Od 1992 roku, pracownicy Centro Servizi kontaktowali się z około 400 osobami w ciągu roku, dzwoniąc regularnie do pacjentów i telefonicznie dopytując się o stan ich zdrowia. Nowe rozwiązanie umożliwia znacznie lepszą interakcję z pacjentami, dzięki możliwości zestawiania wideopołączeń z wykorzystaniem szybkich łączy ADSL. Będą w nich mogli uczestniczyć również krewni i specjaliści spoza ośrodka, co przełoży się na lepszą opiekę medyczną i obniżenie kosztów wynajęcia osób do opieki nad chorym w domu bądź hospitalizacji. Do stałej sieci monitoringu może zostać podłączonych do 2500 pacjentów.
Alcatel jest odpowiedzialny za dostarczanie rozwiązań wideo call center, instalację i integrację urządzeń u pacjenta, przekazanie sprzętu, testy u użytkownika i zarządzanie projektem.
U pacjentów są instalowane tzw. przystawki telewizyjne (ang. set top box – STB). Po podłączeniu STB do odbiornika telewizyjnego i kamery internetowej, pacjent może korzystać z wideopołączeń, a współpraca z urządzeniami elektromedycznymi, pozwala dodatkowo na monitorowanie jego podstawowych funkcji życiowych: tętna, oddechu czy temperatury ciała. Czujniki zostały ustawione w ten sposób, aby automatycznie reagować na wszelkie nieregularności i przekroczenia wartości alarmowych. STB następnie zbiera te sygnały i przesyła przez sieć szerokopasmową do call center, gdzie dyżurny lekarz może natychmiast podjąć niezbędne działania. W sytuacji alarmowej, pacjent może bezzwłocznie skontaktować się z call center, dostarczyć niezbędnych informacji w sposób znacznie bardziej precyzyjny niż w przypadku tradycyjnej rozmowy telefonicznej, a jednocześnie być cały czas monitorowanym – tego rodzaju możliwości wcześniej nie było.
– Pacjenci będą się czuli wygodniej i znacznie bezpieczniej, gdyż bez opuszczania domu otrzymają opiekę, jakiej oczekują – powiedział prezes zarządu Centro Servizi Montedomini e San Silvestro – Fabio Focardi.