PRNews.pl - banki, karty, konta oraz marketing i public relations

Najświeższe informacje z PRNews.pl w Twojej skrzynce!

Codziennie aktualne wiadomości ze świata finansów.

Zapisz się na nasz Newsletter ​i bądź na bieżąco z nowościami z branży!

  • Raporty
  • Instytucje
    • Aion Bank
    • Alior Bank
    • Bank BPS
    • Bank Millennium
    • Bank Ochrony Środowiska
    • Bank Pekao SA
    • Bank Pocztowy
    • Banki spółdzielcze
    • BGK
    • Biuro Informacji Kredytowej
    • BNP Paribas
    • Citi Handlowy
    • Compensa
    • Credit Agricole
    • Deutsche Bank
    • DNB
    • EuropAssistance
    • ING Bank Śląski
    • KIR
    • Klarna
    • Link4
    • Mastercard
    • mBank
    • Mondial Assistance
    • mPay
    • Nationale-Nederlanden
    • Nest Bank
    • PKO BP
    • PKO Leasing
    • Plus Bank
    • PolCard from Fiserv
    • Polski Standard Płatności
    • Pru
    • PZU
    • Raiffeisen Digital Bank
    • Revolut
    • Santander Bank Polska
    • Santander Consumer Bank
    • SGB
    • Standard Chartered Polska
    • Toyota Bank Polska
    • Trade Republic
    • UniCredit
    • VeloBank
    • Visa
    • Volkswagen Bank Oddział Polska
    • Warta
    • Zen.com
  • Produkty
    • Bankowość internetowa
    • Bankowość mobilna
    • Oszczędzanie
    • Bezpieczeństwo
    • Karty
    • Kredyty
    • Konta
    • Płatności mobilne
    • Ubezpieczenia
  • Analizy
  • Kariera w finansach
  • Szkolenia
  • Forum
  • Newsletter
PRNews.plNasz gośćWojciech BolanowskiGlobalne i lokalne dysonanse

Globalne i lokalne dysonanse

Wojciech Bolanowski 04.03.2010 (10:46) artykuł nadesłany

Globalizacja nie oznacza całkowitej unifikacji, czasem wręcz przeciwnie – obfitość lokalnych strategii radzenia sobie z ogólnoświatowymi problemami. Specyficzna, bo całkiem dobra, sytuacja polskiej gospodarki, w tym sektora finansowego, nie zaowocowała jednak ekscytującymi realizacjami reklamowymi. Najbardziej interesująca była rywalizacja gigantów bankowości i agresywnych, nowych graczy. Na ich ostateczne rozstrzygnięcie trzeba będzie jednak poczekać.

Globalny kryzys, globalne ocieplenie i globalna pandemia grypy A (H1N1) zdominowały globalne media w kolejnym roku postępującej globalizacji. Lokalnie obserwowaliśmy nasz lokalny narodowy indywidualizm, lokalnie stawiający czoła światowym standardom i trendom. W globalnym kryzysie oficjalne Polskie wskaźniki makroekonomiczne sprawiały bardzo pozytywne wrażenie, co wykorzystywał zresztą skwapliwie rząd, podczas specjalnie organizowanych konferencji prasowych. Walcząc z globalnym ociepleniem Polska walczyła jednocześnie, przynajmniej werbalnie, o uwzględnienie naszej specyficznej, opartej na węglu, struktury energetycznej. Wreszcie, podczas największego nasilenia globalnych zakupów szczepionki przeciwgrypowej, nasze ministerstwo zdrowia prezentowało indywidualną, ostrożnościową postawę wyczekiwania. Czy to zadziwiająco konsekwentne postępowanie w obliczu podstawowych światowych zagrożeń, odmienne od obiegowych opinii i standardowych reakcji innych krajów, było wynikiem realizowania przemyślanej strategii? Czy może kolejną odsłoną specyficznie polskiego przekonania, że jesteśmy narodem szczególnym, wyjątkowym i prozaiczne problemy reszty ludzkości nas nie dotyczą? Pocieszające jest to, że nie tylko lokalnie, w Polsce, występują działania pozostające w opozycji do głównego nurtu globalizacji.

