PRNews.pl - banki, karty, konta oraz marketing i public relations

Najświeższe informacje z PRNews.pl w Twojej skrzynce!

Codziennie aktualne wiadomości ze świata finansów.

Zapisz się na nasz Newsletter ​i bądź na bieżąco z nowościami z branży!

  • Raporty
  • Instytucje
    • Aion Bank
    • Alior Bank
    • Bank BPS
    • Bank Millennium
    • Bank Ochrony Środowiska
    • Bank Pekao SA
    • Bank Pocztowy
    • Banki spółdzielcze
    • BGK
    • Biuro Informacji Kredytowej
    • BNP Paribas
    • Citi Handlowy
    • Compensa
    • Credit Agricole
    • Deutsche Bank
    • DNB
    • EuropAssistance
    • ING Bank Śląski
    • KIR
    • Klarna
    • Link4
    • Mastercard
    • mBank
    • Mondial Assistance
    • mPay
    • Nationale-Nederlanden
    • Nest Bank
    • PKO BP
    • PKO Leasing
    • Plus Bank
    • PolCard from Fiserv
    • Polski Standard Płatności
    • Pru
    • PZU
    • Raiffeisen Digital Bank
    • Revolut
    • Santander Bank Polska
    • Santander Consumer Bank
    • SGB
    • Standard Chartered Polska
    • Toyota Bank Polska
    • Trade Republic
    • UniCredit
    • VeloBank
    • Visa
    • Volkswagen Bank Oddział Polska
    • Warta
    • Zen.com
  • Produkty
    • Bankowość internetowa
    • Bankowość mobilna
    • Oszczędzanie
    • Bezpieczeństwo
    • Karty
    • Kredyty
    • Konta
    • Płatności mobilne
    • Ubezpieczenia
  • Analizy
  • Kariera w finansach
  • Szkolenia
  • Forum
  • Newsletter
PRNews.plWiadomościBankowośćBZ WBKJak postrzegamy kredyty mieszkaniowe?
Santander Bank Polska

Santander Bank Polska

Głównym akcjonariuszem Santander Bank Polska jest Banco Santander, pierwszy bank w strefie euro i 11. na świecie pod względem kapitalizacji.

https://www.bankier.pl/smart/wizytowka/santander-bank-polska

Jak postrzegamy kredyty mieszkaniowe?

BZ WBK 21.06.2011 (07:50)
Kredyty Santander Bank Polska

Co się bardziej opłaca przy zawieraniu umowy kredytowej: niska marża czy niska prowizja? Co jest najważniejsze obok niskich miesięcznych rat: konstrukcja umowy czy może kompetencje konsultantów? Odpowiedzi kredytobiorców nie zawsze wydają się oczywiste.

Na początku czerwca br. Bank Zachodni WBK postanowił dowiedzieć się, co sądzimy o różnych aspektach związanych z braniem kredytu na dom czy mieszkanie. W wyniku przeprowadzonego sondażu internetowego zebrano dane, które świadczą o bardziej racjonalnym podejściu naszych rodaków do zawierania umów kredytowych niż miało to miejsce jakiś czas temu. Odpowiedzi respondentów pokazują wyższą świadomość finansową i znajomość praw, jakimi rządzi się rynek instytucji bankowych. A także większy dystans do zachodnich walut.

– Klienci banków kierują się różnymi motywami przy wyborze kredytu mieszkaniowego. Jednak przy wyborze ograniczonym do dwóch czynników – marża czy prowizja – dla trzech czwartych (74 proc.) respondentów ważniejszym motywem decyzyjnym jest niska marża. Obserwacja ta świadczyć może o tym, że nie tylko wielkość raty, ale również perspektywa czasowa jest istotną przesłanką w subiektywnym akcentowaniu marży, jako czynnika decydującego o wyborze kredytu, a więc i satysfakcji klienta – komentuje wyniki sondażu psycholog biznesu, dr Leszek Mellibruda.

