PRNews.pl - banki, karty, konta oraz marketing i public relations

Najświeższe informacje z PRNews.pl w Twojej skrzynce!

Codziennie aktualne wiadomości ze świata finansów.

Zapisz się na nasz Newsletter ​i bądź na bieżąco z nowościami z branży!

  • Raporty
  • Instytucje
    • Aion Bank
    • Alior Bank
    • Bank BPS
    • Bank Millennium
    • Bank Ochrony Środowiska
    • Bank Pekao SA
    • Bank Pocztowy
    • Banki spółdzielcze
    • BGK
    • Biuro Informacji Kredytowej
    • BNP Paribas
    • Citi Handlowy
    • Compensa
    • Credit Agricole
    • Deutsche Bank
    • DNB
    • EuropAssistance
    • ING Bank Śląski
    • KIR
    • Klarna
    • Link4
    • Mastercard
    • mBank
    • Mondial Assistance
    • mPay
    • Nationale-Nederlanden
    • Nest Bank
    • PKO BP
    • PKO Leasing
    • Plus Bank
    • PolCard from Fiserv
    • Polski Standard Płatności
    • Pru
    • PZU
    • Raiffeisen Digital Bank
    • Revolut
    • Santander Bank Polska
    • Santander Consumer Bank
    • SGB
    • Standard Chartered Polska
    • Toyota Bank Polska
    • Trade Republic
    • UniCredit
    • VeloBank
    • Visa
    • Volkswagen Bank Oddział Polska
    • Warta
    • Zen.com
  • Produkty
    • Bankowość internetowa
    • Bankowość mobilna
    • Oszczędzanie
    • Bezpieczeństwo
    • Karty
    • Kredyty
    • Konta
    • Płatności mobilne
    • Ubezpieczenia
  • Analizy
  • Kariera w finansach
  • Szkolenia
  • Forum
  • Newsletter
PRNews.plInformacjeMasowa personalizacja – czyli co można, a czego się nie robi

Masowa personalizacja – czyli co można, a czego się nie robi

Informacje Michał MacierzyńskiMichał Macierzyński - 18.01.2007 (06:32)

Bankowość detaliczna ma jeden podstawowy mankament. Są to usługi masowe i jako takie brak im większej indywidualizacji. Nie pomaga tutaj nawet internet i zaawansowane systemy CRM. Oczekiwaniom nie odpowiada również bankowość osobista. Jedynym rozwiązaniem w tym przypadku jest jednie elitarna bankowość prywatna, ale ta jak wiadomo – kosztuje.Wszystko to nie oznacza, że nie można tutaj zrobić wyłomu. Jak się bowiem okazuje na naszym rynku funkcjonuje bank, który całkiem dobrze radzi sobie, w tak wydawałoby się trudnych warunkach. Chodzi o VW Bank direct (umownie, bo przecież to VW Bank Polska).

Owszem – o banku jest wyjątkowo cicho. Można nawet odnieść wrażenie, że przestał działać. Nic na to nie poradzimy – kryzys na rynku nowych aut, nieciekawa struktura własnościowa, a w końcu braki kadrowe zrobiły swoje. Mimo wszystko bank jakoś tam sobie funkcjonuje na obrzeżach rynku. System ma archaiczny, brak rozbudowanych produktów kredytowych, wysoki koszt prowadzenia rachunku sprawia, że trudno tutaj o jakieś spektakularne wyniki. A jednak można założyć, że klienci banku są zadowoleni z jakości świadczonych przez niego usług. Co prawda Vbd nie ujawnił ostatnich wyników badań satysfakcji, ale należy uznać, że stosowanie tych samych, sprawdzonych metod, jest nad wyraz skuteczne.

O co chodzi? Bank niezmiennie co roku wysyła do swoich klientów kartki pocztowe – z okazji Świąt Bożego Narodzenia. O ile to jeszcze nie musi bardzo dziwić, to naszym zdaniem doskonałym pomysłem jest wysyłanie… kartki urodzinowej! Co prawda spóźniona (ach ta poczta), ale przyszła (gdyby poczta działała, powinna przyjść idealnie na czas). Gest drobny, ale jakże istotny w budowaniu trwałych relacji z klientem.

