Rady pracowników w polskim systemie prawno-bankowym nie są żadną nowością.
Istnieją nieprzerwanie od 7 kwietnia 2006 roku wprowadzone Ustawą o informowaniu pracowników i przeprowadzaniu z nimi konsultacji (DzU z 2006 nr 79 poz. 550 ze zm.) wdrażającej w życie postanowienia dyrektywy unijnej 2002/14/WE.
Zmiany, jakie weszły w życie od 24 marca 2008 roku są wypełnieniem postanowień wynikających z art. 26 powyższej ustawy. Zgodnie z pkt. 1 art. 26 do 23 marca 2008 r. przepisy ustawy były stosowane w stosunku do bankowców zatrudniających co najmniej 100 pracowników. Od 24 marca radą pracowników w sektorze bankowym zostaną objęci pracownicy skupieni już w liczbie 50 osób.
Oczywiście w praktyce bankowej to żadna nowość i wydawać by się mogło, że regulacja ta może stanowić martwy przepis. Banki są instytucjami zatrudniającymi przeważnie setki bądź tysiące osób rozlokowanych w różnych oddziałach na terenie całego kraju.
Nie byłoby o czym mówić gdyby nie fakt, że od 24 marca do obecnych rad pracowniczych będą wyłaniani trzej członkowie z grona 50 osób. To ogromny postęp w komunikacji pracowniczej w sektorze bankowym. Obecnie w małej placówce skupiającej około 50 osób rzadko kiedy pojawiał się przedstawiciel rady pracowników. Obecnie będzie to możliwe.
Zgodnie z art. 3 pkt 3 w przypadku, gdy liczba organizacji związkowych jest większa niż liczba członków rady pracowników, każdej z organizacji związkowych przysługuje prawo wyboru jednego członka rady pracowników.
Organizacje związkowe mogą ustalić odmienne zasady reprezentacji w radzie pracowników.
Tym samym w małych oddziałach bankowych mogą pojawić się wreszcie przedstawiciele rady pracowniczej.
Jakie korzyści płyną z nowelizacji ustawy?
– Nowelizacja ułatwia komunikację pomiędzy pracownikami małych oddziałów bankowych a ich przedstawicielami w radzie.
– Wpływa na poprawę ochrony praw pracowniczych, gdyż przedstawiciele rad pracowniczych zorientowani w mniejszych placówkach bankowych będą mogli na bieżąco przyglądać się jak realizowane są prawa pracownicze zawarte w kodeksie pracy.
– Obecność członków rad pracowników w małych oddziałach banków ułatwi wreszcie komunikację pomiędzy dyrektorami poszczególnych placówek a przedstawicielami pracowników.
W przypadku, gdy u dyrektora danego oddziału banku działa jedna organizacja związkowa, zarząd organizacji wybiera członków rady pracowników i powiadamia o tym pracodawcę. W przypadku, gdy u dyrektora danego oddziału banku działa więcej niż jedna organizacja związkowa, organizacje wspólnie wybierają radę pracowników i powiadamiają o tym pracodawcę. Zasady powoływania i funkcjonowania rady pracowników określają organizacje związkowe w drodze porozumienia.
