank Śląski
    • KIR
    • Klarna
    • Link4
    • Mastercard
    • mBank
    • Mondial Assistance
    • mPay
    • Nationale-Nederlanden
    • Nest Bank
    • PKO BP
    • PKO Leasing
    • Plus Bank
    • PolCard from Fiserv
    • Polski Standard Płatności
    • Pru
    • PZU
    • Revolut
    • Santander Bank Polska
    • Santander Consumer Bank
    • SGB
    • Standard Chartered Polska
    • Toyota Bank Polska
    • VeloBank
    • Visa
  • Produkty
    • Bankowość internetowa
    • Bankowość mobilna
    • Oszczędzanie
    • Bezpieczeństwo
    • Karty
    • Kredyty
    • Konta
    • Płatności mobilne
    • Ubezpieczenia
  • Analizy
  • Kariera w finansach
  • Szkolenia
  • Forum
  • Newsletter
PRNews.plHydeparkBanki zadzierają z Visą i MasterCardem

Banki zadzierają z Visą i MasterCardem

Hydepark Michał KisielMichał Kisiel - 05.07.2013 (10:39)
Płatności mobilne

Na inicjatywę banków skupionych wokół PKO Banku Polskiego można patrzeć z kilku perspektyw. Ewenementem na skalę światową jest fakt, że banki, do tej pory dość bierne w obliczu rozwoju płatności mobilnych, postanowiły nie tylko odegrać pierwszoplanową rolę, ale również skoordynować swoje wysiłki. Ciekawa jest też kwestia technologicznej implementacji nowego standardu, zupełnie pomijająca np. operatorów komórkowych. Jednak najciekawsze pytanie dotyczy relacji banków i organizacji płatniczych – do tej pory żyjących w bliskim związku.

Projekt, który zaprezentowało 6 banków, można śmiało nazwać przełomem na polskim rynku płatności mobilnych. Oczywiście na razie to tylko zapowiedź, ale żadna z poprzednich inicjatyw nie miała nawet zbliżonego potencjału. Wiadomo, że fundamentem przymierza ma być IKO PKO BP – system opierający się na jednorazowych kodach, umożliwiający zarówno płatności w punktach handlowych, jak i wypłaty z bankomatów oraz szybkie przekazy pomiędzy osobami fizycznymi. Samo PKO ma już dziś olbrzymią masę klientów i dostęp do sieci akceptantów (za pośrednictwem agenta rozliczeniowego eService). Dodanie potencjałów BZ WBK, ING Banku Śląskiego, Banku Millennium, mBanku oraz Alior Banku daje aliansowi masę, która zapewne będzie kolejno wciągać w swoje pole grawitacyjne kolejne instytucje.

W strategicznym rozkroku

Banki próbujące stworzyć lokalny system płatności znajdują się w ciekawym położeniu. Z jednej strony są wydawcami kart płatniczych noszących logo międzynarodowych organizacji, z drugiej – budują system, który ma bezpośrednio konkurować z plastikiem i to na niemal wszystkich polach (łącznie z transakcjami w internecie i gotówkowymi). Organizacje kartowe ostrożnie komentują zamiary wydawców, ale na pewno widzą w nowej inicjatywie poważne zagrożenie. Ich przychody są uzależnione nie tylko od obrotu kartami, ale także od ilości emitowanego plastiku. Wiele modeli płatności mobilnych wykorzystywało dotąd karty płatnicze jako źródło pieniądza i pozwalało utrzymać się organizacjom w łańcuchu wartości. W tym przypadku jest jednak inaczej.

Nowa propozycja banków wydawałaby się mniej rewolucyjna, gdyby na polskim rynku działał lokalny system kartowy. W wielu krajach z międzynarodowymi gigantami z powodzeniem konkurowały miejscowe rozwiązania. Ich ważną zaletą jest najczęściej niższy koszt dla akceptanta – przykładem Dania, w której system Dankort przez lata z powodzeniem opierał się zagranicznej konkurencji. Dziś jednak sytuacji się skomplikowała – Duńczycy często korzystają z kart noszących jednocześnie logo Visy. Podobny los spotkał kilka innych systemów na świecie.