Każdy z nas może zrobić rachunek sumienia i przypomnieć sobie, czy kiedykolwiek dostał taką kartkę od banku, telekomu, telewizji kablowej, gazowni, elektrowni, czy jednego z wielu operatorów programów lojalnościowych. A przecież to teoretycznie nic trudnego – zwłaszcza w kanałach elektronicznych! Oczywiście wdrożenie tego w przypadku PKO BP kosztowałoby zapewne majątek. Ale czy takie inwestycje należy rozpatrywać tylko i wyłącznie z punktu widzenia kosztów? Co bowiem z wizerunkiem takiego banku? Co z zadowoleniem z korzystania z usług, marketingiem szeptanym, etc. Zresztą takie urodzinowe niespodzianki można wykorzystać sprzedażowo.

Co stoi na przeszkodzie, żeby w grudniu wysłać klientom urodzonym w styczniu informację (drogą elektroniczną lub na wyciągu), że z okazji zbliżających się urodzin, bank przygotował dla nich specjalną promocję – karta kredytowa wydawana bezpłatnie, a dodatkowo 50 zł na prezent – jaki sobie klient sam wybierze (ukłon w stronę Lukas Banku). Z jednej strony mamy efekt marketingowy, z drugiej sprzedażowy. To oczywiście tylko pierwszy z brzegu przykład. Jednak pokazujący, że taka masowa personalizacja powinna być już opłacalna i wykonalna (w końcu to tylko 12 przesyłek w roku).

W ten sposób można iść oczywiście dalej. Przecież życzenia można wysyłać SMSem lub za pomocą kartki elektronicznej – zwłąszcza do młodszych klientów. Nie musi to być przecież droga w wysyłce i produkcji kartka pocztowa. Zakres możliwości w tym temacie jest przeogromny – tylko brać i wybierać.

Chociaż pomysł jest naszym zdaniem ciekawy, to trudno oczekiwać, że szybko zostanie wdrożony na masową skalę. Po pierwsze banki nie mają pieniędzy na programy lojalnościowe. To jeszcze nie ten okres. Po drugie – przy tak dużych projektach wymagana jest ścisła współpraca pomiędzy PR a marketingiem. A wiadomo. Ten ostatni nastawiony jest przede wszystkim na sprzedaż, a nie na trudną w obliczeniu i udowodnieniu satysfakcję klientów. W efekcie mamy przykład dziurawego wiadra. Taki drobny gest w stosunku do klienta, mógłby przynajmniej częsciowo załatać niektóre dziury. Na razie panuje wciąż przekonanie, że w takich sytuacjach wystarczy tylko bardziej odkręcić kran (czytaj wydać pieniądze na reklamę i promocję dla nowych klientów, względnie kupić konkurenta ;).

Dlatego zapewne jeszcze długo poza bankowością prywatną, kartka na święta będzie atrybutem np. doradców finansowych (z tego co wiemy do swoich klientów takie kartki wysyłają np. doradcy Xelion), czy właśnie Volkswagen Bank direct. Kartka na urodziny będzie natomiast ewenementem na rynku w pojedyncyzm wykonaniu tego wirtualnego banku. Pozostali w sposób masowy ozdobią comiesięczny biuletyn informacyjny lub wyciąg choinką, a reszta nie zrobi zupeełnie nic. Przecież klient i tak nie zauważy, ani nie będzie zaskoczony, że takich życzeń nie dostał, więc po co się męczyć…

2007-01-18
Michał Macierzyński

Sprawdź także:

a 0 N26 potroił liczbę inwestorów z Polski, a obroty akcjami i ETF-ami wzrosły o 325%
Wojciech BoczońWojciech Boczoń
08.12.2025 (08:41)

N26 potroił liczbę inwestorów z Polski, a obroty akcjami i ETF-ami wzrosły o 325%

Jak podaje biuro prasowe N26, w 2025 r. liczba polskich inwestorów korzystających z platformy banku potroiła się, a …

a 0 BIK: Sprzedaż pożyczek dla klientów indywidualnych przez firmy pożyczkowe - październik 2025
08.12.2025 (04:21) – informacja prasowa

BIK: Sprzedaż pożyczek dla klientów indywidualnych przez firmy pożyczkowe - październik 2025

