PRNews.pl - banki, karty, konta oraz marketing i public relations

Najświeższe informacje z PRNews.pl w Twojej skrzynce!

Codziennie aktualne wiadomości ze świata finansów.

Zapisz się na nasz Newsletter ​i bądź na bieżąco z nowościami z branży!

  • Raporty
  • Instytucje
    • Aion Bank
    • Alior Bank
    • Bank BPS
    • Bank Millennium
    • Bank Ochrony Środowiska
    • Bank Pekao SA
    • Bank Pocztowy
    • Banki spółdzielcze
    • BGK
    • Biuro Informacji Kredytowej
    • BNP Paribas
    • Citi Handlowy
    • Compensa
    • Credit Agricole
    • Deutsche Bank
    • DNB
    • EuropAssistance
    • ING Bank Śląski
    • KIR
    • Klarna
    • Link4
    • Mastercard
    • mBank
    • Mondial Assistance
    • mPay
    • Nationale-Nederlanden
    • Nest Bank
    • PKO BP
    • PKO Leasing
    • Plus Bank
    • PolCard from Fiserv
    • Polski Standard Płatności
    • Pru
    • PZU
    • Revolut
    • Santander Bank Polska
    • Santander Consumer Bank
    • SGB
    • Standard Chartered Polska
    • Toyota Bank Polska
    • VeloBank
    • Visa
  • Produkty
    • Bankowość internetowa
    • Bankowość mobilna
    • Oszczędzanie
    • Bezpieczeństwo
    • Karty
    • Kredyty
    • Konta
    • Płatności mobilne
    • Ubezpieczenia
  • Analizy
  • Kariera w finansach
  • Szkolenia
  • Forum
  • Newsletter
PRNews.plHydeparkMichał MacierzyńskiSantander zostawia klientów na lodzie?

Santander zostawia klientów na lodzie?

Michał Macierzyński Michał MacierzyńskiMichał Macierzyński - 18.05.2009 (06:13)
Kredyty

Potwierdziły się nasze informacje, że Santander Consumer Bank wycofuje się z kredytów gotówkowych. To jednak nie koniec zmian, które coraz bardziej zastanawiają. Bank zamyka bowiem całą sieć blisko 50 placówek, zwalnia też pracujących tam doradców. Co to może oznaczać w praktyce? Trudno powiedzieć. Jedno jest pewne. Tysiące klientów może zostać na lodzie.

Plotki o wyjściu z Polski Santandera pojawiły się stosunkowo niedawno. Wszystkie obecne ruchy mogą dziwić, bo jeszcze niedawno bank zapowiadał wprowadzenie do oferty rachunków osobistych i produktów depozytowych. Tak to można było zresztą odczytywać w sytuacji, w której wprowadzono chociażby kartę kredytową i rozbudowywano sieć placówek. Zamykając oddziały bank pokazuje, że wszelkie plany związane z ekspansją nie są już aktualne. Warto zauważyć, że nie zawiesił, nie ograniczył, ale całkowicie wycofał ofertę hipoteczną. To już nawet DomBank mimo fatalnej dla niego sytuacji dostosowuje się do nowych warunków, a nie zamyka cały kram. Odbudowa oddziałów to przecież lata nawet nie miesiące – umowy, szkolenia i rekrutacja ludzi, etc.

Zamknięcie wszystkich placówek można tłumaczyć wycofaniem kredytów hipotecznych – bo właśnie sieć naziemna powstała dla lepszej dystrybucji tego produktu. Być może bank stwierdził, że nie warto trzymać oddziałów jedynie dla gotówki. Jednak bank praktycznie wycofał ją z oferty dla nowych klientów. Tylko krok do tego, żeby całkowicie zamknąć również tę linię biznesową, podobnie jak karty kredytowe. Co to jednak oznacza w praktyce? Zamknięcie banku? Skupienie się tylko na kredytach samochodowych? Kupno czegoś większego? Wiele pytań, żadnych odpowiedzi. Przecież umowy pod placówki podpisuje się na wiele lat – wcześniejsze zerwanie umów to ogromne koszty…

Przyszłość Santandera w Polsce jest bardzo ciekawa. Nie powinno nam to jednak przesłonić ważnej rzeczy – przyszłości jego klientów. A ta rysuje się niezbyt ciekawie. Okazuje się bowiem, że klienci którzy zaciągnęli w tej instytucji kredyty hipoteczne mogą zostać na przysłowiowym lodzie. Bank tak jakby zupełnie nie brał tego pod uwagę, a przecież wielu klientów związało z nim losy teoretycznie na 30 i więcej lat. W pewnym momencie Santander oferował przecież kredyty na ponad 50 lat! Nawet jeśli żaden klient nie wziął na taki okres, to jednak kilkanaście – kilkadziesiąt tysięcy klientów z długoterminowymi zobowiązaniami może się obecnie głęboko zastanawiać, co  dalej z nimi będzie.