W Polsce banki odrzuciły w pewnym momencie lokalny standard (karty PolCard) i zdecydowały się na masowe wydawanie kart wyłącznie z logo międzynarodowych organizacji. Z jednej strony ma to niezaprzeczalne zalety – karta polskiego banku zadziała na całym świecie, a zagraniczni turyści nie napotykają w Polsce na przeszkody w posługiwaniu się swoimi plastikami. Są jednak także wady, chociażby uzależnienie od polityki cenowej narzucanej przez kartowych gigantów i konieczność dzielenia się z nimi przychodami. Bliski związek z Visą i MasterCardem trwał kilkanaście lat i wiele wskazuje na to, że teraz nadciąga znaczące ochłodzenie relacji.

Powrót do idei lokalnych płatności

Projekt „IKO+”, jak można go tymczasowo nazwać, zanim pojawi się właściwy brand, da się traktować jako powrót do idei krajowego systemu płatności kartowych. Tym razem jednak nie ma karty, lecz nowy instrument – telefon wyposażony w odpowiednią aplikację. Banki, zaczynając od zera, napotkają jednak na tę samą przeszkodę, co inni próbujący stworzyć alternatywę wobec produktów organizacji kartowych.

Nowo powstające systemy płatnicze, aby osiągnąć masę krytyczną pozwalającą na przetrwanie, muszą szybko rozwijać dwie strony rynku jednocześnie – sieć akceptacji i płatników-użytkowników. Dotychczasowi konkurenci mogą w tym zadaniu przeszkadzać na różne sposoby, czasem sięgając po radykalne środki. Amerykańska organizacja Discover, najmłodszy system kartowy, który zdołał przetrwać na tamtejszym rynku, walczyła w zeszłym dziesięcioleciu w sądzie z Visą i MasterCardem, które narzuciły wydawcom zakaz emitowania kart z konkurencyjnego systemu.

Cmentarzyska finansowych innowacji usłane są nagrobkami przedsięwzięć, które nie zdołały osiągnąć odpowiedniej skali. Można tutaj przywołać chociażby przykłady z amerykańskiej historii – nieudany projekt Choice Citibanku z lat 70. czy nowszy przypadek Revolution Card, biznesu przejętego przez American Express. Na europejskim gruncie nie przyjęła się także idea lokalnej konkurencji wobec Visy i MasterCarda – systemu Monet, chociaż tym razem problem stanowił raczej brak chęci współpracy.

Zarzewie konfliktu

W Polsce do tak dramatycznych wydarzeń, jak szantażowanie wydawców lub agentów rozliczeniowych, zapewne nie dojdzie, ale banki stawiają się w sytuacji, która grozi mniej lub bardziej otwartym konfliktem. Utrzymanie równowagi w stosunkach z organizacjami płatniczymi będzie dla instytucji promujących nowy standard m-płatności trudnym zadaniem.

Obie strony są od siebie uzależnione. Klienci banków chcą mieć w portfelu karty płatnicze, a nową usługę będą początkowo traktowali raczej jako dodatek niż substytut. Organizacje płatnicze nie mogą obyć się bez banków, nawet jeśli te otwarcie reklamują wynalazek, który pozbawia je przychodów. Zewnętrznym obserwatorom trudno będzie zapewne dostrzec oznaki napięć, ale można być pewnym, że jeśli jeszcze się nie pojawiły, to pojawią się w najbliższym czasie.