W roku 2009 w Nowym Jorku giełdy na przekór wieściom z tzw. „realnej gospodarki” podniosły wskaźnik Dow Jones Industrial Average o ponad 25% od minimum z poprzedniej zimy. To prawdziwie kontrariańskie podejście, lub też dyskontowanie nieodległego końca recesji. Jak zwykle, w analizie rynków można bronić obu przeciwstawnych interpretacji całym szeregiem argumentów.

Od początku XXI wieku bezpośrednie powierzchniowe pomiary temperatury na naszym globie rysują ewidentny trend boczny, a ewentualne wybicie w górę pozostaje sprawą otwartą. Nie należę do osób podważających rzeczywiste zagrożenia dla globalnego klimatu, wspominam tylko o lokalnych odchyleniach od ogólnego trendu. Globalne rozprzestrzenienie nowej odmiany wirusa grypy A spotyka się z odmiennymi reakcjami rządów na całym świecie. Dobrym przykładem jest podejście do kwestii maseczek ochronnych. Także faza epidemii różni się w poszczególnych regionach. Wydaje się, że Ameryka Północna ma, w odróżnieniu od np. środkowej i wschodniej Europy, szczyt zachorowań za sobą.

Czy trzeba bardziej przekonujących przykładów na to, że w dalszym ciągu globalne trendy zmieniają się pod silnym wpływem lokalnych uwarunkowań?

Nie mogę pozbyć się wrażenia, że bardzo lokalna była w roku 2009 polska reklama usług finansowych, a potencjał kreatywności i odwagi wyczerpał się wraz z dogasaniem otwartej wojny depozytowej z końca 2008r. Nie ma co się dziwić – duże instytucje finansowe, dysponujące zauważalnymi budżetami mediowymi, są silnie związane z globalną sytuacją sektora, a tam sytuacja nie poprawia się w szybkim tempie. Pamięć o tym, że to innowacyjne, kreatywne działania inwestycyjne (i spekulacyjne) doprowadziły do obecnego stanu, przy okazji unicestwiając kilka szacownych instytucji o bardzo mocnych ratingach wiarygodności, jest wciąż świeża. Dlatego trudno oczekiwać łatwego przyzwolenia na niestandardowe, niesprawdzone inicjatywy, także w reklamie. Niepewność co do dalszego rozwoju wypadków, mająca swoje źródło w sprzecznych i niepewnych prognozach analityków i instytucjonalnych wyroczni także nie sprzyjała generowaniu wysokich kosztów reklamowych, których związek z bieżącymi przychodami wciąż pozostaje mało mierzalny. Można to było obserwować zwłaszcza w pierwszej połowie ubiegłego roku, która cechowała się znacznie większą zmiennością prognoz i nastrojów. Na tym tle wyróżniła się konsekwentna i intensywna obecność reklamowa Alior Banku, wspierana inteligentną pracą w zakresie public relations. W drugiej połowie roku obserwowaliśmy symptomy przebudzenia. Największe banki detaliczne stały się bardziej zauważalne, a wśród nowych graczy pozytywnie zaprezentował się Allianz Bank, umiejętnie podkreślając swoje powiązania z globalną marką ubezpieczeniową. Nie tylko Allianz, ale także UniCredit Group (czyli Pekao) czy BNP Paribas to przykłady globalnych marek znacząco obecnych w polskich mediach w drugiej połowie roku. Dla mnie właśnie decyzje wielkich, międzynarodowych firm finansowych – o zwiększeniu wydatków promocyjnych – to ważny argument za tezą o bliskim końcu globalnej recesji. Sprzeczne sygnały dobiegają jednak z różnych zakątków globu, niekoniecznie bardzo odległych. Kłopoty greckich banków i finansów publicznych, stanowiące przykre deja vu krachu islandzkiego, psują optymistyczny obraz światowych finansów. Podobnie jak doniesienia o skutkach ubocznych szczepionki przeciwgrypowej, prowokują do niejednoznacznych ocen strategii zapobiegawczych stosowanych przez poszczególne kraje. Albo jak mroźne -17ºC w przedświąteczne noce na Mazowszu mimo woli sprawia, że zaczynamy kibicować emitentom gazów cieplarnianych. Cóż, należy przyjąć do wiadomości, że postępująca globalizacja nie oznacza unifikacji i jednorodności, a wręcz przeciwnie – oferuje nam wciąż nowe dysonanse poznawcze.

