PRNews.pl - banki, karty, konta oraz marketing i public relations

Najświeższe informacje z PRNews.pl w Twojej skrzynce!

Codziennie aktualne wiadomości ze świata finansów.

Zapisz się na nasz Newsletter ​i bądź na bieżąco z nowościami z branży!

  • Raporty
  • Instytucje
    • Aion Bank
    • Alior Bank
    • Bank BPS
    • Bank Millennium
    • Bank Ochrony Środowiska
    • Bank Pekao SA
    • Bank Pocztowy
    • Banki spółdzielcze
    • BGK
    • Biuro Informacji Kredytowej
    • BNP Paribas
    • Citi Handlowy
    • Credit Agricole
    • Deutsche Bank
    • DNB
    • EuropAssistance
    • ING Bank Śląski
    • KIR
    • Klarna
    • Link4
    • Mastercard
    • mBank
    • Mondial Assistance
    • mPay
    • Nationale-Nederlanden
    • Nest Bank
    • PKO BP
    • PKO Leasing
    • Plus Bank
    • PolCard from Fiserv
    • Polski Standard Płatności
    • Prudential
    • PZU
    • Revolut
    • Santander Bank Polska
    • Santander Consumer Bank
    • SGB
    • Standard Chartered Polska
    • Toyota Bank Polska
    • VeloBank
    • Visa
    • Volkswagen Bank Oddział Polska
  • Produkty
    • Bankowość internetowa
    • Bankowość mobilna
    • Oszczędzanie
    • Bezpieczeństwo
    • Karty
    • Kredyty
    • Konta
    • Płatności mobilne
    • Ubezpieczenia
  • Analizy
  • Kariera w finansach
  • Who is who
  • Szkolenia
  • Forum
  • Newsletter
PRNews.plHydeparkMichał KisielPowrót wirtualnych banków

Powrót wirtualnych banków

Michał Kisiel Michał KisielMichał Kisiel - 10.11.2011 (07:42)
Bankowość internetowa

Bank bez placówek – ta idea zrewolucjonizowała bankowość detaliczną kilkanaście lat temu. Z wykorzystaniem internetu w bankowości wiązano wielkie nadzieje. Wydawało się, że instytucja, która pozbędzie się balastu naziemnej dystrybucji, będzie mogła przeskoczyć szereg problemów trapiących tradycyjne, „marmurowe” banki.

Część z tych nadziei się sprawdziła. Sprzedaż i obsługa przez sieć okazała się efektywna kosztowo, chociaż skala oszczędności daleka była od optymistycznych oczekiwań z przełomu wieków. Z drugiej jednak strony, banki internetowe musiały wychodzić poza sieć by pozyskać nowych klientów i skutecznie sprzedawać bardziej skomplikowane (i dochodowe) produkty. Wiele z czysto internetowych instytucji z biegiem czasu skierowało się w stronę modelu wielokanałowego i wyszło poza globalną sieć.

Nowi internetowi

Do wejścia na polski rynek szykuje się w najbliższym czasie kolejna fala banków internetowych. Od startu ostatniego czysto sieciowego przedsięwzięcia minęło sporo czasu. Toyota Bank miał swoją premierę w 2007 roku, w czasie, gdy pionierzy modelu, mBank i Inteligo, przestali już zasługiwać na miano pure players. Jedynym bankiem konsekwentnie realizującym założenia wyłącznie internetowej dystrybucji pozostał właściwie Volkswagen Bank direct. Pozostali gracze od czasu do czasu prezentują produkty dostępne tylko w internecie, ale rozwijają oprócz tego zupełnie „tradycyjną” działalność.

Zgodnie z zapowiedziami, jeszcze w tym roku światło dzienne ujrzy nowy projekt BGŻ, bank internetowy skoncentrowany przede wszystkim na ofercie depozytowej. Nazwa przedsięwzięcia owiana jest jeszcze mgiełką tajemnicy. Niektórzy podejrzewają, że może nawiązywać raczej do marki Rabobanku niż do polskich korzeni. Gdzieś w kolejce czeka Zuno, projekt Raiffeisen Bank International, który ma za sobą już słowacką premierę. Zuno mimo, że w znacznej części opiera się na sieciowej dystrybucji, korzysta jednak także z niewielkiej sieci nowoczesnych placówek, realizując model banku internetowego w wersji light.