2013-07-05
Michał Kisiel

Sprawdź także:

a 0 Praktyki Nest Banku w raporcie FOB – docenione działania na rzecz ludzi, relacji i odpowiedzialnego rozwoju
18.06.2025 (17:32)

Praktyki Nest Banku w raporcie FOB – docenione działania na rzecz ludzi, relacji i odpowiedzialnego rozwoju

Już od kilku lat projekty realizowane przez Nest Bank są częścią raportu "Odpowiedzialny biznes w Polsce. Dobre …

a 0 Credit Agricole partnerem prezentacji Migam.AI w Paryżu
18.06.2025 (17:30)

Credit Agricole partnerem prezentacji Migam.AI w Paryżu

Credit Agricole Bank Polska został partnerem prezentacji pierwszego na świecie automatycznego awatara języka …

a 0 Sprzedaż pożyczek dla klientów indywidualnych przez instytucje pożyczkowe. Maj 2025 r.
18.06.2025 (17:29)

Sprzedaż pożyczek dla klientów indywidualnych przez instytucje pożyczkowe. Maj 2025 r.

Polski rynek pożyczek pozabankowych opiera się na dwóch głównych segmentach produktowych posiadających swoje …

a 0 Nest Bank nagradza za pieniądze na koncie osobistym
18.06.2025 (17:27)

Nest Bank nagradza za pieniądze na koncie osobistym

Nest Bank od lat słynie z konta osobistego za 0 zł – bez ukrytych opłat za prowadzenie rachunku, kartę …

a 0 Santander Bank Polska świętuje Dzień Przedsiębiorcy - cały tydzień z korzyściami dla firm
18.06.2025 (17:25)

Santander Bank Polska świętuje Dzień Przedsiębiorcy - cały tydzień z korzyściami dla firm

21 czerwca to Dzień Przedsiębiorcy. Z tej okazji Santander Bank Polska już po raz kolejny organizuje specjalne …

a 0 Letnie promocje dla nowych klientów Alior Banku
18.06.2025 (17:24)

Letnie promocje dla nowych klientów Alior Banku

W ramach promocji „Bankuj z Alior Kontem” lub „Bankuj z Kontem Jakże Osobistym” nowi klienci Alior Banku mogą …

Autor wpisu

Michał KisielMichał Kisiel

Analityk działu finanse osobiste w serwisie Bankier.pl. Doktor nauk ekonomicznych w zakresie finansów. Adiunkt w Katedrze…

Inne wpisy tego autora:
Drony i otwarta bankowość – innowacje znajdują nowe zastosowania

Drony i otwarta bankowość – innowacje znajdują nowe zastosowania

Rozwiązanie poszukujące problemu – tak określa się…

Iwona Duda, Alior Bank: Klienci potrzebują kredytów z poduszką bezpieczeństwa

Iwona Duda, Alior Bank: Klienci potrzebują kredytów z poduszką bezpieczeństwa

Rynek kredytów gotówkowych znalazł się w trudnym…

Joao Bras Jorge, Bank Millennium: Rozpoczęliśmy ogromny projekt cyfryzacji hipotek

Joao Bras Jorge, Bank Millennium: Rozpoczęliśmy ogromny projekt cyfryzacji hipotek

Cyfryzacja kontra najbardziej skomplikowany produkt bankowości detalicznej…

Zobacz również

Jaka przyszłość czeka Alior Bank? Trzy scenariusze

Jaka przyszłość czeka Alior Bank? Trzy scenariusze

Dopiero po wakacjach dowiemy się, jaka przyszłość…

Bank pyta klienta, czy będzie handlował krypto. Klient: to moja sprawa

Bank pyta klienta, czy będzie handlował krypto. Klient: to moja sprawa

Jeden z klientów Citi Handlowego przesłał nam…

Banki nie potrafią zwiększyć sprzedaży tego produktu. Dlaczego?

Banki nie potrafią zwiększyć sprzedaży tego produktu. Dlaczego?

Karty kredytowe to jeden z nielicznych segmentów…

Raport: Liczba kart kredytowych – I kwartał 2025 r.

Raport: Liczba kart kredytowych – I kwartał 2025 r.

Rynek kart kredytowych stoi w miejscu. Na…

Raport: Liczba użytkowników bankowości mobilnej – I kwartał 2025 r.

Raport: Liczba użytkowników bankowości mobilnej – I kwartał 2025 r.

