PRNews.pl - banki, karty, konta oraz marketing i public relations

Najświeższe informacje z PRNews.pl w Twojej skrzynce!

Codziennie aktualne wiadomości ze świata finansów.

Zapisz się na nasz Newsletter ​i bądź na bieżąco z nowościami z branży!

  • Raporty
  • Instytucje
    • Aion Bank
    • Alior Bank
    • Bank BPS
    • Bank Millennium
    • Bank Ochrony Środowiska
    • Bank Pekao SA
    • Bank Pocztowy
    • Banki spółdzielcze
    • BGK
    • Biuro Informacji Kredytowej
    • BNP Paribas
    • Citi Handlowy
    • Compensa
    • Credit Agricole
    • Deutsche Bank
    • DNB
    • EuropAssistance
    • ING Bank Śląski
    • KIR
    • Klarna
    • Link4
    • Mastercard
    • mBank
    • Mondial Assistance
    • mPay
    • Nationale-Nederlanden
    • Nest Bank
    • PKO BP
    • PKO Leasing
    • Plus Bank
    • PolCard from Fiserv
    • Polski Standard Płatności
    • Pru
    • PZU
    • Raiffeisen Digital Bank
    • Revolut
    • Santander Bank Polska
    • Santander Consumer Bank
    • SGB
    • Standard Chartered Polska
    • Toyota Bank Polska
    • Trade Republic
    • UniCredit
    • VeloBank
    • Visa
    • Volkswagen Bank Oddział Polska
    • Warta
    • Zen.com
  • Produkty
    • Bankowość internetowa
    • Bankowość mobilna
    • Oszczędzanie
    • Bezpieczeństwo
    • Karty
    • Kredyty
    • Konta
    • Płatności mobilne
    • Ubezpieczenia
  • Analizy
  • Kariera w finansach
  • Szkolenia
  • Forum
  • Newsletter
PRNews.plPrzegląd prasyKarty stają się niebezpieczne

Karty stają się niebezpieczne

Przegląd prasy 07.02.2006 (06:55)

Problem jest dla nas trudny, ponieważ zawsze zachęcaliśmy czytelników do posiadania kart. Obecnie jednak działania banków powodują, że te twierdzenia przestają być aktualne. Karta może w obecnej sytuacji przysporzyć nam sporo kłopotów, a to ryzyko w żaden sposób nie jest rekompensowane przez korzyści wynikające z jej posiadania. Wydaje się, że nawet same banki nie zdają sobie do końca sprawy z konsekwencji własnego działania w zaistniałej sytuacji.

Czarny Internet

Oto jak wygląda scenariusz sytuacji w której posiadacz karty może zostać pokrzywdzony: nieświadomy niczego klient banku otrzymuje comiesięczny wyciąg ze swojej karty, na którym widnieje wysoka suma transakcji dokonanej w Internecie. Udaje się do banku, by wyjaśnić sprawę. Składa reklamację, reklamacja zostaje niestety rozpatrzona negatywnie. Próbuje dalej i składa skargę do Arbitra Bankowego, ten jednak także oddala pretensję klienta. Ostatnią deską ratunku pozostaje tylko sąd, jednak j jego orzeczenia w takiej sprawie można czekać nawet do 2 lat.

Aby dokonać internetowej transakcji wystarczy znać numer karty oraz inne dane które na karcie się znajdują (m.in. kod CVV2 lub CVC2, który znajduje się z tyłu karty). Wszystkie dane potrzebne do przeprowadzenia transakcji znajdują się na samej karcie, dlatego mogą zostać spisane przez dowolną osobę w której rękach (choćby na kilkanaście sekund) znajdzie się karta. Na szczęście dotyczy to tylko tzw. „kart wypukłych”, bowiem kartami elektronicznymi typu Visa Electron lub MasterCard Electronic nie można (na razie) płacić w sieci.