Internetowe banki startować będą zapewne jako gracze niszowi. Wąska oferta i proste produkty dobrze współgrają z czysto internetową dystrybucją. Z biegiem czasu zapewne podążą ścieżką mBanku, budując pozycję uniwersalnego dostawcy usług finansowych. Internet może jednak posłużyć do nieco innych celów niż „wepchnięcie nogi w drzwi” by szybko wejść na nowy rynek.

Prawdziwe wirtualne banki

Za oceanem wystartował właśnie Simple – finansowy biznes, który przy okazji komercyjnej premiery wersji beta pozbył się nawet słowa „bank” z nazwy. Idea przedsięwzięcia przywołuje wspomnienia z czasów boomu dot-comów, jest wskrzeszeniem pomysłu banku wirtualnego we właściwym znaczeniu tego słowa.

Twórcami Simple są zarówno byli finansiści (m.in. Shamir Karkal, CFO firmy mający w doświadczeniu pracę w UBS), jak i specjaliści od internetowych technologii (Alex Payne, współtwórca Twittera). Projektując bank, który ma być inny niż wszystkie, ekipa Simple zdecydowała się skoncentrować na tym, na czym zna się najlepiej – obsłudze klienta, przejrzystym internetowym interfejsie i maksymalnym uproszczeniu produktów. Oczekiwany efekt podsumowuje hasło „Bank that doesn’t suck”, co w wolnym tłumaczeniu można przedstawić jako „Bank, który nie zniechęca”.

Omijając prawne rafy, Simple zdecydował się nie starać się o licencję bankową, tylko samodzielnie „opakować” i sprzedawać produkty finansowe od zewnętrznych dostawców. Zadaniem firmy jest zatem skonstruowanie spójnej oferty i sprostanie wyzwaniom obsługi klienta. Szczególną wagę przywiązuje się do serwisu transakcyjnego, który umożliwia m.in. wyszukiwanie z użyciem języka naturalnego (np. „transakcje powyżej 10$ w Nowym Jorku w tym miesiącu”), lokalizowanie transakcji z historii na Google Maps czy łatwe zidentyfikowanie kwoty pozostałej do wydania (saldo „Safe-to-spend”).

Bank bez karty?

Jeszcze dalej niż Simple w dążeniu do uwolnienia się od obciążeń związanych z historią bankowości idzie Movenbank. Przedsięwzięcie jest dzieckiem Bretta Kinga, postaci znanej m.in. jako konsultant i autor poczytnej książki „Bank 2.0”. Bank ma zaoferować zupełnie nowy standard działania, dostosowany do oczekiwań pokolenia Y, które od dziecka żyje w globalnej sieci.

Misja banku zawiera wszystkie najmodniejsze hasła: mobilne płatności, social media, grywalizacja. Badając zdolność kredytową swojej klienteli Movenbank ma wykorzystywać m.in. punktową ocenę reputacji klienta w serwisach społecznościowych (Facebook, Twitter itd.). Narzędzie pod nazwą CRED(TM) ma być tajną bronią bankowego startupu. Brett King twierdzi również, że klienci banku poradzą sobie bez klasycznej plastikowej karty – wszystkie płatnicze potrzeby zapokajać ma wirtualny portfel.

Movenbank ma być bankiem nowej generacji. Hasło brzmi atrakcyjnie, ale czy klienci będą gotowi na rewolucję? Pomysł Kinga już spotkał się ze złośliwymi komentarzami. Niektórzy twierdzą, że w jego instytucji będzie więcej modnych haseł niż deponentów.

Wirtualna przyszłość

Druga generacja wirtualnych banków korzysta z możliwości stwarzanych przez sieć podobnie jak First-e czy pierwsze wcielenie Inteligo. Internet pozwala skoordynować działania kilku niezależnych podmiotów – dostawców produktów bankowych, infrastruktury i marketingowego centrum (banku wirtualnego w wąskim rozumieniu tego słowa). W efekcie powstaje niebankowa instytucja, która skupia się na wybranym wycinku łańcucha wartości, ale jest w stanie nawiązać konkurencyjną walkę z bankowym otoczeniem. Dla klientów szczegóły wewnętrznej organizacji obsługującej ich instytucji nie są istotne. Klienci Inteligo nie zawsze nawet byli świadomi, że ich konto prowadzi Bankgesselschaft Berlin Polska.