Na naszym marketingowym podwórku takie dysonanse są również na porządku dziennym. Z jednej strony reklamy walutowych kredytów hipotecznych, z drugiej liczne zapowiedzi kolejnych restrykcyjnych regulacji mających doprowadzić do marginalizacji tego produktu. Kolejny przykład to reklamy błyskawicznych, łatwych i tanich pożyczek, stojące w jawnej sprzeczności z szacunkami rosnącego portfela zagrożonych i utraconych niespłacanych kredytów w naszych bankach. Jeśli odrzucimy tezę o lekkomyślnej, krótkowzrocznej komunikacji skoncentrowanej na chwilowych parametrach sprzedażowych, to trudno znaleźć wyjaśnienie powyższych dysonansów. Zwłaszcza, że nie zaglądamy przecież w operacyjne arkusze kalkulacyjne konkurencji, a jedynie w oficjalne kwartalne i roczne sprawozdania. Dla mnie interesujące są obserwacje efektów konkurencyjnych strategii marketingowych. W ubiegłym roku szczególnie inspirujące były potyczki na polu nowych, rozwojowych banków i detalicznych kolosów. Zacznijmy od największych. Pekao SA okres intensywnego zagospodarowywania istotnej części BPH ma już najwidoczniej za sobą. Przed sobą nowe rządy, nowego prezesa. Rywalizacja PKO BP z Pekao SA jest zawsze interesująca, także z marketingowego punktu widzenia. Mamy tu dwie zbliżone marki, podobnie pozycjonowane przez klientów, olbrzymią skalę działania, rozpoznawalność, tradycję sięgającą czasów przedwojennych. Ale jednocześnie trzeba pamiętać o zasadniczych różnicach własnościowych i „międzynarodowym sznycie” Pekao SA sięgającym czasów Pewexu i bonów dolarowych. Strategia organicznego wzrostu lub po prostu utrzymania stanu posiadania konkuruje z szeregiem przejęć wraz z największą fuzją w historii polskiej bankowości. Dodatkowego znaczenia nabiera obecnie silne umocowanie PKO BP w polskiej rzeczywistości, tylko nieznacznie naznaczonej globalnym kryzysem finansowym. Z kolei Pekao SA, jako członek grupy szeroko korzystającej z antykryzysowych rządowych pakietów jest przykładem banku potencjalnie wrażliwego na międzynarodowe trendy koniunkturalne. Rywalizacja gigantów jest jeszcze ciekawsza, bo subtelna, nigdy nie bezpośrednia, bez chociażby cienia reklamy porównawczej. Banki niezmiennie zajmują dwa pierwsze miejsca w rozmaitych rankingach największych banków w Polsce, w zależności od przyjętych kryteriów i czasu publikacji zamieniając się jedynie miejscami. Każdą realizację reklamową opatrzoną marką któregoś z wielkich graczy uważnie obserwuję i, jak sądzę, postępuje tak większość marketerów naszego sektora.

W odróżnieniu od liderów nowe, wchodzące na rynek banki rywalizują z pozostałymi uczestnikami rynku, a także między sobą, całkiem otwarcie. W tej kategorii można się spodziewać względnie szybkich rozstrzygnięć. Czy kapitał globalnej marki Allianz Banku zrównoważy skoncentrowany budżet reklamowy Alior Banku. Czy zapowiadane zmiany w strukturze (i wysokości) opłat w tym ostatnim znacząco ułatwią zadanie konkurencji i spowodują oczekiwany dysonans poznawczy u tych klientów, którzy pozytywnie zareagowali na intensywną reklamę? Co zrobią gracze podobnej wielkości, ale działający na rynku od lat, z bazą lojalnych klientów, związanych silną relacją produktową? Szczególnie interesujący, także przychodowo, będzie wynik tej rywalizacji w segmencie klasy średniej oraz małych przedsiębiorstw. Tymczasem trzeba więc poczekać na nowy, 2010 rok, aby przekonać się, czy przyniesie złagodzenie globalnych i lokalnych dysonansów, czy raczej powiększy ich listę o kolejne, intrygujące pozycje.