Jak drzewiej bywało

Z problemem oszukańczych transakcji w Internecie polskie banki zmagają się już od ponad 10 lat. Jeszcze dłużej ten problem jest znany w Europie Zachodniej i w USA. Banki i organizacje płatnicze wypracowały specjalny model postępowania z transakcjami bez fizycznego użycia karty, tak by w razie oszustwa klienci nie ponosili jego finansowych skutków. Banki już dawno przekonały się, że dużo korzystniej jest przyjąć na siebie straty powstałe w wyniku nielicznych oszustw, niż podważać wiarę wszystkich swoich klientów w bezpieczeństwo kart.

Tak było dotychczas także w Polsce, banki (choć czasem z oporami) przyjmowały reklamacje i zwracały pieniądze klientom których oszukano w Internecie. Jednak takie działania banków były wspierane przez system organizacji płatniczych. Polskie banki bowiem same bardzo rzadko ponosiły odpowiedzialność za takie transakcje, w większości przypadków straty były udziałem sklepu który przyjął płatność lub centrum akceptacji, które taką oszukańczą transakcję rozliczyło. Łatwość odzyskiwania pieniędzy wynikała więc ze sprawności systemu organizacji płatniczej, a nie z dobroduszności polskich baków. Niestety funkcjonowanie systemu uległo zmianie, i już nie jest tak łatwo przerzucić koszty na kogoś innego. To dlatego polskie banki nie chcąc dopłacać samemu, sięgnęły do kieszenie swoich klientów.

Wszędzie postęp, tylko nie u nas

Visa i MasterCard już kilka lat temu rozpoczęły wprowadzanie systemów zabezpieczeń transakcji dokonywanych kartami bez ich fizycznego przedstawienia. Systemy tego rodzaju noszą ogólna nazwę 3D Secure i wprowadzają dodatkową weryfikację klienta podczas płatności kartą w Internecie. Najprostszym i najczęściej spotykanym rozwianiem jest wprowadzanie dodatkowego hasła, które trzeba podać by potwierdzić transakcję.

Rozwianie 3D Secure wprowadzone przez Visa nosi nazwę Verified by Visa, natomiast MasterCard wprowadził technologię Mastercard SecureCode.

Organizacje płatnicze założyły, że pełne wdrożenie tych technologii zajmie co najmniej klika lat. Dodatkowo postanowiły, że żadnego banku nie zmuszą do wprowadzenia nowych rozwiązań. Wprowadziły tylko mechanizm motywacyjny, który nosi nazwę „przeniesienia odpowiedzialności”. Funkcjonuje on w ten sposób, że odpowiedzialność za transakcję oszukańczą przyjmuje na siebie ten podmiot w łańcuchu płatności który nie wprowadził technologii 3D Secure. W ten sposób każdy bank może oszacować czy bardziej opłaca mu się wdrożyć kosztowną technologię 3D Secure czy ponosić koszty transakcji.

Jednak organizacje płatnicze nie przewidziały niestety sytuacji, że banki, które nie wdrożą 3D Secure zaczną kosztami takich transakcji obciążać swoich klientów. A tak właśnie dzieje się w Polsce. Od kliku lat wiele podmiotów na świecie wdrożyło 3D Secure. Z technologii tej korzysta już większość agentów rozliczeniowych na świecie, dlatego banki nie są już w stanie przerzucać strat wynikających z oszustw na nich. Bankom wprowadzanie 3D Secure idzie najwolniej, wymaga to bowiem sporych inwestycji oraz wielkiej akcji informacyjnej wśród klientów.

W Polsce jedynie BRE BANK wdrożył niewielkie rozwianie oparte o 3D Secure z którego korzystają jedynie posiadacze kart wydawanych przez bankowość prywatną. Pozostałe banki w większości nie pracują nad wprowadzeniem tej technologii. Tłumaczą to niewielkimi kosztami które ponoszą w związku z oszustwami w Internecie. Niestety nikt nie wspomina o tym, że duża część tych strat jest po cichu przerzucana na klientów.

Nieważna ustawa

Niestety takie postępowanie jest zgodne (a raczej nie jest sprzeczne) z regulującą problematykę kart płatniczych ustawą o elektronicznych instrumentach płatniczych. Ta ogranicza odpowiedzialność klienta za transakcje oszukańcze kartą do kwoty 150 Euro, jednak tylko w sytuacji gdy karta fizycznie zostanie skradziona lub zagubiona.