Polski rynek pożyczek pozabankowych opiera się na dwóch głównych segmentach (filarach) produktowych posiadających …

a 0 Bank Rozwoju Rady Europy wypłacił 125 mln euro kredytu Pekao Leasing na rozwój MŚP
08.12.2025 (04:19) – informacja prasowa

Bank Rozwoju Rady Europy wypłacił 125 mln euro kredytu Pekao Leasing na rozwój MŚP

Bank Rozwoju Rady Europy (Council of Europe Development Bank – CEB) wypłacił Pekao Leasing 125 mln euro drugiej …

a 0 Nadzór nad pośrednikami kredytowymi. To nie ochrona klientów, a ograniczanie konkurencji [komentarz]
08.12.2025 (04:18) – informacja prasowa

Nadzór nad pośrednikami kredytowymi. To nie ochrona klientów, a ograniczanie konkurencji [komentarz]

Ponad 40 tys. podmiotów pośredniczących w udzielaniu kredytów konsumenckich ma być kontrolowanych przez Komisję …

a 0 Podsumowanie 2025 roku w branży consumer finance
08.12.2025 (04:16) – informacja prasowa

Podsumowanie 2025 roku w branży consumer finance

Rok 2025 okazał się dla branży consumer finance okresem intensywnych zmian, w którym wzrost popytu na kredyty …

a 0 Automarket.pl otwiera się dla wszystkich. To drugi z ekosystemów zapowiedzianych w strategii PKO BP
08.12.2025 (04:13) – informacja prasowa

Automarket.pl otwiera się dla wszystkich. To drugi z ekosystemów zapowiedzianych w strategii PKO BP

Automarket.pl stał się od grudnia ogólnodostępną platformą ogłoszeniową z pełnym ekosystemem mobilności, wspieranym …

Autor wpisu

Michał MacierzyńskiMichał Macierzyński
Inne wpisy tego autora:
Macierzyński przechodzi do PKO Banku Polskiego

Macierzyński przechodzi do PKO Banku Polskiego

W maju minie dokładnie 8 lat od…

Polbank EFG i Pocztowy stawiają na hasła SMSowe

Polbank EFG i Pocztowy stawiają na hasła SMSowe

Kolejne dwa banki zdecydowały się na zmianę…

Consumer finance w odwrocie

Consumer finance w odwrocie

Deutsche Bank PBC podjął decyzję o dość…

Zobacz również

Raport: Liczba klientów w bankach – III kwartał 2025 r.

Raport: Liczba klientów w bankach – III kwartał 2025 r.

Po trzecim kwartale 2025 roku polski sektor…

Pracownica oskarża PKO BP o dyskryminację matek. Bank odpowiada: Traktujemy wszystkich równo

Pracownica oskarża PKO BP o dyskryminację matek. Bank odpowiada: Traktujemy wszystkich równo

Do Bankier.pl napisała pracownica PKO BP, wskazując,…

Kup teraz, zapłać później. Po trzech miesiącach Citi da Ci najnowszego Apple Watcha

Kup teraz, zapłać później. Po trzech miesiącach Citi da Ci najnowszego Apple Watcha

Nowy Apple Watch SE 3 to gadżet,…

mBank rozszerza cyfrową hipotekę. Nowy kredyt na mieszkanie z rynku wtórnego w kilkanaście minut

mBank rozszerza cyfrową hipotekę. Nowy kredyt na mieszkanie z rynku wtórnego w kilkanaście minut

Niespełna trzy miesiące po starcie cyfrowej hipoteki…

Raport: Liczba kont osobistych w bankach – III kwartał 2025 r.

Raport: Liczba kont osobistych w bankach – III kwartał 2025 r.

Rynek rachunków oszczędnościowo-rozliczeniowych w złotych po III…

Raporty PRNews.pl

Raport PRNews.pl: Aktywa banków – I kw. 2022 r.

Raport PRNews.pl: Aktywa banków – I kw. 2022 r.

Większość banków może się pochwalić wzrostem poziomu…

Raport PRNews.pl: Liczba obcokrajowców wśród klientów banków – I kw. 2022 r.

Raport PRNews.pl: Liczba obcokrajowców wśród klientów banków – I kw. 2022 r.