Warto z uwagą obserwować trudne początki Simple i Movenbank. Jeśli okaże się, że faktycznie uda im się zaproponować nową jakość w relacjach bank-klient, to w ślady amerykańskich finansowych startupów podąży zapewne wielu imitatorów. Byłby to dobitny dowód rewolucyjnego potencjału globalnej sieci. Potencjału trochę dziś zapomnianego.

Źródło: PR News

bankowość internetowa bgż inteligo mbank michał kisiel toyota vw 2011-11-10
Michał Kisiel
Tagi: bankowość internetowa bgż inteligo mbank michał kisiel toyota vw

Sprawdź także:

a 0 Provident po raz trzeci wśród pracodawców działających na rzecz włączania i różnorodności
26.05.2023 (12:57) – informacja prasowa

Provident po raz trzeci wśród pracodawców działających na rzecz włączania i różnorodności

Zakończył się Miesiąc Różnorodności koordynowany przez Forum Odpowiedzialnego Biznesu. Podczas konferencji …

a 0 Generali odświeża ofertę ubezpieczeń
26.05.2023 (12:56) – informacja prasowa

Generali odświeża ofertę ubezpieczeń

Generali wprowadziło zmiany w ubezpieczeniach domów i mieszkań, podróżnym, oraz komunikacyjnym. Klienci mogą liczyć …

a 0 Heal Pro: nowa agencja public affairs wchodzi na rynek
26.05.2023 (12:51) – informacja prasowa

Heal Pro: nowa agencja public affairs wchodzi na rynek

Mikołaj Wójcik i Maciej Szczepaniuk, od trzech lat odpowiedzialni za public affairs w Provident Polska, odchodzą z …

a 0 E-pojazdy i ubezpieczenie – ile kosztuje i na co zwrócić uwagę?
26.05.2023 (12:50) – informacja prasowa

E-pojazdy i ubezpieczenie – ile kosztuje i na co zwrócić uwagę?

Posiadacze Tesli Y i pełnych zniżek zapłacą za ubezpieczenie w pakiecie serwisowym od 6,8 tys. zł. Właścicielom …

a 0 Trwały nośnik wdrożony przez GSU Stowarzyszenie Ubezpieczonych
26.05.2023 (11:01) – informacja prasowa

Trwały nośnik wdrożony przez GSU Stowarzyszenie Ubezpieczonych

Klienci GSU Stowarzyszenie Ubezpieczonych korzystają z funkcjonalności trwałego nośnika, usługi dostarczanej przez …

a 0 ING w Diversity IN Check
26.05.2023 (10:49) – informacja prasowa

ING w Diversity IN Check

ING Bank Śląski kolejny raz znalazł się w gronie pracodawców najbardziej zaawansowanych w zarządzaniu …

Autor wpisu

Michał KisielMichał Kisiel

Analityk działu finanse osobiste w serwisie Bankier.pl. Doktor nauk ekonomicznych w zakresie finansów. Adiunkt w Katedrze…

Inne wpisy tego autora:
Drony i otwarta bankowość – innowacje znajdują nowe zastosowania

Drony i otwarta bankowość – innowacje znajdują nowe zastosowania

Rozwiązanie poszukujące problemu – tak określa się…

Iwona Duda, Alior Bank: Klienci potrzebują kredytów z poduszką bezpieczeństwa

Iwona Duda, Alior Bank: Klienci potrzebują kredytów z poduszką bezpieczeństwa

Rynek kredytów gotówkowych znalazł się w trudnym…

Joao Bras Jorge, Bank Millennium: Rozpoczęliśmy ogromny projekt cyfryzacji hipotek

Joao Bras Jorge, Bank Millennium: Rozpoczęliśmy ogromny projekt cyfryzacji hipotek