Artykuł 28 pkt 5 wspomnianej wyżej ustawy co prawda wyłącza odpowiedzialność klienta za transakcje „jeżeli karta płatnicza została wykorzystana bez fizycznego przedstawienia i elektronicznej identyfikacji posiadacza lub bez złożenia przez niego własnoręcznego podpisu na dokumencie obciążeniowym”. Niestety w artykule 28 znajduje się jeszcze pkt.6, który pozwala w umowie o kartę płatniczą wprowadzić pełną odpowiedzialność klienta za transakcje dokonywane „na odległość, mimo iż karta płatnicza została wykorzystana bez fizycznego przedstawienia”.

Z dobrodziejstwa punktu 6 skorzystała większość banków i wprowadziła pełna odpowiedzialność swoich klientów za transakcje w Internecie. Tego rodzaju regulacje znajdują się bowiem w regulaminach większości kart dostępnych na naszym rynku. Jednak przed wejściem w życie ustawy oraz w pierwszych latach jej obowiązywania banki rzadko, ze wskazanych wyżej powodów, stosowały ta klauzule wobec klientów. Teraz sytuacja uległa zmianie. Dzięki wykorzystaniu punktu 6 i odpowiednich regulaminów klientom odmawia się uznania reklamacji transakcji. Dodatkowo na te same przepisy powołuje się Arbiter Bankowy (przy Związku Banków Polskich) także podejmując rozstrzygnięcia na niekorzyść klientów. Wydaje się, że także przed sądem szansa by klient odzyskał pieniądze jest niewielka.

Co dalej?

Jak wiec radzić sobie w powstałej sytuacji? Szczególną opieką trzeba otoczyć wszystkie podsiane karty. Do płatności powinniśmy wykorzystywać je tylko w sprawdzonych sklepach i punktach usługowych, najlepiej w miejscach gdzie już wcześniej dokonywaliśmy transakcji. Szczególnie należy unikać sytuacji, gdy nasza karta znika wraz z pracownikiem na zapleczu. Musimy pamiętać, że jeśli dane o naszej karcie wpadną w ręce przestępców to możemy stracić nawet kilka tysięcy złotych, a nasz bank nam w takiej sytuacji nie pomoże.

Innym (dość prymitywnym) sposobem jest zdrapanie lub zamazanie 3 cyfr kodu CVC2 lub CVV2 na karcie (i zapisanie go w bezpiecznym miejscu w domu). W tym przypadku znacznie zmniejszmy szansę przeprowadzenia oszukańczej transakcji w internecie przez przestępców.

Czy należy rezygnować z kart? Jeśli posiadacie Państwo kilka kart, to z tych które nie są używane warto zrezygnować. Nie polecam jednak rezygnowania już teraz ze wszystkich kart.

Najbliższe miesiące muszą przynieść rozstrzygniecie tej sytuacji. Wydaje się, co będziemy postulować, że najlepszym rozwianiem jest wykreślenie z ustawy o elektronicznych instrumentach płatniczych punktu 6 z artykułu 28. W najbliższym czasie przygotujemy odpowiednią nowelizację wraz z uzasadnieniem i spróbujemy zainteresować nią posłów. Wydaje się, że parlament powinien szybko zając się tą sprawą, która dotyczy milionów posiadaczy kart w naszym kraju.

Czekamy tez na dobrowolne deklaracje banków o wykreśleniu z regulaminów punktów powołujących się na art. 28 pkt 6 ustawy o elektronicznych instrumentach płatniczych. W ten sposób banki mają szansę pokazania, że zależy im na bezpieczeństwie pieniędzy klientów. Jeśli nie zrobią tego dobrowolnie, zostaną zapewne do tego zmuszone masową akcję rezygnacji z kart.

Organizacje płatnicze planują, że w najbliższej przyszłości także kartami debetowymi będzie można płacić w Internecie. Taka operacja przy obecnym stanie prawa i praktyki może zakończyć się katastrofą oraz całkowitą utratą zaufania klientów do kart.

karty kredytowe 2006-02-07
Redakcja PRNews.pl
Tagi: karty kredytowe

Sprawdź także:

a 0 Statystyki systemów rozliczeniowych KIR w listopadzie 2025 r.
06.12.2025 (20:07) – informacja prasowa

Statystyki systemów rozliczeniowych KIR w listopadzie 2025 r.