Trudno jednak stwierdzić czy fakt, że stosunek osób preferujących niską marżę do niskiej prowizji wyniósł 74 proc. do 26 proc. to efekt już zadowalający czy jeszcze nie. Osoby o wysokiej świadomość finansowej zdają sobie sprawę z tego, że ważniejszy przy zawarciu kredytu hipotecznego jest ten czynnik, który ma charakter wieloletni niż jednorazowy – czyli marża. Można więc powiedzieć, że nasza wiedza finansowa stoi na relatywnie wysokim poziomie.

Sondaż ujawnił preferencje respondentów odnośnie waluty, w jakiej chcieliby zaciągnąć kredyt mieszkaniowy. Odsetek wskazań na polską złotówkę, jako najbardziej pożądaną opcję, wyniósł tu 74 proc. Euro i frank szwajcarski uzyskały zbliżony do siebie wynik. Na szarym końcu znalazł się z kolei amerykański dolar. Na pierwszym miejscu widziało go jedynie 1,5 proc. osób.

– W czasie ostatniej dekady bardzo zmieniło się nasze myślenie odnośnie kredytów – stwierdza dr Leszek Mellibruda, psycholog biznesu. – Jeszcze 10 lat temu myśleliśmy bardziej stereotypowo, wznosząc na piedestał dewizy, jako ostoję bezpieczeństwa i prestiżu. Dziś postrzegamy kwestię kredytów bardziej racjonalnie, a na szczególne względy wśród Polaków doczekał się polski złoty.

Stan świadomości finansowej w naszym kraju dobrze obrazują odpowiedzi na pytanie: co poza warunkami cenowymi uzyskania kredytu jest dla ciebie równie ważne? Respondenci sondażu przygotowanego przez Bank Zachodni WBK za najważniejszy czynnik uznali konstrukcję umowy (40 proc. wskazań na 1. miejsce). Z kolei aspektem mającym dla badanych najmniejsze znaczenie okazała się dyspozycyjność i kompetencje konsultantów. Dużą wagę potencjalni kredytobiorcy przywiązywali do kosztów ubezpieczenia (19 proc. wskazań na 1. miejsce) i szybkością decyzji banku. (17,6 proc. wskazań na 1. miejsce). Marka banku była najistotniejsza dla jednej piątej respondentów.

Osoby, które wzięły udział w ankiecie nie są jednak na tyle zainteresowane ubezpieczeniem jak mogłoby się wydawać. Aż 57 proc. respondentów zapytanych czy biorą pod uwagę jego wykupienie przy zawieraniu kredytu odpowiedziało negatywnie. Widocznie jeszcze na dodatkowe zabezpieczenia kredytu nas nie stać, pomimo tego, że zdajemy sobie sprawę z jego ważności.

– Mimo bombardujących informacji o różnego typu kataklizmach i niespodziewanych wydarzeniach, w kredytobiorcach nie buduje się potrzeba asekuracji finansowej w postaci różnego typu ubezpieczeń. Może się to wiązać z tzw. paradoksem „orła na dachu”. Kredytobiorcy czują się trochę orłami wzlatującymi w świetlaną przyszłość realizacji swoich marzeń, a wracając myślami do rzeczywistości mają poczucie przycupnięcia na dachu codziennych kłopotów i lęków, między innymi związanych z własną wypłacalnością – komentuje dr Leszek Mellibruda.

Jakie są więc wnioski płynące z badania? Generalnie dobre, bo pokazują, że nauczyliśmy się nie tylko oddzielać stereotypy – np. obca waluta lepsza bo zachodnia – od rzeczywistości, ale że również mamy dużo większą wiedzę niż wcześniej, dzięki czemu sprawniej potrafimy poruszać się po finansowych drogach. Nadal jednak pozostaje jeszcze wiele do zrobienia, aby zawarcie umowy kredytowej nie stanowiło dla przeciętnego klienta wyzwania.