Za chwilę w życie wchodzi rekomendacja S bis. Jest tam zalecenie, że klienci na żądanie będą mogli spłacać kredyty walutowe bezpośrednio w danej walucie. Jak bank będzie obecnie realizował takie zlecenia? Jak klienci mają się kontaktować z bankiem? Przez infolinię, internet, jeżdżąc do Wrocławia, a co jak bank wycofa się z Polski? Trzeba będzie jeździć do Hiszpanii?  Niestety bank nie informuje swoich klientów, co dalej… A od instytucji zaufania publicznego chyba tego można byłoby wymagać…

Nie wiadomo też, co z kredytami przyznanymi przed 2007 rokiem. Podobnie jak w mBanku, MultiBanku czy Raiffeisenie, oprocentowanie tych kredytów ustalane jest przez zarząd. Obecnie oprocentowanie dla większości z nich wynosi ok. 4,35%. Bank twierdzi, że nie musi podawać informacji na temat sposobu wyliczania oprocentowania i w zasadzie nikt nic nie może mu zrobić… Jedynym wyjściem jest ewentualnie refinansowanie kredytu – tylko jak to wszystko załatwić, jeśli jedyny kontakt z bankiem będzie przez centralę we Wrocławiu? A przecież w ciągu tych 30 lat klienci mogą chcieć załatwić więcej spraw – aneksy, zaświadczenia, etc. Jak to obecnie zrobić? Na stronie  internetowej, Santander poza drogą korespondencyjną proponuje: „Jeśli istnieje potrzeba zawarcia aneksu do umowy, zapraszamy wszystkich Kredytobiorców do najbliższej placówki, gdzie będzie można dokonać wszelkich formalności.” A co zrobić, jeśli najbliższa placówka znajdzie się kilkaset kilometrów, a w okolicy nie będzie żadnego przedstawiciela banku? Dlaczego nikt nie poinformował z wyprzedzeniem klientów? Co ciekawe – od klientów dochodzą informacje, że część problemowych kredytów samochodowych jest od razy przekazywana do windykacji do zewnętrznej firmy. Jak zwykle w takim przypadku dochodzi do wielu nieporozumień. I znowu – brak informacji…

Kryzys finansowy zaskoczył wszystkich. Niestety klient nie ma możliwości szybkiego zabrania zabawek czyli w praktyce spłacenia kredytu (refinansowanie to dodatkowe koszty). Minęły dosłownie 3 lata intensywnej akcji sprzedażowej (bo raczej o udzielaniu kredytów tu nie można mówić) i zaczynają się pierwsze problemy. A dotyczy to kilkuset tysięcy umów kredytowych. To ogromne liczby! Jak sobie banki będą radziły z wieloletnią obsługą takich kredytów? Ile jeszcze razy okaże się, że król był nagi, kiedy przyszedł odpływ? To przecież nie lokata czy krótkoterminowy kredyt. Tutaj klient podpisuje cyrograf na często więcej niż 30 lat. Efekt? Banki nie potrafią w żaden sposób zagwarantować dobrej obsługi. I to nie dotyczy przecież najnowszych kredytów. Taka „Alicja” w PKO BP, czy kredyty z oprocentowaniem zarządu, to właśnie przykład braku umiejętności długoterminowej obsługi klientów. Bankowość coraz mniej przypomina sektor usług, a coraz bardziej FMCG. Jak klient ma wierzyć w długoterminowość relacji, jeśli bank za chwilę nagina warunki współpracy, stawiając go pod ścianą? A taki przypadków też mamy sporo. Ot chociażby lokaty antybelkowe czy lokaty w ramach IKE lub unitlinki. Teraz przychodzą kredyty – ciekawe pomysły sprzedażowe Metrobanku, wymuszenia Polbanku, kwestia starego portfela w kilku bankach. Niestety mamy wrażenie, że to dopiero początek i prawdziwe problemy dopiero pojawią się za chwilę – wraz ze psuciem się portfeli kredytowych klientów. Wtedy dopiero się zacznie…

Poniżej przedstawiamy stanowisko Santander Consumer Bank w sprawie artykułu.