W listopadzie 2025 r. KIR przetworzył w systemie Elixir 175,24 mln transakcji o łącznej wartości 742,18 mld zł. W …

a 0 PIU: Blisko 40 mld zł wypłaconych odszkodowań i świadczeń po III kwartale 2025 r.
06.12.2025 (20:06) – informacja prasowa

PIU: Blisko 40 mld zł wypłaconych odszkodowań i świadczeń po III kwartale 2025 r.

To o 8,4 proc. więcej niż w analogicznym okresie 2024 r. Systematycznie rośnie zarówno liczba ubezpieczonych, jak i …

a 0 KNF daje zielone światło VeloBankowi na przejęcie części detalicznej Citi Handlowego
06.12.2025 (20:04) – informacja prasowa

KNF daje zielone światło VeloBankowi na przejęcie części detalicznej Citi Handlowego

Komisja Nadzoru Finansowego (KNF) jednogłośnie wyraziła zgodę na przejęcie części detalicznej Citi Handlowego przez …

a 0 Nowe oferty promocyjne ubezpieczeń komunikacyjnych i nieruchomości w Alior Banku
05.12.2025 (04:16) – informacja prasowa

Nowe oferty promocyjne ubezpieczeń komunikacyjnych i nieruchomości w Alior Banku

Alior Bank wprowadza dwie nowe promocje ubezpieczeniowe w ramach współpracy z LINK4. Akcje potrwają do 31 grudnia …

a 0 XV edycja Programu Grantów Lokalnych Banku BNP Paribas – 500 000 zł trafi do organizacji wzmacniających swoje społeczności
05.12.2025 (04:14) – informacja prasowa

XV edycja Programu Grantów Lokalnych Banku BNP Paribas – 500 000 zł trafi do organizacji wzmacniających swoje społeczności

Bank BNP Paribas rusza z piętnastą edycją Programu Grantów Lokalnych – inicjatywy, która od 2011 roku wspiera …

a 0 Revolut udostępnia “Tryb Uliczny”. Ma chronić środki klientów przed atakami złodziei podczas sezonu świątecznego
05.12.2025 (04:09) – informacja prasowa

Revolut udostępnia “Tryb Uliczny”. Ma chronić środki klientów przed atakami złodziei podczas sezonu świątecznego

Revolut udostępnił w krajach EOG i Wielkiej Brytanii (również w Polsce) nową funkcję bezpieczeństwa: “Tryb …

PRNews.pl

Zobacz również

Pracownica oskarża PKO BP o dyskryminację matek. Bank odpowiada: Traktujemy wszystkich równo

Pracownica oskarża PKO BP o dyskryminację matek. Bank odpowiada: Traktujemy wszystkich równo

Do Bankier.pl napisała pracownica PKO BP, wskazując,…

Kup teraz, zapłać później. Po trzech miesiącach Citi da Ci najnowszego Apple Watcha

Kup teraz, zapłać później. Po trzech miesiącach Citi da Ci najnowszego Apple Watcha

Nowy Apple Watch SE 3 to gadżet,…

mBank rozszerza cyfrową hipotekę. Nowy kredyt na mieszkanie z rynku wtórnego w kilkanaście minut

mBank rozszerza cyfrową hipotekę. Nowy kredyt na mieszkanie z rynku wtórnego w kilkanaście minut

Niespełna trzy miesiące po starcie cyfrowej hipoteki…

Raport: Liczba kont osobistych w bankach – III kwartał 2025 r.

Raport: Liczba kont osobistych w bankach – III kwartał 2025 r.