Cyfryzacja kontra najbardziej skomplikowany produkt bankowości detalicznej…

Zobacz również

Coś dla fanów komiksów. Na polski rynek wchodzi pierwsza taka karta płatnicza

Coś dla fanów komiksów. Na polski rynek wchodzi pierwsza taka karta płatnicza

Gratka dla fanów komiksu. Fintech Cinkciarz.pl we…

Pracownicy banków na wyginięciu. Już niedługo nie będą potrzebni

Pracownicy banków na wyginięciu. Już niedługo nie będą potrzebni

Coraz mniej placówek bankowych, realizowanie transakcji finansowych…

Nowy prezes Związku Banków Polskich: Kancelarie frankowe idą po bandzie, liczne klauzule abuzywne w umowach z klientami

Nowy prezes Związku Banków Polskich: Kancelarie frankowe idą po bandzie, liczne klauzule abuzywne w umowach z klientami

Niezwykle szybko rozwijający się w Polsce rynek…

Jeden z banków uruchamia sklep internetowy. Kupisz tam miód i pompę ciepła

Jeden z banków uruchamia sklep internetowy. Kupisz tam miód i pompę ciepła

Bank powstały na kanwie Getin Noble Banku…

Getin i wpisy do BIK. Pierwsi klienci otrzymali pozytywne odpowiedzi na reklamacje

Getin i wpisy do BIK. Pierwsi klienci otrzymali pozytywne odpowiedzi na reklamacje

Pisaliśmy na łamach Bankier.pl o sytuacji kredytobiorców Getin…

O tym mówią bankowcy

Ostatnie komentarze

wiczkax:

to chyba właśnie im szybciej tym lepiej …

czw, 25 maj 2023 (10:11) • Większość obligacji skarbowych nie pokona inflacji

wiczkax:

raczej z wadami to ciężko z tego co wiem to obligacje są nastawione …

czw, 25 maj 2023 (10:10) • Większość obligacji skarbowych nie pokona inflacji

Mamuk:

Tak, sama się zbieram do wykupu, ale jeszcze gromadzę troche oszczedności zanim to …

śr, 24 maj 2023 (10:10) • Większość obligacji skarbowych nie pokona inflacji

Mamuk:

Nie wiem czy w ogóle da się stracić, obligacje są nastawione na zysk …

śr, 24 maj 2023 (10:09) • Większość obligacji skarbowych nie pokona inflacji

Magdalena Drewniak:

A w jakich sytuacjach możemy stracić pieniądze? …

pon, 22 maj 2023 (10:06) • Większość obligacji skarbowych nie pokona inflacji

  • SMART Bankier
  • Kalkulator brutto netto
  • Rozlicz najem w PIT-28
  • pit 37 online na pit.pl
  • Rozliczenie pit
  • Program pit
  • O nas
  • Kontakt
  • Reklama
  • Newsletter
  • Prześlij informację
  • RSS
  • zgarnijpremie.pl
Bonnier Business Polska Bankier.pl – Portal Finansowy – Rynki, Twoje finanse, Biznes PIT.pl -Podatki dla małych firm i osób fizycznych, rozliczenia roczne Systempartnerski.pl - system afiliacyjny Bankier.pl PRNews.pl - banki, karty, konta oraz marketing i public relations Mambiznes.pl - Pomysł na biznes, Własna firma, Biznes plan Dyskusja.biz - Blogi o biznesie, artykuły biznesowe Puls Biznesu pb.pl - rynek, akcje, spółka, przedsiębiorca, budżet Pulsmedycyny.pl - Portal lekarzy i pracowników służby zdrowia Pulsfarmacji.pl - Portal aptekarzy, techników i pracowników sektora farmaceutycznego
© 2008 − 2023 PRNews.pl. Korzystanie z portalu oznacza akceptację regulaminu. Informacja o cookies. Polityka prywatności

Bezpłatny newsletter PRNews.pl

  • PRNews.pl to najbardziej opiniotwórczy serwis w branży bankowej. Przekonaj się dlaczego!
  • Codziennie rano otrzymasz skrót najważniejszych informacji ze świata finansów
  • Dzięki temu będziesz zawsze wiedział o nowych produktach, promocjach i usługach bankowych, ubezpieczeniowych i inwestycyjnych
  • Aktualne wiadomości z prasy i z samych instytucji finansowych - zupełnie bezpłatnie, wprost na twoją skrzynkę mailową
Zapisz się na newsletter:

Dołącz już dziś do niemal 38 tys. odbiorców