W odpowiedzi na artykuł „Santander zostawia klientów na lodzie?” pragniemy wyjaśnić następujące kwestie zamieszczone w artykule:

Odnośnie obsługi klientów po zamknięciu placówek

Pozostaje zachowana pełna ciągłość obsługi wszystkich Klientów posiadających w banku kredyty. Do dyspozycji Klientów uruchomiona jest infolinia oraz procedury zdalne (telefoniczne, za pośrednictwem kuriera lub poczty), które od 1 czerwca umożliwią dopełnienie wszelkich formalności.

Bank nie prowadził obsługi kasowej, wpłaty rat zawsze były dokonywane na rachunek banku w formie bezgotówkowej i pozostaje to bez zmian. Aktualnie trwa mailing, w ramach której wszyscy klienci banku (niezależnie od produktu, który posiadają) otrzymują do domu szczegółowe informacje, w tym informacje o numerach kontaktowych, pod którymi mogą dopełnić wszelkich formalności.

Odnośnie przyczyn zamknięcia placówek

1 kwietnia  bank zrezygnował z oferowania kredytu hipotecznego, konsekwencją tej decyzji jest reorganizacja sieci sprzedaży. Zamykane placówki były dedykowane przede wszystkim sprzedaży kredytu hipotecznego. Do obsługi biznesu związanego z kredytami samochodowymi, na którym to rynku pozostajemy wiodącym graczem (liderem na rynku kredytowania nowych pojazdów) i który jest głównym naszym obszarem działalności dotychczasowa sieć sprzedaży nie była i nie jest wymagana. Z tego powodu będziemy dodatkowo zwiększać wysiłki na wsparcie zdalnych technologii i mobilnych sił sprzedażowych w kredytach samochodowych. 

„Za chwilę w życie wchodzi rekomendacja S bis. Jest tam zalecenie, że klienci na żądanie będą mogli spłacać kredyty walutowe bezpośrednio w danej walucie. Jak bank będzie obecnie realizował takie zlecenia?”

Brak placówek nie będzie miał wpływu dla zastosowania wymogów Rekomendacji S II, Santander Consumer Bank nigdy nie prowadził obsługi kasowej. Wpłaty rat zawsze były  dokonywane na rachunek banku w formie bezgotówkowej. 1 lipca 2009 r., czyli w wymaganym terminie bank dostosuje się do wymogów Rekomendacji S II, czyli umożliwi spłatę kredytów denominowanych w walutach obcych za pomocą przelewów, jak do tej pory. 

Jeszcze niedawno bank zapowiadał wprowadzenie do oferty rachunków osobistych i produktów depozytowych.

Santander Consumer Bank nie zapowiadał wprowadzenia do oferty rachunków i produktów depozytowych.

„Potwierdziły się nasze informacje, że Santander Consumer Bank wycofuje się z kredytów gotówkowych.”

Santander Consumer Bank udziela kredytu gotówkowego klientom z własnej bazy klientów. 

Odnośnie „plotek o wyjściu z Polski Santandera”

Santander Consumer Finance (właściciel banku) uznaje Polskę za kluczowy rynek, Santander Consumer Bank (Polska) posiada na nim wiodącą pozycję w kredytowaniu pojazdów. Właściciel pozytywnie ocenia potencjał, jaki polski rynek ma do zaoferowania tak wyspecjalizowanym graczom.

Nie wiadomo też, co z kredytami przyznanymi przed 2007 rokiem.

W marcu 2009 r. zarząd banku przyspieszył decyzję o obniżeniu oprocentowania części kredytów hipotecznych z oprocentowaniem ustalanym decyzją zarządu. Po rozpoczętym w listopadzie cyklu obniżek stóp LIBOR bank odstąpił od dotychczas stosowanej praktyki częstotliwości zmiany stóp (6-12 miesięcy) i przyspieszył decyzję o obniżeniu stóp procentowych. Wszyscy klienci objęci obniżką zostali o niej poinformowani pisemnie. Ponadto w odpowiedzi na zainteresowanie klientów Santander Consumer Bank opracował również ofertę, z którą w najbliższych tygodniach zwróci się do klientów indywidualnie i zaproponuje przejście na oprocentowanie w oparciu o stawkę LIBOR.