Ten drugi scenariusz wydaje mi się znacznie bardziej prawdopodobny.

Wojciech Bolanowski

Szef Marketingu Multibanku

Źródło: Bankier.pl

wojciech bolanowski 2010-03-04
Redakcja PRNews.pl
Tagi: wojciech bolanowski

Sprawdź także:

a 0 Nowe oferty promocyjne ubezpieczeń komunikacyjnych i nieruchomości w Alior Banku
05.12.2025 (04:16) – informacja prasowa

Nowe oferty promocyjne ubezpieczeń komunikacyjnych i nieruchomości w Alior Banku

Alior Bank wprowadza dwie nowe promocje ubezpieczeniowe w ramach współpracy z LINK4. Akcje potrwają do 31 grudnia …

a 0 XV edycja Programu Grantów Lokalnych Banku BNP Paribas – 500 000 zł trafi do organizacji wzmacniających swoje społeczności
05.12.2025 (04:14) – informacja prasowa

XV edycja Programu Grantów Lokalnych Banku BNP Paribas – 500 000 zł trafi do organizacji wzmacniających swoje społeczności

Bank BNP Paribas rusza z piętnastą edycją Programu Grantów Lokalnych – inicjatywy, która od 2011 roku wspiera …

a 0 Revolut udostępnia “Tryb Uliczny”. Ma chronić środki klientów przed atakami złodziei podczas sezonu świątecznego
05.12.2025 (04:09) – informacja prasowa

Revolut udostępnia “Tryb Uliczny”. Ma chronić środki klientów przed atakami złodziei podczas sezonu świątecznego

Revolut udostępnił w krajach EOG i Wielkiej Brytanii (również w Polsce) nową funkcję bezpieczeństwa: “Tryb …

a 0 ING na 9. Śląskim Festiwalu Nauki Katowice
05.12.2025 (04:07) – informacja prasowa

ING na 9. Śląskim Festiwalu Nauki Katowice

Fundacja ING Dzieciom wspólnie z ING Bankiem Śląskim zapraszają dzieci, młodzież i dorosłych do Katowic, na kolejne …

a 0 Hitachi Europe i ITCARD nawiązują strategiczne partnerstwo
05.12.2025 (04:06) – informacja prasowa

Hitachi Europe i ITCARD nawiązują strategiczne partnerstwo

Hitachi Europe Ltd. i ITCARD S.A. zawarły strategiczne partnerstwo w celu przyspieszenia innowacji i transformacji …

a 0 ERGO Hestia i Akademia Leona Koźmińskiego przedłużają strategiczne partnerstwo na kolejne trzy lata
05.12.2025 (04:02) – informacja prasowa

ERGO Hestia i Akademia Leona Koźmińskiego przedłużają strategiczne partnerstwo na kolejne trzy lata

Grupa ERGO Hestia i Akademia Leona Koźmińskiego podpisały umowę o kontynuacji strategicznego partnerstwa na lata …

PRNews.pl

Zobacz również

Kup teraz, zapłać później. Po trzech miesiącach Citi da Ci najnowszego Apple Watcha

Kup teraz, zapłać później. Po trzech miesiącach Citi da Ci najnowszego Apple Watcha

Nowy Apple Watch SE 3 to gadżet,…

mBank rozszerza cyfrową hipotekę. Nowy kredyt na mieszkanie z rynku wtórnego w kilkanaście minut

mBank rozszerza cyfrową hipotekę. Nowy kredyt na mieszkanie z rynku wtórnego w kilkanaście minut

Niespełna trzy miesiące po starcie cyfrowej hipoteki…

Raport: Liczba kont osobistych w bankach – III kwartał 2025 r.

Raport: Liczba kont osobistych w bankach – III kwartał 2025 r.

Rynek rachunków oszczędnościowo-rozliczeniowych w złotych po III…

Te banki mają najwięcej aktywnych użytkowników Blika. Dane po III kw. 25

Te banki mają najwięcej aktywnych użytkowników Blika. Dane po III kw. 25

Z zebranych danych bankowych wynika, że po…

Raport: Liczba klientów mobile only w bankach – III kwartał 2025 r.