Rynek rachunków oszczędnościowo-rozliczeniowych w złotych po III…

Te banki mają najwięcej aktywnych użytkowników Blika. Dane po III kw. 25

Te banki mają najwięcej aktywnych użytkowników Blika. Dane po III kw. 25

Z zebranych danych bankowych wynika, że po…

O tym mówią bankowcy

Ostatnie komentarze

avatar komentującego

Avo Men:

Żadna nowość. To samo Sobieraj zrobil w Aliorze… Tylko jak potem trzeba było …

wt., 18 lis 2025 (12:09) • UniCredit wywraca stolik. Wszystkie najważniejsze usługi za darmo i bez „gwiazdek”

avatar komentującego

Avo Men:

Bla bla … spadek Klientów Indywidualnych pominięty … …

niedz., 9 lis 2025 (22:50) • 696 mln zł zysku netto Grupy Kapitałowej BNP Paribas Bank Polska w III kw. 2025 r.

avatar komentującego

Maciej Kusznierewicz:

Cel inflacyjny RPP mieści się w przedziale 1,5-3,5 proc. (a nie 1-3 proc., …

czw., 9 paź 2025 (11:32) • Kredyty miały być tańsze od listopada, będą już teraz. Stopy procentowe w dół [komentarz]

avatar komentującego

PRNews_pl:

Przecież na PRNews.pl (co sama nazwa serwisu wskazuje) od jakichś 25 lat publikuję …

pt., 12 wrz 2025 (06:12) • Rzecznik generalny TSUE: WIBOR zgodny z prawem

avatar komentującego

Bart Ikswe:

No profesjonalna i rzetelna opinia...przedrukowana od Związku Banków Polskich 🤯 na dole artykułu …

pt., 12 wrz 2025 (06:07) • Rzecznik generalny TSUE: WIBOR zgodny z prawem

  • SMART Bankier
  • Kredyt konsolidacyjny
  • Pożyczki na raty
  • Konto firmowe
  • Kurs inwestowania
  • Kalkulator brutto netto
  • Kalkulator kredytu gotówkowego
  • Kalkulator zdolności kredytowej
  • Rozlicz najem w PIT-28
  • pit 37 online na pit.pl
  • Rozliczenie pit
  • Program pit
  • Pit 11
  • Promocje bankowe
  • Promocje Pekao S.A.
  • Promocje BNP Paribas
  • Promocje Citi Handlowy
  • Promocje Alior Bank
  • Promocje Santander Bank
  • Promocje PKO BP
  • Promocje Millenium
  • Promocje ING Bank Śląski
  • Promocje mBank
  • Promocje Velobank
  • Promocje Nest Bank
  • O nas
  • Kontakt
  • Reklama
  • Newsletter
  • Prześlij informację
  • RSS
  • zgarnijpremie.pl
Bonnier Business Polska Bankier.pl – Portal Finansowy – Rynki, Twoje finanse, Biznes PIT.pl -Podatki dla małych firm i osób fizycznych, rozliczenia roczne Systempartnerski.pl - system afiliacyjny Bankier.pl PRNews.pl - banki, karty, konta oraz marketing i public relations Mambiznes.pl - Pomysł na biznes, Własna firma, Biznes plan Dyskusja.biz - Blogi o biznesie, artykuły biznesowe Puls Biznesu pb.pl - rynek, akcje, spółka, przedsiębiorca, budżet Pulsmedycyny.pl - Portal lekarzy i pracowników służby zdrowia Pulsfarmacji.pl - Portal aptekarzy, techników i pracowników sektora farmaceutycznego
© 2008 − 2025 PRNews.pl. Korzystanie z portalu oznacza akceptację regulaminu. Informacja o cookies. Polityka prywatności

Bezpłatny newsletter PRNews.pl

  • PRNews.pl to najbardziej opiniotwórczy serwis w branży bankowej. Przekonaj się dlaczego!
  • Codziennie rano otrzymasz skrót najważniejszych informacji ze świata finansów
  • Dzięki temu będziesz zawsze wiedział o nowych produktach, promocjach i usługach bankowych, ubezpieczeniowych i inwestycyjnych
  • Aktualne wiadomości z prasy i z samych instytucji finansowych - zupełnie bezpłatnie, wprost na twoją skrzynkę mailową
Zapisz się na newsletter:

Dołącz już dziś do niemal 38 tys. odbiorców