W pierwszym kwartale 2022 r. liczba obsługiwanych…

Raport PRNews.pl: Rynek kredytów hipotecznych – I kw. 2022

Raport PRNews.pl: Rynek kredytów hipotecznych – I kw. 2022

Pierwszy kwartał 2022 r. przyniósł spadek sprzedaży…

O tym mówią bankowcy

Ostatnie komentarze

avatar komentującego

Avo Men:

Żadna nowość. To samo Sobieraj zrobil w Aliorze… Tylko jak potem trzeba było …

wt., 18 lis 2025 (12:09) • UniCredit wywraca stolik. Wszystkie najważniejsze usługi za darmo i bez „gwiazdek”

avatar komentującego

Avo Men:

Bla bla … spadek Klientów Indywidualnych pominięty … …

niedz., 9 lis 2025 (22:50) • 696 mln zł zysku netto Grupy Kapitałowej BNP Paribas Bank Polska w III kw. 2025 r.

avatar komentującego

Maciej Kusznierewicz:

Cel inflacyjny RPP mieści się w przedziale 1,5-3,5 proc. (a nie 1-3 proc., …

czw., 9 paź 2025 (11:32) • Kredyty miały być tańsze od listopada, będą już teraz. Stopy procentowe w dół [komentarz]

avatar komentującego

PRNews_pl:

Przecież na PRNews.pl (co sama nazwa serwisu wskazuje) od jakichś 25 lat publikuję …

pt., 12 wrz 2025 (06:12) • Rzecznik generalny TSUE: WIBOR zgodny z prawem

avatar komentującego

Bart Ikswe:

No profesjonalna i rzetelna opinia...przedrukowana od Związku Banków Polskich 🤯 na dole artykułu …

pt., 12 wrz 2025 (06:07) • Rzecznik generalny TSUE: WIBOR zgodny z prawem

  • SMART Bankier
  • Kredyt konsolidacyjny
  • Pożyczki na raty
  • Konto firmowe
  • Kurs inwestowania
  • Kalkulator brutto netto
  • Kalkulator kredytu gotówkowego
  • Kalkulator zdolności kredytowej
  • Rozlicz najem w PIT-28
  • pit 37 online na pit.pl
  • Rozliczenie pit
  • Program pit
  • Pit 11
  • Promocje bankowe
  • Promocje Pekao S.A.
  • Promocje BNP Paribas
  • Promocje Citi Handlowy
  • Promocje Alior Bank
  • Promocje Santander Bank
  • Promocje PKO BP
  • Promocje Millenium
  • Promocje ING Bank Śląski
  • Promocje mBank
  • Promocje Velobank
  • Promocje Nest Bank
  • O nas
  • Kontakt
  • Reklama
  • Newsletter
  • Prześlij informację
  • RSS
  • zgarnijpremie.pl
Bonnier Business Polska Bankier.pl – Portal Finansowy – Rynki, Twoje finanse, Biznes PIT.pl -Podatki dla małych firm i osób fizycznych, rozliczenia roczne Systempartnerski.pl - system afiliacyjny Bankier.pl PRNews.pl - banki, karty, konta oraz marketing i public relations Mambiznes.pl - Pomysł na biznes, Własna firma, Biznes plan Dyskusja.biz - Blogi o biznesie, artykuły biznesowe Puls Biznesu pb.pl - rynek, akcje, spółka, przedsiębiorca, budżet Pulsmedycyny.pl - Portal lekarzy i pracowników służby zdrowia Pulsfarmacji.pl - Portal aptekarzy, techników i pracowników sektora farmaceutycznego
© 2008 − 2025 PRNews.pl. Korzystanie z portalu oznacza akceptację regulaminu. Informacja o cookies. Polityka prywatności

Bezpłatny newsletter PRNews.pl

  • PRNews.pl to najbardziej opiniotwórczy serwis w branży bankowej. Przekonaj się dlaczego!
  • Codziennie rano otrzymasz skrót najważniejszych informacji ze świata finansów
  • Dzięki temu będziesz zawsze wiedział o nowych produktach, promocjach i usługach bankowych, ubezpieczeniowych i inwestycyjnych
  • Aktualne wiadomości z prasy i z samych instytucji finansowych - zupełnie bezpłatnie, wprost na twoją skrzynkę mailową
Zapisz się na newsletter:

Dołącz już dziś do niemal 38 tys. odbiorców