PRNews.pl - banki, karty, konta oraz marketing i public relations

Najświeższe informacje z PRNews.pl w Twojej skrzynce!

Codziennie aktualne wiadomości ze świata finansów.

Zapisz się na nasz Newsletter ​i bądź na bieżąco z nowościami z branży!

  • Raporty
  • Instytucje
    • Aion Bank
    • Alior Bank
    • Bank BPS
    • Bank Millennium
    • Bank Ochrony Środowiska
    • Bank Pekao SA
    • Bank Pocztowy
    • Banki spółdzielcze
    • BGK
    • Biuro Informacji Kredytowej
    • BNP Paribas
    • Citi Handlowy
    • Compensa
    • Credit Agricole
    • Deutsche Bank
    • DNB
    • EuropAssistance
    • ING Bank Śląski
    • KIR
    • Klarna
    • Link4
    • Mastercard
    • mBank
    • Mondial Assistance
    • mPay
    • Nationale-Nederlanden
    • Nest Bank
    • PKO BP
    • PKO Leasing
    • Plus Bank
    • PolCard from Fiserv
    • Polski Standard Płatności
    • Pru
    • PZU
    • Raiffeisen Digital Bank
    • Revolut
    • Santander Bank Polska
    • Santander Consumer Bank
    • SGB
    • Standard Chartered Polska
    • Toyota Bank Polska
    • Trade Republic
    • UniCredit
    • VeloBank
    • Visa
    • Volkswagen Bank Oddział Polska
    • Warta
    • Zen.com
  • Produkty
    • Bankowość internetowa
    • Bankowość mobilna
    • Oszczędzanie
    • Bezpieczeństwo
    • Karty
    • Kredyty
    • Konta
    • Płatności mobilne
    • Ubezpieczenia
  • Analizy
  • Kariera w finansach
  • Szkolenia
  • Forum
  • Newsletter
PRNews.plHydeparkMichał KisielMillennium też ma wersję light… tylko po co?

Millennium też ma wersję light… tylko po co?

Michał Kisiel Michał KisielMichał Kisiel - 26.07.2011 (07:23)
Bankowość mobilna

Na to prowokacyjnie sformułowane pytanie można odpowiedzieć na wiele sposobów, ale warto przy okazji spojrzeć trochę szerzej na taktyki stosowane przez banki eksperymentujące w Polsce z bankowością mobilną. Millennium jest tu interesującą ilustracją, Portugalczycy bowiem zdobywają kolejne kamienie milowe m‑bankingu w nietypowej kolejności.

Bank Millennium uruchomił lekką wersję swojego serwisu transakcyjnego 20 lipca. Funkcjonalność odchudzonej witryny nie przynosi ze sobą niespodzianek, ale także nie rozczarowuje. Interfejs Millenetu Mobilnego jest minimalistyczny i czytelny. Klienci za pośrednictwem przeglądarki mogą m.in.:

  • Szybko zorientować się w swojej finansowej sytuacji, oglądając zestawienie posiadanych środków i łącznego zadłużenia („Moje finanse”),
  • Przeglądać historię rachunków, lokat i kart kredytowych,
  • Zlecać przelewy, spłacać karty kredytowe,
  • Zaciągać pożyczkę w oparciu o limit karty kredytowej,
  • Zrywać lokaty terminowe,
  • Doładowywać telefony komórkowe pre-paid.

 

Źródło: PRNews.pl

Logowanie do mobilnego serwisu transakcyjnego opiera się na takim samym schemacie, jak w przypadku „dużego” Millenetu. Klient podaje identyfikator (Millekod), H@sło 1 oraz losowo wybierane znaki z numeru PESEL, paszportu lub dowodu osobistego.

Źródło: Bank Millennium

Serwis light Millennium może uchodzić za typowego przedstawiciela gatunku lekkich witryn bankowości internetowej przygotowanych z myślą o użytkownikach telefonów komórkowych. Pod pewnym względem jest jednak ewenementem na polskim rynku – zadebiutował po premierze aplikacji mobilnej na iPhone’a i Androida. Bank w pierwszej kolejności zaprezentował dedykowane oprogramowanie na telefony z systemem iOS (styczeń 2011), by później dać mobilny dostęp do swoich usług zwolennikom urządzeń z systemem autorstwa Google (kwiecień 2011).

M-banking – czekać czy atakować?