Niezmiennie rośnie liczba użytkowników korzystających z bankowości…

O tym mówią bankowcy

Ostatnie komentarze

Xandi:

Tak, bardzo brakuje tej opcji. Mam wrażenie, że wszyscy dużo mówią o poprawie …

niedz., 8 cze 2025 (08:08) • PKO Bank Polski na EKF 2025: banki powinny stanąć do rywalizacji o jak najlepsze zaspokojenie potrzeb klientów

Adam K.:

Drogie PKO, zróbcie tylko jedną rzecz - wprowadźcie bezpłatne, nielimitowane przelewy natychmiastowe, a …

pt., 6 cze 2025 (01:09) • PKO Bank Polski na EKF 2025: banki powinny stanąć do rywalizacji o jak najlepsze zaspokojenie potrzeb klientów

Robert P:

kwoty do 200 tyś przez 3 miesiące od założenia konta i za spełnienie …

pon., 26 maj 2025 (20:42) • ING promuje nową ofertę oszczędnościową. Można zyskać do 6 proc.

Robert P:

. Obecnie ponad 850 tyś użytkowników, k tysiąc tys nie tyś …

pon., 26 maj 2025 (20:42) • Bankier.pl realizuje strategię rozwoju i inwestuje w portal motoryzacyjny Mojeauto.pl

Leszek:

Dziękuję za wspaniałą inicjatywę VELO z programem TALENT. Zbieram dotychczasowe publikacje o laureatach …

pon., 12 maj 2025 (08:07) • Kacper Dworniczak wydał solowy album dzięki wsparciu VeloBanku

  • SMART Bankier
  • Kredyt konsolidacyjny
  • Pożyczki na raty
  • Konto firmowe
  • Kurs inwestowania
  • Kalkulator brutto netto
  • Kalkulator kredytu gotówkowego
  • Kalkulator zdolności kredytowej
  • Rozlicz najem w PIT-28
  • pit 37 online na pit.pl
  • Rozliczenie pit
  • Program pit
  • Pit 11
  • Promocje bankowe
  • Promocje Pekao S.A.
  • Promocje BNP Paribas
  • Promocje Citi Handlowy
  • Promocje Alior Bank
  • Promocje Santander Bank
  • Promocje PKO BP
  • Promocje Millenium
  • Promocje ING Bank Śląski
  • Promocje mBank
  • Promocje Velobank
  • Promocje Nest Bank
  • O nas
  • Kontakt
  • Reklama
  • Newsletter
  • Prześlij informację
  • RSS
  • zgarnijpremie.pl
Bonnier Business Polska Bankier.pl – Portal Finansowy – Rynki, Twoje finanse, Biznes PIT.pl -Podatki dla małych firm i osób fizycznych, rozliczenia roczne Systempartnerski.pl - system afiliacyjny Bankier.pl PRNews.pl - banki, karty, konta oraz marketing i public relations Mambiznes.pl - Pomysł na biznes, Własna firma, Biznes plan Dyskusja.biz - Blogi o biznesie, artykuły biznesowe Puls Biznesu pb.pl - rynek, akcje, spółka, przedsiębiorca, budżet Pulsmedycyny.pl - Portal lekarzy i pracowników służby zdrowia Pulsfarmacji.pl - Portal aptekarzy, techników i pracowników sektora farmaceutycznego
© 2008 − 2025 PRNews.pl. Korzystanie z portalu oznacza akceptację regulaminu. Informacja o cookies. Polityka prywatności

Bezpłatny newsletter PRNews.pl

  • PRNews.pl to najbardziej opiniotwórczy serwis w branży bankowej. Przekonaj się dlaczego!
  • Codziennie rano otrzymasz skrót najważniejszych informacji ze świata finansów
  • Dzięki temu będziesz zawsze wiedział o nowych produktach, promocjach i usługach bankowych, ubezpieczeniowych i inwestycyjnych
  • Aktualne wiadomości z prasy i z samych instytucji finansowych - zupełnie bezpłatnie, wprost na twoją skrzynkę mailową
Zapisz się na newsletter:

Dołącz już dziś do niemal 38 tys. odbiorców