Źródło: PR News

kredyty mieszkaniowe santander 2009-05-18
Michał Macierzyński
Tagi: kredyty mieszkaniowe santander

Sprawdź także:

a 0 Worldline wprowadza na polski rynek Android SmartPOS
13.06.2025 (04:48)

Worldline wprowadza na polski rynek Android SmartPOS

Worldline wprowadza na polski rynek nowe rozwiązanie płatnicze dla małych i średnich przedsiębiorstw. Android …

a 0 Prawie połowa młodych planuje założenie własnej firmy. Badanie ING
13.06.2025 (04:45)

Prawie połowa młodych planuje założenie własnej firmy. Badanie ING

Badanie ING Banku Śląskiego ujawniło, że Polki i Polacy uważają się za osoby przedsiębiorcze, choć tylko niektórzy …

a 0 Zakupy w social mediach? Codzienność dla 31 proc. konsumentów, wyzwanie dla firm
13.06.2025 (04:44)

Zakupy w social mediach? Codzienność dla 31 proc. konsumentów, wyzwanie dla firm

40 proc. polskich konsumentów oczekuje możliwości robienia zakupów na wielu platformach jednocześnie – w social …

a 0 Compensa nagrodzona Srebrnym Parasolem 2025
13.06.2025 (04:42)

Compensa nagrodzona Srebrnym Parasolem 2025

Compensa otrzymała nagrodę Srebrny Parasol 2025 za wprowadzenie do oferty nowych produktów ubezpieczeniowych, …

a 0 Niewidzialni, ale równie ważni – Provident Polska stawia na włączenie społeczne i wsparcie młodych dorosłych
13.06.2025 (04:40)

Niewidzialni, ale równie ważni – Provident Polska stawia na włączenie społeczne i wsparcie młodych dorosłych

W Polsce setki młodych dorosłych opuszczających pieczę zastępczą lub mierzących się z kryzysem bezdomności …

a 0 Powstała pierwsza samoregulacja dotycząca sprzedaży usług dodatkowych przez instytucje pożyczkowe
13.06.2025 (04:38)

Powstała pierwsza samoregulacja dotycząca sprzedaży usług dodatkowych przez instytucje pożyczkowe

Związek Przedsiębiorstw Finansowych w Polsce (ZPF) opublikował dokument: „Dobre Praktyki w zakresie Dystrybucji …

Autor wpisu

Michał MacierzyńskiMichał Macierzyński
Inne wpisy tego autora:
Macierzyński przechodzi do PKO Banku Polskiego

Macierzyński przechodzi do PKO Banku Polskiego

W maju minie dokładnie 8 lat od…

Polbank EFG i Pocztowy stawiają na hasła SMSowe

Polbank EFG i Pocztowy stawiają na hasła SMSowe

Kolejne dwa banki zdecydowały się na zmianę…

Consumer finance w odwrocie

Consumer finance w odwrocie

Deutsche Bank PBC podjął decyzję o dość…

Zobacz również

Banki nie potrafią zwiększyć sprzedaży tego produktu. Dlaczego?

Banki nie potrafią zwiększyć sprzedaży tego produktu. Dlaczego?

Karty kredytowe to jeden z nielicznych segmentów…

Raport: Liczba kart kredytowych – I kwartał 2025 r.

Raport: Liczba kart kredytowych – I kwartał 2025 r.

Rynek kart kredytowych stoi w miejscu. Na…

Raport: Liczba użytkowników bankowości mobilnej – I kwartał 2025 r.

Raport: Liczba użytkowników bankowości mobilnej – I kwartał 2025 r.

Niezmiennie rośnie liczba użytkowników korzystających z bankowości…

Raport: Liczba kont osobistych w bankach – I kwartał 2025 r.

Raport: Liczba kont osobistych w bankach – I kwartał 2025 r.

41,5 mln kont osobistych prowadziły na koniec…

Wiemy, które banki mają najwięcej klientów. Numer 1 nie jest zaskoczeniem. A reszta?

