5 listopada br. w Warszawie odbyła się konferencja prasowa inaugurująca ogólnopolską akcję „Nasze Długi” organizowaną przez firmę KRUK S.A. To pierwsza kampania edukacyjna mająca na celu podniesienie świadomości społeczeństwa w zakresie zarządzania własnymi finansami, odpowiedzialnego zadłużania się oraz konstruktywnego radzenia sobie w przypadku kłopotów ze spłatą zadłużenia. Kluczowym elementem kampanii jest portal www.Naszedlugi.pl – centrum informacji na temat problemu długów.
Patronat merytoryczny nad akcją „Nasze Długi” objęły Konferencja Przedsiębiorstw Finansowych, Stowarzyszenie Konsumentów Polskich oraz Centrum Badań nad Zachowaniami Ekonomicznymi. Patronami medialnymi akcji są Bankier.pl, PRNews.pl oraz tygodnik Pani domu. Centrum prowadzonych działań będzie nowopowstały portal www.Naszedlugi.pl.
Na potrzeby kampanii edukacyjnej, Centrum Badań nad Zachowaniami Ekonomicznymi pod przewodnictwem prof. Tomasza Zaleśkiewicza, przeprowadziło badanie dotyczące zachowań Polaków wobec długów. Główne wyniki badania pokazuję, że:
45% Polaków ma obecnie większe problemy finansowe, niż przed kryzysem
77% społeczeństwa uważa, że osoby, które zaciągnęły kredyt przed kryzysem ma większe kłopoty z ich spłacaniem
49% osób zaciągnęło kredyt przed kryzysem finansowym
27% osób zaciągnęło kredyt już w trakcie trwania kryzysu, z czego 20% więcej niż jeden
26% Polaków ma zaległości w spłacie zadłużenia, a 56% z nich nadal nie może uporać się z tymi trudnościami
1/3 badanych ma problem ze spłatą zadłużenia na karcie kredytowej, 33% z nich liczy, że ta sytuacja sama się poprawi
„Prawie 50% Polaków żyje na kredyt, a połowa z nich już teraz deklaruje zaległości w spłatach zadłużenia. Osoby mające problem z terminowym regulowaniem należności, negatywnie oceniają szansę na poprawę tej sytuacji. W przypadku zadłużenia na kartach kredytowych, co trzecia osoba twierdzi, że nie podejmuje żadnych aktywnych działań, aby sobie poradzić z tym problemem i czeka aż sytuacja sama się unormuje” – mówi prof. Tomasz Zaleśkiewicz.
Celem akcji „Nasze Długi” jest wywołanie społecznej dyskusji na temat problemu zadłużania społeczeństwa, a także edukacja Polaków w zakresie zarządzania finansami osobistymi. Gwarantem najwyższej jakości merytorycznej prowadzonych działań jest patronat merytoryczny, jaki objęły najważniejsze instytucje zaangażowane w edukację rynku w zakresie finansów osobistych. Swoją wiedzą oraz autorytetem akcję zgodzili się wesprzeć Konferencja Przedsiębiorstw Finansowych w Polsce reprezentowana przez Dyrektora Generalnego Andrzeja Rotera, Stowarzyszenie Konsumentów Polskich reprezentowane przez Prezes Grażynę Rokicką, Michał Macierzyński, Analityk Bankier.pl, oraz prof. Tomasz Zaleśkiewicz z Centrum Badań nad Zachowaniami Ekonomicznymi. Nowatorskie możliwości rozwiązywania problemu długów przedstawiał Pan Piotr Krupa, Prezes KRUK S.A., największej i najbardziej innowacyjnej firmy windykacyjnej w Polsce, pomysłodawcy i organizatora kampanii „Nasze długi”.
Główną platformą komunikacji oraz kompendium wiedzy na temat sposobów radzenia sobie z zadłużeniem będzie strona www.Naszedlugi.pl, pierwszy w polskim internecie serwis przygotowany z myślą o dłużnikach. Serwis zawiera porady dla osób mających trudności ze spłatą zobowiązań finansowych, daje również możliwość kontaktu z ekspertem oraz wymiany doświadczeń na forum.
„Mamy nadzieję, że dzięki serwisowi www.Naszedlugi.pl, osoby mające problem ze spłatą zadłużenia uzyskają odpowiedzi na nurtujące je pytania, a w konsekwencji pomoc w rozwiązaniu swoich problemów finansowych. Za pomocą serwisu pragniemy również przekonać Polaków, że porozumienie i zawarcie ugody z firmą windykacyjną jest najszybszym sposobem na wyjście z pętli zadłużenia. Każda osoba, posiadająca zadłużenie wobec KRUK S.A. może dostosować warunki spłaty, tj. wysokość rat, termin spłat oraz okres regulowania długu do swoich możliwości finansowych. Dzięki temu dług w wysokości kilku tysięcy złotych można rozłożyć na kilkadziesiąt rat po kilkadziesiąt złotych. O tym, że KRUK S.A. dotrzymuje słowa, przekonało się już ponad 195 000 osób, które zawarły z naszą firmą takie porozumienie i obecnie regulują zaległości w ratach, które same zaproponowały – mówi Piotr Krupa, Prezes KRUK S.A.
Dla podtrzymania wśród społeczeństwa świadomości problemu zadłużania się, 17 listopada będzie w Polsce po raz pierwszy obchodzony „Dzień bez Długów”. Idea tego dnia polega na oddawaniu nawet najmniejszych kwot, nie kupowaniu „na zeszyt” oraz nie zadłużaniu się. 17 listopada zostaną również opublikowane wyniki przeprowadzonych w internecie badań, które ujawnią, jak poszczególne grupy zawodowe postrzegają problem spłacania długów.
W sferze werbalnej przeciętny dłużnik w Polsce jest osobą bezwzględnie etyczną i wymagającą takiej postawy od innych. W konkretnych przypadkach zobowiązań nie jest już tak bezkompromisowy. Co więcej dopuszcza tzw. drobne nieuczciwości życia codziennego, np. uzyskanie kredytu bez podawania pełnych danych, czy ukrywanie dochodów, by uciec przed odpowiedzialnością za wcześniej zaciągnięte zobowiązania. Tak samo jak nadmierny apetyt na ryzyko, zyski, dochody po obu stronach gry rynkowej, przyczyniły się do głębokości dzisiejszego kryzysu na świecie, tak dziś potrzeba nam budowania kultury finansowej po obu stronach rynku: popytu i podaży. Także w Polsce – mówi Andrzej Roter, Dyrektor Zarządzający Konferencji Przedsiębiorstw Finansowych w Polsce.
Źródło: Kruk S.A.