Źródło: BZWBK

badania bz wbk kredyty mieszkaniowe 2011-06-21
Redakcja PRNews.pl
Tagi: badania bz wbk kredyty mieszkaniowe

Sprawdź także:

a 0 Nowe oferty promocyjne ubezpieczeń komunikacyjnych i nieruchomości w Alior Banku
05.12.2025 (04:16) – informacja prasowa

Nowe oferty promocyjne ubezpieczeń komunikacyjnych i nieruchomości w Alior Banku

Alior Bank wprowadza dwie nowe promocje ubezpieczeniowe w ramach współpracy z LINK4. Akcje potrwają do 31 grudnia …

a 0 XV edycja Programu Grantów Lokalnych Banku BNP Paribas – 500 000 zł trafi do organizacji wzmacniających swoje społeczności
05.12.2025 (04:14) – informacja prasowa

XV edycja Programu Grantów Lokalnych Banku BNP Paribas – 500 000 zł trafi do organizacji wzmacniających swoje społeczności

Bank BNP Paribas rusza z piętnastą edycją Programu Grantów Lokalnych – inicjatywy, która od 2011 roku wspiera …

a 0 Revolut udostępnia “Tryb Uliczny”. Ma chronić środki klientów przed atakami złodziei podczas sezonu świątecznego
05.12.2025 (04:09) – informacja prasowa

Revolut udostępnia “Tryb Uliczny”. Ma chronić środki klientów przed atakami złodziei podczas sezonu świątecznego

Revolut udostępnił w krajach EOG i Wielkiej Brytanii (również w Polsce) nową funkcję bezpieczeństwa: “Tryb …

a 0 ING na 9. Śląskim Festiwalu Nauki Katowice
05.12.2025 (04:07) – informacja prasowa

ING na 9. Śląskim Festiwalu Nauki Katowice

Fundacja ING Dzieciom wspólnie z ING Bankiem Śląskim zapraszają dzieci, młodzież i dorosłych do Katowic, na kolejne …

a 0 Hitachi Europe i ITCARD nawiązują strategiczne partnerstwo
05.12.2025 (04:06) – informacja prasowa

Hitachi Europe i ITCARD nawiązują strategiczne partnerstwo

Hitachi Europe Ltd. i ITCARD S.A. zawarły strategiczne partnerstwo w celu przyspieszenia innowacji i transformacji …

a 0 ERGO Hestia i Akademia Leona Koźmińskiego przedłużają strategiczne partnerstwo na kolejne trzy lata
05.12.2025 (04:02) – informacja prasowa

ERGO Hestia i Akademia Leona Koźmińskiego przedłużają strategiczne partnerstwo na kolejne trzy lata

Grupa ERGO Hestia i Akademia Leona Koźmińskiego podpisały umowę o kontynuacji strategicznego partnerstwa na lata …

PRNews.pl

Zobacz również

Kup teraz, zapłać później. Po trzech miesiącach Citi da Ci najnowszego Apple Watcha

Kup teraz, zapłać później. Po trzech miesiącach Citi da Ci najnowszego Apple Watcha

Nowy Apple Watch SE 3 to gadżet,…

mBank rozszerza cyfrową hipotekę. Nowy kredyt na mieszkanie z rynku wtórnego w kilkanaście minut

mBank rozszerza cyfrową hipotekę. Nowy kredyt na mieszkanie z rynku wtórnego w kilkanaście minut

Niespełna trzy miesiące po starcie cyfrowej hipoteki…

Raport: Liczba kont osobistych w bankach – III kwartał 2025 r.

Raport: Liczba kont osobistych w bankach – III kwartał 2025 r.

Rynek rachunków oszczędnościowo-rozliczeniowych w złotych po III…

Te banki mają najwięcej aktywnych użytkowników Blika. Dane po III kw. 25

Te banki mają najwięcej aktywnych użytkowników Blika. Dane po III kw. 25

Z zebranych danych bankowych wynika, że po…

Raport: Liczba klientów mobile only w bankach – III kwartał 2025 r.

Raport: Liczba klientów mobile only w bankach – III kwartał 2025 r.