Wiemy, które banki mają najwięcej klientów. Numer 1 nie jest zaskoczeniem. A reszta?

Bankowcy nie mogą narzekać na brak klientów.…

O tym mówią bankowcy

Ostatnie komentarze

Xandi:

Tak, bardzo brakuje tej opcji. Mam wrażenie, że wszyscy dużo mówią o poprawie …

niedz., 8 cze 2025 (08:08) • PKO Bank Polski na EKF 2025: banki powinny stanąć do rywalizacji o jak najlepsze zaspokojenie potrzeb klientów

Adam K.:

Drogie PKO, zróbcie tylko jedną rzecz - wprowadźcie bezpłatne, nielimitowane przelewy natychmiastowe, a …

pt., 6 cze 2025 (01:09) • PKO Bank Polski na EKF 2025: banki powinny stanąć do rywalizacji o jak najlepsze zaspokojenie potrzeb klientów

Robert P:

kwoty do 200 tyś przez 3 miesiące od założenia konta i za spełnienie …

pon., 26 maj 2025 (20:42) • ING promuje nową ofertę oszczędnościową. Można zyskać do 6 proc.

Robert P:

. Obecnie ponad 850 tyś użytkowników, k tysiąc tys nie tyś …

pon., 26 maj 2025 (20:42) • Bankier.pl realizuje strategię rozwoju i inwestuje w portal motoryzacyjny Mojeauto.pl

Leszek:

Dziękuję za wspaniałą inicjatywę VELO z programem TALENT. Zbieram dotychczasowe publikacje o laureatach …

pon., 12 maj 2025 (08:07) • Kacper Dworniczak wydał solowy album dzięki wsparciu VeloBanku

  • SMART Bankier
  • Kredyt konsolidacyjny
  • Pożyczki na raty
  • Konto firmowe
  • Kurs inwestowania
  • Kalkulator brutto netto
  • Kalkulator kredytu gotówkowego
  • Kalkulator zdolności kredytowej
  • Rozlicz najem w PIT-28
  • pit 37 online na pit.pl
  • Rozliczenie pit
  • Program pit
  • Pit 11
  • Promocje bankowe
  • Promocje Pekao S.A.
  • Promocje BNP Paribas
  • Promocje Citi Handlowy
  • Promocje Alior Bank
  • Promocje Santander Bank
  • Promocje PKO BP
  • Promocje Millenium
  • Promocje ING Bank Śląski
  • Promocje mBank
  • Promocje Velobank
  • Promocje Nest Bank
  • O nas
  • Kontakt
  • Reklama
  • Newsletter
  • Prześlij informację
  • RSS
  • zgarnijpremie.pl
Bonnier Business Polska Bankier.pl – Portal Finansowy – Rynki, Twoje finanse, Biznes PIT.pl -Podatki dla małych firm i osób fizycznych, rozliczenia roczne Systempartnerski.pl - system afiliacyjny Bankier.pl PRNews.pl - banki, karty, konta oraz marketing i public relations Mambiznes.pl - Pomysł na biznes, Własna firma, Biznes plan Dyskusja.biz - Blogi o biznesie, artykuły biznesowe Puls Biznesu pb.pl - rynek, akcje, spółka, przedsiębiorca, budżet Pulsmedycyny.pl - Portal lekarzy i pracowników służby zdrowia Pulsfarmacji.pl - Portal aptekarzy, techników i pracowników sektora farmaceutycznego
© 2008 − 2025 PRNews.pl. Korzystanie z portalu oznacza akceptację regulaminu. Informacja o cookies. Polityka prywatności

Bezpłatny newsletter PRNews.pl

  • PRNews.pl to najbardziej opiniotwórczy serwis w branży bankowej. Przekonaj się dlaczego!
  • Codziennie rano otrzymasz skrót najważniejszych informacji ze świata finansów
  • Dzięki temu będziesz zawsze wiedział o nowych produktach, promocjach i usługach bankowych, ubezpieczeniowych i inwestycyjnych
  • Aktualne wiadomości z prasy i z samych instytucji finansowych - zupełnie bezpłatnie, wprost na twoją skrzynkę mailową
Zapisz się na newsletter:

Dołącz już dziś do niemal 38 tys. odbiorców