Po sześciu latach prac przygotowawczych, zainwestowaniu pół miliarda euro i stworzeniu europejskiego zespołu liczącego ponad ośmiuset specjalistów w zakresie technologii i obsługi klientów, ukończony został proces przechodzenia do nowego międzybankowego systemu Visa Europe, służącego przetwarzaniu danych dotyczących transakcji dokonywanych kartami.
Banki członkowskie organizacji Visa Europe już korzystają z tego wyspecjalizowanego europejskiego systemu autoryzacji i rozliczeń. Nowa platforma, pozwalająca przetwarzać w ciągu sekundy dane o 2,5 tys. transakcji, pozwoli organizacji Visa Europe swobodnie obsługiwać znacznie większy niż do tej pory wolumen transakcji.
Jest to jedyna międzybankowa usługa przetwarzania danych transakcji opracowana zgodnie z wymogami i potrzebami rynku europejskiego – np. wynikającymi z zasad Jednolitego Obszaru Płatności w Euro (ang. SEPA). Organizacja Visa Europe oferuje swoim instytucjom członkowskim rozliczanie transakcji – przeprowadzanych w osiemnastu walutach – w dniu ich dokonania. Usługa ogranicza wpływ zmian kursów walutowych, zaś wydajność nowego systemu w przetwarzaniu coraz większej liczby transakcji pozwoli instytucjom członkowskim osiągać znaczące oszczędności. System stanowi własność instytucji członkowskich Visa Europe i jest przez nie zarządzany; one też podejmują decyzje o wydatkach inwestycyjnych mających na celu dostosowanie świadczonych usług do potrzeb biznesowych zgłaszanych przez uczestników rynku.
Steve Chambers, wiceprezes ds. systemów informatycznych (CIO) Visa Europe, powiedział: „Stworzony przez nas międzybankowy system przetwarzania danych dotyczących transakcji nie ma sobie równych w Europie. Jest oparty na technologiach systemu otwartego i umożliwia niewiarygodną wprost skalę i efektywność działania, a także niezrównaną sprawność. Obsługuje przy niskich kosztach i wysokiej niezawodności zarówno transakcje zagraniczne, jak i krajowe”.
Dzięki rozwiązaniu opierającymi się na równoległym działaniu dwóch jednakowych systemów i dwóch centrów danych, system Visa charakteryzuje się wysokim stopniem pewności świadczonych usług. Ich efektywność jest rezultatem skali i szybkości działania: w sierpniu 2010 r. przetwarzano dziennie dane dotyczące średnio 28,6 mln transakcji o łącznej wartości równej 1,7 mld euro. Średnie tempo przetwarzania transakcji – ok. 20 milisekund na transakcję – jest niemal siedmiokrotnie szybsze niż u konkurencji.
Jako stowarzyszenie ponad 4 tys. banków europejskich, Visa Europe uznała przedsięwzięcie za priorytetowe – zgodnie z potrzebami instytucji członkowskich. Wśród korzyści, jakie w pełni już działająca platforma przyniesie bankom członkowskim i detalistom, są m.in. krótszy czas transakcji w punkcie sprzedaży oraz możliwość dokonywania autoryzacji zastępczej.
Steve Chambers powiedział również: „Ponieważ jesteśmy organizacją wyłącznie europejską, ważne jest dla nas stworzenie wyspecjalizowanego systemu zaspokajającego potrzeby naszych banków członkowskich w Europie – na oczekiwanym przez nie poziomie niezawodności.
Oznacza to ciągłe nastawienie na innowacyjność, przywidywanie przyszłych potrzeb oraz umiejętność dostosowywania się do nich. Dzięki rozwiązaniom platformy możemy obecnie oferować naszym bankom członkowskim takie dodatkowe usługi, jak powiadomienia SMS o transakcjach mobilnych, przeciwdziałanie oszustwom dzięki ocenie ryzyka w czasie rzeczywistym czy system wyszukiwania nietypowych transakcji”.
Źródło: Visa