Raiffeisen Bank stosował wobec swoich klientów praktyki niezgodne z prawem – uznał Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów i nałożył karę w wysokości 2,4 mln zł. Bank został ukarany za zapis w regulaminie umożliwiający wielokrotne obciążanie kosztami za tę samą czynność.
UOKiK zakwestionował niektóre postanowienia zawarte w regulaminie kart kredytowych stosowanych przez Raiffeisen Bank. Przedsiębiorca zastrzegał sobie prawo wielokrotnego obciążania kosztami swoich klientów. Praktyka polegała na możliwości pobierania opłat za bliżej nieokreślone czynności bankowe w odgórnie ustalonej kwocie (opłata za obsługę nieterminowej spłaty). Równolegle bank zastrzegał sobie prawo pobierania należności za wysyłanie monitów i pism windykacyjnych – są to również czynności bankowe.
Urząd ustalił, że w ten sposób bank zapewnił sobie możliwość wielokrotnego obciążania konsumenta zalegającego ze spłatą zadłużenia – poprzez pobieranie kilku opłat za identyczne czynności. Zgodnie z prawem konsument nie powinien być obciążany za to samo kilkukrotnie. Zakwestionowana przez Urząd klauzula znajduje się już w Rejestrze postanowień niedozwolonych.
Prezes UOKiK uznała, że Raiffeisen Bank naruszył zbiorowe interesy konsumentów i nałożyła na przedsiębiorcę karę w wysokości 2 431 334 zł. Bank już zmienił regulamin, usuwając zakwestionowane postanowienia.
Źródło: UOKiK