Działające w Polsce banki w bardzo różny sposób podchodzą do mobilnej bankowości. Ich strategie wahają się od zupełnego ignorowania m-bankingu poprzez umiarkowane zaangażowanie, aż do zdecydowanej koncentracji na tej formie kontaktu. Umownie ich postawy można podzielić na cztery kategorie:

  • Ignorujące – nie oferujące obecnie osobnego kanału mobilnego dostępu do swoich usług, przyjmujące postawę wyczekującą;
  • „Webocentryczne” – zakładające, że na obecnym etapie rozwoju rynku lekki serwis internetowy jest wystarczający (np. ING Bank Śląski, Meritum Bank);
  • Oportunistyczne – przygotowujące dedykowane aplikacje tylko na platformy o największym udziale w rynku (Citi Handlowy, Getin Noble Bank, Bank Millennium);
  • „Cover all bases” – koncentrujące się na bankowości mobilnej, rozwijające aplikacje na wszystkie platformy (Raiffeisen).

Każda z tych postaw jest w pewien sposób uzasadniona. Czekający na rozwój wydarzeń mogą wskazać na zacierającą się granicę pomiędzy bankowością internetową a mobilną. Już dziś wiele telefonów z powodzeniem radzi sobie z „normalnymi” serwisami transakcyjnymi. Rosnąca popularność tabletów i coraz wyższy poziom technologicznego zaawansowania smartfonów może tylko podsycić wątpliwości co do sensu inwestowania w tworzenie dedykowanych aplikacji.

Koncentracja na uproszczonych serwisach transakcyjnych jest z kolei podejściem kompromisowym pod każdym względem. Z jednej strony pociąga za sobą niewielkie nakłady finansowe, z drugiej – pozwala zaproponować żądnym nowinek klientom mobilny dostęp do usług, nieco wygodniejszy w obsłudze niż serwis bankowości internetowej. Nie do przecenienia jest także walor uniwersalności takiego rozwiązania. Jak każdy kompromis ma jednak wady, wie o tym każdy, kto na kilkucalowym dotykowym ekranie próbował wpisać maskowane hasło.

Banki wprowadzające aplikacje na iPhone’a i Androida z reguły mają już w swojej ofercie serwis light. Można powiedzieć, że lekki serwis transakcyjny to pierwszy stopień wtajemniczenia i jednocześnie poletko doświadczalne, na którym testuje się reakcję klienteli na mobilne nowości. Wydaje się logiczne, że w pierwszej kolejności tworzone są rozwiązania o potencjalnie największym zasięgu, by później koncentrować się na mniej licznych niszach użytkowników bardziej zaawansowanych urządzeń. Nawet entuzjastycznie nastawiony do technologicznych eksperymentów Raiffeisen Bank trzymał się tej kolejności, wprowadzając kilka lat temu aplikację Java (działającą na wielu modelach telefonów), by później rozpracowywać kolejno poszczególne mobilne ekosystemy.

Przykład Millennium pokazuje jednak, że można działać inaczej. Pytanie tylko czy taka, a nie inna, kolejność to wynik świadomie przyjętych założeń, czy też może jakiś opóźnień we wdrożeniu technologicznych rozwiązań. Niezależnie od okoliczności, mobilny serwis uzupełnia drobną lukę w oferowanych przez bank kanałach dystrybucji.

W oczekiwaniu na „killer app”


Sens tworzenia specjalnych bankowych aplikacji można, przy obecnej marginalnej popularności mobilnej bankowości w Polsce, kwestionować. Sytuacja jednak szybko się zmienia, a potencjalnych użytkowników takiego rozwiązania będzie dynamicznie przybywać. GfK Polonia szacuje, że 41% sprzedanych w tym roku telefonów komórkowych będzie zasługiwało na miano smartfonów. Świeżo upieczony posiadacz, powiedzmy, niedrogiego urządzenia z systemem Android, pierwsze kroki kieruje do sklepu z aplikacjami. Po nasyceniu się wirtualną rozrywką, zechce zapewne sprawdzić czy smartfon przyda się także w bardziej poważnych zastosowaniach. Jeśli posiada rachunek w banku X, wpisze w wyszukiwarce nazwę swojej instytucji… i ściągnie jej aplikację. Pod warunkiem, że będzie tam obecna oczywiście.

Potencjalnego użytkownika m-bankingu można do siebie przyciągnąć także na inne sposoby, np. reklamując serwis light przy okazji logowania do systemu bankowości internetowej. Opisany powyżej scenariusz „pierwszego kontaktu” wydaje się jednak dość prawdopodobny. Co więcej, nie wymaga on od banku szczególnej promocji mobilnego rozwiązania – wystarczy być „na półce” software’owego sklepu.

Bankowe aplikacje mobilne mają jednak jeszcze jednego asa w rękawie – mogą posiadać dodatkowe funkcjonalności, nieobecne w i-bankingu, dostosowane do specyficznego kontekstu użycia „banku w komórce”. Co to może być? Mobilny portfel, możliwość dokonywania płatności pomiędzy osobami fizycznymi (jak B2T Citi Handlowego), narzędzia wspomagające opanowanie domowego budżetu? Amerykanie mają remote deposit capture (możliwość złożenia czeku do wykupu poprzez sfotografowanie go i wysłanie do banku), który być może zasługuje na miano „killer app” bankowości mobilnej. W Polsce na takie objawienie jeszcze czekamy.