Raport: Liczba klientów mobile only w bankach – III kwartał 2025 r.

Liczba klientów „mobile only”, czyli osób, które…

O tym mówią bankowcy

Ostatnie komentarze

avatar komentującego

Avo Men:

Żadna nowość. To samo Sobieraj zrobil w Aliorze… Tylko jak potem trzeba było …

wt., 18 lis 2025 (12:09) • UniCredit wywraca stolik. Wszystkie najważniejsze usługi za darmo i bez „gwiazdek”

avatar komentującego

Avo Men:

Bla bla … spadek Klientów Indywidualnych pominięty … …

niedz., 9 lis 2025 (22:50) • 696 mln zł zysku netto Grupy Kapitałowej BNP Paribas Bank Polska w III kw. 2025 r.

avatar komentującego

Maciej Kusznierewicz:

Cel inflacyjny RPP mieści się w przedziale 1,5-3,5 proc. (a nie 1-3 proc., …

czw., 9 paź 2025 (11:32) • Kredyty miały być tańsze od listopada, będą już teraz. Stopy procentowe w dół [komentarz]

avatar komentującego

PRNews_pl:

Przecież na PRNews.pl (co sama nazwa serwisu wskazuje) od jakichś 25 lat publikuję …

pt., 12 wrz 2025 (06:12) • Rzecznik generalny TSUE: WIBOR zgodny z prawem

avatar komentującego

Bart Ikswe:

No profesjonalna i rzetelna opinia...przedrukowana od Związku Banków Polskich 🤯 na dole artykułu …

pt., 12 wrz 2025 (06:07) • Rzecznik generalny TSUE: WIBOR zgodny z prawem

  • SMART Bankier
  • Kredyt konsolidacyjny
  • Pożyczki na raty
  • Konto firmowe
  • Kurs inwestowania
  • Kalkulator brutto netto
  • Kalkulator kredytu gotówkowego
  • Kalkulator zdolności kredytowej
  • Rozlicz najem w PIT-28
  • pit 37 online na pit.pl
  • Rozliczenie pit
  • Program pit
  • Pit 11
  • Promocje bankowe
  • Promocje Pekao S.A.
  • Promocje BNP Paribas
  • Promocje Citi Handlowy
  • Promocje Alior Bank
  • Promocje Santander Bank
  • Promocje PKO BP
  • Promocje Millenium
  • Promocje ING Bank Śląski
  • Promocje mBank
  • Promocje Velobank
  • Promocje Nest Bank
  • O nas
  • Kontakt
  • Reklama
  • Newsletter
  • Prześlij informację
  • RSS
  • zgarnijpremie.pl
Bonnier Business Polska Bankier.pl – Portal Finansowy – Rynki, Twoje finanse, Biznes PIT.pl -Podatki dla małych firm i osób fizycznych, rozliczenia roczne Systempartnerski.pl - system afiliacyjny Bankier.pl PRNews.pl - banki, karty, konta oraz marketing i public relations Mambiznes.pl - Pomysł na biznes, Własna firma, Biznes plan Dyskusja.biz - Blogi o biznesie, artykuły biznesowe Puls Biznesu pb.pl - rynek, akcje, spółka, przedsiębiorca, budżet Pulsmedycyny.pl - Portal lekarzy i pracowników służby zdrowia Pulsfarmacji.pl - Portal aptekarzy, techników i pracowników sektora farmaceutycznego
© 2008 − 2025 PRNews.pl. Korzystanie z portalu oznacza akceptację regulaminu. Informacja o cookies. Polityka prywatności

Bezpłatny newsletter PRNews.pl

  • PRNews.pl to najbardziej opiniotwórczy serwis w branży bankowej. Przekonaj się dlaczego!
  • Codziennie rano otrzymasz skrót najważniejszych informacji ze świata finansów
  • Dzięki temu będziesz zawsze wiedział o nowych produktach, promocjach i usługach bankowych, ubezpieczeniowych i inwestycyjnych
  • Aktualne wiadomości z prasy i z samych instytucji finansowych - zupełnie bezpłatnie, wprost na twoją skrzynkę mailową
Zapisz się na newsletter:

Dołącz już dziś do niemal 38 tys. odbiorców