Liczba klientów „mobile only”, czyli osób, które…

Who is who

Artur Sikora

Artur Sikora

Dyrektor Obszaru Komunikacji Korporacyjnej i Marketingu, Bank…

Artur Newecki

Artur Newecki

PR Manager, Getin Noble Bank Artur Newecki…

Krzysztof Olszewski

Krzysztof Olszewski

Rzecznik prasowy, Grupa mBank Krzysztof Olszewski w…

O tym mówią bankowcy

Ostatnie komentarze

avatar komentującego

Avo Men:

Żadna nowość. To samo Sobieraj zrobil w Aliorze… Tylko jak potem trzeba było …

wt., 18 lis 2025 (12:09) • UniCredit wywraca stolik. Wszystkie najważniejsze usługi za darmo i bez „gwiazdek”

avatar komentującego

Avo Men:

Bla bla … spadek Klientów Indywidualnych pominięty … …

niedz., 9 lis 2025 (22:50) • 696 mln zł zysku netto Grupy Kapitałowej BNP Paribas Bank Polska w III kw. 2025 r.

avatar komentującego

Maciej Kusznierewicz:

Cel inflacyjny RPP mieści się w przedziale 1,5-3,5 proc. (a nie 1-3 proc., …

czw., 9 paź 2025 (11:32) • Kredyty miały być tańsze od listopada, będą już teraz. Stopy procentowe w dół [komentarz]

avatar komentującego

PRNews_pl:

Przecież na PRNews.pl (co sama nazwa serwisu wskazuje) od jakichś 25 lat publikuję …

pt., 12 wrz 2025 (06:12) • Rzecznik generalny TSUE: WIBOR zgodny z prawem

avatar komentującego

Bart Ikswe:

No profesjonalna i rzetelna opinia...przedrukowana od Związku Banków Polskich 🤯 na dole artykułu …

pt., 12 wrz 2025 (06:07) • Rzecznik generalny TSUE: WIBOR zgodny z prawem

  • SMART Bankier
  • Kredyt konsolidacyjny
  • Pożyczki na raty
  • Konto firmowe
  • Kurs inwestowania
  • Kalkulator brutto netto
  • Kalkulator kredytu gotówkowego
  • Kalkulator zdolności kredytowej
  • Rozlicz najem w PIT-28
  • pit 37 online na pit.pl
  • Rozliczenie pit
  • Program pit
  • Pit 11
  • Promocje bankowe
  • Promocje Pekao S.A.
  • Promocje BNP Paribas
  • Promocje Citi Handlowy
  • Promocje Alior Bank
  • Promocje Santander Bank
  • Promocje PKO BP
  • Promocje Millenium
  • Promocje ING Bank Śląski
  • Promocje mBank
  • Promocje Velobank
  • Promocje Nest Bank
  • O nas
  • Kontakt
  • Reklama
  • Newsletter
  • Prześlij informację
  • RSS
  • zgarnijpremie.pl
Bonnier Business Polska Bankier.pl – Portal Finansowy – Rynki, Twoje finanse, Biznes PIT.pl -Podatki dla małych firm i osób fizycznych, rozliczenia roczne Systempartnerski.pl - system afiliacyjny Bankier.pl PRNews.pl - banki, karty, konta oraz marketing i public relations Mambiznes.pl - Pomysł na biznes, Własna firma, Biznes plan Dyskusja.biz - Blogi o biznesie, artykuły biznesowe Puls Biznesu pb.pl - rynek, akcje, spółka, przedsiębiorca, budżet Pulsmedycyny.pl - Portal lekarzy i pracowników służby zdrowia Pulsfarmacji.pl - Portal aptekarzy, techników i pracowników sektora farmaceutycznego
© 2008 − 2025 PRNews.pl. Korzystanie z portalu oznacza akceptację regulaminu. Informacja o cookies. Polityka prywatności

Bezpłatny newsletter PRNews.pl

  • PRNews.pl to najbardziej opiniotwórczy serwis w branży bankowej. Przekonaj się dlaczego!
  • Codziennie rano otrzymasz skrót najważniejszych informacji ze świata finansów
  • Dzięki temu będziesz zawsze wiedział o nowych produktach, promocjach i usługach bankowych, ubezpieczeniowych i inwestycyjnych
  • Aktualne wiadomości z prasy i z samych instytucji finansowych - zupełnie bezpłatnie, wprost na twoją skrzynkę mailową
Zapisz się na newsletter:

Dołącz już dziś do niemal 38 tys. odbiorców