Michał Kisiel

Źródło: PR News

bankowość moblina michał kisiel millennium 2011-07-26
Michał Kisiel
Tagi: bankowość moblina michał kisiel millennium

Sprawdź także:

a 0 Nowe oferty promocyjne ubezpieczeń komunikacyjnych i nieruchomości w Alior Banku
05.12.2025 (04:16) – informacja prasowa

Nowe oferty promocyjne ubezpieczeń komunikacyjnych i nieruchomości w Alior Banku

Alior Bank wprowadza dwie nowe promocje ubezpieczeniowe w ramach współpracy z LINK4. Akcje potrwają do 31 grudnia …

a 0 XV edycja Programu Grantów Lokalnych Banku BNP Paribas – 500 000 zł trafi do organizacji wzmacniających swoje społeczności
05.12.2025 (04:14) – informacja prasowa

XV edycja Programu Grantów Lokalnych Banku BNP Paribas – 500 000 zł trafi do organizacji wzmacniających swoje społeczności

Bank BNP Paribas rusza z piętnastą edycją Programu Grantów Lokalnych – inicjatywy, która od 2011 roku wspiera …

a 0 Revolut udostępnia “Tryb Uliczny”. Ma chronić środki klientów przed atakami złodziei podczas sezonu świątecznego
05.12.2025 (04:09) – informacja prasowa

Revolut udostępnia “Tryb Uliczny”. Ma chronić środki klientów przed atakami złodziei podczas sezonu świątecznego

Revolut udostępnił w krajach EOG i Wielkiej Brytanii (również w Polsce) nową funkcję bezpieczeństwa: “Tryb …

a 0 ING na 9. Śląskim Festiwalu Nauki Katowice
05.12.2025 (04:07) – informacja prasowa

ING na 9. Śląskim Festiwalu Nauki Katowice

Fundacja ING Dzieciom wspólnie z ING Bankiem Śląskim zapraszają dzieci, młodzież i dorosłych do Katowic, na kolejne …

a 0 Hitachi Europe i ITCARD nawiązują strategiczne partnerstwo
05.12.2025 (04:06) – informacja prasowa

Hitachi Europe i ITCARD nawiązują strategiczne partnerstwo

Hitachi Europe Ltd. i ITCARD S.A. zawarły strategiczne partnerstwo w celu przyspieszenia innowacji i transformacji …

a 0 ERGO Hestia i Akademia Leona Koźmińskiego przedłużają strategiczne partnerstwo na kolejne trzy lata
05.12.2025 (04:02) – informacja prasowa

ERGO Hestia i Akademia Leona Koźmińskiego przedłużają strategiczne partnerstwo na kolejne trzy lata

Grupa ERGO Hestia i Akademia Leona Koźmińskiego podpisały umowę o kontynuacji strategicznego partnerstwa na lata …

Autor wpisu

Michał KisielMichał Kisiel

Analityk działu finanse osobiste w serwisie Bankier.pl. Doktor nauk ekonomicznych w zakresie finansów. Adiunkt w Katedrze…

Inne wpisy tego autora:
Drony i otwarta bankowość – innowacje znajdują nowe zastosowania

Drony i otwarta bankowość – innowacje znajdują nowe zastosowania

Rozwiązanie poszukujące problemu – tak określa się…

Iwona Duda, Alior Bank: Klienci potrzebują kredytów z poduszką bezpieczeństwa

Iwona Duda, Alior Bank: Klienci potrzebują kredytów z poduszką bezpieczeństwa

Rynek kredytów gotówkowych znalazł się w trudnym…

Joao Bras Jorge, Bank Millennium: Rozpoczęliśmy ogromny projekt cyfryzacji hipotek

Joao Bras Jorge, Bank Millennium: Rozpoczęliśmy ogromny projekt cyfryzacji hipotek

Cyfryzacja kontra najbardziej skomplikowany produkt bankowości detalicznej…

Zobacz również

Kup teraz, zapłać później. Po trzech miesiącach Citi da Ci najnowszego Apple Watcha

Kup teraz, zapłać później. Po trzech miesiącach Citi da Ci najnowszego Apple Watcha

Nowy Apple Watch SE 3 to gadżet,…

mBank rozszerza cyfrową hipotekę. Nowy kredyt na mieszkanie z rynku wtórnego w kilkanaście minut

mBank rozszerza cyfrową hipotekę. Nowy kredyt na mieszkanie z rynku wtórnego w kilkanaście minut

Niespełna trzy miesiące po starcie cyfrowej hipoteki…

Raport: Liczba kont osobistych w bankach – III kwartał 2025 r.

Raport: Liczba kont osobistych w bankach – III kwartał 2025 r.

Rynek rachunków oszczędnościowo-rozliczeniowych w złotych po III…

Te banki mają najwięcej aktywnych użytkowników Blika. Dane po III kw. 25

Te banki mają najwięcej aktywnych użytkowników Blika. Dane po III kw. 25

Z zebranych danych bankowych wynika, że po…

Raport: Liczba klientów mobile only w bankach – III kwartał 2025 r.

Raport: Liczba klientów mobile only w bankach – III kwartał 2025 r.

Liczba klientów „mobile only”, czyli osób, które…

O tym mówią bankowcy

Ostatnie komentarze

avatar komentującego

Avo Men:

Żadna nowość. To samo Sobieraj zrobil w Aliorze… Tylko jak potem trzeba było …

wt., 18 lis 2025 (12:09) • UniCredit wywraca stolik. Wszystkie najważniejsze usługi za darmo i bez „gwiazdek”

avatar komentującego

Avo Men:

Bla bla … spadek Klientów Indywidualnych pominięty … …

niedz., 9 lis 2025 (22:50) • 696 mln zł zysku netto Grupy Kapitałowej BNP Paribas Bank Polska w III kw. 2025 r.

avatar komentującego

Maciej Kusznierewicz:

Cel inflacyjny RPP mieści się w przedziale 1,5-3,5 proc. (a nie 1-3 proc., …

czw., 9 paź 2025 (11:32) • Kredyty miały być tańsze od listopada, będą już teraz. Stopy procentowe w dół [komentarz]

avatar komentującego

PRNews_pl:

Przecież na PRNews.pl (co sama nazwa serwisu wskazuje) od jakichś 25 lat publikuję …

pt., 12 wrz 2025 (06:12) • Rzecznik generalny TSUE: WIBOR zgodny z prawem

avatar komentującego

Bart Ikswe:

No profesjonalna i rzetelna opinia...przedrukowana od Związku Banków Polskich 🤯 na dole artykułu …

pt., 12 wrz 2025 (06:07) • Rzecznik generalny TSUE: WIBOR zgodny z prawem

  • SMART Bankier
  • Kredyt konsolidacyjny
  • Pożyczki na raty
  • Konto firmowe
  • Kurs inwestowania
  • Kalkulator brutto netto
  • Kalkulator kredytu gotówkowego
  • Kalkulator zdolności kredytowej
  • Rozlicz najem w PIT-28
  • pit 37 online na pit.pl
  • Rozliczenie pit
  • Program pit
  • Pit 11
  • Promocje bankowe
  • Promocje Pekao S.A.
  • Promocje BNP Paribas
  • Promocje Citi Handlowy
  • Promocje Alior Bank
  • Promocje Santander Bank
  • Promocje PKO BP
  • Promocje Millenium
  • Promocje ING Bank Śląski
  • Promocje mBank
  • Promocje Velobank
  • Promocje Nest Bank
  • O nas
  • Kontakt
  • Reklama
  • Newsletter
  • Prześlij informację
  • RSS
  • zgarnijpremie.pl
Bonnier Business Polska Bankier.pl – Portal Finansowy – Rynki, Twoje finanse, Biznes PIT.pl -Podatki dla małych firm i osób fizycznych, rozliczenia roczne Systempartnerski.pl - system afiliacyjny Bankier.pl PRNews.pl - banki, karty, konta oraz marketing i public relations Mambiznes.pl - Pomysł na biznes, Własna firma, Biznes plan Dyskusja.biz - Blogi o biznesie, artykuły biznesowe Puls Biznesu pb.pl - rynek, akcje, spółka, przedsiębiorca, budżet Pulsmedycyny.pl - Portal lekarzy i pracowników służby zdrowia Pulsfarmacji.pl - Portal aptekarzy, techników i pracowników sektora farmaceutycznego
© 2008 − 2025 PRNews.pl. Korzystanie z portalu oznacza akceptację regulaminu. Informacja o cookies. Polityka prywatności

Bezpłatny newsletter PRNews.pl

  • PRNews.pl to najbardziej opiniotwórczy serwis w branży bankowej. Przekonaj się dlaczego!
  • Codziennie rano otrzymasz skrót najważniejszych informacji ze świata finansów
  • Dzięki temu będziesz zawsze wiedział o nowych produktach, promocjach i usługach bankowych, ubezpieczeniowych i inwestycyjnych
  • Aktualne wiadomości z prasy i z samych instytucji finansowych - zupełnie bezpłatnie, wprost na twoją skrzynkę mailową
Zapisz się na newsletter:

Dołącz już dziś do niemal 38 tys. odbiorców